Consumentenbond.nl

Opdoeken 'mediums' en 'toekomstvoorspellers' op TV

• 8 december 2017
  • 13 reacties
  • 1136 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Actieve deelnemer
  • 42 reacties
Als ik af en toe 's middags de TV aanzet, zie ik op meerdere zenders zogenaamde mediums toekomst voorspellen tegen een ongekend hoog telefoontarief. Ik snap eigenlijk niet dat dit anno 2017 nog kan, aangezien dit pure oplichterij is en misbruik van -doorgaans toch al zwakkere- doelgroepen.

Ik snap dat de zenders hier goed geld aan verdienen, maar heb me altijd al afgevraagd of we iets kunnen doen om deze mensen te beschermen en deze -mijns inziens illegale- praktijken een halt toe te roepen. Wellicht kan de consumentenbond hier ook iets in betekenen?

Let even niet op de bron en reacties, maar hier een paar tenenkrommende voorbeelden:
http://www.dumpert.nl/mediabase/7224649/dd874306/joke_is_boos.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/7261917/ba9a2553/medium_joke.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/7228643/8b1c3cda/joke_doet_magnetiseren.html

13 reacties

Wat zou de grondslag moeten worden om het te verbieden? Ik denk namelijk dat dan bv loterijen en homeopathie ook wel eens verboden zouden kunnen worden.
Reputatie 3
Badge +3
Misleiding, dwaling, ongefundeerde medische claims zijn de eerste termen die mij als niet-jurist binnenschieten. Met een loterij worden de winkansen en financiële risico's vermeld.

Bij homeopathie worden medische claims sterk onder een vergrootglas gelegd.

Bij dit soort charlatans wordt echter zonder enige waarschuwing de suggestie gewekt dat ze over paranormale capaciteiten beschikken. Dit kost sommige mensen meer dan ze kunnen betalen.
Laat maar een grote rood knipperende waarschuwing zien gedurende de hele uitzending. Want inderdaad is deze geldklopperij gewoon pure oplichting. En homeopathie is al helemaal boeiend: geen aantoonbare werkzame stof en toch van alles claimen. Dat mag van mij ook in de ban. Je kunt die middelen generiek vervangen door kleine flesjes water. Werkt ook niet maar kost een boel minder.
Reputatie 3
Badge +3
Zou @Consumentenbond hier iets mee kunnen of ligt dit buiten jullie scope?
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Roman,

Ik ga eens op onderzoek uit. 😉
Wanneer ik meer weet hoor je het uiteraard van me.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Roman, het ligt niet per se buiten onze scope, alleen kunnen we nu eenmaal niet elke soort van bedrog en misleiding actief oppakken... daarom is het juist goed dat je er een topic op ons forum over hebt geopend, dat geeft in elk geval een plek aan community leden om over dit onderwerp te discussiëren.
Reputatie 3
Badge +3
Hoi @Roman, het ligt niet per se buiten onze scope, alleen kunnen we nu eenmaal niet elke soort van bedrog en misleiding actief oppakken... daarom is het juist goed dat je er een topic op ons forum over hebt geopend, dat geeft in elk geval een plek aan community leden om over dit onderwerp te discussiëren.

is er wellicht een instantie waar ik dit beter bij kan melden?
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Roman,

Ik heb even een sprintje getrokken naar één van mijn adviescollega's. Hij geeft aan dat de Reclame Code Commisie een optie kan zijn. Dan gaat het waarschijnlijk eerder over de reclame-uitingen tussen de programma's.
Reputatie 1
Badge
Als er toch actie ondernomen wordt op deze al eeuwenoude praktijken kunnen we dan ook de politiek zo aanpakken? Al eeuwenlang worden we belazerd door deze figuren.
Ik ben bang dat het niet gaat lukken omdat we er met z'n allen toch stiekem naar blijven verlangen, naïef blijven en telkens weer in zullen trappen. Zit in de aard van de mens. Ons enige houvast is de hoop op een wonder. Kant en klaar oplossen graag.
Als er toch actie ondernomen wordt op deze al eeuwenoude praktijken kunnen we dan ook de politiek zo aanpakken? Al eeuwenlang worden we belazerd door deze figuren..
Dat hoor je niet vaak, mensen ouder dan tweehonderd jaar, en blijkbaar nog hardleers ook want volgens eigen opgave bent u de afgelopen eeuwen herhaaldelijk belazerd door dezelfde figuren.
Reputatie 7
Badge +4
Enkele jaren geleden zijn de belspelletjes op tv, waarbij je vrijwel geen kans maakte om iets te winnen, in de Tweede Kamer behandeld. Dat is toen aan banden gelegd. Dat zouden ze ook met dit soort praktijken moeten doen waarbij commerciële zenders mensen voor veel geld aan het lijntje te houden met als belangrijkste doel er zelf zo veel mogelijk geld aan te verdienen. Er is ook iemand van een tv programma bij hen undercover gegaan, ik meen dat hij van Rambam was en die werd meteen als "medium" aangenomen en de trucjes verteld hoe hij moest handelen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het wel vreemd dat sommige mensen dit soort praktijken op tv en loterijen, waarbij het vooral draait om zo veel mogelijk mensen geld uit de zak te kloppen om er zelf rijk van te worden, in verband brengen met een zeer integere, krachtige, efficiënte en comfortabele geneeswijze als homeopathie.
De mensen die homeopathie beoefenen doen dit juist om mensen verder te helpen voor een alleszins redelijk uurtarief. Juist vanuit het besef dat zij met "gewone" geneeskunde veel mensen niet echt kunnen genezen zijn zij vaak verder gaan zoeken en hebben er voor gekozen om een langdurige studie klassieke homeopathie te gaan doen. Nogal vreemd om dat op een lijn te zetten met hebzuchtige oplichters die mensen willens en wetens misleiden om rijk te worden. Op deze manier wordt een hele beroepsgroep slecht weggezet die dagelijks met veel succes talloze mensen helpen en genezen.
Reputatie 5
Badge +5
Het feit dat dit soort programma's nog uitgezonden worden toont het ongelijk van iedereen hier aan. Immers, we praten over commerciële zenders en dus dient er aan verdiend te worden. Kennelijk kijken er nog genoeg simpele zielen om geld binnen te harken met de reclames die er er omheen gegooid worden.

Het is net als met TelSell en het stemmen op politieke partijen: we doen het zelf. We weten dat we belazerd worden, en toch laten we het gebeuren. Aan een dom mens kan je wat verdienen...

Reageer