Consumentenbond.nl
Beantwoord

Opzetborstels test mogelijk?

• 29 januari 2019
  • 5 reacties
  • 1378 Bekeken

Als aanvulling op de tandenborstels zou een opzetborstel test leuk zijn. Wij gebruiken al jaren Oral-B, alleen niet de originele borstels want die zijn veel te duur. Namaak borstels uit China werkten ook. Alleen is het nu niet illegaal meer zolang er blijkbaar geen verwijzing op staat naar Oral-B. Je kunt ze links en rechts kopen. Maar wat is nou het verschil? nylondraad is toch hetzelfde? blauwe kleurtje verdwijnt niet bij de witte merkloze, maar verder.... net zo goed. ?
icon

Beste antwoord door Bart Lucassen 31 januari 2019, 15:44

Het staat ook op ons wensenlijstje om opzetborstels te testen. We hebben van elektrische tandenborstels een doorlopende test gemaakt in 2018, en nu we een goede dekking hebben van de breed verkrijgbare tandenborstels lijkt het ons inderdaad interessant om goedkope opzetborstels te vergelijken.

Maar we hebben nog geen concrete plannen. We vragen ons wel af of die imitatieborstels niet sneller slijten, en of/hoe we die levensduur moeten testen.
Bekijk origineel

Het topic is gesloten voor reacties

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
De niet Oral-B borstels die toch op een Oral-B houder passen, zijn ook te koop bij allerlei supermarkten en Kruidvat, Trekpleister, Wibra enz. en online bij allerlei webwinkels vanaf 10 voor € 10,00.
Bij elkaar tig "merken" en soorten.

Ik heb er verschillende geprobeerd, de één is voor mij te zacht, de ander weer te hard, de één te scherpe haartjes en de andere voel ik amper.
Veel hebben er snel kromme uitéénstaande haren, ze zijn goedkoop, maar als de haren snel uitéén staan, dan moet je weer snel een nieuwe, dus dan zijn ze nog hoog in prijs.

Overleg met je tandarts of mondhygiëniste wat voor jou de beste borstel is, sommige mensen hebben juist een zachte nodig, andere een hardere en sommige precies tussen in.

Of probeer uit wat voor jou de beste ervaring geeft.

Ik ervaar als beste de Cross Action van Oral-B, een puur persoonlijke keuze.
Maar pas op, de prijzen van dit product lopen zeer uitéén bij verschillende winkels van € 13,50 voor 2 stuks tot € 25,00 voor 10 stuks.
Per stuk dus van € 2,50 tot € 6,75.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je suggestie @Jer0en! Via deze module kun je ons laten weten wat je wensen zijn. Omdat wij dagelijks vele suggesties binnenkrijgen en maar beperkt budget hebben, kan ik je niet garanderen dat we (direct) iets doen met je idee. Wel is het uiteraard een waardevolle aanvulling voor onze documentatie.
Het staat ook op ons wensenlijstje om opzetborstels te testen. We hebben van elektrische tandenborstels een doorlopende test gemaakt in 2018, en nu we een goede dekking hebben van de breed verkrijgbare tandenborstels lijkt het ons inderdaad interessant om goedkope opzetborstels te vergelijken.

Maar we hebben nog geen concrete plannen. We vragen ons wel af of die imitatieborstels niet sneller slijten, en of/hoe we die levensduur moeten testen.

De haren van de opzetborstels zijn ook bij veel namaak borstels gemaakt van hetzelfde materiaal: Tynex 612 van Dupont

“Deze haartjes zijn sterk en flexibel en zijn met speciale apparatuur aan het uiteinde afgerond zodat ze het tandvlees masseren en goed bij alle randjes en hoekjes kunnen komen”.

Dit is iets waar je op kunt letten. Verder moeten we niet vergeten dat naast het slijten de opzetborstel op een gegeven moment ook gewoon hartstikke vies is. Je stopt hem elke dag in je mond, hij staat misschien wel in de buurt van de wc waar bij het doortrekken microscopische kleine poep deeltjes door de lucht vliegen, zo op je borstel. UIt onderzoek van TNO bleek op sommige borstels dan ook de voor mensen gevaarlijke ecoli bacterie te zitten. 

Mijn advies, let op de materialen, de prijs en vervang hem regelmatig. Ik heb daarom zelf gekozen voor een abonnement van Dr. Dent. 

Badge +8

Update! Deze test bestaat inmiddels en is gepubliceerd in de Consumentengids van februari 2020 en voor leden ook hier online te bekijken.