Consumentenbond.nl

Ouderen, gepensioneerden, de nieuwe melkkoe

• 28 september 2019
  • 13 reacties
  • 353 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Eigenlijk hoor je er maar weinig van. Er zijn inmiddels vele ouderen partijen geweest, maar door strijd ter ziele gegaan. Ouderen lopen al jaren financieel achter. Pensioenen zijn al jaren niet geïndexeerd, sommigen zijn zelfs al aardig gekort. En wie de actualiteit gelooft, komt er nog meer aan. Men verwacht een stapeling van kortingen door de lage en nog steeds zakkende rente. Verwacht wordt een achteruitgang van 20%. Gevoegd bij de al jaren teleurgang is de oudere zo zachtjes aan de melkkoe. Sommigen leven al in armoede, zelfs velen wordt gezegd, zijn er cijfers en waarom gebeurt er zo weinig.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Leo als je met je gele hesje en koffie ergens aan een rotonde of zo staat kom ik direct bij je zitten! Stapel pallets erbij voor een vuurtje in een ronde ton voor wat verwarming? Heel goed dat je dit onderwerp eens aankaart! Doordat de rentestand bijna 0% is zijn de pensioenen ook heel laag. Laatst een collega gesproken, 23 jaar bij dezelfde baas gewerkt = €325 bruto pensioen per maand. Daar kan je toch niet van leven met AOW erbij. ABP en PFZW pensioenuitkering worden elk jaar gekort bij mijn vrouw, nu weer ABP -1,5% en PFZW -5%.

De AOW gaat maar €8 per maand omhoog, de zorgverzekering €6 en de spruitjes bij de Lidl waren €0,89 en zijn nu €1,69. Die €8 is echt niet genoeg, we boeren achteruit. Ik had in de troonrede verwacht dat ze er wat aan zouden doen, maar het is dus niet het pakkie an van de regering en mag je het zelf oplossen. Dus als je tekort komt kan je misschien nog wat verkopen op Marktplaats, maar ik zou het anders ook niet goed weten. Als je verhuurbaar onroerend goed hebt is wel lekker, en de huur stijgt dan wel mee met de index.
Als millennial zeg ik: „Babyboomers, how dare you?“ ☺
Reputatie 6
Badge +5
Ik kan me de tijd nog herinneren dat de kassen veel te vol waren en dat er afgeroomd moest worden. Dat is nu juist het geld wat ze nu "zogenaamd" te kort komen.
Creatieve diefstal is van alle tijden.
Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden en allen die deze topic alweer gelezen hebben, ik probeer uiteraard een beetje te verwoorden hoe ik er over denk en tegenaan kijk. En zelf 70+ heb ik met het ouder worden en de zorgen en het te kunnen betalen te maken. En dan behoor ik helemaal niet tot degenen die het allemaal niet meer kunnen betalen.
Ik heb eigenlijk niets te klagen, maar de meeste ouderen doen dat ook niet. Natuurlijk mopperen ze wel, maar na jaren er niets meer bij gekregen te hebben en wel steeds gekort te zijn, dus pure achteruitgang zie je nergens protestacties, zoals @Jan op komische wijze aangeeft de acties van de gele hesjes. In bepaalde beroepskringen hoeft er maar iets te gebeuren of men staat op het "Malieveld". Ik veroordeel daar niemand mee, maar vergelijkende wijs zijn er grote verschillen in protesten van ouderen en anderen waarbij het soms maar even tegenzit.
Ik verbaas me daar toch wel een beetje over. Via wat ouderen partijen is geprobeerd er wat aan te doen, maar de partijleden dachten meer aan zichzelf en ruzieden vervolgens maar voort. En door al die ervaringen is het vertrouwen in nieuwe partijen tot het nulpunt gedaald.
Ik heb wel gelezen dat sommige tot zelfs vele ouderen het slecht hebben, in armoede leven en niet meer rond kunnen komen, zorgkosten niet kunnen betalen enz. Ik heb geen cijfers paraat, maar die zullen er toch wel zijn en krijg de indruk dat maar wat 'weggekeken' wordt . Er in elk geval weinig ophef van wordt gemaakt.
Elders loopt een topic over de zorg en de overheid, de regering, zegt dat het allemaal wel meevalt, het eigen risico gaat niet omhoog en de premie stijgt maar licht. Nog geen week later meldt een zorgverzekeraar de premie met meer dan het dubbele van wat de regering beloofde te verhogen . En in dezelfde regeringsverklaring gaat ieder er op vooruit, de ouderen wel het minst, maar toch wel een procentje. Komt nu het bericht dat het slecht met de pensioenen gaat en er gekort gaat worden en dat in komende jaren een korting van 15 tot 20% kan zijn. Een procentje erbij en 20% eraf...... en alle prijsverhogingen die nog volgen. Ik denk dat er voor een hoop ouderen barre tijden aanbreken. Maar al lijkt het een leuk idee, Jan, ik geloof niet dat er veel naar je rotonde komen. Groeten Leo.
Helaas is het niet zo dat alleen ouderen de afgelopen tijd niets of weinig er bij hebben gekregen of zelfs achteruit zijn gegaan. Dat geldt denk ik voor grote groepen werkenden die al 20 jaar lang eigenlijk niks zijn opgeschoten. Maar ouderen klagen juist wel, er zijn op dit forum ook genoeg topics te vinden over dit onderwerp of over andere ouderen onderwerpen. De toon is vrijwel altijd dat er geen rekening gehouden wordt met ouderen en dat die ouderen tekort wordt gedaan.

In de jaren 80 en 90 hebben met name werkgevers geprofiteerd van het feit dat het allemaal erg goed ging met de pensioenfondsen. Laat diezelfde werkgevers dan nu maar eens bijplussen. Dat hoort er dan toch ook bij ?
Reputatie 7
Badge +6
Het is een combinatie van factoren waardoor er zo weinig oog is voor de belangen van ouderen. Om te beginnen zijn ze op hun oude dag niet bereid om op de barricaden te klimmen en luidkeels te protesteren . Een goede ouderenpartij die de ouderen ECHT aanspreekt is er niet . De andere partijen doen gemiddeld genomen erg weinig voor ouderen . De gevolgen zijn bekend.
Reputatie 7
Badge +7
Met @E.T. Wiersum eens. Wat @Kattenkop betreft, graag nog wat uitleg. Tegengeluid is uiteraard prima en moet gehoord worden...... Maar welke groepen werkenden zijn 20 jaar lang al niets opgeschoten, staat me even niet bij. En ouderen klagen en mopperen uit principe maar zoals Wiersum zegt het zet geen zoden aan de dijk, het zijn geen harde acties.
En je hebt het over de jaren 80 en 90, als het zo is maakt tijd niets uit, maar 80 en 90 jaren is welk zo'n 40 jaar geleden. Maar als het is zoals je zegt, oké geld terug dan...... maar dan zijn er velen die wel wat geld kunnen bijspijkeren. Alle verzekeraars, alle zorgverzekeraars, alle pensioenfondsen, ooit bijgehouden wat die aandeelhouders en besturen hebben verdiend. Maar wat dichterbij in tijd is al erg genoeg. Groeten Leo.
Reputatie 7
Je krijgt € 8 meer AOW, € 10 (geschat) minder pensioen, geen rente over spaargeld, wie huurt krijgt huurverhoging, wie koopt betaalt steeds meer WOZ, servicekosten gaan omhoog, energie idem, net als de boodschappen, ziektekosten en eigen risico stijgen. En dan zou je niet mogen klagen? Dat pensioen is eigen geld, de werkgeversbijdrage is aftrekbaar. Je werkt je drie slagen in de rondte om later op een houtje te bijten.
Reputatie 7
Badge +6
Dat minder bedrijfspensioen is voor iedereen uiteraard anders afhankelijk van het bedrag aan pensioen en bij welk pensioenfonds we zitten . Op het gebied van belastingen en eventueel toeslagen wordt het ietsjes beter ( zegt men ) . Qua koopkracht zal het gemiddeld voor ouderen rond nul uitpakken schat ik in . Dat is dan opnieuw niet wat het kabinet beweert . Dan zijn onzekerheden die het nog slechter kunnen maken nog niet eens meegerekend.
Reputatie 7
Als bepaalde dingen goedkoper worden of toeslagen hoger dan wordt iets anders wel duurder, we krijgen gewoon een sigaar uit eigen doos. Ik denk dat ik rond het songfestival een kamer ga verhuren voor € 800 per persoon per nacht, inclusief ontbijt.
Reputatie 7
Badge +7
Nou @MrsJones, das goedkoop gezien de al genoteerde prijzen, doe maar twee kamers met ontbijt en lunch. Maar om on topic te blijven ik denk dat er nog maar weinigen zijn die de regering geloven. Dus dat het ook voor ouderen beter wordt, ongeloofwaardig, weer een loze belofte. Groeten Leo.
Ik denk dat ik rond het songfestival een kamer ga verhuren voor € 800 per persoon per nacht, inclusief ontbijt.
Dit toont weer eens aan hoe onrechtvaardig het is dat het songfestival niet naar Maastricht is gekomen.
Reputatie 7
Badge +7
Toch geen jaloezie. Jullie hebben Jan Linders al. Groeten zo vroeg al, Leo.

Reageer