Consumentenbond.nl

Overgewicht bestrijden komt in de basisverzekering: goed idee?

Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 5
Badge +7
van Tichelen schreef:

Ekokok wijkt een beetje af van het onderwerp, maar gelijk heeft ie.

Prima dat je nog even aanhaakt, maar inderdaad is het bericht van @Ekokok off topic. Laten we niet aan het onderwerp voorbij gaan maar de reacties vanaf hier weer on topic houden.
Reputatie 5
Badge +4
Mijn reactie werd mede ingegeven door een constatering uit de VS, waar in het recente verleden in TV-programma's veel aandacht is gegeven aan mensen met zwaar overgewicht die onder intensieve begeleiding (arts, psycholoog, diëtist, personal trainer) in vrij korte tijd spectaculaire resultaten behaalden. Die programma's zijn allemaal van de buis verdwenen omdat bleek dat de deelnemers een jaar later bijna allemaal weer in oude gewoontes waren vervallen en terug op hun oude gewicht.

Daaruit blijkt enerzijds, dat aandacht van deskundigen inderdaad kan helpen, maar anderzijds dat veel mensen niet in staat zijn hun problemen op eigen kracht aan te pakken. Ik ben het dus eens met @van Tichelen, dat mensen die met overgewicht kampen veel meer sympathie verdienen, want dat overgewicht is het resultaat van jarenlange gewoontes en niets is moeilijker dan het doorbreken van oude patronen. Dat gaat niet in korte tijd en daarbij is hulp vereist. Dat kan het meest effectief in groepsverband en onder deskundige begeleiding. Waarvoor men zelf betaalt!. De verhouding komt dan totaal anders te liggen dan wanneer alles maar door de basisverzekering (en dus anderen) vergoed wordt. Een kleine groep van 6 mensen levert al een enorme hoeveelheid ervaringsdeskundigheid van de deelnemers op en kan á EUR 10 per uur de deskundige van een gepast inkomen voorzien. Als men er zelf voor betaalt kunnen aan die deskundigheid ook enige eisen worden gesteld! De huisarts zou dan het deelnemen aan zo'n groep kunnen aanbevelen.

Het schijnt, dat er intussen ook al lidmaatschappen van de sportschool uit de basisverzekering vergoed worden. En dat gaat totaal de verkeerde kant op. In mijn sportschool zie ik intussen groepjes van gevorderde leeftijd samenkomen met koffie en zelf aangeleverd gebak. Ik gun het iedereen van harte, maar alsjeblieft niet op mijn kosten.
Reputatie 7
Badge +4
@Lisa Boele
Onder verzekeringen en lasten collectief dragen vallen altijd allerlei zaken die niet op iemand anders van toepassing zijn of waar je het niet mee eens bent. Mensen zonder kinderen moeten dik meebetalen aan kinderopvang van anderen. Ik moet dik meebetalen aan de horror-fabricage van plofkip en knalvarkens voor goedkoopvleeseters.
Mij lijkt dat mensen die kampen met ernstig overgewicht daarin best geholpen mogen worden en dat zij daar dan niet zelf voor hoeven te betalen. We moeten dan natuurlijk wel er voor zorgen dat het doel niet gemist wordt door het aan allerlei commerciële bureautjes over te laten die alleen maar hun bankrekening willen spekken.
Reputatie 5
Badge +4
Dat overwicht bestrijden zit nu in de basisverzekering en betekent, dat uit elke "artsenkring" in Nederland (dat zijn er ruim 120 heb ik nu geleerd) een handvol patiënten kan meedoen want meer geld is er niet voor uitgetrokken. Dat zet dus geen zoden aan de dijk.

Ik kom tot de conclusie, dat kooklessen op school verplicht zouden moeten worden gesteld. Dat biedt niet alleen een welkome afwisseling van al het stilzitten in de les, maar op termijn ook de keuze tussen het zelf bereiden van een gezonde maaltijd met verse ingrediënten of het nuttigen van gemaksvoedsel uit de industrie.
Reputatie 7
Ik zie het toch als bij voorbaat weggegooid geld. Er komt een moment dat mensen afhaken en mensen die willen afvallen lijken de moed op te geven als het na twee weken nog niet is gelukt om kilo's af te vallen, soms hebben ze een verkeerde voorstelling van zaken. Als je omvang te wijten is aan junkfood is het belanrijker om te leren koken, niet alleen dat maar er bestaat ook zoiets als voedingsleer. Ik ben het 100 % met Lisa Boele eens, kooklessen. Ik kreeg ze ook niet op school, ik was jaloers op een vriendinnetje dat naar de huishoudschool ging, Waarom niet bij de jeugd beginnen? Geef in ieder geval goede voorlichting op scholen als er geen kooklessen kunnen worden ingepast, geef folders mee voor hardleerse ouders, wijs voor de tachtigste keer op het belang van gezond eten. De ene helft zal het wellicht betutteling vinden, de andere helft gaat misschien nadenken.
Reputatie 6
Badge +6
Ik doe al vijf jaar mee aan een programma van de huisarts voor gezonde leefstijl. Elk jaar laat ik mijn bloed prikken en een voedingsdeskundige beoordeelt dan de vorderingen en geeft advies. Mijn bloedwaarden worden bijgehouden, ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd op te noemen, ze staan in de computer, zoals cholesterol, hdl, ldl, bloeddruk en hoe die zich ontwikkelen.

Doel is niet om slank te worden, maar dat je bloedwaarden naar de gezonde zones gaan. Je hoeft dus niet helemaal te stoppen met slechte voeding te eten, alleen veel minder. En wat juist gezond is ga je veel meer van eten. Dus stop eens met alcohol, alleen op feestjes, en daarnaast een of twee glaasjes per week. En elke dag doodgewoon een heel uur gaan wandelen.

Veel minder eten (dus niet helemaal nul, maar één lepel in plaats van vier)
aardappelen, witte rijst, wit brood, rood vlees, onverzadigde vetten, zout, mayonaise, suiker, en schep je bord eens driekwart vol, enz.

Veel meer eten
vette vis 2x per week (makreel, sardien, haring), volkorenbrood, handvol nootjes (geen zoute pinda's!) per week, havermout, veel meer groente en sla, glas melk per dag, zoetjes in de koffie, fruit, enz.

Mijn ervaring is dat het lichaamsgewicht misschien een beetje daalt maar het is net zo snel weer terug. De bloedwaarden gaan niet door naar de gevarenzone, ze zijn duidelijk afgebogen maar na vijf jaar kan het nog altijd beter. De dingen waar je juist hart-en vaatziekten van krijgt zijn duidelijk minder erg. Wat mij betreft heeft de begeleiding echt wel zin, want ik had het niet op eigen kracht gedaan.

Nadeel van de voedingsdeskundige is dat ze het allemaal wel goed weet maar ze zit de helft van de tijd te turen op het beeldscherm waar het allemaal staat en hoe ze iets moet aanpassen. En dan is het verder alleen, ja, het moet nog beter. Als ik bloed heb laten prikken wil ik de uitslag ook weten. De huisarts belt die dan door en is steeds in zijn nopjes. Maar het komt niet vanzelf in Mijn Dossier op internet. Dat moet ik elke keer opnieuw vragen. Want ik hou een tijdlijn grafiekje bij voor mezelf en dan heb ik die precieze getallen nodig.
Reputatie 7
@Ekokok , Utopia bestaat niet, misschien over tienduizend jaar maar voorlopig zal er echt niet veel veranderen, ook al proberen ze van alles in sneltempo door te drukken terwijl de regeringen van andere landen denken " après moi le déluge".
--------------------------------------------------------------------------------------------

In Plus Magazine (online) staat een aardig artikel "waarom maken we ongezonde keuzes".

Reageer