Consumentenbond.nl

Overgewicht bestrijden komt in de basisverzekering: goed idee?

Reputatie 4
Badge +6
Het basispakket van de zorgverzekering wordt in 2019 uitgebreid met leefstijlbegeleiding voor mensen met overgewicht. Het gaat om de zogenaamde 'gecombineerde leefstijl interventie' (GLI), waarbij mensen begeleiding krijgen bij het aanpassen van hun eet- en beweegpatroon.

Volgens minister Bruno Bruins van Medische Zorg is het voordeel tweeledig. De gezondheid van deze mensen zal erop vooruitgaan én de zorgkosten op andere terreinen zullen hierdoor waarschijnlijk afnemen.

Wat vind jij van deze uitbreiding van het basispakket? Een slimme zet in het kader van 'beter voorkomen dan genezen'? Of zie je mitsen en maren wat betreft de toevoeging van deze zorgsoort aan het basispakket?

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Lisa Boele
Onder verzekeringen en lasten collectief dragen vallen altijd allerlei zaken die niet op iemand anders van toepassing zijn of waar je het niet mee eens bent. Mensen zonder kinderen moeten dik meebetalen aan kinderopvang van anderen. Ik moet dik meebetalen aan de horror-fabricage van plofkip en knalvarkens voor goedkoopvleeseters.
Mij lijkt dat mensen die kampen met ernstig overgewicht daarin best geholpen mogen worden en dat zij daar dan niet zelf voor hoeven te betalen. We moeten dan natuurlijk wel er voor zorgen dat het doel niet gemist wordt door het aan allerlei commerciële bureautjes over te laten die alleen maar hun bankrekening willen spekken.
Dat overwicht bestrijden zit nu in de basisverzekering en betekent, dat uit elke "artsenkring" in Nederland (dat zijn er ruim 120 heb ik nu geleerd) een handvol patiënten kan meedoen want meer geld is er niet voor uitgetrokken. Dat zet dus geen zoden aan de dijk.

Ik kom tot de conclusie, dat kooklessen op school verplicht zouden moeten worden gesteld. Dat biedt niet alleen een welkome afwisseling van al het stilzitten in de les, maar op termijn ook de keuze tussen het zelf bereiden van een gezonde maaltijd met verse ingrediënten of het nuttigen van gemaksvoedsel uit de industrie.
Reputatie 7
Ik zie het toch als bij voorbaat weggegooid geld. Er komt een moment dat mensen afhaken en mensen die willen afvallen lijken de moed op te geven als het na twee weken nog niet is gelukt om kilo's af te vallen, soms hebben ze een verkeerde voorstelling van zaken. Als je omvang te wijten is aan junkfood is het belanrijker om te leren koken, niet alleen dat maar er bestaat ook zoiets als voedingsleer. Ik ben het 100 % met Lisa Boele eens, kooklessen. Ik kreeg ze ook niet op school, ik was jaloers op een vriendinnetje dat naar de huishoudschool ging, Waarom niet bij de jeugd beginnen? Geef in ieder geval goede voorlichting op scholen als er geen kooklessen kunnen worden ingepast, geef folders mee voor hardleerse ouders, wijs voor de tachtigste keer op het belang van gezond eten. De ene helft zal het wellicht betutteling vinden, de andere helft gaat misschien nadenken.
Reputatie 7
Badge +6
Ik doe al vijf jaar mee aan een programma van de huisarts voor gezonde leefstijl. Elk jaar laat ik mijn bloed prikken en een voedingsdeskundige beoordeelt dan de vorderingen en geeft advies. Mijn bloedwaarden worden bijgehouden, ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd op te noemen, ze staan in de computer, zoals cholesterol, hdl, ldl, bloeddruk en hoe die zich ontwikkelen.

Doel is niet om slank te worden, maar dat je bloedwaarden naar de gezonde zones gaan. Je hoeft dus niet helemaal te stoppen met slechte voeding te eten, alleen veel minder. En wat juist gezond is ga je veel meer van eten. Dus stop eens met alcohol, alleen op feestjes, en daarnaast een of twee glaasjes per week. En elke dag doodgewoon een heel uur gaan wandelen.

Veel minder eten (dus niet helemaal nul, maar één lepel in plaats van vier)
aardappelen, witte rijst, wit brood, rood vlees, onverzadigde vetten, zout, mayonaise, suiker, en schep je bord eens driekwart vol, enz.

Veel meer eten
vette vis 2x per week (makreel, sardien, haring), volkorenbrood, handvol nootjes (geen zoute pinda's!) per week, havermout, veel meer groente en sla, glas melk per dag, zoetjes in de koffie, fruit, enz.

Mijn ervaring is dat het lichaamsgewicht misschien een beetje daalt maar het is net zo snel weer terug. De bloedwaarden gaan niet door naar de gevarenzone, ze zijn duidelijk afgebogen maar na vijf jaar kan het nog altijd beter. De dingen waar je juist hart-en vaatziekten van krijgt zijn duidelijk minder erg. Wat mij betreft heeft de begeleiding echt wel zin, want ik had het niet op eigen kracht gedaan.

Nadeel van de voedingsdeskundige is dat ze het allemaal wel goed weet maar ze zit de helft van de tijd te turen op het beeldscherm waar het allemaal staat en hoe ze iets moet aanpassen. En dan is het verder alleen, ja, het moet nog beter. Als ik bloed heb laten prikken wil ik de uitslag ook weten. De huisarts belt die dan door en is steeds in zijn nopjes. Maar het komt niet vanzelf in Mijn Dossier op internet. Dat moet ik elke keer opnieuw vragen. Want ik hou een tijdlijn grafiekje bij voor mezelf en dan heb ik die precieze getallen nodig.
Reputatie 7
@Ekokok , Utopia bestaat niet, misschien over tienduizend jaar maar voorlopig zal er echt niet veel veranderen, ook al proberen ze van alles in sneltempo door te drukken terwijl de regeringen van andere landen denken " après moi le déluge".
--------------------------------------------------------------------------------------------

In Plus Magazine (online) staat een aardig artikel "waarom maken we ongezonde keuzes".
Badge
Mensen in de westerse wereld zijn pas de afgelopen 50 jaar steeds meer vlees gaan eten. Nu wordt dat als gewoon beschouwd, maar vroeger was het dat absoluut niet. Gelukkig is er een steeds groter wordende tendens om minder vaak vlees en minder vlees en andere dierlijke producten te eten.
Het is totale onzin dat je dierlijke producten nodig hebt. Tal van super gezonde mensen eten geheel plantaardig.
Het heeft ook helemaal niets met import te maken want alle plantaardige voeding die je nodig hebt kunnen we gewoon in Nederland verbouwen.
Het heeft helemaal niets met rijk te maken want het is absoluut niet duurder dan een dieet met dierlijke voeding.
En ik maak het mensen die af willen vallen helemaal niet moeilijk, integendeel! Ik geef hen de oplossing om voorgoed van hun problemen af te komen zonder een heleboel geld te verspillen aan allerlei onzinnige peperdure diëten die niet echt werken en overbodige "cursussen" bij allerlei afvalguru's. Het is slechts een idee dat plantaardig eten niet leuk, lekker of aantrekkelijk zou kunnen zijn. Zelfs de beste restaurants ter wereld koken steeds meer of soms zelfs geheel met plantaardige ingrediënten. 😋 En o.a. de uiterst smakelijke Italiaanse en Indiase keuken koken vanouds al heel vaak vegan, zonder daar verder bij stil te staan.
Ook het Bureau voor de Voeding en tal van vooraanstaande artsen en wetenschappers benadrukken steeds meer de wens en noodzaak om veel meer plantaardige en veel minder dierlijke voeding te gebruiken.
Ik houd mij al vanaf mijn 12e jaar bezig met gezonde voeding en heb in de loop der tijd het goede van het slechte weten te onderscheiden en mijn conclusies getrokken. Ik heb daarom verder geen enkele interesse in allerlei linkjes die u van internet plukt om zogenaamd te "bewijzen" dat dierlijke voeding beter is, dus ik zou zeggen, verspil uw tijd niet en geniet lekker van het mooie weer. ☺
Badge
Klopt niet helemaal wat je typt,dat westerse mensen de afgelopen 50 jaar meer vlees zijn gaan eten.
Mijn overgroot ouders aten ook al veel vlees en dat is al meer dan 50 jaar geleden.En dierlijke producten hebben we wel nodig,het is niet gezond alleen plantaardig te eten en vis hoort er ook bij.
Je had moeten typen het ligt eraan wat voor vlees je eet en hoe je het klaar maakt.
Dat jij alleen plantaardig eet is geen bevestiging dat het ongezond is dat andere vlees eten,we hebben niet alleen plantaardig voedsel nodig.
Ik eet alles,van ouds en huis uit geleerd en hoe ik alles moet bereiden weet ik ook,alleen waar te veel,te vet en te zoet voor staat is ongezond.
Ik eet vijf keer per week vlees,bak het soms maar maak het meer klaar in de airfryer,en ik eet vis,eet bij elke maaltijd een heerlijke rauwkost salade en je hoeft niet veel te eten,als je je aan de schijf houdt is het meer dan voldoende.
Ik heb aanleg om zwaar te worden,maar omdat ik gezond eet,weet hoe ik het klaar moet maken en me aan de schijf houdt eet ik nooit te veel.
Ik sta al twaalf jaar op het juiste gewicht,namelijk 58 kilo daarvoor woog ik 47 tot 48 kilo erg ongezond omdat ik namelijk rookte,ik ben ik 2008 finaal gestopt met roken uit mezelf en gaat gaat erg goed met mij.
Ik moet 3 keer in het jaar naar de ondersteuner en die meet me cholesterol en suiker en dat is tot nog toe steeds goed.
Alles waar te veel,te vaak,te vet en te zoet voor staat is ongezond en zolang je drie keer per dag blijft eten gezond blijft eten en je aan de schijf houdt,krijg je geen obesitas anders had ik dat allang gekregen.
Je moet gewoon leren niet te veel te snoepen,niet te veel koolzuur houdende dranken,geen alcohol en geen vet dan blijf je je er goed bij voelen en krijg je ook geen obesitas.
Obesitas krijg je namelijk niet van vlees en vlees is ook niet ongezond,maar je moet weten wat je in je mond stopt.
Ik zag eens een programma op tv op rtl vier,dat ging over gezinnen die niet gezond aten,waarvan kinderen niet wisten wat groente was en niet wisten dat melk van een koe afkomstig was of is.
Mijn grootouders waren boeren,en ik heb 24 jaar bij ministeries gewerkt in de catering,mijn diploma gehaald voor Horeca en keuringsdienst van ware en hygiene,ik weet ook veel van kruisbesmetting e.d en dat zijn situaties waar de burger ook vaak iet op gewezen wordt,de hygiene in veel keukens in nederland zijn ook vaak niet op orde en dat hoordt allemaal bij een gezond leven,het is niet alleen maar vet of vlees.Want dan slaat men de plank goed mis.
Ook blowen,roken en verdovende middelen zijn erg ongezond,roken verbied men steeds meer maar ook drugs moet men verbieden,die mensen die dat doen eten ook erg slecht,wat dat aangaat heeft nederland nog een grote uitdaging te gaan,alleen de regering is daar erg slap in en zou voet bij stuk moeten houden.
Nederland staat op 1 wat drugs aangaat.
Reputatie 7
Badge +7
Weer een zeer levendige discussie. Ik tel vele voors en tegens. Vind dat wel begrijpelijk bij dit onderwerp. Op zich is het zeker geen gek idee, ik zie het dan wel meer in voorlichting. Ook al helpt dat niet altijd, maar dat geldt ook voor al het andere, in het basispakket stoppen, verplichten of verbieden, het helpt echt niet allemaal. Ik ben het met Mrs Jones eens, deels betutteling, deels goede voorlichting en adviezen........ maar het kost inderdaad geld..... en dat is er niet (zeggen ze).
Een vraagje of-topic aan de ex-moderator. Leren moderatoren in hoofdzaak te letten op off-topic. Is dat de hoofdzaak off-topic. U heeft het er telkens over, er komt geen zin voor zonder off-topic. Het is een goed systeem, behalve als het in handen van fanatici komt. Dit was off-topic. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
ik zie het dan wel meer in voorlichting. Ook al helpt dat niet altijd

Dat is het in principe ook.
Ik verwacht ook dat het de eerste paar jaar een financieel voordeel oplevert voor de basisverzekering.
Dan zal het wel weer uit het pakket verdwijnen.
Want het gaat niet om het spel maar om de knikkers.
Reputatie 7
Ik heb het idee dat voorlichting bij heel veel mensen niet werkt. Bovendien kost gezonde voeding dikwijls veel meer dan een patatje met een kroket of ander junkfood. Je zou er een (gesubsidieerde) cursus voor moeten bedenken, voedingsleer, voorbereiden, koken, hygiëne in de keuken, belangstelling voor voeding in het algemeen. AH hier vlakbij draait voor de helft op kant en klaar maaltijden, slobberwijn en cola en meestal zijn dat jonge mensen. Geen tijd om te koken vind ik geen argument, het kost ook tijd om naar de winkel te gaan een een kwartier in de rij te staan bij de kassa. Als je slim inkoopt en een voorraadje hebt zet je in minder dan een half uur een verantwoorde hap op tafel. Als je gezond en gevarieerd eet heb je geen afslankprogramma nodig, op enkele uitzonderingen door aandoeningen en medicijnen na.
Reputatie 7
Badge +6
Tja , ik begin nu ook anders te denken betreft mijn eerste antwoord . Er is genoeg info beschikbaar betreft afvallen en gezond eten . Dat hoeft geen geld te kosten. Het belangrijkste is de eigen wil en doorzettingsvermogen . En ons verstand gebruiken . Soms kan kortstondig van een dietist(e) een goede hulp zijn. Als dat niet helpt , heeft maandenlange of jarenlange dure hulp ook geen nut.
Tja , ik begin nu ook anders te denken betreft mijn eerste antwoord . Er is genoeg info beschikbaar betreft afvallen en gezond eten . Dat hoeft geen geld te kosten. Het belangrijkste is de eigen wil en doorzettingsvermogen.

En wat doen we met al die mensen die van moeder natuur weinig wil en doorzettingsvermogen gekregen hebben? Gaan we ze nu heel neoliberaal wel verantwoordelijk houden voor hun eigen situatie? Gaan we de slachtoffers van onze consumptiemaatschappij nu ook nog zelf de schuld geven?
Reputatie 7
Eerlijk gezegd weet ik niet of dit wel of niet in de basisverzekering zou moeten komen. Voor sommige mensen zou het goed zijn maar als je de discipline niet hebt om er zelf iets aan te doen heb je volgens mij ook niet de discipline vol te houden wat een diëtist aanraadt of om naar bijeenkomsten te gaan, ik noem maar even iets. Voorlichting op school zou kunnen helpen maar er zijn ook ouders die geen belangstelling tonen. Best lastig, er zitten voor- en nadelen aan.
Reputatie 7
Badge +6
Wat stel je voor @A. Deen ? Je zult nergens en nooit bij mij lezen dat ik eigen schuld roep . Ik weet geen oplossing voor die groep . Ja , maagverkleining is een mogelijkheid waar sommigen die ik ken prima tevreden over zijn.
Reputatie 7
Er komt heel wat kijken bij een maagverkleining, je mag niet te zwaar zijn maar ook niet te veel afvallen, je moet verder gezond zijn. Daarna tig keer per dag kleine beetjes eten, even lekker schransen op een feestje, al is het maar één keer per jaar, is er niet meer bij. De operatie is niet zonder risico's maar die zijn er bij iedere operatie. Liposuctie is ook eng. Ik dacht trouwens dat een maagverkleining werd vergoed????
Reputatie 7
Badge +6
Klopt allemaal @MrsJones . Artsen kiezen hier ook niet snel voor . Ik noem het alleen als mogelijkheid. Wie dat graag wil maar er niet voor in aanmerking komt heeft een probleem als dit de enige oplossing is.
Reputatie 7
Als je minder gaat eten en snoep, chips, zoete drankjes en alcohol laat staan kom je dikwijls al een heel eind, zeker als je weet waar veel of weinig calorieën inzitten. Er hoeft lang niet altijd een dure oplossing te worden gezocht.

Reageer