Consumentenbond.nl

PCA in paracetamol

• 14 juli 2020
  • 3 reacties
  • 1874 Bekeken

Onlangs is in krant gekomen dat bij het produceren van een grondstof voor paracetamol de kankerverwekkende stof PCA is vrijkomen. Een farmaceut in Leiden heeft deze gebruikt. Winkels die genoemd worden zijn oa Kruidvat en Jumbo. Wat raar is dat niet wordt aangegeven om welke charges het gaat, zodat je zelf kan beslissen of je deze wilt innemen of niet. Momenteel wordt dit onderzocht, wie weet hoe lang dat gaat duren.

Nu ben ik opzoek gegaan naar Paracetamol welke deze stof niet bevat. Dus een farmaceut die niet deze grondstof van deze fabrikant heeft ingekocht. Dit is niet te achterhalen. Heeft iemand tips hiervoor.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Momenteel zijn er nog geen lijsten waar PCA vrije Paracetamol te krijgen is. Wel zijn ook alle apothekers bezig het probleem te bekijken.

Het PCA (para-chlooraniline) is aan het licht gekomen uit een onderzoek van Zembla en NRC. Gebleken is dat een grote Paracetamol fabriek in China,  Anqiu Lu’an Pharmaceutical, bij de fabricage paracetamol vervuild heeft met een kankerverwekkende stof , para-chlooraniline . Volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) staat de veiligheid van het geneesmiddel echter niet ter discussie. Volgens het college kunnen bij de productie van medicijnen, onafhankelijk van de manier van produceren, in zeer kleine hoeveelheden andere chemische stoffen ontstaan. “Er gelden strenge limieten voor dit soort stoffen. Deze stoffen mogen dus wel in paracetamol zitten, zolang het gehalte onder de veilige limiet blijft. Voor PCA geldt de strikte limiet van maximaal 34 microgram inname per dag. De batches die zijn onderzocht, vallen ruim onder deze limiet".

Bedankt voor uw reactie. Dit is wat ik heb gelezen. 

“Maar de Europese voedselveiligheidswaakhond EFSA denkt daar anders over. EFSA stelt dat bij meer dan één vervuilde pil per dag al een onacceptabel risico op kanker ontstaat, omdat het dna kan worden aangetast. Daar sluit hoogleraar Jan Tytgat (KU Leuven) zich bij aan. ,,Het risico is beslist niet verwaarloosbaar. Er zit achttien keer te veel van de stof in de paracetamol die is onderzocht’’, zegt Tytgat, die een risico-evaluatie van de pijnstillers heeft gedaan. ,,Bij zulke hoeveelheden kan je niet beloven dat het geen kwaad kan. Veel mensen nemen bovendien meer dan 3 gram per dag aan paracetamol. Het is goed om te weten dat je dan risico loopt.’’

Ik heb zelf apotheken gebeld. Zij geven aan het niet te weten. Wat mij bevreemdt. Maar goed ik ben daarop producten gaan bellen en Teva geeft aan geen gebruik te maken van Anqiu Lu’an Pharmaceutical.

Ik vind het wel vreemd dat er geen energie wordt gestoken om mensen hiertegen te beschermen. Het minimum wat ik zou verwachten is dat producten wordt aangegeven in welke charges vervuilde paracetamol zit. Als over een tijd nader onderzoek blijkt dat het toch schadelijk bleek dan hadden de mensen in ieder geval de kans gehad om zelf een keuze te maken.  

Er zijn mensen met chronische pijnen die elke dag het maximum toegestane hoeveelheid innemen. 

Reputatie 7
Badge +7

Het is uitstekend te reageren en andere meningen en instanties naar voren te brengen. . We moeten waakzaam zijn tegen paracetamol, maar ook tegen ‘deskundigen'. 

Het CBG schrijft over de hoeveelheden PCA:

Bij de productie van medicijnen, onafhankelijk van de manier van produceren, kunnen in zeer kleine hoeveelheden andere chemische stoffen ontstaan. Er gelden strenge limieten voor dit soort stoffen. Deze stoffen mogen dus wel in paracetamol zitten, zolang het gehalte onder de veilige limiet blijft. Voor PCA geldt de strikte limiet van maximaal 34 microgram inname per dag. De batches die NRC en Zembla lieten onderzoeken, vallen ruim onder deze limiet.  

Bij het vaststellen van deze limiet wordt er van de ergste situatie uitgegaan, waarbij iemand zijn leven lang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruikt. Deze limiet is gebaseerd op een verwaarloosbaar risico: één persoon extra die kanker krijgt op 100.000 mensen die levenslang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruiken (3 gram paracetamol, oftewel 6 tabletten van 500 mg, verkregen zonder doktersrecept). Bij kortdurend gebruik is het risico nog vele malen lager.

Vanwege meningsverschillen over de toegestane hoeveelheden heeft de apothekersvereniging besloten zelf een onderzoek uit te voeren. Zij stellen: 

De aangetroffen concentratie PCA is kleiner dan de maximumhoeveelheid die het Europees geneesmiddelenbureau (EMA) hanteert. Het CBG gaat ook uit van het door de toezichthouder vastgestelde maximum.

De Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) hanteert echter een veel kleinere maximumhoeveelheid dan het EMA: waar het EMA zes pillen paracetamol met deze stof acceptabel vindt, is er volgens de EFSA bij één pil al een te hoog risico op kanker.

Deskundige instanties waarvan we het moeten hebben worden het zelden eens.

Reageer