Consumentenbond.nl

Plastic en gezondheid

• 14 juni 2019
  • 4 reacties
  • 583 Bekeken

We weten helaas al een tijdje dat we op onze planeet Aarde het milieu en zelfs onze eigen leefomgeving hebben vervuild tot op een onaanvaardbaar niveau. In een aantal recente artikelen komen nu schrikbare getallen die de consequenties van deze plastic vervuiling verwoorden. Niet alleen voor het milieu maar met name nu ook voor onze gezondheid. Zowel de BBC als The Irish Examiner van 12 juni 2019 hebben de inname door eten en drinken van deze piepkleine plasticdeeltjes concreet beschreven. En ik schrok daar toch wel van. We krijgen volgens deze bronnen maar liefst iedere week 5 gram hiervan binnen. Een recent onderzoek in Australië heeft dit berekend en gaf als referentie dat die 5 gram overeenkomt met de grootte van een creditcard. We consumeren dus iedere week een creditkaart aan plastic. Ik vraag me af of dit algemeen bekend is en of er ook inmiddels voldoende onderzoek wordt gedaan naar de mogelijke gevolgen van deze kleine sluipmoordenaars in ons lichaam?

4 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Daar lees je inderdaad steeds meer over.
Je kunt wel een daad stellen door zo min mogelijk plastic verpakkingen in de supermarkt te accepteren, maar daar los je het probleem niet mee op. Plastic nanodeeltjes worden overal gebruikt, van coating voor allerhande artikelen (zelfs speelgoed) tot in kleding. En bij het (af)wassen komen ze dwars door alle filters heen in ons grondwater, en krijgen wij ze weer binnen.

Vijf gram per week betekent een kwart kilo per jaar, dus op een mensenleven kan dat gauw een kilo of 20 zijn. Komt die bionische kunstmens ineens wel heel dichtbij hoor...

(Ik maak er een grapje over, maar dat is meer omdat ik natuurlijk geen oplossing weet. Inderdaad is dit een serieus probleem!)
Ja, dit is een - nog niet volledig in kaart gebracht -probleem. Afgezien van plastic verpakkingen, die ik zoveel mogelijk vermijd door papier of zelf meegebrachte katoenen zakjes te gebruiken, is daar ook nog kleding van kunststof waarvan partikels in de lucht terechtkomen die je inademt. Nog niet zo lang geleden kwam ik tot de conclusie, dat het van vloeren en meubels verwijderde huisstof daar voor een groot deel van afkomstig moet zijn. Ik ben nu doende om kledingstukken van acryl en polyester uit mijn garderobe te verwijderen en heb nog voorradige breigarens van dit materiaal in de vuilnisbak gedeponeerd. Het schijnt een hoge calorische waarde te hebben en draagt zo hopelijk nog iets bij aan de energievoorziening.
In het grote geheel maakt dit natuurlijk niets uit, maar je moet ergens beginnen en dat is altijd bij jezelf. Als ik in huis zoveel mogelijk van die stoffen vermijd is dat het enige wat ik doen kan. Ik weet overigens niet hoe schadelijk het inademen van katoen- en wolvezels kan zijn en vermoed, dat daar ook nooit onderzoek naar zal komen, evenmin als naar het inademen van kunsttof vezelpartikels. Wel zullen de ziektekosten blijven stijgen, maar hoe die in elkaars steken weten we nu al niet, laat staan in de toekomst.
Reputatie 1
Badge +2

We doen ons best, maar er zijn nog zoveel zaken onduidelijk. Er wordt gewezen op de kwalijke gevolgen van het gebruik van kunststof waterkokers, over het gebruik van kunststof koffiecupjes wordt niet gesproken. Zijn die nu wel of niet schadelijk.

Reputatie 7
Badge +6

Ik weet dat iedereen het goede wil met het milieu, en het ook echt meent. En ja, het begint bij jezelf en er zijn echt dingen die je zelf kan doen. Het komt er dan op aan dat we die dingen dan ook gaan doen.

Ik was vanmiddag weer bij de afhaalchinees. Er waren 8 klanten en twee stapels van een halve meter hoog opengevouwde plastic tasjes. Ik was voor de zoveelste keer weer de enige die zijn doeken tasje niet vergeten was. 

Reageer