Poll: Heb jij al een keuze gemaakt voor je zorgverzekering in 2015?

• 11 december 2014
  • 29 reacties
  • 701 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Veel mensen wachten met overstappen van zorgverzekering tot de laatste week van het jaar. Of ben jij juist iemand die nooit overstapt? Zelf wil ik wel overstappen, maar ben hier nog niet aan toegekomen. En jij?

29 reacties

Ik vind dat hele "overstappencircus" maar een vervelend en frustrerend gedoe. Kost uren zoek- en spitwerk. Bovendien is het een geldverslindende gebeurtenis voor alle verzekerden. Dit kost vele, vele miljoenen. Dat geld kan beter besteed worden aan de zorg(verzekering) zelf.

De tientallen zorgverzekeringen kosten een vermogen aan management, reclame en overhead. Allemaal een mooi onderkomen, een raad van bestuur, commissarissen, managers etc. Elk jaar weer worden de benodigde tv-spots en brochures gemaakt. Elk jaar weer moeten miljoenen overstappers worden geregistreerd en voorzien van de nodige documenten, polissen en voorwaarden (ik heb zelf ruim 100 pagina's aan polisvoorwaarden e.d.). Dus hebben ze allemaal een callcenter en een administratie met tientallen medewerkers om alles in goede banen te leiden.

En dit allemaal dank zij de marktwerking. In mijn ogen een pure geldverspilling. En wie betaalt dat allemaal? Juist, u en ik via de torenhoge premies en eigen risico. Een systeem als het oude ziekenfonds was zo gek nog niet.
Na vergelijking blijkt dat mijn huidige verzekering nog steeds de goedkoopste voor mij is gebleven. Geen premieverhoging voor 2015 en, incl. de aanvullende de verzekering, blijf ik op €. 1709,88 premie per jaar staan. Ik moet wel zeggen dat ik IZZ, mijn verzekeraar, niet terug kan vinden in de vergelijker.
typisch dat interpolis nergens in is mee genomen dit is zeker niet de duurste verzekering, terwijl er toch sprake is van een goede dekking en keuze mogelijkheid.
Ik vind het onbegrijpelik dat je al moet kiezen voor een basiszorgverzekering. De dekking zou voor alle Nederlanders hetzelfde behoren te zijn en dus ook de premie. Dat de regering het toelaat dat de zorgverzekeraars hier een eigen invulling aangeven is ontoelaatbaar.

Ik denk dat dit land weer toe is aan het landelijke ziekenfonds zoals het altijd was en dan voor iedereen.
Helemaal mee eens!

Ik vind het onbegrijpelik dat je al moet kiezen voor een basiszorgverzekering. De dekking zou voor alle Nederlanders hetzelfde behoren te zijn en dus ook de premie. Dat de regering het toelaat dat de zorgverzekeraars hier een eigen invulling aangeven is ontoelaatbaar.

Ik denk dat dit land weer toe is aan het landelijke ziekenfonds zoals het altijd was en dan voor iedereen.

Ik heb inmiddels de vergelijkingsite bekeken en een keuze gemaakt. Overstappen moest voor mij aangezien ik nu nog onder een collectief contract zit waar ik het komende jaar niet meer voor in aanmerking kom. In die keuze was voor mij belangrijk dat ik zelf kan kiezen waar ik terecht kan, zowel voor apotheek als voor ziekenhuis. Die paar euro per maand meer voor vrije keuze neem ik dan maar op de koop toe.
Ik heb de reactie van Jan Quirijnen POSITIEF beoordeeld, maar dat wordt weergegeven als negatief?? CB, herstelt u dit even zsm!?!

Ik vind dat hele "overstappencircus" maar een vervelend en frustrerend gedoe. Kost uren zoek- en spitwerk. Bovendien is het een geldverslindende gebeurtenis voor alle verzekerden. Dit kost vele, vele miljoenen. Dat geld kan beter besteed worden aan de zorg(verzekering) zelf.

De tientallen zorgverzekeringen kosten een vermogen aan management, reclame en overhead. Allemaal een mooi onderkomen, een raad van bestuur, commissarissen, managers etc. Elk jaar weer worden de benodigde tv-spots en brochures gemaakt. Elk jaar weer moeten miljoenen overstappers worden geregistreerd en voorzien van de nodige documenten, polisssen en voorwaarden (ik heb zelf ruim 100 pagina's aan polisvoorwaarden e.d.). Dus hebben ze allemaal een callcenter en een adminsistratie met tientallen medewerkers om alles in goede banen te leiden.

En dit allemaal dank zij de marktwerking. In mijn ogen een pure geldverspilling. En wie betaalt dat allemaal? Juist, u en ik via de torenhoge premies en eigen risico. Een systeem als het oude ziekenfond was zo gek nog niet.

Het is zo moeilijk om alle verzekering polissen naast elkaar te houden.

Graag steun hierbij.

Het is ook vreselijk moeilijk nu reeds te bepalen welke zorg in 2015 noodzakelijk zal zijn..

De overheid heeft hierdoor alle verzekerden in een moeilijk parket gemanoevreerd en dat neem ik ze niet in dank af..
Badge +1
hoe zit dat met Menzis en PMA? ik betaal nu bij Menzis vÉÉl meer dan dat ik me via PMA. onder dezelfde condities verzekeren zou. kan ik dat ook veranderen, want volgens mij nemen ze je nog onvoorwaardelijk aan ook, dus ÓÓk met de aanvullende verzekeringen............................. snapt iemand die link?
Badge
Wij hebben gekeken op verschillende websites... en vergelijkende sites. Het is een puinbende. Onvoldoende informatie waar je als zorgvrager iets mee kunt. Bij navraag via verschillende callcenters krijg je tegenstrijdige informatie. Zodra je vraagt om een bevestiging per email of op papier geven ze niet thuis. Het is prut met peren. Typisch voorbeeldje van een incontinente en onbekwame overheid die de hele zaak uit zijn tengels heeft laten vallen..
Groot circus met tamme dieren die veel, heel veel Euro's inkasseren die de verzekerden moeten ophoesten zonder profeit. Het zou een enorme besparing opleveren als alles op een hoop gegooid zou worden met een directie etc. Geem call cetrales met mensen die er ook van mee snoepen.

Het is grote waanzin waar de overheid de onderdanen mee belast. Van markt werking is nauwelijks sprake. Vroeger met een ziekenfonds ging alles eenvoudiger dus goedkoper en zonder frustraties.😠...
Zorgverzekeraars eisen, en terecht, van zorgverleners de grootst mogelijke transparantie. Dat gaat makkelijk, want de machtpositiev. die zorgverlener is buitenproportioneel Zijzelf echter blijven structureel in gebreke, leveren jaar na jaar baggerpretaties tav een eerljke, transparante/open weergave. Klantenservices met, zoals door de CB ondubbelzinnig aangetoonde, onjuiste zelfs tegenstrijdige informatie.

En dat gaat al tig jaar zo, keer op keer gaan ze, eeeeeh mogen ze in de fout. Hoogste tijd voor een betrouwbaarheids keurmerk.

De goeden "uitvergroten" en de wanpresteerders (het merendeel, 't is toch te zot voor woorden) aan de schandpaal!! Idee voor de CB?? Van de politiek, die dit al tig jaar gewoon gedoogt, hoeven we niets te verwachten, die vinden de buitenproportionele machtsposities van de zorgverzekeraars alleen maar prima. Kijk maar hoe actief men is om de vrije artsenkeuze om zeep te helpen; Met dank aan vvd, d66, pvda, sgp en christenunie.

Verzekeraars willen "revieuws" meenemen in de beoordeling van zorgverleners? Schijnheiligheid ten top! Kijk eerst eens in de spiegel zou ik zeggen.
Op dit moment wordt op basis van juriprudentie nog ca driekwart vergoed wordt van niet gecontracteerde zorg. Gisterenavond heeft de Eerste Kamer een wetswijziging verworpen die zorgverzekeraars het recht geeft helemaal niets meer te vergoeden als er geen contracten zijn. Op dit moment is de politiek weer volop bezig met het vinden van "een oplossing", hetgeen een nog onbekende en nader te bepalen impact kan hebben op de dekkingen van de zorgverzekeringen (75% vergoeding niet gecontracteerde zorg of helemaal niets of alles daar tussen?).

Als de dekking van de zorgpolis 2015 voor niet-gecontracteerde zorg op dit moment nog niet duidelijk is, hoe kunnen wij als consument dan voor 1 januari 2015 een goede keuze maken voor een zorgverzekering?

En let u ook even op de wel gecontracteerde zorg en de mogelijkheid van tussentijdse aanpassingen in de dekking vanwege het omzetplafond. Uit de polisvoorwaarden 2015 Zilverenkruis/Achmea:

"Wij mogen gedurende het kalenderjaar zorgverleners (tijdelijk) van de lijst met gecontracteerde zorgverleners van de Zorgzoeker verwijderen. Dit mogen wij doen op het moment dat hun omzetplafond bereikt is. Dit betekent dat de gecontracteerde zorgverleners per 1 januari 2015, niet dezelfde hoeven te zijn als de gecontracteerde zorgverleners per (bijvoorbeeld) 1 december 2015. Houdt u hier rekening mee."

Kortom: consumenten weten vooraf niet waar ze aan toe zijn...en dat heeft mij doen besluiten voor 2015 te kiezen voor een (helaas iets duurdere) restitutiepolis...
Heeft iemand ervaring met Ditzo. Dat zou voor ons de beste kunnen zijn?
Eindelijk geven een 3tal PvdA -ers vorm aan de vrijheid welke om zeep gaat als mevr. Schippers van de vv(?)d haar zin krijgt. Als je de zo hoog geprezen keuzevrijheid om zeep helpt door deze voor een zorgverlener te beperken dan laat je zien dat er, op termijn, gelukkig weer ruimte ontstaat voor een ziekenfonds. Als dat het gevolg is van het politieke gefrÖbel van de PvdA, VVD en meestemmende coalitie genoten dan gaat bij mij de vlag uit.
Ik betaal al jaren teveel, naar mijn mening. Ik ga de sterren terugschroeven, alleen voor het hoognodige verzekeren. Je krijgt bijna niets vergoed, eerst je eigen risico opmaken. En die kan ik nooit opmaken. Alleen de aanvullende verzekering voor de ortho van mijn dochter moet ik behouden, jammer genoeg.
Ben gebleven bij PNO omdat die het best pakket biedt dat bij mij past. Maar heb wel rond gekeken.
De (teveel machthebbende en mateloos vervelende) zorgverzekeringen moeten verdwijnen. De marktwerking - waar zoveel van werd verwacht - heeft een

totaal vekeerd effect en kost mensen alleen maar veel geld. Zorgvrzekeringen weg en daarvoor in de plaats een goede verzekering voor iedereen en voor iedereen

hetzelfde.

Heeft iemand ervaring met Ditzo. Dat zou voor ons de beste kunnen zijn?

De afgelopen 2 jaar daar verzekerd. Geen problemen ondervonden, vergoedingen keurige volgens polis en rechtstreeks via verzekeraar. Ik blijf dan ook.
Voor al die directies van de vele zorgverzekeringen moeten de klienten het salaris ophoesten. Bedankt voor deze grappenmakerij. Onze overheid zou er goed aan doen alle verzekeringsmaatschappijen op een grote hoop te gooien met een management. De klienten behoeven zich dan niet te buigen over de vraag welke verzekering past bij mij. Het zou velen EURO's goedkoper kunnen als alle verzekerings maatschappijen een en de zelfde polis zouden hebben voor de zelfde prijs. Het lijkt wel of de klienten de salarissen moeten opbrengen voor zoveel mensen die aan de top staan van elke verzorgings maatschappij. Het is een beetje walgelijk hoe onze overheid omgaat met het in stand houden van maatschappijen die ieder voor zich zorgen dat zij niets te kort komen en onze overheid stelt maar steeds dat de gezondheidszorg de pan gaat uitrijzen maar de grootste zorg is hoe houden we al die verschillende maatschappen in stand..
die gedachte van het goede oude ziekenfonds komt vaker terug. Ook bij mij. Een goed door patienetenraad gecotroleerd ziekenfonds is wenselijk.

Helemaal mee eens!

Door C Karssing v. Heerewaarden
Ik ben overgestapt naar Delta Lloyd. Collectief was ik goedkoper uit dan bij Unive waar ik al jaren zat. Restitutie en onbeperkt fysio. Voor mij heel belangrijk en voor een aantrekkelijke prijs. Pakket compleet heet dat en dat voor nog geen 130 euro per maand. Hopen maar dat dit de juiste keus is. Had overigens nooit problemen met Unive. Dus als het niet bevalt dan ga ik weer terug. Maar het is als leek wel een vreselijke uitzoekerij. Ben blij dat mijn adviseur waar ik alle verzekeringen heb mij dit aanbod deed. Zij zoeken alles voor me uit en zijn niet gebonden aan ÉÉn aanbieder. Dat geldt overigens voor alle verzekeringen. Prettigge ervaringen met dit bedrijf. Dat is zeer prettig. Ik vergelijk de prijzen uiteraard wel eens en dan ben ik hier altijd goedkoper en beter verzorgd dan als ik het zelf zou moeten uitzoeken. Energie gaat overigens altijd via de Consumentenbond en ook dat bevalt me prima. Tot zover. Een gezond 2015 iedereen toegewenst.
door mijn ziekte kan ik niet meer overstappen naar een andere zorgverzekering

in het verleden was het al lastig om een goede verzekering te vinden die me wilde hebben
Er klopt NIETS van de "Beoordeling" van berichten op dit forum. Als je op het handje klikt 👍 dan resulteert dit in een NEGATIEVE beoordeling.

W.R. de Ruiter had hier ook al melding van gemaakt, maar er is niets mee gedaan.

Dus een dikke 👎 voor de consumentenbond!
@Jan Quirijnen en @W.R. Ruiter:

Bedankt voor het melden. Door feedback als deze kunnen we de community verbeteren. Lees hier meer over de voortgang van de oplossing van dit probleem.

Er klopt NIETS van de "Beoordeling" van berichten op dit forum. Als je op het handje klikt 👍 dan resulteert dit in een NEGATIEVE beoordeling.

W.R. de Ruiter had hier ook al melding van gemaakt, maar er is niets mee gedaan.

Dus een dikke 👎 voor de consumentenbond!

Ik heb de reactie van Jan Quirijnen POSITIEF beoordeeld, maar dat wordt weergegeven als negatief?? CB, herstelt u dit even zsm!?!

Reageer