Ik verbaas mij over de zeer hoge prijzen die audiciens bijna unaniem durven vragen voor hoortoestellen.
Als je een hoortoestel afzet tegen bv een smartphone is de verhouding zoek. Zo’n toestelletje is een
huisje met daarin weggestopt een microfoon, een versterkertje met geavanceerde instellings- mogelijkheden en een luidsprekertje. Vergeleken met elke smartphone een eenvoudig stukje micro-
elektronica. Een beetje geavanceerd hoortoestel daar vraagt men zomaar tussen de 1200 en 1500
euro voor, soms nog wel meer. Ook merkwaardig is dat al die audiciens altijd maar de prijs van één
toestel noemen terwijl een mens 2 oren heeft. Een fiets wordt toch ook niet per wiel geprijsd?
Een I Phone 7, een buitengewoon geavanceerd en compleet toestel kostte mij ca € 800,-- waarbij
je zonder extra kosten jarenlang updates krijgt. En die I Phones worden echt met een heel goede
marge voor de handel aan de man gebracht. Als dat hoorapparaten-kartel een keer implodeert
zou het zo maar kunnen dat je voor zo’n € 400,-- een top-hoorapparaat koopt met de bijbehorende diensten, waarschijnlijk kan het zelfs nog veel goedkoper! Lang leve de vrije concurrentie, waarvan in de gezondheidszorg nog lang geen sprake is.