prijsopbouw van hoortoestellen

• 21 januari 2021
  • 11 reacties
  • 359 Bekeken

Ik verbaas mij over de zeer hoge prijzen die audiciens bijna unaniem durven vragen voor hoortoestellen.

Als je een hoortoestel afzet tegen bv een smartphone is de verhouding zoek. Zo’n toestelletje is een
huisje met daarin weggestopt een microfoon, een versterkertje met geavanceerde instellings- mogelijkheden en een luidsprekertje. Vergeleken met elke smartphone een eenvoudig stukje micro-
elektronica. Een beetje geavanceerd hoortoestel daar vraagt men zomaar tussen de 1200 en 1500
euro voor, soms nog wel meer. Ook merkwaardig is dat al die audiciens altijd maar de prijs van één
toestel noemen terwijl een mens 2 oren heeft. Een fiets  wordt toch ook niet per wiel geprijsd?

Een I Phone 7,  een buitengewoon geavanceerd en compleet toestel kostte mij ca € 800,-- waarbij
je zonder extra kosten jarenlang updates krijgt. En die I Phones worden echt met een heel goede
marge voor de handel aan de man gebracht.  Als dat hoorapparaten-kartel een keer implodeert 
zou het zo maar kunnen dat je voor zo’n € 400,--  een top-hoorapparaat koopt met de bijbehorende diensten, waarschijnlijk kan het zelfs nog veel goedkoper! Lang leve de vrije concurrentie, waarvan in de gezondheidszorg nog lang geen sprake is.

11 reacties

Ik denk ook dat er goed aan verdiend wordt, met name de duurdere toestellen, maar hoor ik u nu zeggen dat er méér marktwerking in de zorg moet komen? Dat is volgens de goegemeente juist de bron van alle kwaad. Het kan overigens best wel eens zo zijn dat het grootste deel van de winst bij de fabrikant(en) blijft hangen en dat je daar vanuit Nederland helemaal geen vinger achter krijgt.

maar hoor ik u nu zeggen dat er méér marktwerking in de zorg moet komen?

Nee, duidelijk niet want dat staat er toch niet? Je zou hooguit kunnen vermoeden dat er (ook) op dit vlak nooit een effectieve martkwerking is geweest.

maar hoor ik u nu zeggen dat er méér marktwerking in de zorg moet komen?

Nee, duidelijk niet want dat staat er toch niet? 

Wellicht heeft @MotorJan  het anders bedoelt maar zo lees ik het wel. Gebrek aan concurrentie houdt prijzen hoog dus er moet meer concurrentie komen en dat is voor mij hetzelfde als marktwerking.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk ook dat in deze en bepaalde andere branches de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden . Ik acht het zeker denkbaar ,  dat als een audicien flink onder de gangbare prijzen duikt , hij daar op aangesproken wordt door de branchegenoten of leveranciers . Dat zouden dan eigenlijk een vorm van verboden prijsafspraken zijn . In de brillensector is het lang geleden om die reden voorgekomen , dat een fabrikant niet meer wilde leveren aan een prijsvechter . Hoogst waarschijnlijk onder druk van de concurrenten …...

Natuurlijk bedoelde ik, gebrek aan echte concurrentie. Het voorbeeld van de brillenboer is goed gekozen.

Typisch: Ook nu weer is het Hans Anders die met goede, gangbare hoorapparaten onder de prijs duikt van Specsavers - Beter Horen - Schoonenberg om er maar een paar te noemen. Hans Anders is een in
oorsprong Nederlands bedrijf die decennia geleden al weer, de knuppel in het "brillenhok” gooide.

In de zelfde periode kwam ook Hans van Breukhoven op die het kartel in de platenhandel te lijf ging
met zijn Free Record Shop. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen.

Het fenomeen van een club die er belang bij heeft consumentenprijzen zo hoog mogelijk te houden is
ontstaan na de Industriële Revolutie. Denk aan Philips dat kartels overeen kwam met Osram - Siemens
en bv General Electric. Er werden zelfs hele werelddelen tot exclusief afzetgebied voor een bepaalde
fabrikant afgesproken.  bv door de “Seven Sisters” (zo noemde men de 7 grote oliemaatschappijen)

Zó grootschalig en brutaal als toen zal het nu niet meer gaan maar, die neigingen om een bepaalde markt exclusief te houden is er nog steeds. Ik denk dat daar op dit moment de hoorapparaten-branche
een voorbeeld van is.

Hier ligt toch echt een taak voor consumentenorganisaties!

Het is niet automatisch gegeven dat als de prijzen hoog blijven er sprake is van een kartel. Ik heb geen idee hoeveel fabrikanten er bijvoorbeeld zijn en als het gebrek aan concurrentie daar zit kan je er vanuit Nederland niet veel aan doen. Dan kunnen de ketens wel concurreren maar dan zet het niet veel zoden aan de dijk.

Ook voor hoortoestellen wordt de nieuwste wafertechnologie gebruikt voor de chip waar alles
om draait. De productieaantallen zijn zeer hoog, de fabricagekosten verbazend laag.

Bijvoorbeeld, in een Duitse webshop; Westfalia, een lang bestaand gerenommeerd bedrijf,
kun je voor nog geen € 90,00 een set van twee oplaadbare hoortoestellen kopen.                                  Dat is dus met de modernste technologie! Er zijn nog wel goedkopere op de markt.                                  Natuurlijk mis je dan de begeleiding van een audicien en of dat aanbevelenswaardig is?
Maaar, aan zo’n prijs kun je geen dikke buil vallen…. 

@MotorJan Het is natuurlijk maar één voorbeeld maar het is wel heel illustratief. Weet u ook of zo’n toestel bij een audicien in Duitsland dan ook een stuk goedkoper is dan in Nederland?

Dat is iets wat ik graag zou uitvogelen. Helaas onze reis mogelijkheden zijn nu te beperkt. Als je te laat thuis komt; een boete.

bij de lidl, hoorapparaat voor €9,99 , tot 40db…..

Reputatie 3
Badge +3

Op zich grappig dat u een vergelijk maakt net een iPhone. Dat is  het merk toestel waar zoveel op verdiend wordt dat ze met een marktaandeel van nog geen 20% toch de best verdienende partij zijn.

Monopoliepositie ge/misbruiken. Een iPhone 11 pro, Max de duurdere variant. Van de 11 kost in China qua productie/verpakken nog geen 250 dollar dus zeg 230 euro. Kosten in Nederland 1099 euro met 64 GB geheugen. Koop een Xiaomi voor de helft en je hebt meer telefoon in een betere kwaliteit maar  geen status!

Een telefoon maak je 10.000.000 keer per variant.

Een gehoorapparaat moet echt per gebruiker worden aangemeten. Niet ieder oor is hetzelfde en er zijn tientallen verschillende toepassingen te bedenken waarom je voor a of b moet kiezen.

Gelukkig, zijn de prijzen per stuk, niet iedereen heeft 2 slechte oren. Ik zou balen als ik €3000 voor 2 gehoorapparaten uit moet geven als alleen mijn linkeroor slecht zou zijn.

De eenvoudige techniek heeft in de duurdere apparaten bijna een AI status behaald. Niets eenvoudigs meer aan.

Reageer