Consumentenbond.nl

Prijzige parkeerplekken bij ziekenhuizen

• 15 oktober 2014
  • 64 reacties
  • 1017 Bekeken

Toon eerste bericht

64 reacties

Reputatie 4
Badge +6
In het artikel hebben we de focus gelegd op de (soms absurd hoge) parkeerkosten van ziekenhuizen, daarbij hebben we gekeken wat dan tips/de alternatieven zijn maar ik begrijp uw boosheid heel goed en vind dit ook zeker een goede opmerking en aandachtspunt. Het lijkt mij inderdaad heel vervelend om zo als buurtbewoner voor vergunningskosten te moeten opdraaien.

Boos op het stuk 'kromliggen voor parkeerplek' in de consumentengids van dec 2014. In dit stuk wordt aangeraden in de buurt van het ziekenhuis te parkeren.

Nu woon ik in een straat met aan het eind van de (doodlopende) weg het ziekenhuis (Gelre Apeldoorn). Men hoeft alleen met fietspad over te steken en men is op het parkeerterein van het ziekenhuis. Deze straat, en andere straten in de buurt, worden dan ook volop gebruikt om te parkeren als men naar het ziekenhuis moet! Dit heeft als gevolg dat in de buurt steeds meer parkeerverboden komen (in verschillende straten is dit al het geval, zo ook de mijne). Bezoek van straatbewoners moet zo opdraaien voor de kosten die ziekenhuisbezoekers niet willen maken! Ik vind dat de consumentenbond hierover wel had mogen nadenken!

Voor ziekenhuisbezoekers is het dan wel goedkoper, voor buurtbewoners zorgt het voor overlast (de gehele straat staat immers vol) en kosten door parkeerverboden en vergunningen!

Consumentenbond, ik lees de gids graag, maar dit maakt mij (en de rest van het gezin) erg boos...

Zienhuis Rijnstate locatie Zevenaar en locatie Velp zijn gratis!!
ZIEKENHUIZEN MOETEN BESEFFEN DAT EEN BEZOEK AAN HET ZIEKEN HUIS EEN NOODZAKELIJK KWAAD IS GEEN GEEN MELKKOE MOET ZIJN
Hoi ik woon in Hoorn. Bij het West Fries Gasthuis WFG kost parkeren per keer 2,40 en dat lijkt goedkoop.

Ik moet regelmatig naar de paradontoloog of een kort bezoek aan het ziekehuis. Elke minuut geparkeert is 2,40.

Ik vindt dat niet redelijk. Voor lang bezoek ok. Maar voor 10 min of 1 minuut ff iemand afhalen enz...

Groet Arno.
Badge
Parkeertrarieven in het algemeen is een maatschappelijke dwaling, die voortkomt uit het chronisch onvermogen van bestuurders om een correct sluitende begroting te bewerkstellingen. Voor de gemiddelde lokale bestuurder is een sluitende begroting: de kosten laten zitten en de inkomsten verhogen: OZB, parkeren, ect. Daarom is de lokale overheid al jaren zelf aanjager van de bovengemiddelde inflatie.

Wat vrijwel iedereen is vergeten, is het feit, dat parkeeertarieven een volstrekt oneigenlijke eenzijdige belasting is op mobiliteit. Die is n.l. al in alle vormen betaald: de auto met BPM en BTW, de variabele kosten met benzine en accijnzen en de infrastructuur via de grondprijzen. Het is niet meer en minder dan een graaibelasting. De hertog van Alva met zijn 10e penning in moderne vorm.

Wanneer diezelfde overheid dan ook nog eens de kwetsbare locaties binnen een infrastructuur uitbuit, dus b.v. bij ziekenhuizen, om juist daar extra inkomsten te halen, dan ben je met 18 karaats onbehoorlijk bestuur bezig. Het is een walchelijk verschijnsel en hier moeten wij een halt aan toe roepen.
In aanvulling op een eerder melding van gratis parkeren bij Rijnstate locaties Velp en Zevenaar, alleen in Zevenaar is het Écht gratis en onbeperkt. In Velp mag je maximaal 2 uren staan met parkeerschijf, daarna wacht je een bekeuring vrees ik. Het spreekuur of behandeling zal maar uitlopen!!!

Bij Rijnstate Arnhem is het wÉl betaald parkeren. Het eerste kwartier is gratis - net genoeg om iemand op te halen die naar huis mag, maar dan moet er niks tussenkomen, zoals bijvoorbeeld een kapotte lift - daarna betaal je per heel uur €1.50. Ofwel 16 minuten staan kost €1,50, vanaf 61 minuten €3,00, enzovoort, een kwalijke praktijk van veel meer parkeergarages. Ik vind dat er per minuut afgerekend zou moeten worden.

Tirades tegen 'betalen voor parkeren' op zich, daar doe ik niet aan mee. Grond en ruimte zijn schaars in dit volle land, dus het idee dat iedereen overal moet kunnen rijden en zijn blik wegzetten waar hij of zij maar wil en zolang men maar wil, kan dus niet. Het argument: "Ik heb al betaald via wegenbelasting en zo," vind ik onzin. De schaarse ruimte moet eerlijk verdeeld worden en daar is parkeerbelasting een middel toe. Voorkomen moet worden dat de schaarse ruimte altijd bezet is door langparkeerders, zeker voor ziekenhuisparkeerterreinen, waar gedurende de hele dag een plaatsje te vinden moet zijn voor patiËnten en familie.
Och joh....gehanicapten MET een invaliden parkeerkaart parkeren in de stad gratis...behalve bij de ziekenhuizen - zo ook in Tilburg en zelfs bij het verzorgingstehuis waar mijn 81 jarige moeder verpleegd moet worden..welke?? De Buitenhof aan de Nieuwe Herlaer in Amsterdam --ronduit belachelijk!!

Sommige ziekenhuizen vragen forse parkeerkosten, zoals Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam. Twee uur doordeweeks parkeren kost daar €8, een dag maar liefst €36. Parkeren in de buurt kan gratis zijn of goedkoper. Ook heeft niet ieder ziekenhuis een (duidelijke) kortingsregeling voor ‘vaste’ patiËnten en bezoekers, dat is ook niet verplicht.

Welke ervaring heb jij met het parkeren bij ziekenhuizen? Zijn er tips om te besparen op deze parkeerkosten?

Praat mee en laat het mij weten!

Door Marlies [/quote]
Heel erg knap wat je zegt....maar ook HEEL ERG KORTZICHTIG!!!

Net als je de bus naar het ziekenhuis moet betalen, moet je ook voor het parkeren betalen. Als de ziekenhuizen de kosten voor hun rekening zouden nemen, zouden de kosten van de zorg nog hoger worden. Parkeren is niet gratis. Dat je er niets aan kunt doen dat je in een ziekenhuis belandt, betekent niet dat je zelf de kosten niet hoeft te betalen.

De informatievoorziening bij ziekenhuizen is meestal niet goed. Die moet verbeterd worden. Het is een kleine moeite om een kopje parkeren op te nemen op de website.

Door Pieter Dorhout[/quote]
Het gaat er om dat er a-sociale tarieven gehanteerd worden die zijn soms zo hoog dat er veel minder of geen bezoek komt en dat een bezoek aan

het ziekenhuis wel heel erg prijzig geworden is ,

Eerst was parkeren gratis o.k gratis bestaat niet .

Dus begon men met 25 eurocent en daarna is het gierend uit de hand gelopen en zoals het nu is volgen de verhogingen elkaar in Hoog tempo op

Dit is behoorlijk schaamteloos
Badge
Een hardnekkig misverstand is de gedachte dat je voor parkeren moet betalen. Gratis bestaat inderdaad niet, maar alle kosten van mobiliteit zijn al betaald:

De auto met de BTW en de BPM, de Brandstof met BTW en het kwartje van Kok, de infrastrucuur middels wegenbelasting en de grondprijzen waar we als bewoner ook belasting over betalen via de OZB. Dit om straten en parkerplaatsen aan te leggen, voor fietsers, voetgangers en auto's.

Het apart belasten van parkeren is een graaiheffing, oneigenlijk en niets meer en minder dan de 10e penning van de hertog van Alva. "We hebben geld nodig dus we halen het". Zonder enige enonomische prestatie. Door in kwestbare situaties extra heffing te doen (ziekenhuizen) bedrijf je als overheid onbehoorlijk bestuur.

Ik wil best bijdragen aan het fiancierien van onze samenleving, maar daar zijn andere bonafide instrumenten voor zoals bovengenoemde BTW, inkomstenbelastingen en heffingen waar een economische prestatie tegenover staat.

Het gaat er om dat er a-sociale tarieven gehanteerd worden die zijn soms zo hoog dat er veel minder of geen bezoek komt en dat een bezoek aan

het ziekenhuis wel heel erg prijzig geworden is ,

Eerst was parkeren gratis o.k gratis bestaat niet .

Dus begon men met 25 eurocent en daarna is het gierend uit de hand gelopen en zoals het nu is volgen de verhogingen elkaar in Hoog tempo op

Dit is behoorlijk schaamteloos

Reputatie 7
Badge +6
Vrijwel alle grote bedrijven waar veel klanten en/of bezoekers komen, hebben een eigen terein waar gratis geparkeerd kan worden. Ik zie een ziekenhuis ook als zodanig. Ooit was dat ook zo bij de ziekenhuizen waar ik veel kwam. Het is gewoon de zoveelste kostenverhoging die ons opgedrongen wordt. Het zal me een worst wezen , wie het geld opstrijkt. Het deugt niet!!
Parkeren kost geld, omdat grond een schaars goed is. Als je een stuk grond hebt gekocht en je hebt daarvoor een lening afgesloten, moet je maandelijks rente betalen. Als er een ziekenhuis in de buurt is en alle patiËnten willen graag gratis parkeren, omdat ze het toch al zo moeilijk hebben, wordt het parkeerterrein geveild door de deurwaarder als je de rente over je lening niet meer kunt betalen. Is er iemand van de bovenstaande mensen die een parkeerterrein zou willen kopen en geen parkeergeld wil vragen? Meld je aan bij het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Dan kunnen we dit probleem oplossen. Of zijn jullie allemaal graaiers?
De consumentenbond adviseert mensen eventueel gratis te parkeren in de aangrenzende woonbuurt. Daar wil ik graag wat over kwijt. Ik woon zelf in een aanliggende straat van een ziekenhuis in Eindhoven. Het is voor mij nagenoeg onmogelijk overdag in mijn straat te parkeren omdat veel ziekenhuisbezoekers gratis willen parkeren. Niemand in mijn straat kan hierdoor overdag normaal parkeren. Staat daar iemand ooit bij stil? Het is toch van de zotte dat ik regelmatig 200 meter moet lopen omdat mensen weigeren € 0,80 per uur parkeergeld te betalen? Ik zie twee opties als oplossing. Optie 1: Gratis maximaal 24 uur parkeren bij het ziekenhuis, optie 2: Aanliggende straten uitsluitend parkeren met parkeervergunningen. Ik hoop dat de consumentenbond zich realiseert dat wanneer hun advies wordt opgevolgd hier de nodige overlast door veroorzaakt wordt.
Als de ziekenhuizen normale en sociaalverantwoorde tarieven rekenen zijn er geen problemen voor wie dan ook

maar de huidige soms asociale graaicultuur en de uitwassen moeten stoppen eenparkeerplaats bij een ziekenhuis is een noodzakelijke voorziening en mag geen melkkoe zijn

Reageer