Consumentenbond.nl

Prinsjesdag: eigen risico blijft €385 en zorgpremie gaat omhoog

Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Van die aansporing merkt de beoogde patiënt niet veel omdat die plaatsvindt in medische vakkringen. Op BBC2 loopt momenteel de serie "Billion Dollar Deals and How They Changed Your Life". De aflevering over medicijnen is nog te zien op bbc.co.uk/billiondollardeals. Aanbevolen.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor de aanbeveling @Lisa Boele.
Ik ben benieuwd!
Reputatie 3
Badge +6
@A. Deen

Zorgverzekeraars betalen zorgaanbieders voor de zorg die ze geleverd hebben aan hun verzekerden. Het eigen risico is (net als de nominale premie bijvoorbeeld) een financiering van die zorguitgaven. Het zit in die zin dus al ‘in’ de zorgkosten.
A. Deen schreef:

Charlotte Hoogers schreef:

Kijk je wel uit dat "verstandig gebruik van de geneeskundige zorg" niet ontaardt in zorg mijden? Dat kan met name voor je kinderen op termijn verstrekkende gevolgen hebben.

Grappig dat vroeger (inderdaad toen je poepen nog met een lange "oe" schreef) toen het de particulier verzekerden waren die overal moesten bijbetalen en menigeen dus twee keer nadacht voor hij naar de dokter ging, en de zorgconsumptie onder particulier verzekerden ook aanzienlijk lager lag er niemand het over zorg mijden sprak maar over mensen die gewoon verstandig met hun centen omgingen. Ook de lange termijn gevolgen zijn blijkbaar ontzettend meegevallen.

Wat vreemd. Zo herinner ik mij mijn dagen als particulier verzekerde helemaal niet. Ik kon gewoon zonder bijbetalen gebruik maken van zorg. Niet alleen dat, maar toen ik zwanger was van mijn derde kind kreeg ik zo maar 2000 gulden van de Particuliere Zorgverzekering op mijn rekening gestort. Kraamhulpvergoeding noemden ze het. Ik gebruikte 1000 gulden voor de (ook particuliere lees vriendin) kraamhulp en de andere 1000 euro stak ik in mijn eigen zak. Wel eerst gevraagd aan de verzekering of het mocht en dat mocht inderdaad.
Groetjes,
Reputatie 5
Badge +4
Charlotte Hoogers schreef:

Wat fijn voor je Eric01 dat jij en jouw gezin zo gezond zijn. Ik wens je toe dat dit nog lang zo mag blijven. Kijk je wel uit dat "verstandig gebruik van de geneeskundige zorg" niet ontaardt in zorg mijden? Dat kan met name voor je kinderen op termijn verstrekkende gevolgen hebben.

Kinderen tot 18 jaar zijn "gratis" meeverzekerd en omdat ze geen premie betalen vallen ze ook niet onder het eigen risico. Voor hen hoeft dus geen zorg gemeden te worden want de kosten worden betaald uit de belastingen.

Reageer