Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Prinsjesdag en de zorg in 2019: eigen risico blijft €385, zorgpremie stijgt flink

• 18 september 2018
  • 15 reacties
  • 1317 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6
Vandaag is het Prinsjesdag, de dag waarop de regering het beleid voor het komende jaar bekendmaakt. Ook op het gebied van zorg. De belangrijkste zaken voor 2019 op een rijtje:

• Het eigen risico blijft €385.
  • De gemiddelde zorgpremie stijgt naar verwachting van het kabinet met zo’n €10 per maand (€124 op jaarbasis).
  • De maximale zorgtoeslag stijgt met €94 per jaar voor eenspersoonshuishoudens en €281 voor meerpersoonshuishoudens.
  • Het basispakket wordt uitgebreid met hulp bij bepaalde vormen van overgewicht, ruimere vergoeding van zittend ziekenvervoer en vergoeding van oefentherapie bij COPD vanaf de eerste behandeling. Paracetamol, vitaminen en mineralen die zonder recept te koop zijn, verdwijnen uit het basispakket.
Lees er meer over op onze pagina Zorgverzekering 2019.

Wat vind jij van de aankondigingen? Fijn dat het eigen risico gelijk blijft, of baal je van de hogere zorgpremie? En is de verwachting dat de zorgpremie fors stijgt voor jou een reden om aan het einde van het jaar zorgverzekeringen te gaan vergelijken?

Praat hieronder mee!

Update 26-09: Inmiddels heeft zorgverzekeraar DSW de premie voor zijn basisverzekering in 2019 bekendgemaakt. De stijging van de premie van DSW valt met €54 op jaarbasis een stuk lager uit dan de verwachte gemiddelde stijging van €124 die het kabinet presenteerde. Lees er meer over in ons nieuwsbericht. Andere zorgverzekeraars hebben tot en met 12 november de tijd om hun premies en dekkingen voor de zorgverzekeringen van 2019 bekend te maken.

15 reacties

Reputatie 7
Tot nu toe zitten we met de ziektekostenverzekerig in de middenmoot of net iets daaronder, voorlopig laat ik het maar zo, tenzij er een verzekeraar uitspringt door een betere dekking en dezelfde premie of minder. Ik heb al vaker vergeleken maar tot nu toe heb ik nog steeds geen goede reden om over te stappen.
Hoe is het mogelijk nog meer uit het basispakket. Ik heb kanker gehad en daardoor lymfe oedeem gekregen, ik heb astma in die periode van weinig weerstand gekregen, polyatrose ( atrose door het hele lichaam) door bepaalde medicijnen ontstaan en fibromilagie, en ik heb 4 Hernia's gehad, 3 keer geopereerd (rugklachten) over gehouden. Nu is fysio al minimaal geworden terwijl ik het zeker ieder week nodig ben. Ik leef op Paracetamol voor mijn atrose en fibromilagie omdat ik andere medicijnen niet kan verdragen (maag problemen) worden ook afgepakt. Mijn maagbeschermers lijkt ook een probleem te worden. Wat krijg ik nog wel vergoed, moet onderhand alles zelf betalen. waar betaal ik dan in vredesnaam maandelijks zoveel voor..... en dan nog je eigen risico!!!
Reputatie 7
@R. Ebeltjes dat vraag ik me ook weleens af, mijn man en ik gebruiken ook wat medicijnen, we hebben gelukkig minder en andere klachten, man is hartpatiënt, krijgt antistollingsmiddrlen, middelen tegen hypertensie, en nog een paar dingen, maagbeschermers, prednison tegen iets anders, ik anti stollingsmiddelen na arteriitis temporalis om te voorkomen dat ik blind word en daar komen maagbeschermers bij. Ik ben benieuwd of daarvan iets uit het basispakket gaat, het kan altijd weer veranderen. Het zijn grotendeels medicijnen waar je de rest van je leven aan vastzit, de ene maagbeschermer wordt vergoed, de andere niet, dat weten ze wel bij de apotheek, huisartsen weten niet altijd of de medicijnen die ze voorschrijven worden vergoed. Ik heb nu ranitidine, is er als klein pilletje en als bruistablet (die bruistabletten zijn een beetje vies, net ORS). Als het niet uitmaakt welke je gebruikt kun je een andere maagbeschermer vragen die wel wordt vergoed. Bij een chronische aandoening zit er bij ons geen maximum aan het aantal behandelingen bij de fysioterapeut, het is misschien beter om eens te kijken wat andere verzekeraars wel vergoeden. Door al die wiijzigingen worden hele volksstammen gek.
Reputatie 3
Badge +3
Beste Fauve, zoals zo vele mensen heb ik de voorstellen gelezen van Het Koffertje. Wat mij direct opviel is dat er weer een sigaar uit eigen doos wordt gepresenteerd, namelijk bij een eenpersoons-huishouden komt er een verhoging van de zorgvergoeding a 94.= per jaar. Maar het addertje onder het gras is dat de premie wordt verhoogd met 124.= per jaar. Dit betekend dan ook dat men wel een zelfde eigen risico blijft houden, maar uiteindelijk je per jaar weer 30.= meer per jaar moet inleveren. Ook ben ik benieuwd wat er weer uit het zorgpakket verdwijnt, want dit gaat op zeker gebeuren. Want de diverse verzekeraars hebben hun reserve's al aan moeten spreken, maar de nieuwe gebouwen rijzen als paddenstoelen uit de grond. Bovendien is er al een beetje gerucht dat men een bijdrage per jaar van 250.= euro misschien berekend gaat worden, maar dat is nog afwachten. Zo zie je maar dat een verzekering een bepaalde luxe gaat worden.

Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 7
We gaan de VS achterna, ik hoorde eens, ik denk in het journaal, iemand zeggen dat dat zo'n verzekering geen recht is maar een privilege. Dat had te maken met Obama care. In de VS zijn al heel wat mensen overleden omdat ze hun medicijnen niet konden betalen, o.a. medicijnen tegen hoge bloeddruk waar een derde van de mensheid aan lijdt. Dat verdient makkelijk.
Reputatie 3
Badge +3
We gaan de VS achterna, ik hoorde eens, ik denk in het journaal, iemand zeggen dat dat zo'n verzekering geen recht is maar een privilege. Dat had te maken met Obama care. In de VS zijn al heel wat mensen overleden omdat ze hun medicijnen niet konden betalen, o.a. medicijnen tegen hoge bloeddruk waar een derde van de mensheid aan lijdt. Dat verdient makkelijk.
Mrs.Jones, in de VS liggen de salarissen een stuk hoger dan in ons land, de reden is dat men zich daar prive moet verzekeren, maar er wordt daar zoveel geld uitgegeven aan dingen die eigenlijk geen prioriteit hebben. Wanneer men deze prioriteiten gaat verleggen dan komt men vroeg of laat jezelf tegen, ook hier gebeurd dat, denk even aan de aanvullende verzekering bij 1,2,of 3 sterren. Daar maakt men ook een keuze (prioriteit) en kan men achteraf en kan men achteraf geen discussie daarover beginnen. Ik bedoel hiermee dat er een welbewuste keuze gemaakt moet worden, zo miet moet men op de blaren zitten. (erg genoeg)
Reputatie 7
Als de salarissen in de VS zo hoog zijn, waren er destijds geen 45 miljoen mensen zonder verzekering en hadden niet zo veel mensen drie banen.

Een verhelderend stukje op www.medischcontact.nl

Wat Nederland kan leren van de Amerikaanse zorg
Reputatie 3
Badge +3
Mrs.Jones, ik wil graag nog een maal een reactie geven en daarna stop met deze topic. U gaf aan dat er miljoenen mensen zonder verzekering zijn en ook dat er sommige mensen zijn die 3 banen hebben. Maar een vraagje hierbij, zijn dat fulltime banen? meestal zijn dat broken jobs. Maar ik wil u een voorbeeld aan de hand doen, een 3 tal jaren geleden toen de discussie zo hevig oplaaide over de Zwarte Pieten, was er een Amerikaanse dame die het verschrikkelijk vond dat er in Nederland zo erg gediscrimineerd werd en dat wij moesten nadenken over het slavernij verleden. Nu een vraag is dit het zelfde VS. waar u het over heeft? hoe staat het in de VS met de rassen discriminatie? Kom laten hun eigen mensen de hand in eigen boezem streken en niet in de mijne, ik bedoel hiermee dat het overal wel wat is, maar ik heb totaal geen animo om mijn inspanning te gebruiken om waar ook, iets te verbeteren in een ander land.
Ik ben een paar maal in New York geweest en daar is het geen rozengeur en maneschijn maar het zou toch wel een loffelijk streven zijn om ons land een beetje te pushen. Dus laten wij onze eigen waarden proberen te behouden en het te verbeteren.
Reputatie 7
@D. Zwart Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Het gaat over ziektekostenverzekering/zorgpremie en eigen bijdrage, ik vraag me gewoon af of we niet langzaam maar zeker de zelfde weg opgaan als in de VS waar je volledig op jezelf bent aangewezen, geen ziektekostenverzekering (tot Obamacare) geen AOW, geen pensioen, geen ontslagbescherming. Hier zijn nu ook al genoeg mensen die hun verzekeringspremie niet kunnen betalen omdat ze willen eten en wonen. Die krijgen dan een telkens hoger wordende rekening omdat er incassokosten bijkomen. Het begint erop te lijken dat Nederland langzaam maar zeker in die zelfde richting schuift (het pensioenstelsel heeft er al aan moeten geloven) en dat steeds meer mensen hun ziektekostenpremie en eigen bijdrage niet meer kunnen betalen, dan zijn er ook nog medicijnen die niet (meer) worden vergoed. Dat worden er steeds meer.

Ik zie niet wat er te pushen valt als het om gezondheid gaat, zelfredzaamheid is prima maar er moeten voor iedereen betaalbare voorzieningen zijn en blijven.
Het valt mij op, dat we erop vooruit gaan met 1,5 % . Wat blijft daarvan over als alles naar boven gaat?
Het zal wel gaan als je geen medicijnen nodig hebt en gezond bent, enkel als je niet gezond bent en wel de nodige medicijnen nodig hebt dan ga je erop achteruit i.p.v. vooruit.
Reputatie 4
Badge +4
Het wordt tijd dat we weer een zorgverzekering krijgen die door de overheid gereguleerd wordt. Het idee, dat zorgverzekering goedkoper wordt door concurrentie, slaat natuurlijk nergens op. Er valt simpelweg weinig te innoveren aan verzekeringen. In plaats van één centrale verzekering, hebben we nu een onoverzichtelijk woud van honderden verzekeringen bij tientallen maatschappijen. Al die maatschappijen geven talloze miljoenen uit aan operationele kosten (directie, management, afhandeling etc) maar ook aan marketing, productontwikkeling, overstappende klanten etc. Een centraal geregelde verzekering zou al die nodeloze kosten niet hebben.

Een ander punt is de enorme hoeveelheid aan toeslagen, bijdragen en aftrekposten die we hebben. Linksom moet je veel betalen, rechstom krijg je weer wat terug. Dit is creatife geschuif van de overheid met zinlose budgettaire potjes, en effectief alleen maar werkverschaffing voor de Belastingdienst. Die overigens niet op dit soort werk zit te wachten, laat dat duidelijk zijn!. Je zorgpremie zou gewoon direct gerelateerd moeten zijn aan je besteedbare inkomen, evenals het eventuele eigen risico en eigen bijdragen: naar ratio van je inkomen. Dat maakt een heleboel regelingen overbodig.

Ons sociale stelsel is gebaseerd op het solidariteitsprincipe: de rijkeren betalen meer dan de armen. Ik heb er zelf absoluut geen moeite mee als ik twee keer zoveel zou moeten betalen dan iemand die de helft van mijn inkomen heeft. Maar dan wil ik wél dat we daadwerkelijk farsoenlijke zorg krijgen voor dat geld, net zo goed voor "rijk" als "arm"!
Reputatie 5
Badge +6
Dit is echt zo'n onderwerp om er alles bij te slepen en dus... off topic te geraken. Als iemand stelt we gaan er 1,5% op vooruit, jeuken mijn handen al aan het toetsenbord. Ooit van gepensioneerden gehoord, al jaren niet geïndexeerd.... WE gaan erop vooruit. Terug to the topic het is ook hypocriet te stellen de eigen bijdrage blijft gelijk, 385 Euro, gelukkig maar. De volgende opmerking de zorgpremie gaat een 100 tot 125 Euro omhoog. En dan al het andere nog wat hier in de topic zeker zal verschijnen. Waar moet ik nu blij mee zijn, eigen bijdrage blijft gelijk? Pak je rekenmachinetje erbij.
Reputatie 3
Badge +2
Wanneer een regering het normaal vindt dat een alleenstaande met een bijstandsuitkering of een AOW-er zonder aanvullend pensioen, van ca. €738,= per maand moet kunnen rondkomen en van diezelfde persoon ook nog een eigen risico verlangd van €385,= per jaar en daarbovenop ook nog eens een max. eigen bijdrage van €250,= voor bep. medicijnen én een premieverhoging van minstens 10,33 per maand op een toch al belachelijk hoge ziektekostenpremie en daar enkel een max. tegemoetkoming van €94,= per maand tegenover zet, dan mogen de groot'verdieners' (graaiers, dieven, rovers, criminelen) toch ook wel een zelfde percentage, nl. 11,7% aan zorgkosten betalen?

Dat zal even schrikken zijn, maar is wel zo eerlijk en rechtvaardig.
Ondanks een flinke premieverhoging blijft het besteedbaar inkomen voor die groep nog vele, vele, vele malen hoger en hoeven ze er nog helemaal niets voor te laten.

Voor de goede orde; mijn partner en ik verdienen samen ca. 1,5 tot 2 x modaal (36 en 18 uur p/w) en zijn graag bereid (meer) te betalen voor een eerlijke, rechtvaardige en goede zorg voor iedereen!
De sterkste schouders, de zwaarste lasten!
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter , Vrijwel iedere verhoging van AOW en pensioen is een sigaar uit eigen doos. Bij de algemene beschouwingen, ik kijk daar ieder jaar naar uit, werd gezegd dat in de komende "salarisverhoging" de hoger wordende andere kosten al zijn meegenomen, zoals de 3 % verhoging van het goedkope BTW tarief en de premieverhogimg. Eerst zien, dan geloven. Gemeentes verhogen ook van alles, de OZB, reinigingsheffing en dat kan per gemeente weer aardig verschillen. Mensen met huurtoeslag krijgen ook steeds minder terwijl de huren wel stijgen. Met de OZB voel ik me zwaar besodejeweetweld maar ik krijg wel de rekening. Dat wordt volgend jaar een bezwaarschrift.
Reputatie 6
Badge +5
Het is zo langzamerhand wel duidelijk, dat al die zorgkosten (behalve de premies voor de ziektekostenverzekering wordt er ook nog eens 25% van alle belastinggeld aan uitgegeven) geen positief effect hebben op de volksgezondheid. Want als dat wel zo was zouden de zorgkosten dalen. Wie nog gezond is en dat wil blijven zal daar dus zelf in moeten investeren. De overheid investeert hoofdzakelijk in de economie en in dit geval dus een zorgeconomie. Daar wordt ook volop reclame voor gemaakt in (eveneens uit belastinggeld betaalde) tv-programma's waar zieken en ziektes, nieuwe behandelmethoden en bijbehorende deskundigen niet meer van het scherm zijn weg te slaan.

Reageer