Consumentenbond.nl
nieuws

Prinsjesdag en de zorgverzekering 2021: zorgpremie stijgt, eigen risico blijft gelijk

• 15 september 2020
  • 14 reacties
  • 872 Bekeken
Prinsjesdag en de zorgverzekering 2021: zorgpremie stijgt, eigen risico blijft gelijk
Reputatie 4
Badge +6

Uit de Prinsjesdagstukken die vandaag gepresenteerd werden blijkt dat het kabinet uitgaat van een gemiddelde jaarpremie voor de basisverzekering van €1473. Dat komt neer op een maandpremie van €122,75; een stijging van een kleine €5 ten opzichte van 2020.

Let op: Het gaat hier om een verwachting van het kabinet. De zorgverzekeraars bepalen uiteindelijk de daadwerkelijke premies. Uiterlijk 12 november moeten zij deze bekendmaken.

Verder:

• Het verplichte eigen risico blijft voor het zesde opeenvolgende jaar €385.
  • Het basispakket wordt uitgebreid met enkele behandelingen en geneesmiddelen.

Lees er meer over in ons nieuwsbericht of op onze pagina Zorgverzekering 2021. En wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de ZorgAlert. Zo maak je straks betere keuzes voor jouw zorgverzekering. 

Wat vind jij van deze bekendmakingen? Ben jij van plan om aan het eind van het jaar zorgverzekeringen te vergelijken? Praat hieronder mee!

14 reacties

Zolang het aandeel ouderen in de bevolking blijft stijgen zullen de kosten ook blijven stijgen, vergrijzing heet dat, en we wisten al vijftig jaar dat dit stond te gebeuren. Weet iemand eigenlijk wanneer de piek verwacht wordt? 

Zoals elk jaar zal ik weer op zoek gaan naar de allerallergoedkoopste basisverzekering.

Reputatie 4
Badge +4

Als reactie op @A. Deen “Weet iemand eigenlijk wanneer de piek verwacht wordt?”

Hier kun je de bevolkingspiramide zien, ook in de toekomst, tot 2060:

www.cbs.nl bevolkingspiramide tot 2060.

Hier kun je de bevolkingspiramide zien, ook in de toekomst, tot 2060: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

Oeps, dat is wel heel veel details en dan moet je het nog vermenigvuldigen met de gemiddelde kosten per cohort, maar iemand zal dat wel al gedaan hebben voor de prognose.

Reputatie 7
Badge +7

Nuttige en goede informatie zo'n bevolkingspiramide. En de vraag was ook wanneer wordt de piek verwacht in de zorgkosten, en dus de zorgverzekering premies. Er is nog wel wat rekening werk te verrichten.

Maar de stelling van @A. Deen  is juist. De vergrijzing zal nog blijven toenemen, en daarmee dus ook de kosten. Aldus mag je een stijging van de zorgpremies verwachten ieder jaar. En het is nu eenmaal zo dat we allen ouder worden en er ook steeds meer ouderen komen. En ouderen hebben over het algemeen meer kwalen, dus meer ziektekosten. We zullen daarvoor dan ook premiestijgingen moeten accepteren.

En mogelijk is steeds overstappen naar een andere verzekeraar een uitkomst. Maar er zitten ongetwijfeld ook tegenvallers en ‘misrekeningen’ bij.

Reputatie 7
Badge +6

Mooi om te zien dat er direct na de oorlog een flinke inhaalslag komt. Daarna, ergens rond 1948, komt er nog een veel grotere oorzaak, de Kinderbijslagwet van Drees. Toen kon de gewone arbeider ook gezinnen betalen van tien kinderen, dus die nemen het er even van. En dan zie je een gestage groei helemaal tot 1973.

En dat kan ik mij nog goed herinneren. Toen was het Flower Power en toen gingen de mensen opeens zelf uitmaken wat goed voor hun was en luisterden ze niet meer naar meneer pastoor van de kerk of de vakbond. Baas over eigen leven zeg maar. Alleen, moeder natuur had daar geen boodschap aan, dus de kindjes bleven maar komen. Dus toen hebben ze nog een hele grote baas in eigen buik demonstratie gedaan. Toen was D66 nog met maar één zetel in de kamer en die maakte meerderheid voor de abortuswet. Vanaf 1973 zie je de aantallen geboortes dan dalen, en na de Abortuswet nog meer.

Van de Flower Power is veel al weer weggedaan behalve niet meer naar de kerk gaan, samenwonen voor het huwelijk en abortus. Pechtold wou daar nog een vervolg aan toevoegen, dat mama's nieuwe vriend en papa's nieuwe vriendin ook gelijke papa en mama rechten kregen over de kinderen. Maar de Christenunie is daar niet aan toe.

Reputatie 7
Badge +7

Een schitterende geschiedvertelling Jan, ik kan me ook nog veel feiten herinneren. Vergeet bijvoorbeeld het tientje van (Piet) Liefticnk (toenmalig minister van financiën ) niet. Vlak na de tweede wereldoorlog, op 26 september 1945, kregen alle Nederlanders tien gulden tijdens de grote geldzuivering die Lieftinck op touw zette. In de week waarin alle oude bankbiljetten en munten moesten worden ingeleverd – om vervolgens te worden geruild voor nieuw geld – moest men rondkomen van deze tien gulden (nog geen 5 Euro dus) .

Ik noem even dat geldonderdeel omdat de vraag is wat vinden we van (de bekendmaking van) de verhoging van de ziektekostenpremie. Het kabinet heeft die al aangekondigd, maar de zorgverzekeringen zelf bepalen de verhoging, dus het bedrag voor 2021. Ik neem aan dat je wel wat te zeggen hebt over die bedragen en wellicht over alle prijsstijgingen of dalingen die we kunnen verwachten. Of denk je dat er vergelijkende ingrepen komen zoals na de oorlog?  Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ja @Leo, dat heb ik ook meegekregen dat de koning verwacht dat de zorgpremie met €5 per maand omhoog gaat en de eigen bijdrage op €385 blijft. Ik probeer m'n zonen wel eens uit te leggen dat we in het verlengde van het Woodstock en Flower Power tijdperk leven, maar dan kijken ze me aan of ik van een andere planeet kom.

Het tientje van Lieftinck, toen was ik nog niet geboren, een paar zussen en een broer gingen me eerst voor, heb ik wel van gehoord. Ja, nieuwe biljetten uitgeven, dan breng je alle illegale geld in omloop om zeep. Er is ook veel geld toegezegd aan Europa, dat in Spanje zorgmedewerkers wel een salarisverhoging krijgen en een BTW verhoging niet doorgaat. Ik ben voorstander dat we dan wat van die centjes besteden aan salarisverhoging van onze zorgmensen en de eigen bijdrage verminderen en de premie omlaag. 

Mensen met AOW en een klein pensioentje hebben wel verhoging voor hun AOW gekregen, die in twee delen in januari en juli werd gedaan, maar het pensioen gaat niet omhoog. De broccoli in de supermarkt ging van €0,89 naar €1,39 en met al die andere verhogingen erbij is €5 meer zorgpremie voor die mensen veel. De verhoging is dan niet genoeg meer. Dus dat wordt om de andere week geen broccoli meer eten.

Ik zit bij VGZ en die ging vorig jaar met €1 omhoog toen de verwachting €10 was. Dus ik verwacht een stijging van €0,50 dit jaar. 

We houden ook het koppie erbij bij de aanvullende verzekering. Een paar jaar terug was fysiotherapie €31,50 per maand. Die hadden we niet genomen. Dan had je recht op 9 behandelingen. Door een accidentje hadden we vijf keer fysiotherapie nodig voor €20 per keer. Dat was veel goedkoper dan de €378 verzekering in dat jaar. En die andere jaren hadden we geen fysiotherapie nodig. Dus als het weer wel nodig is betalen we het uit de besparing en doen het zonder die verzekering.

Reputatie 7
Badge +7

Lezende je geschiedkundig epistel, dacht ik dat je een gelijksoortige ingreep als van na de oorlog in je gedachte had voor de miljoenen nota na Prinsjesdag. Daar komt een door de historie gespeend heel bijzonder voorstel over de totale kosten, in het bijzonder de premie zorgkosten, laag te houden. Maar zover ben je nog niet, je leg je neer bij hoger wordende kosten en leg dat op historische manier aan je kinderen uit.

Wat het tientje van Lieftinck betreft heb ik dat ook niet bewust meegemaakt. Ik kwam net een paar maanden later kijken, maar ik ga ervan uit dat je van de eerste vier levensjaren weinig bewust meemaakt.  Het is een gebeurtenis die in die tijd de gemoederen zeer bezig hielden, het kabbelde jaren door en daar moet ik het dus van hebben gehad. Het is zeker ingrijpend geweest. Maar zo zijn er meer dingen geweest die de miljoenen nota stof tot discussie gaf. En met wat wikken en wegen en het gezond verstand gebruiken kan je de steeds hogere kosten wat beperken. Verder is het afwachten wat het nieuwe jaar brengt.

Reputatie 7
Badge +6

Ja @Leo, op die bevolkingsgrafiek van het CBS kan je precies aflezen welke golf eraan komt voor de zorgkosten. De geboortegolf na de oorlog loopt van februari 1946 tot circa 1951 en de golf vanwege de kinderbijslagwet van 1951 tot 1973. Tot die tijd is het aantal kinderen gedreven door de kerk en daarna maakten de mensen het zelf uit. Ondanks de kinderbijslag koos men toen liever voor een gezin met twee kinderen. Drie en vier kwam ook nog wel voor, maar die grote gezinnen met 10 kinderen was voorbij. Ik ken nog verhalen dat meneer pastoor of zijn koster aan huis kwam om eens te horen wanneer de volgende baby kwam. Vanaf 70 jaar zie je dat het bevolkingsaantal gaat dalen. De zorg neemt dan flink toe.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @Jan , voor de verdere uitleg. Normaliter sla ik ook allerlei dingen na op internet en kom je vaak bij het CBS terecht. Maar ook op de site van de overheid en aanpalende organisaties kom je veel te weten. Deze topic van @Fauve CB komt van de stukken van Prinsjesdag, de miljoenennota, dus ook van de overheid.

Veel wat op Prinsjesdag gezegd is, wisten we natuurlijk al, niet alleen van het uitlekken van de nota, maar mede door het coronavirus is zo'n beetje wel bekend wat we in 2021 verwachten kunnen. En de Zorg is natuurlijk een grote kostenpost en dat die post nog verder omhoog zou gaan en daarmee ook de premie voor ons, is niet moeilijk te raden. Het virus drijft de kostenprijs nog eens extra op, want het blijkt dat iedereen dat kan krijgen, niet alleen de ouderen c.q. de risicogroep. En ja ziek worden kunnen we ook allemaal, en de behandeling daarvan kost nu eenmaal geld. Ik verwacht daarom ook een jaarlijkse stijging van de zorgverzekering, alsook van alle kosten die we daarnaast zelf moeten betalen. Gesteld is wel dat het eigen risico gelijk blijft, maar dan zullen ongetwijfeld andere (zorg)zaken duurder worden. We zien het wel en wachten maar af.

Hier kun je de bevolkingspiramide zien, ook in de toekomst, tot 2060: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

Oeps, dat is wel heel veel details en dan moet je het nog vermenigvuldigen met de gemiddelde kosten per cohort, maar iemand zal dat wel al gedaan hebben voor de prognose.

Of de gemiddelde kosten per cohort berekend zijn weet ik niet, maar Jort Kelder beschikte in elk geval niet over officiële cijfers toen hij ca. twee jaar geleden op onze nationale tv een uitzending presenteerde over de “uit de hand lopende” kosten van de vergrijzing. Hij liet een (piep)jonge econoom berekeningen maken die in enkele financiële staatjes voorbij flitsten maar die, als je het beeld kon stilzetten om daar eens goed naar te kijken, vooral vragen opriepen die in die uitzending niet werden gesteld en dus ook niet beantwoord. .

Publicatie van officiële cijfers zie ik ook niet gebeuren. Het overgrote deel van de zorg wordt uit belastinggeld betaald en kost al jarenlang ca. 30% van de totale belastingopbrengst in Nederland. Daar hoor je nooit iemand over klagen en van overheidswege heb ik nog nooit een poging gezien om over de besteding van al dat geld op een inzichtelijke en begrijpelijke manier verantwoording af te leggen.

Waarom er dan elk jaar weer wel zoveel aandacht is voor de zorgkostenpremie.begrijp ik niet goed. Dat gaat over verzekeraars die bedrijfseconomische principes hanteren. Hun premies voor de basisverzekering zullen elkaar dus niet veel ontlopen. Als het je niet interesseert waaraan al dat belastinggeld voor de zorg wordt besteed kun je die verplichte premie als belasting beschouwen en het daarbij laten.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Lisa Boele . We zijn het soms eens en soms niet eens. Dat hoort bij een forum en bij verschillende meningen. Ik ben het eens met uw conclusies, de zorgpremie gaat c.q. zal gaan, ieder jaar omhoog. Waaraan het geld allemaal precies besteed wordt, weet ik ook niet, wordt wellicht, zoals u zegt ook niet gemeld. Maar wel mogen we toch stellen en hopen dat het aan de zorg besteed wordt. Dat er een hoop belastinggeld naar de zorg gaat, ook mee eens. Maar nu de topic, deze is niet van ons forumleden. Hij is door @Fauve CB  aangekaart en zij heeft het niet over belastingen maar stelt de vraag wat vindt u over de prinsjesdag bekendmakingen, en gaat u straks de zorgverzekeringen vergelijken. Op dat laatste geeft behalve Léon volgens mij niemand antwoord. En U spreekt twee forumleden aan met als slotbetoog dat we niet zoveel aandacht aan ‘dit hele gebeuren’ moeten wijden. Wat mij betreft is dat best, maar het is in feite dus wel de bond die er middels dit topic aandacht aan geeft. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals @Fauve CB al in haar topic schrijft maken de zorgverzekeraars uit wat de premie c.q. premieverhoging voor 2021 wordt. Vandaag 22-09 heeft DSW al een schot voor de boeg gegeven en meegedeeld dat haar premie 6,50 euro per maand stijgt, tot dus 124,50 per maand. Verwacht werd 122,75 euro per maand, maar dat wordt dus alweer meer, een 21 euro per jaar om precies te zijn. En de andere maatschappijen moeten hun premie nog bekend maken, het kan dus afhankelijk van uw maatschappij meer worden, En tevens werd door DSW voorspeld dat de premies  de volgende jaren nog meer zouden stijgen o.a. vanwege covid19 (zie o.a. de Telegraaf). De Zorg zal ons dus meer geld gaan kosten, nog afgezien van  eventuele andere bijkomstigheden.

Reageer