Consumentenbond.nl

Prinsjesdag en de zorgverzekering in 2020: zorgpremie stijgt opnieuw

• 17 september 2019
  • 66 reacties
  • 5097 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6

Vandaag maakte het kabinet bekend dat de verwachte gemiddelde jaarpremie voor de basisverzekering in 2020 €37 hoger uitkomt dan de jaarpremie van 2019. Dat betekent een stijging van iets meer dan €3 van de maandpremie, die daarmee uit zou komen op ongeveer €118,50.

Let op: Het gaat hier om een verwachting van het kabinet. De zorgverzekeraars bepalen uiteindelijk de daadwerkelijke premies. Uiterlijk 12 november moeten zij deze bekendmaken.

Verder:

• Het eigen risico zal komend jaar net als in 2019 €385 bedragen.
  • De collectiviteitskorting op collectieve basisverzekeringen wordt verlaagd van 10% naar 5%
  • Het basispakket wordt uitgebreid met enkele behandelingen en geneesmiddelen.

Lees er meer over op onze pagina Zorgverzekering 2020. En wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de ZorgAlert. Zo maak je straks betere keuzes voor jouw zorgverzekering. 

Wat vind jij van deze bekendmakingen? Ben jij van plan om aan het eind van het jaar zorgverzekeringen te vergelijken vanwege de verwachte hogere premie? En overweeg jij je collectieve verzekering in te ruilen voor een individuele? Praat hieronder mee!

66 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Beloven........ eerst zien en dan geloven! Een wijsheid die al jaren geldt en zeker voor beloften van dit en andere kabinet(ten). Geloven dat het duurder wordt is niet nodig, dat zijn al jaren feiten. De vraag is: zijn al dat soort zaken c.q. verwachte zaken meegeteld in de "verwachtingen". Als men 1 of 2% vooruitgang belooft en even later komen er dergelijke prijsverhogingen, wat is een belofte dan waard. Gezien de oorlogen en aanslagen in het Midden Oosten wordt "verwacht" dat de olieprijs, dus ook benzine, maar ook alles wat in verband staat met stoken, warmte e.d. duurder wordt. Dat is al sowieso niet ingecalculeerd. Een prijsstijgingen in de zorg, want hier wordt alleen nog maar de premie bedoeld, maar alle eigen bijdragen verplicht voor betaling van medicijnen en behandelingen zullen mogelijk ook omhoog gaan, de 385,- dan mogelijk niet, maar het is praktisch een feit dat we weer meer moeten gaan betalen voor de zorg. Dan is de vraag moeten we weer gaan vergelijken, en heeft het nu zoveel geholpen? Vergelijken is niet zo simpel, het gaat niet alleen om geld, maar ook om de behandelingen, de service, de diverse extra's. Ik zal best hier en daar mijn 'licht' opsteken, maar overstappen, dan moet het toch significant verschillen,. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
In het kabinet en bij veel jongeren leeft nog steeds de gedachte dat gepensioneerden het prima voor elkaar hebben en daarom al meer dan 10 jaar minder erbij krijgen dan werkenden en mensen die het al heel goed hebben. Bij zowel ouderen als werkenden zijn er enorme verschillen in inkomen . Daarbij heeft de meerderheid een laag inkomen en heeft het dus moeilijk . Ook mensen die een uitkering hebben omdat ze niet kunnen werken , hoe graag ze ook zouden willen , hebben nog steeds meestal grote moeite om rond te komen. Wij hebben naast AOW door omstandigheden heel weinig pensioen kunnen opbouwen waarvan de helft bij het ABP . Dat zit nu dik in de problemen wat voor de overheid geen reden is om het geld wat ze eerder uit de kas gehaald hebben , terug te storten .... Voor ons dus redelijk zeker opnieuw geen koopkrachtverbetering ongeacht wat ze ons wijs trachten te maken. De belofte van vorig jaar ( niemand gaat achteruit ) bleek ook gelogen in ons geval .
Reputatie 6
Badge +6
Helemaal gelijk @E.T. Wiersum . Het is natuurlijk niet zo dat alle ouderen arm zijn, echter het is al meer gezegd, vaak zit het geld in al het vaste goed, huis en inboedel. Geld wat je dus niet kan uitgeven. Dan blijft in de meeste gevallen het geld van de AOW en/of een (klein) pensioentje over, dus het echte koopkracht geld. En dat is voor de meeste ouderen maar weinig. Grote oorzaak o.a. dat er jaren niets geïndexeerd is, niets is bijgekomen en pensioenen telkens verlaagd zijn, en even terug naar de topic de zorg voor ouderen (in dit geval de kosten voor de zorg die ouderen zelf moeten betalen) enorm duur is geworden. Door de nu eenmaal bij ouderdom behorende ongemakken, ziekten, chronische ziekten en vaak veel meer benodigde hulpmiddelen, zijn de kosten van en voor ouderen hoog. En geld krijgen van de overheid of geld kunnen aftrekken van de belastring, is er niet bij. In naam lijkt of gelooft een ieder dat wel zo, maar de praktijk is bikkelhard. En door zorgpolissen te vergelijken enz. enz. heb ik nog nimmer echt forse bedragen kunnen besparen. Het is vaak de reclame die ieder doet geloven dat je overal op besparen kunt, nog even en je krijgt geld toe. De praktijk is meestal anders en tegenovergesteld. Groeten Leo.
Reputatie 7
Ik geloof intussen niets meer, als je al iets ontvangt is het een sigaar uit eigen doos. Als je er een paar tientjes op vooruit gaat stijgt de prijs van de energievoorziening, stadsverwarming, ziektekostenverzekering, andere verzekeringen, openbaar vervoer, benzine, telefoon en internet, de boodschappen, niet alleen door de BTW verhoging, bijdrage VvE omdat de servicekosten omhoog gaan, korting op het pensioen, ga zo maar door, daar gaan je paar tientjes plus nog een tientje of vijf. Eerst zien, dan geloven. De mensen die die dingen toezeggen, ik hoor Rutte net zeggen "geen beloften", leven niet in de echte wereld. Net als onze koning die het heeft over woningen voor starters, hij kan er zich misschien geen voorstelling van maken hoe het zou zijn als hij met Max en hun jongedames en misschien wat huisdieren in een sociale huurwoning met vier kamers zou wonen. Ik vraag me af hoe de troonrede klinkt al hij hem een keer zelf schrijft.
Reputatie 4
Badge +4
Als ik zeg dat ik geen eigen risico betaal, kijken ze me raar aan.
Ik betaal een jaarlijkse boete.

Ook die collectiviteit is een raar systeem.
Het is een sigaar uit eigen doos.
Je kunt hem laten liggen, maar je betaald de sigaar wel.
Laten we de sigaren afschaffen en echt collectief de premie verlagen.

In het huidige systeem betalen we voor bureaucratie.
Ingewikkelde systemen met heel veel verzekeraars.
Het geld verdwijnt grotendeels aan zinloos bureaucratisch kantoorwerk.
Reputatie 6
Badge +6
De topic vraagt of we na alles wetend over prinsjesdag, het 'koffertje', de miljoenen nota en speech van WA..... met dan uiteindelijk de mededeling dat de zorgpremie weer omhoog zal gaan we op zoek gaan naar een nieuwe andere, en let wel een andere, goedkopere, niet collectieve zorgverzekering. Dat is waar het overgaat.

Maar net na de troonrede en alle (vooral financiële) bekendmakingen voor het nieuwe jaar, willen de mensen kennelijk liever eerst daar hun 'ei' over kwijt. Ook inhoudend de zorgverzekering, maar het is wellicht een beetje te vroeg om daar te gaan kijken en vergelijken terwijl de zorgverzekeringen zelf hun bedragen nog niet bekend hebben gemaakt.??

@MrsJones zegt in helemaal niets meer te geloven, de politiek en miljoenennota betreffend, over religie gaat het hier immers niet. Maar zij behoort wel tot de 88% van alle mensen die zo denken. Genoemd werd herhaaldelijk op TV dat nog maar 12% van de bevolking geloofde in alle beloftes die (door het kabinet) gedaan werden. Je mag dat natuurlijk niet linea recta overzetten naar de zorgverzekering, naar de prijzen en de (mogelijk nieuwe) voorwaarden. Maar de cijfers bezien kan je wel een beetje antwoord verwachten op zorgverzekeringsvragen.

Degenen die denken dat we echt minder gaan betalen voor de zorg (alles omvattend) en denken dat we er ook qua zorg op vooruit zullen gaan, meer handen aan het bed, geen wachttijden, goedkopere medicijnen enz., die zullen wellicht dichter bij de overall genoemde 12 % horen. De rest moet je niet als negatief bestempelen, maar gewoon aan reëel denkenden, gebaseerd op de feiten (jarenlange feiten).
Als de topic algemener was geweest, meer de vraag hoe denkt u over de miljoenennota en wat er allemaal beloofd wordt, zou er volgens mij een enorme discussie ontstaat, waaraan velen mee zouden doen. Wat te doen met de zorgverzekering komt mijn inziens wat te vroeg, al heb ik mijn antwoord al gegeven. Echter het financiële deel wordt pas in november bekend, dat is nog bijna 2 maanden verder. Groeten Leo.

In het huidige systeem betalen we voor bureaucratie.
Ingewikkelde systemen met heel veel verzekeraars.
Het geld verdwijnt grotendeels aan zinloos bureaucratisch kantoorwerk.

Grotendeels? Laat eens percentage zien dan en doe er een bronvermelding bij.
Reputatie 7
Badge +6
Grotendeels uiteraard niet @A. Deen en @Wortelstamper . Zou niet best zijn . Wel ben ik er van overtuigd dat die vele vele verzekeraars en de ingewikkeldheid van het systeem enorme kosten veroorzaakt die voor een deel vermijdbaar zijn . Ook het aanmoedigen om regelmatig van verzekeraar te veranderen in de hoop iets goedkoper uit te zijn , verhoogt de bureaucratische kosten flink lijkt me . Goedkoper betekent niet dat de dekking even goed is. Heb ook geen trek om dat elk jaar opnieuw te moeten uitspitten . Verder vind ik het idioot dat verzekeraars vrij zijn in het bepalen van de premie , maar NIET in het geven van korting , getuige het van regeringswege terugdraaien van de collectiviteitskorting van 10 % naar 5 % .
Reputatie 7
Ik vang zo nu en dan iets op in het verzorgingshuis waar mijn moeder woont. Je hoort het personeel alleen maar klagen. Het verloop is enorm, daarom wordt de onderlinge sfeer er niet beter op. Het stikt van de ZZP'ers en uitzendkrachten, een band opbouwen is nauwelijks mogelijk als ze binnen een paar weken de benen nemen. Wie te duur is wordt weggepromoveerd en in sommige gevallen vervangen door een vrijwilliger (keuken, receptie, huishoudelijke dienst). Daar betaal je dan een slordige € 1.100 per maand voor.
Ik vang zo nu en dan iets op in het verzorgingshuis waar mijn moeder woont. Je hoort het personeel alleen maar klagen. Het verloop is enorm, daarom wordt de onderlinge sfeer er niet beter op. Het stikt van de ZZP'ers en uitzendkrachten, een band opbouwen is nauwelijks mogelijk als ze binnen een paar weken de benen nemen. Wie te duur is wordt weggepromoveerd en in sommige gevallen vervangen door een vrijwilliger (keuken, receptie, huishoudelijke dienst). Daar betaal je dan een slordige € 1.100 per maand voor.

Precies, het probleem is toch helder, de kosten in de zorg, zeker de ouderenzorg, zijn voor een groot deel salarissen en die kunnen zonder problemen omhoog als we met z'n allen gewoon nog wat meer belasting afdragen en zorgpremie betalen.
Heeft u trouwens ook die hele dependance naast het verzorgingshuis gezien met administratieve krachten gezien daar die daar het grootste deel van het geld opmaken aan de bureaucratie?
Reputatie 7
Badge +6
Tja , @MrsJones . Het huidige systeem wringt aan alle kanten door diverse oorzaken , die ik niet allemaal ga opnoemen. Algemeen bekend mag ik hopen . Een van de oorzaken is dat we steeds ouder worden waardoor ziekten die nu eenmaal op oudere leeftijd ontstaan meer de kans krijgen om ons leven te verzieken en steeds meer geld gaan kosten . Ook voor onszelf is het een ramp als we geen kwaliteit van leven meer hebben en in die toestand nog jarenlang verder wegkwijnen tegen onze wil . Daarom ben ik groot voorstander om ons wat dat betreft meer zelfbeschikkingsrecht te geven . Sommigen vooral gelovigen die vinden dat het God's wil is , hebben andersdenkenden via de politiek voor een deel hun eisen opgelegd . Mijn arts wil niet meewerken met mijn wensen omdat hij niet het risico wil lopen om vervolgd te worden ondanks dat dat risico klein is. Als mensen wettelijk meer zelfbeschikkingsrechten krijgen , kan veel leed voorkomen worden en kan de zorg goedkoper worden.
Reputatie 7
Dat zelfbeschikkingsrecht lijkt alleen op papier te bestaan. Dat er niet wat soepeler mee wordt omgegaan zou wel eens kunnen betekenen dat sommige mensen besluiten er op een andere manier een eind aan te maken. Iemand die mobiel is kan van een dak springen of zich onder een trein gooien, iemand die dement is en soms een helder ogenblik heeft kan zich ophangen aan een deurkruk (dat heeft een vriendin meegemaakt met haar schoonmoeder). Er wordt nog steeds van uitgegaan dat een slopende ongeneeslijke ziekte een goede reden is om euthanasie te vragen. Ik geloof zonder meer dat het heel moeilijk is om te kunnen doorgronden wat er in het hoofd van iemand die dement is omgaat. Mijn moeder zegt ook dat ze niet meer wil maar als ik vraag of ze dood wil, wil ze dat natuurlijk helemaal niet. Kom daar als arts maar eens achter, die weet dan volgens mij ook niet wat iemand wil, misschien als iemand al tientallen jaren onder behandeling is van de dorpsarts die zijn patiënten kent van haver tot gort maar zulke artsen zijn bijna uitgestorven, nu kom je bij een ZZP'er met werktijden van 9-5 of drie dagen in de week.
Reputatie 4
Badge +4

Heeft u trouwens ook die hele dependance naast het verzorgingshuis gezien met administratieve krachten gezien daar die daar het grootste deel van het geld opmaken aan de bureaucratie?

Ben je er wel eens geweest en goed rond gekeken?
je ziet dat de verpleging een derde van hun tijd achter de computer zitten.
Het zijn ook niet alleen de mensen in het verzorgingshuis maar ook de instanties er omheen.

Straks begint het circus weer met de reclame voor de keuze van de zorgverzekering.
We betalen met onze premie een deel van de inkomsten van de omroepen op de tv.
Dat is allemaal met 1 verzekering niet meer nodig.

Uitzendrecht voor 1 reclame spotje primetime zit tussen de €30000 en €50000
Dan heb je het filmpje nog niet gemaakt.
Tel ze straks maar even op.
Reputatie 7
Badge +6
Een derde van hun tijd kon wel eens dicht in de buurt zitten van de werkelijkheid in de totale zorgsector . Ook andere sectoren klagen over de enorme tijd die in de administratie zit waardoor veel te weinig tijd overblijft voor waar het om draait . De Politie klaagt daar ook over en vele andere instanties. Dat wordt ook ingezien en toegegeven . Verbeteren lijkt echter een brug te ver tot nu toe. Een derde is echter iets anders dan genoemde 'grotendeels '.
Reputatie 4
Badge +4
Een derde is echter iets anders dan genoemde 'grotendeels '.

We zijn er ook nog niet.
Al die extra mensen, omdat er ook zoveel verzekeraars zijn met al die variaties op de polissen.
Neem nu een apotheek, die contracten sluiten met al die verzekeraars en de gevolgen.
Dat is ook maar een kleine schakel.
Ik geef toe grotendeels is overdreven, maar we komen wel in de buurt van 50%

Ik zou echt wel eens een totaal beeld willen zien, hoe het op dit moment nu is.

Ben je er wel eens geweest en goed rond gekeken?
je ziet dat de verpleging een derde van hun tijd achter de computer zitten.
Het zijn ook niet alleen de mensen in het verzorgingshuis maar ook de instanties er omheen.

Grappig dat u dat vraagt want ik heb het afgelopen jaar een uitstekende inkijk gehad in het verzorgingshuis waar mijn schoonmoeder verbleef en ik kan u verzekeren dat iedereen zich daar de benen uit het lijf liep en van geen kanten het grotendeels of zelfs maar 30% van zijn tijd achter de computer zit. Maar ik nodig iedereen uit om zoiets als bejaardenzorg te organiseren zonder administratie, dat wordt echt lachen.

Verder heeft het mij ook overigens ook geleerd dat we met de discussie over euthanasie, waardigheid en laat ik het maar "levenswil" noemen nog lang niet klaar zijn. Maar ik vind dat we daar een ander topic van moeten (laten) maken.
Tja , @MrsJones . Het huidige systeem wringt aan alle kanten door diverse oorzaken , die ik niet allemaal ga opnoemen. Algemeen bekend mag ik hopen . Een van de oorzaken is dat we steeds ouder worden waardoor ziekten die nu eenmaal op oudere leeftijd ontstaan meer de kans krijgen om ons leven te verzieken en steeds meer geld gaan kosten . Ook voor onszelf is het een ramp als we geen kwaliteit van leven meer hebben en in die toestand nog jarenlang verder wegkwijnen tegen onze wil . Daarom ben ik groot voorstander om ons wat dat betreft meer zelfbeschikkingsrecht te geven . Sommigen vooral gelovigen die vinden dat het God's wil is , hebben andersdenkenden via de politiek voor een deel hun eisen opgelegd . Mijn arts wil niet meewerken met mijn wensen omdat hij niet het risico wil lopen om vervolgd te worden ondanks dat dat risico klein is. Als mensen wettelijk meer zelfbeschikkingsrechten krijgen , kan veel leed voorkomen worden en kan de zorg goedkoper worden.

Hartgrondig mee eens, alleen heb ik gezien wat er van je zelfbeschikkingsrecht overblijft als na een beroerte eenmaal "wilsonbekwaam" bent en niemand meer vast kan stellen wat je nou eigenlijk wil.
Reputatie 6
Badge +5
Dat de basisverzekering elk jaar duurder wordt weten we nu wel. De grote vraag is: waarom? Wat is er dit jaar duurder geworden (en vorig jaar, en het jaar daarvoor enz. enz.). Kennelijk interesseert dat niemand want zelfs een poging tot verantwoording van die stijgingen heb ik nog nooit gezien. Er bestaat een lijst van alles wat onder de basisverzekering vergoed wordt. Die lijst zou elk jaar van cijfers voorzien kunnen worden en dan inzichtelijk maken waar het geld naartoe gaat. Administratie genoeg en computers ook, dus zo moeilijk kan het niet zijn.
Badge +4
Terugkomend op de oorspronkelijke vraag.

De schatting van het kabinet over de stijging van de premie neem ik voor kennisgeving aan, het is toch altijd anders dan het kabinet berekend heeft.

Ik zit bij een collectiviteitskorting (zoals ca. 60% van de verzekerden) en die korting gaat omlaag en dus de premie omhoog.

Het eigen risico blijft gelijk.

Zorgtoeslag krijg ik niet.

De werkelijke premies worden pas tegen 12 november bekend.

Kortom er is nog bijna niets bekend en de rest is speculatie, ik overweeg voorlopig nog helemaal niks, wat ik tegen het einde van het jaar ga doen, zie ik dan wel.
Kom eind november maar eens terug met deze vraag.
@Lisa Boele ik moet bekennen dat ik verwacht dat die cijfers ook daadwerkelijk beschikbaar zijn. Het is wat u zegt, daarvoor doe je de administratie, dat of wellicht het feit dat je je factuur graag betaalt wil krijgen 😙. De meest simpele vraag zou wat mij betreft zijn; hebben nou meer en duurdere zorg moeten geven, of gaan de kosten per verrichting (of dbc voor mijn part) nou omhoog? En de gevraagde mix kan natuurlijk ook anders zijn. Betaalden we vroeger dan journalisten om dit soort dingen uit te zoeken en zijn we daar mee opgehouden?
Badge +4
Administratie genoeg en computers ook, dus zo moeilijk kan het niet zijn.

Ja hoor, heel veel verschillende computers en heel veel verschillende administraties.
Dat het niet zo moeilijk zou zijn is een fabeltje, heb je wel eens geprobeerd honderden verschillende systemen met elkaar te verbinden?
Weer eens iemand die vraagt om heel veel meer administratie waarover toch al steen en been wordt geklaagd.
Reputatie 4
Badge +4
Dat de basisverzekering elk jaar duurder wordt weten we nu wel.

Ze zeggen nu:
De basisverzekering gaat naar verwachting met €37 p/j p/p omhoog.
De zorgtoeslag gaat voor alleenstaanden met €67 p/j omhoog.
Voor meerpersoonshuishoudens met €95 p/j omhoog.
Dus de drempel voor gezinnen die er op achteruit gaan zit op 2½ persoon.
En moet je inkomen niet boven de drempel uit komen plm 30000 en 38000

Conclusie, de zorg wordt goedkoper, voor een grote groep mensen.
Ik ben geen ster in rekenen. En vind dit ook koffiedik kijken.
Reputatie 6
Badge +6
Ik ben dit keer kort in mijn reactie. Alle discussies gaan over wat ik ook al beweerd heb. In één van mijn eerste reactie heb ik al gezegd, we weten in feite niets. De cijfers moeten nog bekend worden gemaakt en voor de zorg is dat zoals gewoonlijk in november. De tijd gaat hard, maar toch zal het nog zo'n 2 maanden duren. Dus alles is nu zoals @Wortelstamper eindigt Koffiedik kijken, die uitdrukking kennen we allemaal, maar wie niet noem het dan gissen, speculeren enz. Dat wil niet zeggen dat ook ik verwacht dat het niet gunstig voor ons, met name ons ouderen, zal zijn. We zien het november wel. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
@Lisa Boele ik moet bekennen dat ik verwacht dat die cijfers ook daadwerkelijk beschikbaar zijn. Het is wat u zegt, daarvoor doe je de administratie, dat of wellicht het feit dat je je factuur graag betaalt wil krijgen 😙. De meest simpele vraag zou wat mij betreft zijn; hebben nou meer en duurdere zorg moeten geven, of gaan de kosten per verrichting (of dbc voor mijn part) nou omhoog? En de gevraagde mix kan natuurlijk ook anders zijn. Betaalden we vroeger dan journalisten om dit soort dingen uit te zoeken en zijn we daar mee opgehouden?

De gewone media hebben, voor zover ik weet, hun journalisten hier nog nooit voor ingezet. Alleen Follow the money, platform voor onderzoeksjournalistiek, waagt zich aan dit onderwerp en heeft er een dossier over aangelegd. Met voorlopig zeer beperkt resultaat want het is taaie en enorm omvangrijke materie voor een (te) klein aantal onderzoeksjournalisten . Op de rijksbegroting is de zorg met EUR 88 miljard de op één na grootste post (aan Sociale zekerheid wordt nog net iets meer uitgegeven). De uitgaven voor b.v. onderwijs, defensie of rijkswaterstaat lijken in verhouding daarmee belachelijk gering.
Je zou dus juist denken, dat de enorme hoeveelheid belastinggeld die aan de zorg wordt besteedt aanleiding zou zijn om de burger ook fatsoenlijk te informeren over waar al dat geld nou eigenlijk naartoe gaat. Maar dat gebeurt niet en ook de politiek ziet daarvoor kennelijk geen noodzaak en beperkt zich liever tot het eenvoudig verhogen van de belastingen en de zorgpremie.
Ik heb de minister ooit horen roepen dat de collectiviteitskorting een sigaar uit eigen doos zou zijn. Waarop dat gebaseerd zou zijn heb ik echter nooit gehoord en mocht dat op waarheid berusten dan zouden de premies slecht minimaal mogen stijgen.

Waar ik verder weinig over hoor zijn de aanvullende tandartsverzekeringen. Deze aanvullende "verzekeringen" zijn steeds meer verworden tot een veredelde spaarrekening. De premie stijgt elk jaar bij een gelijkblijvende vergoeding terwijl daarnaast de tandartstarieven elk jaar ook stijgen.

Reageer