Consumentenbond.nl

Prinsjesdag: het eigen risico in de zorg stijgt in 2015

• 16 september 2014
  • 83 reacties
  • 673 Bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

Hallo Heer N.J.M. Peijnenburg,

Wat Willem Drees, heeft opgebouwd, breken de huidige rode rakkers alles af.

Ook dit is de schuld van oud minister Hans Hoogevorst en zijn toen malige hoge ambtenaar,

nu de huidige staatssecretaris van Rijn.

Zijn moeder heeft het goed in bejaarden huis, daar past men op.

Waardeloze Kerel.

Wij nemen dat allemaal.

Kijk eens naar onze Belgische vrienden en Frankrijk Direct STAKEN.

Daar heb ik respect voor, wij als slappe Hollanders doen niks, alleen maar L..len.

Gewoon staken en geen gepraat.

Het zijn de schurken aldaar.

Gr Henk
Als wij 20-30 jaar terugkijken naar hoe het was in Amerika kunnen we zien wat ons te wachten staat. Alle privatiseringen hebben er tot op heden alleen maar voor gezorgd dat alles duurder werd. Er is totaal geen concurentie ontstaan. Als je natuurlijk meer als een ton verdiend heb je makkelijk praten over een eigen risico wat steeds meer wordt en dan is zelfs de € 750,00 eigen risico niet zo hoog te noemen waar ook over gesproken wordt. Laat deze mensen eerst maar eens 2 1/2 jaar van hun politieke status met een bedrag van ongeveer € 32.000 rond zien te komen met alle vaste bedragen wat er de afgelopen jaren bij is gekomen zien rond te komen. De mensen die werken of hun hele leven gewerkt hebben worden er voor gestraft in plaats voor beloont. Nederland wordt net als amerika meer en meer een land voor de rijken. Laat de mensen die hun hele leven hebben gewerkt genieten van hun oude dag. De top van bedrijven hebben hun graaicultuur niet veranderd en daar mag de rest van de bevolking voor betalen. Het is jammer maar het wordt er hier niet beter op. Heren politici gaan jullie maar eens kijken of jullie allemaal nog wel contact hebben met de realiteit. En misschien is het voor jullie ook wel goed om 40 jaar te moeten werken voor jullie pensioen in plaats van al jullie eigen specifieke voordeeltjes.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ben niet tegen verhoging van de eigen bijdrage mits dit niet leidt tot meer wanbetalers en het verhalen van de kosten op degenen die wel, en soms met veel moeite, hun premie betalen. Wat mij steekt, zijn b.v. de peperdure behandelingen voor persoonlijk geluk zoals geslachtsverandering. B.v. een man die vrouw wordt (en vervolgens lesbisch). Uiteraard met levenslange medicijninname. Als dat zo vreselijk belangrijk is mag dat wel uit eigen zak betaald worden. Ieder ander moet ook offers brengen voor zijn persoonlijk geluk. Ook wat chronischre ziekten betreft is dit een ongemakkelijke discussie. Als ik mijn huisarts bezoek verwacht ik daar advies en evt. medicijnen te.krijgen die mij genezen. Ik heb nooit genoegen genomen met de constatering, dat het niet beter zou worden, maar dat ik medicijnen kon slikken om het niet erger te laten worden. Heb ik het goed begrepen. dan wordt elke cel in je lichaam over een periode van 7 jaar vernieuwd. Dat zou toch voldoende tijd moeten bieden om van een chronische kwaal verlost te worden? En waar komen al die slepende ziektes toch vandaan? Het schijnt ook alsmaar erger te worden. In Nederland wordt heel veel "geslikt". Het wordt hoog tijd dat de patiËnt genezing eist (en geen behandeling) van de ziekte die hem kwelt. Is dat niet mogelijk, dan zijn de medicijnen die hij krijgt niet veel waard en zouden dus ook niet veel moeten kosten. En dan wordt onze gezondheidszorg nog geteisterd door de z.g. medische vooruitgang. Kennelijk wordt meer eer behaald aan het ontdekken van nieuwe ziektes en het ontwikkelen van kostbare behandelingen dan aan het genezen van chronische kwalen. Dan krijg je patiËnten die het normaal vinden dat hun levenslange behandeling meer dan honderdduizend euros per jaar kost. Medisch ongetwijfeld zeer interessant. Maar hoe solidair is dat tegenover mensen die hun best doen om gezond te leven en alleen verzekerd willen zijn tegen incidentele ziekte of kwetsuren? Solidariteit was de basis van onze ziektekostenverzekering. De alsmaar meer geld verslindende gezondheidszorg draagt niet bij aan een gevoel van saamhorigheid en dat is een ziekte op zich die om genezing vraagt.
Dank voor alle reacties!

De uitkomsten van de poll zijn duidelijk: de verhoging van het eigen risico valt niet in goede aarde. De uitkomst na meer dan 2000 stemmen: Het eigen risico voor 2015 stijgt naar 375 euro... Dat valt mee, ik had erger verwacht 70 stemmen (3%) Lijkt mij een redelijke verhoging 66 stemmen (3%) Al weer een stijging, dat moet echt stoppen 1890 stemmen (93%) In de reacties zelf klinkt vooral veel boosheid over deze volgende verhoging van de zorgkosten. Maar er zijn ook andere geluiden te horen:

Het eigen risico is bedoeld om te voorkomen dat mensen onbeperkt en voor wissewasjes gebruik maken van medische voorzieningen. Prima. Maar voor chronisch zieken of voor mensen die echt afhankelijk zijn van bepaalde geneesmiddelen wordt het zo wel erg duur, te duur. Dat de huisarts gratis is vind ik ook prima. Maar bespaar door een redelijk maximum te stellen aan gratis huisartsen bezoek. Dit schijnt soms de spuigaten uit te lopen.

Ik wil een verzekering ZONDER eigen risiso. Ik weet dat ik aan medicijnen het eigen risico zo ongeveer wel verbruik dus daar heb ik niets aan.

Ik zeg WEG MET HET EIGEN RISICO dat door de overheid wordt bepaald. Alleen het extra, vrijwillige eigen risico moet blijven, voor iedereen die daar gebruik van maakt.

De verhoging van het eigen risico bedraagt iets meer dan 4% (van 360 naar 375 euro): hoe kijk jij tegen bovenstaande ideeËn aan in relatie tot deze stijging?
De hoogte van de premie(bijdragen hangen m.i. ook af van de vele wanbatalers en de vele "vreemdelingen die ons land binnenkomen en volledig recht hebben zonder een cent bij te dragen !!
Ondertussen zijn de eerste zorgpremies bekend, en lijkt het er op dat jij en ik volgend jaar meer gaan betalen voor onze zorgpremie. Verzekerden kunnen tot wel 16% meer betalen.

Wat betekent dat precies? Dat je straks tussen de € 10 en € 20 per maand meer kwijt bent aan de premie. Dat is echt een behoorlijke verhoging, is dat nog wel te betalen voor veel mensen? De stijging van het eigen risico komt daar nog bovenop. Welke gevolgen heeft dat voor jouw persoonlijke situatie? Laat het in dit topic weten.
Mensen met een modaal inkomen, dat is ongeveer 34.500 EUR per jaar,
Sorry, ik was nog niet klaar, onhandigheidje.

Met een modaal inkomen, ongeveer 34.500 EUR per jaar, dragen men ruim 9.000 EUR per jaar af aan ziektekosten premies, eigen risico en zorgbelastingen zoals Zvw en awbz. Veel mensen realiseren zich dit niet. Denken alleen aan de verzekeringspremie en het eigen risico. Niet mis hÈ? Maar het wordt volgend jaar nog erger.

Het is vreemd dat gelijk met de verhoging van het eigen risico de premie wordt verhoogd. Normaler zou zijn, om zoals gebruikelijk de premie in dat geval juist te verlagen.

Naast deze enorme hap uit ons inkomen hebben we te lijden onder de absurde huurverhogingen. Vooral vanwege het criminele en/of incompetente gedrag van bestuurders van woningbouwverenigingen. De aan stormende energiekosten verhogingen, puur cbelastingverhogingen om de onzinnige groendrang van een minderheid in Nederland te bevredigen. De bestaande plannen zijn al lang achterhaald qua zinnigheid.

Er blijft op deze manier steeds minder over om de echte economie aan te jagen.

Reageer