Consumentenbond.nl

Privacy van patiënt

• 25 januari 2020
  • 9 reacties
  • 470 Bekeken

Badge

mijn opgegeven parkinsonisme vriendin waarmede het heel slecht gaat is via een telefoontje van een niet naar haar omkijkende gestoorde dochter geconfronteerd met politie aan de deur, wmo purmerend, alsmede de ggd zaanstreek purmerend waarmede zij bijna in een medisch cirquit kwam van drie maanden opsluiting in een dementerenden afdeling of anders. Na een een zeer moeilijke weg met gesprekken met wmo purmerend en ggd zaanstreek waarbij het bezoek zo zeer onverkwikkelijk was dat ik na 1.5 uur hun jassen kwam aanrijken en huisartsbezoek is ons gebleken dat zowel ggd als wmo telefonisch contact had gehad met haar huisarts, of hij iets wist of zo, daags daarna kwam hij langs en sprak met haar en met mij als onbezoldigd mantelzorger in 24 uurs dienst. Sprak met haar afzonderlijk alsook met mij.Zal de ggd bellen gaf hij aan, ggd had ondermeer zeer vijandig gezegd dat ouderenzorg wel kon overgaan in ouderenmishandeling. Als mede zeer kwalijke constateringen. De huisarts (die medisch zeer goed is) maar jong van gesternte en nog wars van verwikkelingen belde daarop de ggd en waarschijnlijk ook wmo purmerend. Met afblazen die hap of iets dergelijks….Mag dat geheel nu toch werkelijk in medicijnen land of  is er geen geen huisartsen beroepsgeheim? Mijn vriendin heeft door alle rompslomp haar ribben gekneusd dan wel gebroken,  is 3 uur lang in het ziekenhuis bepoteld met alles (zeer goed gedaan trouwens)  om te bezien waar de pijn aan schortte, Niets gevonden dus en de volgende dag terug, weer niets...Kan dit zo maar in een land waar privacy hoog in het vaandel staat? In het laatste ziektestadium, laatste levensfase is dit al door een zeer gestoorde dochter haar en ons overkomen……. Met een hoofdrol door wmo purmerend en ggd zaanstreek. Waar blijft toch gerechtigheid  in deze?

9 reacties

@J.W.E. Post Triest, maar instanties kunnen bepaalde signalen ook niet negeren, dat vinden we met zijn allen dan ook niet goed. Maar omdat u om gerechtigheid vraagt; vindt u dat er sprake is van onrecht en wie zou daar dan voor gestraft moeten worden?

Badge

het waren volkomen valse signalen waarop politie en ggd reageerden. Toen hier onlangs een bushokje totaal in elkaar geslagen werd door een bundel jongens, hebben wij 3 maal gebeld, geen politie gezien, nu een telefoontje van een vrij gestoorde dochter en de politie treed aan, zag dat alles goed was, en verdween spoorslags binnen 5 seconden. Gerechtigheid is het woord niet, maar mijn vraag was mag een huisarts zo maar via instanties zijn beroepsgeheim verbreken? Het betreft overigens een medisch zeer kundig man, dus van straffen of gerechtigheid is geen sprake...Bedankt voor Uw antwoord, vriend /mantelzorger   (p.s de lady dreigde in een medisch cirquit te geraken, onze vriendin heeft hetzelfde traject ondervonden, Parkinson, niet dement, maar 3 maanden gebivakkeerd op een gesloten dementenafdeling, Boerderij, goederen etc verkocht, familie er mer ongeveer 2/3 miljoen vandoor gegaan, zit nu op een kamertje van 3 bij 3 in een verzorgingstehuis, als mantelzorger pur sang in 24 uurs dienst wil je z on gang van zaken niet toestaan)

Reputatie 3
Badge +5

Wat je kunt doen is bellen met de Autoriteit Persoonsgegevens. Ze hebben een informatie- en meldpunt privacy. Ik heb namens een familielid hen een keer gebeld toen bleek dat het plaatselijke WMO-loket het begrip privacybescherming niet eens leek te kennen. Elke willekeurige medewerker kon bij elk volledige dossier. Vervolgens kreeg ik het telefoonnummer van een speciale onafhankelijke medewerker bij de gemeente die onder meer belast is met onderzoek naar dergelijke wantoestanden. Hem gebeld en hij is ermee aan de slag gegaan.

Ik zou je wel willen adviseren zakelijk te blijven.

T: 088 - 1805 250

Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. U betaalt uw gebruikelijke telefoonkosten.

Badge

Beste Luctor,

U heeft mij en ons enorm geholpen met Uw antwoord. Ik zal Uw advies opvolgen, zakelijk blijven, waarschijnlijk omdat een ieder daar met zijn emoties aan komt dwalen en dat niet tot de oplossing komt. Zal een ieder die ook hulp nodig heeft in deze , ook bijstaan, iets wat wij zelf ook al jaren doen. Met vriendelijke dank voor Uw opmerking alsmede antwoord, groet, vriend, mantelzorger, rob

Reputatie 3
Badge +5

Geen dank hoor. En het zal nog wel een poosje duren voordat er iets ten goede verandert. Bovendien zou het kunnen dat het bij de GGD's niet anders is. Het is belangrijk dat signalen door cliënten afgegeven worden aan instanties die daar iets mee willen en kunnen.

Ik hoop dat ook de CB de menskracht en ruimte heeft hier een rol te spelen.

Over de privacybescherming bij huisartsenpraktijken moeten we evenmin naïef zijn. De assistentes zijn daar inderdaad ‘de zwakke schakel’. Niet overal. Maar vooral in kleine gemeenschappen waar iedereen iedereen kent en nieuwsgierigheid en roddel voor sommigen de enige sjeu in hun leven is.

Badge

Door de ziekte van mijn vriendin komen wij overal, ziekenhuizen (Radboud, Dijklander Purmerend, Leiden, Zaandam, AMC, fysiotherapeuten etc, bijna te veel om op te noemen.) Het valt ons op dat met de geboortedatum overal inzage plaats heeft in haar medisch dossier, van apotheek tot noem maar op. Alhoewel het in geval van nood best behulpzaam kan zijn is het toch wel verwonderlijk dat een ieder op het medisch pad, inclusief wmo, ziekenfonds enz. met behulp van haar geboortedatum inzage kan hebben. Een verontrustend iets van big brother is watching you… Groet rob

Een verontrustend iets van big brother is watching you… Groet rob

Nee, dat heeft met big brother niets te maken, lees Nineteen-eighty-four nog eens. Het is wel een potentieel lek van uw privacy gevoelige gegevens maar zoals iemand het ergens ander zo treffend omschreef voor wat betreft de gezondheidszorg: Uitgangspunt moet zijn: "privacy gaat niet boven gezondheid” en "privacy gaat niet boven veiligheid”!

En daarmee is voor mij persoonlijk helder dat je van de gezondheidszorg in zijn algemeenheid geen absolute privacy moet verwachten want men dient een hoger doel en is daarnaast vaak ook gewoon behulpzaam.

Reputatie 3
Badge +5

Voor wie de moed kan opbrengen: weiger die geboortedatum te geven en houd vol dat je zonder dat toch antwoord op je vragen wilt of een relevante medewerker wilt spreken. En niet alleen in het medisch circuit of bij de overheid. Financiële dienstverleners, telecombedrijven, energieleveranciers, noem ze maar op.

Beheer je privacyinstellingen bij Facebook en Google. Beter nog zeg Facebook en verwante accounts op. Gebruik waar mogelijk de relatief veilige browsers en zoekmachines. Dan zijn er nog de cookieblockers en de adblockers. Maar ja, wie heeft tijd voor dat alles...

Reputatie 3
Badge +5

Voor die ‘hogere doelen’ (the sky is the limit) is er in het medisch circuit een noodvoorziening. Wat was de naam ook weer. In elk geval is daarmee een druk op de knop door de primaire behandelaar genoeg om direct de gegevens op te halen die nodig zijn om een patiënt in acuut levensgevaar te kunnen helpen.

Reageer