Problemen bij medicijnvergoedingen

• 3 August 2015
  • 9 reacties
  • 227 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
In de Gezondgids verschijnt een artikel over de problemen waar consumenten tegenaan lopen bij de vergoeding van medicijnen bij zorgverzekeraars. De bekendste is waarschijnlijk wel het eerste uitgifte gesprek. Maar consumenten lopen ook tegen andere dingen aan, zoals:

- Mijn merk wordt niet meer vergoed.

- Mijn medicijn is niet meer op voorraad.

- Mijn apotheek heeft geen contract met mijn zorgverzekeraar.

- Ik krijg elke keer een ander medicijn mee.

- Ik moest extra veel betalen, omdat het weekend was.

- Ik krijg veel te veel of veel te weinig medicijnen mee.

Heb jij wel eens zoiets meegemaakt en bij welke zorgverzekeraar was dat?

9 reacties

Herkenbaar:

- Niet op voorraad. Apotheker: 'De voorraden worden bij ons bewust klein gehouden, omdat de verzekeraar telkens van merk wisselt'

- Andere verpakking en/of merk is de meest waargenomen klacht in de apotheekruimte, soms ook dat het nieuwe merk ondanks dezelfde werkstof onverdraagzaamheden oproept

- Foute hoeveelheid (vandaag nog, de groothandel heeft 30 i.p.v. 90 porties verpakt)

- Gekenmerkt bij de apotheek in de computer een werkstof met 'PAS OP ALLERGIE' en de medicatie met de foute werkstof wordt toch meegegeven

_________________________________________________________________________________________

EXTRA: Omdat bij nieuwuitgave uitgelegd moet worden (aan de balie) hoe de medicijnen te gebruiken zijn, weten alle wachtende klanten (5 tot 10 standaard) ook meteen waarom het gaat. Vandaag bij voorbeeld een mevrouw met hoofdluis.....is toch pijnlijk!

Geen privacy! nadat we eerder alle registers hebben getrokken! Halve maatregelen en kostenvermijding bij de te open ruimte-inrichting, die aangepast zou moeten worden.
Hallo.Ik ben een petitie gestart omtrent het vergoeden van medicijnen.www.vergoedmedicijnenwel.petities.nlIk heb een chronische blaasziekte Interstitiële Cystitis Daarvoor gebruik buiten nog heel veel andere medicatie een BLAASSPOELMIDDEL 2 x per week een spoeling met medicatie erin. Kosten 154 per spoelingDeze middelen worden per 1/7 niet meer vergoed. Veel patiënten zijn ten einde raad.Wat is het gevolg?Blaas word steeds slechter en geeft enorm veel pijn. Diepe zweren zitten erin, dit word erger en erger...Blaas moet eruit > urinestoma.Zware operatie met vaak complicaties. Deelname aan maatschappij word minder niet meer werken?Ziekenhuisopnames etc tec...Voorheen was ik actief lid bij de patiëntenvereniging en heb veel gedaan om IC bekend te laten worden.Deze heeft een rechtszaak lopen over de spoelmiddelen.Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken dit mag niet gebeuren.Ik ben in contact gekomen met Renske Leijten (SP) Die heeft van Gerven een motie in laten dienen over de spoelingen.Ik zou het super vinden als jullie mij willen helpen de petitie te promoten!www.vergoedmedicijnenwel.petities.nlHet gaat hier niet alleen om IC patiënten maar om alle mensen/patienten of chronisch zieken die problemen hebben met het vergoeden van medicijnen!!Misschien willen jullie dit onderwerp aandacht geven in jullie blad. Ik ben ten alle tijden bereid jullie te woord te staan. Graag hoor ik een reactie.Hartelijke groet.Petra KrijgsmanIC/BPS Team
Hallo ;

Ik vind het niet terecht dat een Apotheek [ de apotheker of de assistent ], de vraag stelt aan de klant : Wat voor ziekte hebt U ? Ik vind dit een zaak van de arts !
Bij het afhalen van haar add medicijnen kreeg mijn zus de opmerking van de apotheek medewerker dat die hoopte dat haar omgeving er wat aan had. Ik vind ze in de apotheek niet altijd even vriendelijk. Mij konden ze niet uitleggen waarom ik mijn hooikoorts medicijnen zelf moest betalen. Ik vind het huidige zorgsysteem net zo ingewikkeld als ons belastingsysteem.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Petra,

Worden deze middelen bij bepaalde zorgverzekeraars niet meer vergoed of bij allemaal? Volgens mij mogen er geen wijzigingen gedurende het jaar aangebracht worden in wat er vergoed wordt en als ze dat wel doen, mag je opzeggen en overstappen.

In reactie op:Hallo. Ik ben een petitie gestart omtrent het vergoeden van medicijnen. www.vergoedmedicijnenwel.petities.nl Ik heb een chronische blaasziekte InterstitiËle Cystitis Daarvoor gebruik buiten nog heel veel andere medicatie een BLAASSPOELMIDDEL 2 x per week een spoeling met medicatie erin. Kosten 154 per spoeling Deze middelen worden per 1/7 niet meer vergoed. Veel patiËnten zijn ten einde raad. Wat is het gevolg? Blaas word steeds slechter en geeft enorm veel pijn. Diepe zweren zitten erin, dit word erger en erger... Blaas moet eruit > urinestoma. Zware operatie met vaak complicaties. Deelname aan maatschappij word minder niet meer werken? Ziekenhuisopnames etc tec... Voorheen was ik actief lid bij de patiËntenvereniging en heb veel gedaan om IC bekend te laten worden. Deze heeft een rechtszaak lopen over de spoelmiddelen. Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken dit mag niet gebeuren. Ik ben in contact gekomen met Renske Leijten (SP) Die heeft van Gerven een motie in laten dienen over de spoelingen. Ik zou het super vinden als jullie mij willen helpen de petitie te promoten! www.vergoedmedicijnenwel.petities.nl Het gaat hier niet alleen om IC patiËnten maar om alle mensen/patienten of chronisch zieken die problemen hebben met het vergoeden van medicijnen!! Misschien willen jullie dit onderwerp aandacht geven in jullie blad. Ik ben ten alle tijden bereid jullie te woord te staan. Graag hoor ik een reactie. Hartelijke groet. Petra Krijgsman IC/BPS Team
Hallo Ramona. Door ZIN is vastgesteld dat de blaasspoelmiddelen met de stoffen hyaloronsulfaat en chrondoitinesulfaat niet evidence based zijn. Daarom vergoed geen enkele zorgverzekeraar dit meer. Al lijkt het nu dat er wat kleine openingspunten komen. In de praktijk levert het hele goede resultaten op bij onze patiËnten. Er is nooit goed onderzoek naar gedaan omdat we een te kleine patiËntengroep zijn. Dan is er nog een oxybutininespoeling die door IC patiËnten gebruikt word die stond in de lijst van magistraal bereidde middelen. Sommige verzekeraars vergoeden deze nu weer. Maar je moet er enorm om vechten de een krijgt het wel en de ander niet. Klopt niks van.. Mocht je verder info willen dan mag je me ook mailen [Tekst aangepast. Wees voorzichtig met het plaatsen van privÉgegevens op een penbaar platform als dit. Maak voor contact buiten de publiciteit om gebruik van de berichtenfunctie van onze community. De beheerders] ivm de rechtszaak kan ik niet te veel openbaar zetten. Groet Petra
Eerste uitgave gesprek???? Welk gesprek? Eén keer ooit een uitdraai gekregen. Apotheek aangesproken over geen uitleg waarop zij zei "nou u kent dit medicijn toch, dus waarom moeten we dan iets uitleggen?". Ook een keer een email daarover geschreven naar de apotheek die de beleefdheid niet had om te antwoorden.
Badge +1
In de Gezondgids verschijnt een artikel over de problemen waar consumenten tegenaan lopen bij de vergoeding van medicijnen bij zorgverzekeraars. De bekendste is waarschijnlijk wel het eerste uitgifte gesprek. Maar consumenten lopen ook tegen andere dingen aan, zoals:

- Mijn merk wordt niet meer vergoed. _ Merknaam kon ik niet meer betalen. opl. Een apotheker die tabletten maakt met dezelfde werkzame stof als merknaam. Werd tot 1 januari 2014 vergoed. Daarna is er niet opnieuw een contract met de apotheker afgesloten. (Dit had de apotheker aan de patient moeten doorgeven maar is toen niet gebeurt) Gevolg: een pittige rekening over het hele jaar 2014 van de apotheker. zie verder mijn apotheek heeft geen contract met mijn zorgverzekeraar.

- Mijn medicijn is niet meer op voorraad. - Omdat ik hier vrij vaak tegenaan liep in het verleden, bel ik nu een dag van te voren en dan zorgen zij dat het er is.

- Mijn apotheek heeft geen contract met mijn zorgverzekeraar. - Zorgverzekeraar heeft dit aan mij doorgegeven nadat ik de factuur als declaratie aanbood. Per direct heb ik de bezorging van het medicijn stop laten zetten (2015 komt ook nog tot en met juli!). Wie er gaat betalen is nog niet duidelijk (bij nalatigheid van de apotheker hoeft de patiënt niet voor de kosten op te draaien, maar toch!) maar de zorgverzekeraar gaat in dit geval namens de verzekerden een kort geding aanspannen.

Waar ik moeite meeheb is dat het merknaam en wat de apotheker maakte maar 2x per dag hoefde te worden ingenomen. De plaatsvervanger die wel vergoed wordt, moet 7 - 8 x per dag worden ingenomen. (en dat valt niet mee als een kenmerk van de aandoening vergeetachtigheid is!! en niet helemaal onbelangrijk de kosten liggen gelijk)

- Ik krijg elke keer een ander medicijn mee.

- Ik moest extra veel betalen, omdat het weekend was.

- Ik krijg veel te veel of veel te weinig medicijnen mee. - Gebeurt met een bepaalde medicatie. volgens de apothekersassistente omdat de hoeveelheid in een doosje niet overeenkomt met wat een arts voorschrijft. (per maand). Is een maand dus 31 dagen x 2 tab.p.d.= 62 st. en in de verpakking zit 60 st. Komt het voor dat ik te weinig meekrijg bij een voorschrift van 3 maanden.

Heb jij wel eens zoiets meegemaakt en bij welke zorgverzekeraar was dat?

Geplaatst door Ramona_merkt_op op Aug 3, 2015.
WOEKERWINSTEN.

Wie zou er geen apotheker willen zijn. Mijn medicijnen die ik onlangs ophaalde kostten 45 cent. Dit was een testhoeveelheid voor enkele weken. Hier werd door de apotheker 6,33 plus 6,36 euro extra in rekening gebracht. Na 12 dagen bleek toch niet het goede medicijn te zijn verstrekt, dus weer andere pillen. Kosten weer 45 cent plus 6,36 euro extra. Op het eerste medicijn een marge van 2820%, het tweede 1406%. Elke ondernemer zou binnen korte tijd zich kunnen koesteren op de stranden van de Bahama’s als hij zulke riante marges zou kunnen berekenen.

Het is zuivere diefstal, niemand kan zich zakelijk veroorloven zulke marges te maken.

Maar in de zorg kan dit blijkbaar wel. De zorgverzekeraar verklaarde desgevraagd dat volgens de regels werd gehandeld, maar dat vanaf 1 januari de extra kosten weer in de prijs van het medicijn zal zijn verwerkt zoals voorheen. Onzichtbaar dus, dit om irritaties te voorkomen. Zo worden wij dus toch weer bij de neus genomen.

Binnen de zorg bestaat een enorme pot met geld waar iedereen naar believen zijn deel uit kan halen, zonder zichzelf tekort te doen en zich daarvoor te schamen.

Wij vullen de pot toch immers steeds weer aan.

Wim Koster

[Bericht aangepast door de beheerder. Wees voorzichtig met het plaatsen van privÉgegevens op een openbaar platform als dit.]

Reageer