producten zonder allergenen moet aparte categorie worden

• 7 August 2016
  • 9 reacties
  • 209 Bekeken

voor lichaamsverzorging, zonbescherming, schoonmaakartikelen, ook wasmiddelen zou er een extra categorie met afzonderlijke waardering moeten komen.

ben ik de enige met deze behoefte? nee toch zeker?

9 reacties

Ik heb altijd begrepen dat mensen voor allerlei verschillende zaken allergies kunnen zijn. Daarentegen kan ik mij niet voorstellen ik huisstofmijt of gluten ga aantreffen in schoonmaakmiddelen. Mocht u refereren aan bv parabenen dan heb ik begrepen dat men deze stoffen liever niet aantreft maar niet dat mensen daar allergies voor zijn. Zou u uw voorstel wat verder kunnen toelichten voordat ik kan antwoorden of ik deze behoefte heb?

voor lichaamsverzorging, zonbescherming, schoonmaakartikelen, ook wasmiddelen zou er een extra categorie met afzonderlijke waardering moeten komen.

ben ik de enige met deze behoefte? nee toch zeker?

Geplaatst door V. Bondy op Aug 7, 2016.
Dank voor het meedenken

😀

Ik bleef zo algemeen omdat het nou eenmaal algemeen is. Inderdaad verwacht ik noch huisstofmijt, noch gluten in huidverzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. Ik bedoel alles wat de ademhaling kan verstoren omdat er "lekkere" luchtjes in zitten, ik bedoel agressieve ingrediënten waarvan je ruwe, schilferige, vlekkerige huid krijgt, spul waarvan je ogen gaan tranen etc etc.

Ook als "biologisch" aangeprezen producten zijn vaak niet vrij van al dat spul. Met schoonmaakazijn kom je een eind maar toch lang niet altijd. Voor huidverzorgingsproducten en wasmiddelen is er veel van het merk "Neutral", maar bij voorbeeld geen zonbeschermingsmiddel (ik gebruik Vision maar ook dat moet verre van de ogen worden gehouden) en ook niets dat in de buurt komt van Biotex.

Is het nu duidelijker?

Groet,

Vera
Ik denk inderdaad niet dat u "allergenen" bedoelt. Ik heb het er wel moeilijk te benoemen wat u wél bedoelt. Chemisch is vaag, agressief is ongedefinieerd en "ik weet het als ik het zie" functioneert niet als een criterium. Misschien moeten we het aan de bond overlaten en een kruisje voor "bevat verdachte stoffen" opnemen? Ik zou wel eens van de bond willen horen of ze daar wat mee kunnen?
Dat lijkt me een heel goed antwoord. Ik wil gewoon een categorie met producten, die absoluut onschadelijk zijn ook voor zeer gevoelige mensen. Duidelijker kan ik het niet maken: ik ben patiënt en geen allergoloog.
Jammer dat er geen (allergie-) dokter in deze zaal zit.....(de CB reageerde niet op de wens)

Allergievormen zijn er zoveel als er mensen zijn, want de oorzaak van een allergische reactie is een stof (eiwitten en eiwitverbindingen) waarop ieder lichaam wèl of niet, zwak of sterk reageert. Dus uw wens zal niet/nooit in vervulling gaan. Alleen wanneer u de oorzaak van uw eigen allergische reactie kent, kunt u tegenmaatregelen gaan nemen. Daarom staan de veel voorkomende stofjes die de oorzaak van allergie kunnen zijn o.a. op de levensmiddelen.

Veelvoudig zijn de categoriën waarnaar indelingen gemaakt kunnen worden, het blijft echter individueel. Voorbeelden: contact, inhallatie, voeding, aminozuren, injecties (waaronder ook insectensteken), atopische (erfelijke) allergieën en de moeilijkste te achterhalen vorm: kruizingen.

Allergenenvrije stoffen (uw vraag) zijn: o.a. water, bepaalde suikers, vetten, lucht boven 2.ooomtr is pollenvrij, zout zonder toevoegingen, schone vitaminen. Bron: Wikipedia.
Wat zit je weer heerlijk te zwammen.

Jammer dat er geen (allergie-) dokter in deze zaal zit.....

Allergievormen zijn er zoveel als er mensen zijn, want de oorzaak van een allergische reactie is een stof (eiwitten en eiwitverbindingen) waarop ieder lichaam wèl of niet, zwak of sterk reageert. Dus uw wens zal niet/nooit in vervulling gaan. Alleen wanneer u de oorzaak van uw eigen allergische reactie kent, kunt u tegenmaatregelen gaan nemen. Daarom staan de veel voorkomende stofjes die de oorzaak van allergie kunnen zijn o.a. op de levensmiddelen.

Veelvoudig zijn de categoriën waarnaar indelingen gemaakt kunnen worden, het blijft echter individueel. Voorbeelden: contact, inhallatie, voeding, aminozuren, injecties (waaronder ook insectensteken), atopische (erfelijke) allergieën en de moeilijkste te achterhalen vorm: kruizingen.

Allergenenvrije stoffen (uw vraag) zijn: o.a. water, bepaalde suikers, vetten, lucht boven 2.ooomtr is pollenvrij, zout zonder toevoegingen, schone vitaminen.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Aug 10, 2016.
Achteraf bekeken was mijn vraag toch wel erg specifiek namelijk "voor lichaamsverzorging, zonbescherming, schoonmaakartikelen, ook wasmiddelen zou er een extra categorie met afzonderlijke waardering moeten komen".

Op levensmiddelen wordt over het algemeen goed aangegeven wat erin zit. Mij gaat het om producten die men nodig heeft en waarvan het niet duidelijk is of men bij inademing last kan krijgen (omdat er namelijk overbodig! geurstoffen aan toegevoegd worden), of bij huidcontact op eczeem kan rekenen.

Iedere longarts en/of dermatoloog en/of allergoloog kan opsommen, welke additieven voor ongemak en zelfs ziekte kunnen zorgen. Ik vraag hier dus NIET om een advies van goedwillende lezers maar zou het erg fijn vinden als de consumentenbond met gerichte onderzoeken zou komen, wellicht ook de industrie tot betere producten zou kunnen stimuleren.

Veel wasmiddelen en huidverzorgingsproducten (Neutral) zijn al op de markt maar ze komen nooit bij onderzoeken door de consumentenbond naar boven omdat de prijs-kwaliteitverhouding niet spectaculair is.Dit is geen individueel probleem want de wachttijden voor een consult bij een allergoloog zijn al snel 3 maanden! Er zijn dus heel veel mensen met problemen en dat is echt niet uitsluitend hooikoorts of zo.

Nog duidelijker kan ik heb niet maken helaas...
Indien u een voorkeur voor een bepaalt schoonmaakmiddel heeft is het een optie om de voor u persoonlijk belangrijke stoffen aan de klantenservice van de producent voor te leggen.

Neutral geeft aan dat ze erg op huidgevoelige reacties letten. Ook daar kunt u preciezer navragen.

De reactie van een moderator blijft mogelijk door de vakantietijd (lang) uit, maar u kunt uw wens plaatsen op de topic >> hier tante dientje schoonmaakmiddelen
Reputatie 5
Badge +7
Achteraf bekeken was mijn vraag toch wel erg specifiek namelijk "voor lichaamsverzorging, zonbescherming, schoonmaakartikelen, ook wasmiddelen zou er een extra categorie met afzonderlijke waardering moeten komen".

Op levensmiddelen wordt over het algemeen goed aangegeven wat erin zit. Mij gaat het om producten die men nodig heeft en waarvan het niet duidelijk is of men bij inademing last kan krijgen (omdat er namelijk overbodig! geurstoffen aan toegevoegd worden), of bij huidcontact op eczeem kan rekenen.

Iedere longarts en/of dermatoloog en/of allergoloog kan opsommen, welke additieven voor ongemak en zelfs ziekte kunnen zorgen. Ik vraag hier dus NIET om een advies van goedwillende lezers maar zou het erg fijn vinden als de consumentenbond met gerichte onderzoeken zou komen, wellicht ook de industrie tot betere producten zou kunnen stimuleren.

Veel wasmiddelen en huidverzorgingsproducten (Neutral) zijn al op de markt maar ze komen nooit bij onderzoeken door de consumentenbond naar boven omdat de prijs-kwaliteitverhouding niet spectaculair is.Dit is geen individueel probleem want de wachttijden voor een consult bij een allergoloog zijn al snel 3 maanden! Er zijn dus heel veel mensen met problemen en dat is echt niet uitsluitend hooikoorts of zo.

Nog duidelijker kan ik heb niet maken helaas...

Geplaatst door V. Bondy op Aug 10, 2016.
Beste V. Bondy, dank je wel voor je reactie. Ik heb jouw problematiek en suggesties aan mijn onderzoekscollega’s voorgelegd en zij nemen je situatie erg serieus. Hoewel een test op hypo-allergene producten om verschillende redenen niet in de planning zit, wordt wel nagedacht wat we verder voor consumenten zouden kunnen doen die met overgevoeligheid op parfum en andere additieven kampen. Dank daarom voor je signaal.

Reageer