Consumentenbond.nl

Reactie mondwater in gezondgids december 2020

• 6 januari 2021
  • 3 reacties
  • 243 Bekeken

Badge +2

Op bldz. 44 van deze gezondgids staat iets over het gebruik van mondwater. “Heeft spoelen met mondwater zin”.
Er staat, dat het mondwater een deel van de fluoride wegspoelt na het poetsen.
Toch raar, want dan zou ook de fluoride al weggespoeld zijn na het spoelen van de mond met water wat toch altijd direct na het poetsen gebeurt.

Henk Prins

3 reacties

Ik denk dat gebruikers van mondwater hun mond ook al spoelen met water. Als je dan nog eens, en meestal extra krachtig en lang, spoelt met mondwater dan spoel je wel extra fluoride weg.

Het idee van fluoride is dat mensen na het tandenpoetsen wel spoelen, maar niet tot op laboratoriumzuiverheid van hun mond, en dat er dus wat fluoride achterblijft.

Klopt! Daarom wordt spoelen na het tandenpoetsen ook niet meer aangeraden en zelfs afgeraden!

https://www.nu.nl/gezondheid/5971874/nucheckt-waarom-je-je-tanden-niet-hoeft-te-spoelen-na-het-poetsen.html

Je kunt wel merken, dat er in Nederland steeds meer doorgestudeerd wordt en speciaal op gezondheidsgebied buitelen de nieuwe inzichten en adviezen over elkaar heen en moet het allemaal anders of in elk geval niet zoals je ooit dacht dat het goed was. Ik gebruik zelf een mondwater van traditioneel Duitse bio-origine omdat de gangbare scherpe en mierzoete mondwaters mij tegenstaan. Dan wel hoofdzakelijk om mee te gorgelen zodat de keel na b.v. alcohol- of tabaksgebruik weer schoon wordt en de speekselproductie (nog altijd de beste remedie tegen tandbederf) weer onbelemmerd zijn werk kan doen.

Reageer