recepten declareren bij zorg.

• 1 February 2019
  • 18 reacties
  • 574 Bekeken

mag een apotheek een recept in tweeen knippen om zo twee maal de overhandiging kosten te declareren?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Kun je wat meer informatie geven over de situatie?
Zo wordt het veel giswerk ben ik bang.
Een apotheek mag voor hetzelfde medicijn maar één keer eerste uitgifte rekenen en voor iedere keer ophalen terhandstellingskosten. U krijgt van een medicijn maximaal voor drie maanden mee dus als u meer nodig heeft wordt het recept in delen uitgeleverd.
het is iets anders ik gaf de apotheek een recept van 609capsules ik keeg er 14 mee de ander moest ik 14 dagen later ophalen.
op de rekening van de zorg stond de eerste rekening terhanstellingkosten eerst keer , plus de normale terhanstellings kosten , de tweede rekening terhanstellingskosten dus totaal drie keer terhanstellings kosten.
Ik weet niet wat de regels zijn als je recept in twee keer moet halen niet omdat het meer dan drie maanden is maar omdat de apotheek het bijvoorbeeld niet in huis heeft. Hebben ze gevraagd of het in twee keer mocht of ging dat gewoon zo?
sorry in heb me vertypt ik gaf een recept van 60 aan de apotheek niet 609, dus minder de 3maanden.
als je door redeneerd dan kan je een recep0t in 4 delen knippen dus dan kan je 4 keer innen
Hebben ze gevraagd of het in twee keer mocht of ging dat gewoon zo?
i k vroeg waarom krijg ik maar 14 capsules , ze zeiden dat ik eerst de eerst 14 moest opmaken
Een nieuw medicijn mag volgens de polisvoorwaarden van de zorgverzekering maar voor 14 dagen worden meegegeven: dat is om te " proberen". @A. Deen heeft gelijk: de eerste keer terhandstelling en gesprek, de tweede keer alleen terhandstelling.
Ik heb de betreffende polisvoorwaarde gekopieerd ( uit het DSW farmaceutisch reglement):
". vijftien dagen, dan wel de kleinste afleververpakking, indien het voor de verzekerde nieuwe medicatie betreft of
het betreft een geneesmiddel ter bestrijding van acute aandoeningen met antibiotica of chemotherapeutica;"
Een nieuw medicijn mag volgens de polisvoorwaarden van de zorgverzekering maar voor 14 dagen worden meegegeven: dat is om te " proberen".

Hé kijk, die kende ik dan nog niet.
Ik vraag mij nou af of zo'n apotheker dit nou ook uitgelegd heeft of dat de cliënt het gewoon niet wil horen.
Reputatie 7
Badge +7
Het beste antwoord is al gegeven begrijp ik en wel door de topicstarter, de heer van Turenhout zelf, wat mij betreft prima. Het is weliswaar out of the topic, maar ik wist niet dat je jezelf het beste antwoord kon geven en ook van jezelf de reacties leuk vind, je schiet wel door de punten heen, maar daar doe je het toch niet voor. Ik wilde ook niet zonodig reageren, het ging wel goed met de discussie echter op het moment dat het over het aantal weken of maanden medicijnen meegeven ging, voelde ik behoefte ook te reageren. Ik dacht ook wat A. Deen dacht en dat het aldus zo was. Dat voor 3 maanden mocht worden meegegeven. De grote landelijke c.q. internet apothekers doen dat wel, althans is mezelf verteld. Immer soms verplicht de zorgverzekeraar je de medicamenten bij een grote landelijke organisatie te halen, in mijn geval voor diabetes. Ook de eigen apotheek heeft het over 3 maanden gehad, maar er zijn echt grote uitzonderingen. Van bepaalde medicijnen mag maar een bepaald aantal worden meegegeven, denk aan morfine, oxycodon, temazepam, oxazepam enz. enz. Maar wat Lara zegt zal ongetwijfeld waar zijn, ook heb ik nooit alle voorwaarden erop nageslagen. Zelf ben ik nogal een grote medicijngebruiker, niet voor de lol, maar omdat het nodig is, en alles op recept. Ook de betalingen voor handling kosten zijn zoals in discussie gesteld, de eerste keer met uitleg, de volgende keren alleen overhandigingskosten. Wat mij betreft waanzin en prijsopdrijvend. En je recept in een aantal verdelen om meer handling kosten te krijgen, lijkt me zelfs misdadig. Mogelijk dat een deskundige van de bond uitleg kan verschaffen of dit allemaal kan en mag en wat wel en niet mag op ander gebied. Of heeft dat al ergens gestaan? Dan graag een herinnering?
Badge +8
Hi @A. van Turenhout, als lid van de Consumentenbond kun je hierover ook telefonisch contact opnemen met mijn collega's van de afdeling Advies. Zij zijn op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18 uur bereikbaar op het telefoonnummer: 070 445 45 45. Succes!
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Imke. Wat mij betreft is het prima dat je daar nog eens op wijst, en als je met een prangende vraag zit is even bellen wellicht het simpels. Maar dan is er geen discussie op het forum, wat ook weer jammer is.. De topic is van A van Turenhout en hij vraagt of een apotheker een recept in tweeën mag knippen om zo meer keren de handling kosten te kunnen declareren. Door @A.van Turenhout in je antwoord te gebruiken, is je antwoord aan hem. Maar ik, en wellicht meerderen, zouden ook het antwoord willen weten en voor jouw antwoord was mijn vraag zelfs: En je recept in een aantal verdelen om meer handling kosten te krijgen, lijkt me zelfs misdadig. Mogelijk dat een deskundige van de bond uitleg kan verschaffen of dit allemaal kan en mag en wat wel en niet mag op ander gebied.
Dus om te voorkomen dat we allemaal gaan bellen, zou je je antwoord wat breder en transparanter kunnen trekken. Bij voorbaat dank, groeten Leo.
Badge +8
Ha @L.J.F. de Ruiter, goed punt! ☺️

Dan hierbij een verzoek aan @A. van Turenhout; mocht je een goed antwoord gekregen hebben van mijn collega's van de afdeling Advies, dan horen we dat graag hier van je terug!
+inmiddels heb ik mijn zorgverzekeraar gebeld ,die is wat lauw hier over maar ze zegt dat ik bij het ophalen van een nieuw med iicijn de kosten moet betalen (eigenrisico) en dat ik maar voor twee weken meekrijg als het nieuw is, en dus de tweede keer weer de overhandigings kosten moet betalen .
maar ik heb de indruk dat het weer iets nieuws is omdat ik dit nog niet eerder heb meegemaakt en ik slik al een aantal van dat soort voor een aan tal jaren maar om dat ze niet echt werken iedere keer een ander merk.
ik slik al een aantal van dat soort voor een aan tal jaren maar om dat ze niet echt werken iedere keer een ander merk.

Als alleen het merk veranderd maar het medicijn hetzelfde blijft is er géén sprake van eerste uitgifte en zou je tevens ook voor drie maanden mee moeten krijgen. Ik denk dar je je vergist.
Reputatie 1
Badge +1
waar ik me aan stoor is het gedoe om medicijnen te verkrijgen, vandaag weer een discussie gehad met een UMC apotheek, het recept van vorig jaar was opeens niet meer geldig en de dokter moest eerst opnieuw een recept uitschrijven alszijnde vervolg recept, ging om simpele maagbeschermers en hogere dosis paracetamols (2000mg per dag). ik was 10 minuten daarvoor op consult geweest dus hier natuurlijk geen rekening mee gehouden.

nu was er geen tijd meer om daar op te wachten dus ik ben naar de dichtstbijzijnde kruidvat gegaan en daar het zelf maar gekocht. natuurlijk zal de verzekeraar die niet vergoeden, maar de volgende keer bij de dokter vraag ik wel een grotere uitgifte als compensatie.

tis maar net hoe je het systeem kan benutten en hoe onbeknullig zaken soms zijn. Apotheek gaf me ook groot gelijk maar zegt door regels gebonden te zijn.

nu had ik dus geluk dat mijn recept ook commericeel verkrijgbaar is, maar anders had ik de weekend arts/apotheek moeten inschakelen, want hoe beknullig mijn recept ook klinkt, ze zijn onmisbaar bij andere medicatie en weekend zonder kan weer leiden tot grotere schade.
het recept van vorig jaar was opeens niet meer geldig en de dokter moest eerst opnieuw een recept uitschrijven

Opeens, als in vorige week was het nog wel geldig en nu ineens niet meer, of er zijn regels hoe lang een recept geldig is maar ineens zijn de regels veranderd of waarom zijn recepten niet geldig zolang dat nuttig is. Wat bedoelt u met "opeens"?
Reputatie 1
Badge +1
maagbeschermers moet je de eerste uitgifte zelf betalen (ook gebeurd, maar was 31/12 vorig jaar misschien dat dit nog meespeelt) en daarna op recept vergoed in janu bij mn eigen lokale apo, nu ik het volgende dosis wilde halen bij het UMC kon dat niet zonder alle phoeha van recepten en waarschijnlijk extra kosten.

was tegen einde van de dag op vrijdag, geen tijd meer om naar mn lokale apo te gaan en UMC had dus nieuw doktersrecept nodig.

nu snap ik dat er goed gekeken moet worden als pillen 10 of 100 euro per stuk kosten, maar komop mensen, gaat om doosje van 5euro waar, als je de verzekeringsregels volgt. nog eens voor het veelvoud aan kosten bij komen.

wat mij betreft moet er nodig wat worden veranderd, want dit is maar 1 banaal voorbeeld. vooral bij de gangbare medicatie die juist voor korte (stoot)kuren worden voorgeschreven en het belangrijk is dat die behandeling tijdig wordt ingestart verliezen de apotheken veel tijd en geld met dit soort regeldruk, maar het geeft de patient ook extra stress.

zelfs mijn lokale apotheek bezwijkt al, daar moet je officeel ook vervolgrecepten 2dagen voortijd aanvragen, maar op die manier bestellen mensen natuurlijk ook veel meer dan nodig is. ik ga doorgaans alleen naar de dokter en apo als het noodzakelijk is.

Reageer