Reiskosten om vaccinatie te krijgen

• 29 januari 2021
  • 12 reacties
  • 576 Bekeken

Om een vaccinatie te krijgen moeten heel wat mensen soms wel 35 tot 40 kilometer reizen. Ook zorgmedewerkers en 90-plussers. Zorgmedewerkers uit Arnhem moeten bijvoorbeeld naar Apeldoorn; 90-plussers uit de kop van Noord Holland naar Alkmaar. De vaccinatie is gratis en niet verplicht, wel aangeraden. Hoe zit het met de reiskosten? Worden die vergoed? Zo nee, zou dat eigenlijk wel moeten?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

ik vind het niet verkeerd om zelf ook bij te dragen aan deze crisis

Reputatie 5
Badge +4

Allemachtig, moet dan echt álles vergoed worden…. Het leven kost gewoon geld, er wordt nog veel gerookt en gedronken, het is zó gemakkelijk wat tientjes ergens anders op te besparen als het echt nodig is. Er zijn al erg veel regelingen voor mensen met weinig geld.

En straks klagen dat de belastingdruk in Nederland zo hoog is.

Allemachtig, moet dan echt álles vergoed worden…. Het leven kost gewoon geld, er wordt nog veel gerookt en gedronken, het is zó gemakkelijk wat tientjes ergens anders op te besparen als het echt nodig is. Er zijn al erg veel regelingen voor mensen met weinig geld.

Het is maar een informatieve vraag hoor … Bij veel ziektekostenverzekeringen kan de reis naar een therapie ook vergoed worden. Hoe zit het bij deze toch wel zwaar geadviseerde medische handeling? Het zou best kunnen dat een reiskostenvergoeding voor 15 km en verder kan helpen om de vaccinatiebereidheid te vergroten.

Het is maar een informatieve vraag hoor … Bij veel ziektekostenverzekeringen kan de reis naar een therapie ook vergoed worden. Hoe zit het bij deze toch wel zwaar geadviseerde medische handeling? Het zou best kunnen dat een reiskostenvergoeding voor 15 km en verder kan helpen om de vaccinatiebereidheid te vergroten.

In dat kader kunnen we iedereen ook €100 geven bij vaccinatie en neemt de bereidheid nog verder toe. Ik dacht overigens gelezen te hebben dan men de 90+ groep “thuis” zou vaccineren, is dat veranderd?

Reputatie 7
Badge +7

Het kabinet heeft besloten een aantal fiscale coronamaatregelen te verlengen. Dit staat in de Kamerbrief ‘Uitbreiding economisch steun- en herstelpakket’ die op 21 januari 2021 aan de Tweede en Eerste Kamer is verzonden.

Voor de loonheffingen zijn de volgende maatregelen verlengd:

• de vrije ruimte voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever wordt ook in 2021 tijdelijk verhoogd van 1,7% naar 3%;
  • onder voorwaarden mag de aanmerkelijkbelanghouder het gebruikelijk loon ook in 2021 verlagen bij omzetdaling;
  • de maatregel over de onbelaste vaste reiskostenvergoedingen is verlengd tot 1 april 2021, en
  • de versoepeling administratieve verplichtingen loonheffingen geldt tot 1 juli 2021.

Zie voor alle reis/ziektekosten ook de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/

Reputatie 7
Badge +6

Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis die niet door de zorgverzekering vergoed worden , zijn aftrekbaar . Blijkt ook uit de link van @L.J.F. de Ruiter . Ik neem aan dat een vaccinatie halen daar ook onder valt. 

Zucht,
Echt Nederlands, we gaan ons maar niet inenten, want de reis is veel te duur.

Het hele land zakt in elkaar.
En dan gaat er een zeuren over reiskosten.

En de vrekken belonen met €100 om er heen te gaan ben ik helemaal op tegen.

Mij hoor je niet klagen over anderen die zich niet willen laten inenten. Des te sneller ben ik en mijn familie aan de beurt.
Degenen die de paar tientjes van die reis echt bijna niet kunnen betalen wens ik wel sterkte, want dan heb je het financieel zwaar.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb slechts wat regels gegeven omtrent aftrekbaarheid van reis/ziektekosten. Het zijn wettelijke regels, die dus ook rechtsgeldig zijn en waaraan je ‘iedereen’ mag houden. Ik meng mij niet in de discussie of het ethisch is, sociaal verdedigbaar enz. Dat moet ieder bij zichzelf maar afwegen. Overigens aan de aftrekbaarheid van reis-ziektekosten ligt ook nog altijd een drempel.  Je moet dus een ‘ zeker aftrekbaar ‘ bedrag halen. Alleen die ene keer vaccinatie reiskosten aftrekken zullen niet boven het drempelbedrag uitkomen.

Zucht,
Echt Nederlands, we gaan ons maar niet inenten, want de reis is veel te duur.

Het hele land zakt in elkaar.
En dan gaat er een zeuren over reiskosten.

En de vrekken belonen met €100 om er heen te gaan ben ik helemaal op tegen.

Naar mijn idee geen kwestie van 'zeuren'. Er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die een reis van 25 km niet zomaar kunnen maken zonder veel kosten te maken. Niet iedereen heeft een gevulde portemonee. En het lijkt me goed om dit soort zaken te weten.

Ik dacht overigens gelezen te hebben dan men de 90+ groep “thuis” zou vaccineren, is dat veranderd?

Alleen 90-plussers die niet mobiel zijn, worden thuis gevaccineerd. Zij die wel mobiel zijn, moeten naar een vaccinatiepunt van de GGD. Dat kan voor sommigen een flinke afstand zijn. Indien ze geen auto hebben en aangewezen zijn op rollator en/of scootmobiel, is een (rolstoel)taxi vaak nodig. Dat kan extra kosten met zich mee brengen, méér dan de gewone man zoals ik die deze 20 km makkelijk kan fietsen.

Reputatie 5
Badge +4

Om een vaccinatie te krijgen moeten heel wat mensen soms wel 35 tot 40 kilometer reizen. Ook zorgmedewerkers en 90-plussers. Zorgmedewerkers uit Arnhem moeten bijvoorbeeld naar Apeldoorn; 90-plussers uit de kop van Noord Holland naar Alkmaar. De vaccinatie is gratis en niet verplicht, wel aangeraden. Hoe zit het met de reiskosten? Worden die vergoed? Zo nee, zou dat eigenlijk wel moeten?

Mijn vrouw werkt in de thuiszorg en kon zich via de werkgever voor een prik opgeven.
Komend weekend krijgt ze de 2e.
De prik locatie is op 40km afstand, maar kan dat gewoon als reiskosten declareren.

Reageer