Consumentenbond.nl

Rekent mondhygiëniste dubbele kosten?

Na een gebitsreiniging (geen bijzonderheden) werd ik uitgenodigd nog een keer achterover te leunen.

De mondhygiËniste ging nog een keer met dat kromme haakje langs mijn tanden en zei "alles in orde". (Dit duurde nog geen minuut.)

Nu komt er een rekening voor twee behandelingen: Gebitsreiniging Én periodieke controle.

Zo lijkt me deze controle wel snel verdient. Ze had namelijk alles al grondig gezien bij de gebitsreiniging.

Is dit een juiste vorm van declareren?

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

12 reacties

5e32a2ea99ba2-Aangepasr.JPG

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

Ik ben ook naar de mondhygiëniste geweest en nu moest ik betalen .Ik hoef normaal nooit te betalen .Was eerst naar de halfjaarlijkse controle geweest was niks te vinden door verwezen naar de  mondhygiëniste en krijg dan een rekening .Omdat de tandt arts mijn tandsteen niet had verwijderd.Kan dit zomaar ?

Reputatie 6
Badge +5

Mijn ervaring is, dat de controle door de tandarts €22 kost en de mondhygiëniste kost €150 p/h
Dus dat kan aardig in de papieren lopen.
Een goede controle is niet in 5 minuten klaar.

Reputatie 3
Badge +2

De tarieven:

Kort consult nazorg tandvleesbehandeling door mondhygiënist T41 €58,02
Standaard consult nazorg tandvleesbehandeling door mondhygiënist T42 €83,99
Uitgebreid consult nazorg tandvleesbehandeling door mondhygiënist T43 €111,62

Mijn  ervaring is :  kort  = 30 Min

Standaard 45-60 min

in <5 min T41 berekenen is niet correct. 

Reputatie 7
Badge +6

Mijn vorige tandarts wilde op een gegeven moment geen tandsteen meer verwijderen. Vermoedelijk mede of vooral omdat hij toen zelf een mondhygieniste had aangetrokken die in zijn gebouw een ruimte huurde . Controles van de tandarts deed deze dame opnieuw ondanks dat ik aangaf dat de tandarts dat al had gedaan. Dus ook dubbele kosten en nog pijnlijk ook. Ook de tandarts die ik nu heb ziet mij liever naar de mondhygieniste gaan voor controle en reiniging . Nadat ik zei dat ik dat niet wilde , is en blijft hij bereid om datgene te doen wat hij nodig vindt . Dus ook tandsteen verwijderen. 

Het is natuurlijk raar als tandarts en mondhygiënist hetzelfde klusje dubbelop doen maar ik mag toch aannemen dat de mondhygiënist voor hetzelfde klusje goedkoper is dan de tandarts dus dat het logisch is bepaalde taken uit te laten voeren door de mondhygiënist of maak ik een denkfout?

Reputatie 3
Badge +2

Klopt

Tandarts

M03 Gebitsreiniging, per vijf minuten

€ 12,85

77,10 per 30 min. 

Reputatie 6
Badge +5

Het is natuurlijk raar als tandarts en mondhygiënist hetzelfde klusje dubbelop doen maar ik mag toch aannemen dat de mondhygiënist voor hetzelfde klusje goedkoper is dan de tandarts dus dat het logisch is bepaalde taken uit te laten voeren door de mondhygiënist of maak ik een denkfout?

Als je bij de mondhygiënist terecht komt nemen ze ruim tijd.
Ik heb een tijdje dit gehad net voor de controle van de tandarts.
Plannen ze 20 minuten, maken ze die ook vol.

Als je hebt gevraagd om een reiniging, dan hoef je die periodieke controle niet te betalen.

@Wortelstamper en de keerzijde is dan dat de tandarts het afraffelt omdat hij geen tijd heeft?

Wat had je precies voor behandeling afgesproken?
Mijn vraag was schoonmaken.

Reageer