Uit uw Checklist nieuwe zorgpolis
“Voor andere zorgsoorten geldt dat je bij alle zorgverleners een volledige vergoeding krijgt (zoals bij een restitutiepolis)”
Helaas is deze informatie onjuist en wekt verkeerde verwachtingen.
- Er wordt een door de verzekeraar vastgestelde vergoeding vergoed. Dit kan verschillen met het door zorgverlener gefactureerde bedrag, m.a.g. een risico van bijbetalen;
- Verzekeraars beloven bij restitutiepolis keuzevrijheid. Gecontracteerd of ongecontracteerd, maakt niet uit. Alleen DSW biedt gelijke vergoeding en daarmee 100% keuzevrijheid. Alle andere verzekeraars vergoeden bij niet gecontracteerde zorg een minimaal tarief. Bij Menzis moet u het meeste bijbetalen. Ohra vertelt niemand wat zij vergoeden, ook eigen cliënten niet, en is daarmee het minst transparant. Ohra laat u uw 1ste factuur opsturen en vertelt dan of u alles of een deel krijgt vergoed
Zelf ben ik behoorlijk teleurgesteld in de restitutiepolis. Het is niet wat men zegt dat het is. Vind het als consument vreemd dat dit mag. Ik heb mij behoorlijk misleid gevoeld.
Van de Consumentenbond verwacht ik hierin eerlijke en kloppende informatie, omdat jullie gezien worden als betrouwbaar orgaan. Ik hoop dat u gezond kritisch blijft t.a.v. de polishandel en -wandel in de zorg. Hard nodig.