Consumentenbond.nl

Roken is steeds meer een taboe: stop jij?

• 8 januari 2019
  • 41 reacties
  • 4138 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Het is bij iedereen bekend: roken is slecht voor je. Toch lijkt dat een hoop Nederlanders niet tegen te houden. Lastig ook, omdat we hier spreken van een echte verslaving. Gelukkig wordt de voorlichting beter en grijpt de overheid ook steeds meer in. Ook zijn er allerlei hulpmiddelen op de markt en goede begeleiding te krijgen, die je helpen van je verslaving af te komen. Wil je meer weten over de plannen van de overheid, of de middelen die er zijn om je te helpen met stoppen? Bekijk dan hier ons gratis artikel.

Ben jij al gestopt met roken? Help anderen van hun verslaving afkomen door te delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Of ben je juist van plan om te gaan stoppen? Deel dan welke middelen jij gebruikt, of ga in gesprek met andere stoppers.

41 reacties

Na zo'n 35/40 jaar een pakje per dag weg geblazen te hebben, ben ik 6/7 maanden geleden gestopt met roken. Mijn lichamelijke conditie is verbeterd, maar mijn humeur is beneden alle peil. Bij het minste of geringste ontplof ik. Of dat nou echt goed is voor mijn bloeddruk, betwijfel ik. Met hulp van Champix is het stoppen mij gelukt. Of dat forever is, geen idee.
Badge +1
Ik ben twee keer een aantal maanden gestopt en herken wat er gebeurt met Nexit. De lichamelijke conditie ging net zo hard omhoog als de geestelijke gesteldheid achteruit ging. Voor mezelf was mijn humeur prima, maar ik had geestelijke energie 'over' (ik verveelde me kapot terwijl ik gewoon flink doorwerkte) en bemoeide me met van alles en nog wat.

Wat me beide keren het meest opviel, was dat dit gedrag zich pas na enige tijd voordeed. In het begin houd je hier rekening mee, maar naarmate de tijd verstrijkt (en de routine / nicotine minder in je systeem zit), zou het beter moeten gaan.

• Beide keren heb ik pleisters gebruikt conform het voorgeschreven systeem. Dat hielp op zich goed, ware het niet dat ik er 's nachts niet van kon slapen (zelfs niet bij de lichtste variant).
  • Van de nicotinetabletten kreeg ik enorme last van mijn spijsverteringsstelsel; nu gebruik ik deze nog wel als ik in vergadering o.i.d. zit.
  • Acupunctuur hielp niet echt.
  • Mezelf voorhouden dat ik geld overhield ook niet, want het geld wat niet in tabak ging zitten, maakte ik evenzogoed weer op aan andere 'vluchtige' zaken als te dure lunches op kantoor.
Een e-smoker (met en zonder nicotine) gaf geen verlichting. Nu ben ik overgestapt op de iqos, en dat bevalt me eigenlijk nog het beste. Wel nicotine, veel minder gifstoffen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben 10 jaar geleden gestopt en had daar weinig moeite mee . Ik ken veel mensen die alles al geprobeerd hebben zonder resultaat. Kennelijk is het heel persoonlijk , hoe verslavingsgevoelig we zijn . Ik raad degenen die gestopt zijn dringend aan door te zetten . De eerste tijd is het moeilijkste . Vooral als iemand anders in je buurt eentje opsteekt. Ik miste het nog wel eens , maar als ik dan na een jaar of wat toch eentje opstak , vond ik het smerig en maakte hem snel uit. Daarna niet meer geprobeerd ondanks dat de trek nog steeds niet helemaal weg is.
Badge
Gewoon lekker gaan vapen, oftewel een ecig. Wel de lusten, niet de lasten. In het begin is het even wennen en een korte leer curve maar daarna wil je niet anders meer. Als je het een beetje slim aanpakt, kost het je een fractie van wat roken kost en ben je de overheid niet meer aan het sponsoren.
Je gezondheid verbetert en je stinkt niet meer naar asbak. Perfect voor de verstokte roker die eigenlijk niet stoppen wil.
Reputatie 1
Badge +1
Als vrijwilliger in een ziekenhuis is het voor mij onbegrijpelijk dat ik patienten zie met zuurstof etc en dan nog gaan roken.😡
Reputatie 7
Een buurvrouw zaliger rookte naast de zuurstoffles, gelukkig is ze niet ontploft, helaas wel overleden.
Ik rookte vrij veel maar de laatste maanden nog twee per dag, niet meer zodra ik ben opgestaan, eentje na de lunch en eentje halverwege de avond. Nu langzaam naar één en van daar naar geen. Zonder pleisters of pilletjes.
Badge
Als vrijwilliger in een ziekenhuis is het voor mij onbegrijpelijk dat ik patienten zie met zuurstof etc en dan nog gaan roken.😡
Bouw dan wat nicotine in, gaan ze niet dood van, in die zuurstoffles dan hoeven ze niet zonodig. Al die kennis maar erg pragmatisch zijn ze niet die medici.
Badge +1
Beste Brammieman,

Ik begrijp met uw reactie niet wat u bedoeld?
Reputatie 7
Badge +6
Ik ook even niet ..... Hier zal de e-sigaret bedoeld worden. Hoor ik ook geen goede verhalen van. De vloeistof in deze sigaret die je als damp inhaleert bevat volgens Jellinek, NVWA , RIVM allerlei stoffen die zeer zeker niet onschuldig zijn . Ook meestal nicotine . De schadelijkheid is echter minder dan van gewone sigaretten . Wie echter denkt dat het geen kwaad kan en er daarom fiks op los paft , loopt grote kans op schade aan de luchtwegen , hartkloppingen en verhoogde kans op kanker.
Badge +1
Beste,

Een duidelijke omschrijving. En voor wie het wil weten, jij bent de baas en niet die sigaret.
Reputatie 7
Badge +6
Soms is verslaving de baas blijkt helaas in de praktijk. Toch doen we het onszelf aan. Wetend dat het verslavend is hadden we er ook nooit aan kunnen en moeten beginnen. Maar ja...... Overigens kan die e-sigaret wel dienen als tussenstap om van het roken af te komen. Ook dat werkt echter niet altijd . Zeker als er nicotine in zit , dreigt vroeg of laat een terugval naar gewone sigaretten.
Misschien eens de moeite nemen om een gesprek met de longarts hierover aan te gaan? Of je zelf wat meer in de materie te verdiepen?
Soms is verslaving de baas blijkt helaas in de praktijk. Toch doen we het onszelf aan. Wetend dat het verslavend is hadden we er ook nooit aan kunnen en moeten beginnen. Maar ja...... Overigens kan die e-sigaret wel dienen als tussenstap om van het roken af te komen. Ook dat werkt echter niet altijd . Zeker als er nicotine in zit , dreigt vroeg of laat een terugval naar gewone sigaretten.

Volgens mijn longarts is het moeilijker om van een nicotine verslaving af te komen dan van een heroïne verslaving. Dit dankzij alle door de fabrikanten toegevoegde verslavende stoffen.
Badge +1
Goedemorgen,

Of ik Rook? Plus minus 35 jaar rookte ik 4 pakjes zware shag in de week. Mijn dochter komt naast mij zitten, Pa je wordt opa. Ik pakte mijn shag en gooide het in de prullenbak, zonder enig hulpmiddel heb ik 5 dagen afgezien en ben er nu 20 jaar vanaf de leeftijd van mijn oudste kleinzoon.

Groet,
Reputatie 6
Badge +5
Het schijnt dat vooral roken is groepsverband erg schadelijk voor je kan zijn:

https://youtu.be/-luMcGrkUjg
Reputatie 1
Badge
Na ongeveer 40 jaar sigaren roken ben ik nu een jaar geleden gestopt. Op het laatst rookte ik 10 sigaren per dag (niet over de longen maar wel op mijn kleine werkkamer thuis). Ik merkte soms dat ik lag te piepen op bed en dat ik er zo nu en dan wat benauwd van werd. Besloten om thuis van werkkamer te veranderen (en de oude geheel schoon te maken) met daaraan de belofte om te stoppen. Nadat ik eerst alle sigaren in huis had opgerookt ben ik cold turkey gestopt. Geen pleisters, geen tabletten, geen e-sigaret.
En nu een jaar later? Ik mis het roken soms vreselijk, wordt daar soms ook onrustig en vervelend van, we hebben lijkt het wel ineens altijd balkons bij hotels (waar ik dus niet ga zitten). Maar als ik langs mensen loop die roken voel ik gelijk weer die lichte benauwdheid wat me elke zin ontneemt. Ik heb dus nog steeds niet gerookt. Het maakt me gek genoeg ook niets uit als ik met rokers sta te praten. Ik mis het roken alleen in bepaalde situaties. Positief: gelijk toen ik stopte maakte ik wekelijks automatisch het bedrag wat ik aan sigaren besteedde over op een spaarrekening. Na een jaar staat daar al een leuk bedrag op.
De oude rookkamer hebben we schoon geschrobd en daarna drie keer moeten sauzen om het weer wit te krijgen. Alle spullen met de hand schoongemaakt, je wilt niet weten hoe smerig het water was..😱
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb ook foto's van pikzwarte longen gezien als gevolg van roken ....... Brrrr!!!!
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb ook foto's van pikzwarte longen gezien als gevolg van roken ....... Brrrr!!!!
Zwarte longen heb ik nog nooit gezien bij een longoperatie en ik heb er een berg gezien als anesthesie verpleegkundige.
Hier gaat de extreme kant van de anti-roken lobby vaak de mist in, met dit nepnieuws.

Als eerste, roken is per definitie niet goed voor je en ben je gevoelig voor nicotine, dan kun je extreme vaatvernauwing krijgen en min of meer astma achtige verschijnselen.

Ik wil wel duidelijks stellen dat het rookvrij maken van werkplekken en scholen enz. enz. enz. wel een gunstig effect heeft op de volksgezondheid in het algemeen.
Buiten roken vindt ik dan ook geen enkel probleem, kom je nog eens buiten.

Daarnaast lijkt het argument dat het de maatschappij geld kost, ook geen volledig juist argument, want rokers leven, word gezegd, 10 jaar korter wat 10 jaar AOW en pensioen scheelt en gemiddeld 5 jaar verzorging dan wel verpleging mogelijk in een gesloten dementenafdeling en dit helpt ook het tekort aan verzorgenden in de gezondheidszorg een beetje op te lossen.
Daarnaast betaald de roker in 50 jaar ook een aanzienlijke hoeveelheid accijns op zijn sigaretten en/of tabak.
Grofweg scheelt dit in positieve zin in totaal 250.000 - 400.000 euro en dat is, ondanks de dure gezondheidszorg toch een flink bedrag wat niet zomaar opgesoupeerd is.

Dus niet roken scheelt accijns en kost meer AOW en meer pensioen en meer verpleegtehuizen en lijkt duurder voor de maatschappij.
Reputatie 7
Dan maar weer massaal aan de sigaret, we moeten de economie oppeppen. 😉
Reputatie 6
Badge +6
@Bert Zo kan je het ook bekijken. In wezen is het zo. Maar dan verbaasd het dat de overheid juist zo graag wil dat de mensen stoppen met roken. Wellicht doen ze het omdat het ongezond is.

Vroeger heb ik circa 15 jaar gerookt. Ik rookte toen ook dikwijls om mezelf een houding te kunnen geven in een gezelschap.

Ik wou dat ik toen geweten had dat je slechts een verslavingsdrang hebt zolang er nicotine in je bloed zit. Zodra die nicotine uit je bloed is verdwenen is die verslavingsdrang ook weg en krijg je geen verlangen meer naar een sigaret. Dat wist ik toen niet. Dus als ik een dag stopte dacht ik: jeetje, dit hou ik mijn verdere leven niet vol, dus ging ik maar weer roken. Dom natuurlijk.

Het duurt ongeveer vijf weken eerdat de nicotine uit je bloed is. Als je definitief wil stoppen met roken moet je dus die circa vijf weken overbruggen. En jezelf eens leren zonder sigaret je een houding te geven in gezelschap. Je hebt dus niet de rest van je leven die verslavingsdrang naar een sigaret als je stopt, alleen die eerste circa vijf weken.

Toen m'n kinderen werden geboren en ik ze als baby in m'n armen had zag ik ze vieze bekken trekken van m'n rooklucht. Ik dacht toen, zo kan het niet langer. Ik heb een paar potten snoep gekocht, Vicks, nu zou ik Fisherman's Friend pakken.

Zodra ik naar een sigaret verlangde zorgde ik voor afleiding. Een goede was aan vroegere onopgeloste ruzies gaan denken. Ik heb ook vier kruiken jenever gekocht. In plaats van een sigaret maar een flinke borrel en Vicks snoep. Die Schiedamse was wel lekker.

Na vijf weken waren de kruiken op. Maar toen ontdekte ik dat de nicotine ook uit m'n bloed was want ik taande helemaal niet meer naar een sigaret. Ik heb er nooit meer eentje opgestoken, dat is nu 36 jaar geleden. Ik ben gestopt toen een pakje van 25 ƒ3,25 kostte. Nu zijn ze al €10 of meer. Wat een besparing is dat geweest, een pakje per dag. Alles ruikt lekkerder, ik proef veel beter. Helaas, je wordt ook een beetje dikker.
Reputatie 6
Badge +5

Helaas moet ik je berichten dat dit niet waar is. Ooit heeft iemand de longen van een kolenmijnwerker verspreid als zijnde de longen van een roker maar dat is onzin gebleken.

En dat kun je zelf ook wel nagaan. Rook gaat als eerste door je mond naar binnen en daarna ook weer door je mond naar buiten. Als het verhaal waar zou zijn dan zou de binnenkant van je mond en je tong een zwart geblakerde toestand moeten zijn. Ik rook ook en ik heb daarnet nog even in de spiegel gekeken en het ziet er allemaal rood en goed doorbloed uit. Geen spoor van roet of iets anders.

Wist je trouwens dat longen van rokers in Nederland en andere landen gewoon ook voor transplantatiedoeleinden worden gebruikt en dat je als longlijder en transplantatiekandidaat dat ook niet kunt weigeren? Wel word je daar van op de hoogte gesteld.
Reputatie 3
Badge +3
Ik wil even laten weten dat ik PAS 68 jaar rook, ben op een gegeven moment voor 1jaar gestopt., Ik kreeg rare hoestjes en voelde mij niet behaaglijk, arts geraadpleegd, drankje, pilletje, poedertje en nog meer troep. Kortom het heeft allemaal niet geholpen en ben maar weer gaan roken, ben niet dikker geworden in die tijd en ook geen meer gebruik van snoep. Waar ik wel op tegen ben is de reclame op de tabaksartikelen dat roken is dodelijk, dit is verkeerd, roken kan dodelijk zijn en dat is een verschil.
Ook schreef iemand die longen had gezien (afbeeldingen) van rokers die teveel gerookt hadden.
Laten wij dan met z'n allen naar buiten gaan en wat van die GEZONDE lucht inademen en kijken hoe dat bevalt. Ik denk dat men dan veel slechter terecht komt met de uitlaatgassen van het verkeer en voornamelijk het vliegverkeer. De tabaksartikelen worden duurder ter bescherming van onze gezondheid, aan me hoela, door het stoppen van vele mensen gaat de inkomsten in de staatskas achteruit, dus dit keer geen heilige koe (auto) maar de tabak, en menig een geloofd het nog ook!!! BESCHERMING KIJK OOK EENS BIJ DE VERZEKERAARS,MINDER MINDER MINDER.

Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 6
Badge +5
Goed verhaal @D. Zwart Ik vergat nog even aan te vullen dat met name in Amerika er in het verleden onderzoeken zijn verricht en verklaringen voor het Congres zijn afgelegd waarin artsen verklaarden dat noch met het blote oog, noch met een microscoop noch op andere de arts bekende methoden er bij sectie op overleden mensen verschillen waren te zien tussen longen van niet rokers en longen van rokers net zoals er bij mij waarschijnlijk in mijn mond geen verschillen zijn te zien tussen een roker en mij.

Wel merk ik soms andere verschillen. Mijn conditie is niet om over naar huis te schrijven en als ik erg veel rook op een dag dan voel ik wel bepaalde gevolgen maar goed, vergelijkbare gevolgen heb ik ook als ik eens een enkel keer een slaappil inneem of overvloedig eet of een fles jenever of zo leeg drink. Dat laatste is overigens voor mij wat moeilijk terug te roepen omdat ik eigenlijk nooit alcohol drink.

En als het werkelijk zou moeten dan stap ik (bij normaal weer!) op elke willekeurig moment op de fiets en ga ik een zak patat of lekkerbekje eten in Hoek van Holland vanuit Den Haag, meer dan 30 km heen en weer en geen enkel probleem voor mij.

En inderdaad, ook ik heb jaren lang op mijn fiets in de spits door het centrum van Den Haag gefietst op en neer naar mijn werk. Lekker, al die uitlaatgassen van die stilstaande auto's bij die stoplichten.
Reputatie 7
@Jan , vijf kruiken jenever, ook niet echt gezond en dat je dikker werd snap ik wel, in 100 ml jenever zitten 194 calorieën, dat zijn ongeveer twee belegde boterhammen of een halve Magnum.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Terwijl ik net een uur geleden op mijn hometrainer 130 kalorieën heb weggefietst.

Reageer