Consumentenbond.nl

Roken is steeds meer een taboe: stop jij?

• 8 januari 2019
  • 57 reacties
  • 6144 Bekeken

Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 7
@A. Deen , dan zou alles wat ongezond is moeten worden uitgebannen, ook alcohol en alle drugs van soft tot hard. Ook daar gaan hele volksstammen aan ten onder.
Reputatie 7
Badge +6
........ Alle andere ongezonde zaken waar niets of veel te weinig gedaan wordt wegens ' bepaalde ' belangen......
Reputatie 7
P'sies
@A. Deen , dan zou alles wat ongezond is moeten worden uitgebannen, ook alcohol en alle drugs van soft tot hard. Ook daar gaan hele volksstammen aan ten onder.

En precies dat vind ik quatsch. Wij kunnen als samenleving keuzes maken en dan vind ik dat er heel goede redenen zijn roken heel stevig aan te pakken en die zelfde noodzaak zie ik van geen kanten bij alcohol. Op drugs lijkt de overheid niet zoveel grip te krijgen op het moment maar staan we voor een nieuwe aanpak van lachgas. Gelukkig leven we in een democratie en heeft de overheid ook het mandaat om dat soort keuzes te maken dus roken nu ook op het terras verbieden.
Reputatie 7
Welke taboes hebben we nog meer behalve dat roken bijna, dus nog niet, taboe is.

Natuurlijk kunnen we die keuzes maken, ik zie de noodzaak van het aanpakken van alcohol en drugs wel, tot op zekere hoogte. Helemaal verbieden zal nooit lukken, gezag is er niet meer, in ieder geval niet in Nederland, dat lees en hoor je vrijwel dagelijks. Ik heb niets tegen een glaasje op zijn tijd of bij een lekkere maaltijd, aan drugs heb ik me nooit gewaagd, ik heb er verschillende mensen letterlijk aan kapot zien gaan en dat is niet leuk, een vriendin van me werd door een junk op een gruwelijke manier vermoord. Een stickie probeerde ik wel zo'n jaar of vijftig geleden, onschuldiger dan de stickies van tegenwoordig.
Er zijn mensen die er niet mee kunnen omgaan, die na twee glazen denken dat een derde, vierde enzovoort er nog wel bij kan en dat ze nog prima kunnen rijden. Die zijn ook een gevaar voor de volksgezondheid als ze in een onbestuurbaar projectiel zitten, dat kan ook gebeuren bij het gebruik van drugs, of lekker met lachgas achter het stuur, kaboem, er vallen minder slachtoffers dan onder rokers en meerokers maar het blijven slachtoffers.

Roken valt op, niet alleen vanwege de rook maar je ruikt het op afstand. Verbieden op het hele terras, afhankelijk van hoe groot het is, vind ik te ver gaan, maak dan een deel rookvrij en geef dat duidelijk aan, dan komt er ook geen ruzie.
Ben gestopt via een e-sigaret door nicotine af te bouwen. Heb er zo’n 5 maand overgedaan. Ben wel een paar kilo aangekomen maar ben van het roken en dampen af iig 👍

Mensen die willen roken moeten er gewoon voor zorgen dat een ander geen last heeft van zijn of haar rook. Dan is er niets aan de hand en moet iedereen lekker zelf weten! Leeftijdsgrens ophogen van 18 naar 21 of 23 ben ik wel een voorstander van.
Badge +8
🚭 Oktober is voor de zesde keer omgedoopt tot Stoptober. Deze campagne daagt rokers uit om 28 dagen lang geen sigaret op te steken. Dat stoppen erg moeilijk is, blijkt ook uit ons onderzoek: van de 105 deelnemers, waren er slechts 13 een half jaar later nog steeds gestopt. In dit gratis artikel lees je hoe het je ook kan lukken om te stoppen.

Reageer