Consumentenbond.nl

Sms-code verplicht om in te kunnen loggen bij zorgverzekeraar?

• 12 maart 2015
  • 91 reacties
  • 2473 Bekeken

Toon eerste bericht

91 reacties

Nog even over izz, is vanaf gisteranvond niet bereikbaar via DIGID, je krijgt als je de sms code onvoert steeds weer opnieuw de startpagina voor digiD.
Reputatie 6
Badge +5
Kreeg vorige week van DSW de opdracht om voortaan ook in te loggen met SMS. Heb nog nooit ge-smst en ga dat ook niet doen. Heb minimale zorgkosten en verwacht dat zo te houden. Brengt mijn verzekering iets anders dan premie in rekening dan bewijst dat een waardeloos beveiligingssysteem. Hier komt een gat in de markt voor verzekeraars die het eenvoudig willen houden. Wil het liefst terug naar schriftelijke afhandeling en hoop, dat de Consumentenbond tegen het einde van het jaar met goede informatie komt zodat ik een passende keuze kan maken.
Ik ben verzekerd bij de IZA en tot mijn verbazing blijkt dat er bij deze verzekeraar nog steeds niet mogelijk is iets online in te zien of te regelen.

Men kan wel inloggen (via "Mijn IZA") maar het enige die in te zien is zijn de eigen adresgegevens, geboorte jaar en soort verzekering die men heeft. De medewerkster die ik aan de lijn kreeg met een vraag over het inloggen was erg verbaasd dat ik dit wou aangezien het inloggen niets oplevert...
[quote]

Bij VGZ is de SMS nog steeds verplicht.

Ik reageer op deze quote. Ik krijg vandaag een flyer als bijlage bij een ingediende declaratie en lees tot mijn verbazing dat "bij VGZ maken wij het U zo gemakkelijk mogelijk. Daarom kunt U voortaan 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht bij MijnVGZ .....Log eenvoudig en veilig in met uw digid". Waar is de sms-code gebleven?
Waarom DigiD met sms code ?? Zorgverzekeraars moeten eens bij de ING bank gaan buurten zij kunnen wel al jaren een veilig systeem hebben zonder SMS code zelfs met papieren Tan codes . Heb geen enkel mobiel apparaat en wil dit perse ook niet aanschaffen. Heb nu geen inzicht in controle zorgkosten etc .vanwege deze maatregel.
[quote]

Waarom DigiD met sms code ?? Heb nu geen inzicht in controle zorgkosten etc .vanwege deze maatregel.

Bij de VGZ heb ik daar geen problemen mee. Ik kan ieder moment een papieren uitdraai opvragen over de gedeclareerde zorgkosten, die dan per post wordt toegestuurd. Waar ik wel problemen mee heb is de wijze waarop de VGZ, naar buiten toe, communiceert over de inlog op het MijnVGZ account. Op een folder die wordt bijgevoegd bij een declaratie-afrekening staat over MijnVGZ: "log eenvoudig en veilig in met uw DigiD". Dat is heldere taal zou je denken, maar de realiteit is anders. Ik krijg van de VGZ daarop de volgende reactie: U kunt alleen inloggen in Mijn VGZ met uw DigiD en de SMS code. Is dat misleiding of modern managementbeleid?
Reputatie 7
Badge +6
We worden steeds meer een kant op gedwongen die steeds meer mensen niet kunnen en/of willen.En dat onder het mom van veiligheid. Wie daar niet mee om kan gaan moet dus maar een handige buurman of familielid vragen? Kom op zeg! Moeten wij ons aanpassen aan de machines? Neeeee ! De machines moeten zo ontworpen worden dat ze voor iedereen te snappen zijn. Nou ja, bijna iedereen. Verzekeraars en bedrijven dienen goed af te wegen of die code echt nodig is en zoja, ook een simpel alternatief bieden. Ik moet zelfs al een SMS-code invullen als ik bij mijn apotheek wil inloggen en als ik iets wil bestellen , nogmaals. Idioot gewoon.
We worden steeds meer een kant op gedwongen die steeds meer mensen niet kunnen en/of willen.En dat onder het mom van veiligheid. Wie daar niet mee om kan gaan moet dus maar een handige buurman of familielid vragen? Kom op zeg! Moeten wij ons aanpassen aan de machines? Neeeee ! De machines moeten zo ontworpen worden dat ze voor iedereen te snappen zijn. Nou ja, bijna iedereen. Verzekeraars en bedrijven dienen goed af te wegen of die code echt nodig is en zoja, ook een simpel alternatief bieden. Ik moet zelfs al een SMS-code invullen als ik bij mijn apotheek wil inloggen en als ik iets wil bestellen , nogmaals. Idioot gewoon.

Geplaatst door E.T. Wiersum op Aug 27, 2015.
Het is van de zorgverzekeraars een stupide beslissing dat je bij het inchecken een sms-code moet gebruiken. Bij VGZ motiveren ze dat o.a. als: “Het is belangrijk dat uw gegevens niet bij andere personen terecht komen.”

Nu heb ik, en gebruik ik, geen mobiele telefoon. Want, met zo’n ding kan ik mijn belangrijke gegevens niet beschermen! Met veel voorbeelden kan ik aantonen dat: “Mijn gegevens wel bij anderen terecht komen.”

Zo worden in de gemeente Oudenbosch bij heel veel ouderen, zoals bij mij, de medicijnen thuis bezorgd. Van VGZ krijgen ze daar een factuur voor – waar niet opstaat welke medicijnen dat zijn. En, die moeten zij betalen zolang er nog een eigen risico is.

Maar, die medicijnen worden bij die ouderen thuis bezorgd in een grote transparante plastic zak! En, de bezorger weet van al die ouderen in Oudenbosch precies welke medicijnen, de dosering etc. worden gebruikt. Dat staat goed leesbaar op alle verpakkingen in die transparante plastic zak.

Dus wat blijft er over van: “Het is belangrijk dat uw gegevens niet bij andere personen terecht komen.”

Geplaatst door E.T. Wiersum op Aug 27, 2015.[/quote]
Het is van de zorgverzekeraars in Nederland een stupide beslissing dat je bij het inchecken een sms-code moet gebruiken. De malloten bij VGZ motiveren dat o.a. zelfs als: “Het is belangrijk dat uw gegevens niet bij andere personen terecht komen.”

Maar, ik gebruik geen mobiele telefoon. Want, ik heb zo’n ding niet. En, in de gemeente Oudenbosch ervaar ik dat ik mijn belangrijke gegevens daar ook niet mee kan beschermen! Want, met voorbeelden kan ik aantonen dat: “Mijn gegevens wel bij anderen terecht komen.”

Zo worden in Oudenbosch bij heel veel ouderen – zoals bij mij – en bij zieken etc. de medicijnen thuis bezorgd. Van VGZ krijgen ze daar een factuur voor – waar echter niet opstaat welke medicijnen dat zijn. En, die factuur moeten zij betalen zolang er nog een eigen risico is.

Maar, die medicijnen worden bij die ouderen, en zieken etc. thuis bezorgd in een transparante plastic zak! En, de bezorgers weten van al die ouderen, en zieken etc. in Oudenbosch precies welke medicijnen, de dosering etc. worden gebruikt. Dat staat goed leesbaar op alle verpakkingen in die transparante plastic zak!

Dus wat blijft er over van: “Het is belangrijk dat uw gegevens niet bij andere personen terecht komen?”
Reputatie 2
Badge +2

Het is van de zorgverzekeraars in Nederland een stupide beslissing dat je bij het inchecken een sms-code moet gebruiken. De malloten bij VGZ motiveren dat o.a. zelfs als: “Het is belangrijk dat uw gegevens niet bij andere personen terecht komen.”

Maar, ik gebruik geen mobiele telefoon. Want, ik heb zo’n ding niet. En, in de gemeente Oudenbosch ervaar ik dat ik mijn belangrijke gegevens daar ook niet mee kan beschermen! Want, met voorbeelden kan ik aantonen dat: “Mijn gegevens wel bij anderen terecht komen.”

Zo worden in Oudenbosch bij heel veel ouderen – zoals bij mij – en bij zieken etc. de medicijnen thuis bezorgd. Van VGZ krijgen ze daar een factuur voor – waar echter niet opstaat welke medicijnen dat zijn. En, die factuur moeten zij betalen zolang er nog een eigen risico is.

Maar, die medicijnen worden bij die ouderen, en zieken etc. thuis bezorgd in een transparante plastic zak! En, de bezorgers weten van al die ouderen, en zieken etc. in Oudenbosch precies welke medicijnen, de dosering etc. worden gebruikt. Dat staat goed leesbaar op alle verpakkingen in die transparante plastic zak!

Dus wat blijft er over van: “Het is belangrijk dat uw gegevens niet bij andere personen terecht komen?”

Geplaatst door Ing. Jan van Meer BA op Aug 30, 2015.

Ik vind dat afleveren van medicijnen niet de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar maar van de apotheek. Dit is wel erg dom van die apotheek. Ik weet wel dat, als mijn medicijnen bezorgd worden en dat gebeurt praktisch nooit, deze worden afgeleverd in een plastich zak die niet transparant is. Lijkt mij raadzaam die apotheek daar op aan te spreken. Het kan ook zo zijn dat de bezorger bij de apotheek werkzaam is en waarschijnlijk iets heeft ondertekend dat hij geen gegevens aan derden mag verstrekken. Maar of dat waterdicht is betwijfel ik wel.

Eigenlijk zouden de apothekers verplicht moeten worden, de medicijnen die zij laten bezorgen, af te leveren in niet transparante zakken of dozen die deugdelijk zijn afgesloten. Zo kan de gebruiker gelijk controleren of er geen onbevoegden aan de medicijnen hebben gezeten.
De malloten bij VGZ hebben de idee dat je met een sms-code: “Je kunt voorkomen dat je gegevens bij andere personen terecht komen.”

Maar, dat kun je in Oudenbosch, en wellicht ook elders, daar niet altijd mee voorkomen!

Blijft het gegeven dat de sms-code voor ouderen, en zieken etc. een groot probleem is.

Geplaatst door Ing. Jan van Meer BA op Aug 30, 2015.

Ik vind dat afleveren van medicijnen niet de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar maar van de apotheek. Dit is wel erg dom van die apotheek. Ik weet wel dat, als mijn medicijnen bezorgd worden en dat gebeurt praktisch nooit, deze worden afgeleverd in een plastich zak die niet transparant is. Lijkt mij raadzaam die apotheek daar op aan te spreken. Het kan ook zo zijn dat de bezorger bij de apotheek werkzaam is en waarschijnlijk iets heeft ondertekend dat hij geen gegevens aan derden mag verstrekken. Maar of dat waterdicht is betwijfel ik wel.

Eigenlijk zouden de apothekers verplicht moeten worden, de medicijnen die zij laten bezorgen, af te leveren in niet transparante zakken of dozen die deugdelijk zijn afgesloten. Zo kan de gebruiker gelijk controleren of er geen onbevoegden aan de medicijnen hebben gezeten.

Geplaatst door H.G Docter op Aug 30, 2015.[/quote]
Badge
Op de aankondiging dat ik met een SMS-code moest inloggen, heb ik onmiddellijk gereageerd dat ik geen mobieltje heb en dat ook niet voor mijn verzekeraar (Bewuzt/VGZ) wil aanschaffen. Wat blijkt, ze kunnen de ziektekosten overzichten ook per post naar je sturen. NÈt zoals eerder gezegd: het zal me een zorg zijn wie mijn verzekering wil in kijken. Ik krijg nu al spam keurig op mijn e-mailnaam. Het lijkt me een "koud kunstje" voor een hacker om ook mijn SMS-code op te vragen. Overigens is die "beveiliging" via mobieltje alles behalve veilig. Ik meen dat 3/4 van de smartphones een lek in hun beveiliging hadden.
LS.

Mijn zorgverzekeraar berichtte mij enige tijd (2 maanden) geleden ook van deze nieuwe verplichting. Op mijn bezwaar tegen deze zinloze toevoeging kwam als reactie: "Wij kunnen er ook niets aan doen dit wordt ons opgelegd door onze branche organisatie" . Waarop ik reageerde met

1. Hoezo kunt u daar niets aan doen? U bent als Zilverenkruis vast een grote invloed in de koepel.

2. Bij de overheid onze geachte beheerder van DIGID hoeft het ook niet.

Hierop kwam als reactie:"Onze reactie hierop zal langer dan drie dagen op zich laten wachten"

Sindsdien blijft het stil aan het front van Zilverenkruis..........

Ik vermoed dat het gewoon doorgedrukt gaat worden en ik zal terugkeren naar een papieren administratie met Zilverenkruis.
Daar wordt alles mee dood geslagen "Het is voor de veiligheid" De veiligheid van mijn gegevens is beter gediend bij effectieve firewall's op de server van de aanbieder. Mijn gegevens zijn nl niet interessant voor een crimineel. Het gaat ze om de grote hoeveelheden data. Ik ga maar terug naar een papieren adiminstratie. Heeft de postbode ook weer werk.

Het is geen betutteling, het is voor uw veiligheid en zal steeds vaker voorkomen bij sites met een grote privacy gevoelige websites. Met uw voorspelling ben ik het overigens eens, met tien jaar zal je waarschijnlijk een biometrics aspect zoals je vingerafdruk scannen om je identiteit zeker te stellen.

Geplaatst door A. Deen op Mei 2, 2015.
Zoals voorspeld wordt niet de SMS bij de verzekeraars afgeschaft maar ingevoerd voor de andere digid diensten. Sorry Opa maar je moet nu toch echt aan de mobiel.

http://tweakers.net/nieuws/105684/cbp-inloggen-bij-digid-is-niet-veilig-genoeg.html

Reageer