Stel je vraag aan de zorgexpert: aanvullende verzekeringen

• 22 december 2014
  • 36 reacties
  • 553 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4

Is een aanvullende verzekering voor ouderen duurder? Heb ik naast een reisverzekering ook een aanvullende zorgverzekering voor zorg in het buitenland nodig?

Op 29 december van 16.00 tot 21.30 zitten de zorgexperts van de Consumentenbond klaar om live je vragen te beantwoorden over medische acceptatie in dit topic.

Update 21.30 uur: Bedankt voor jullie vragen. Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de antwoorden en daardoor eventueel kunnen overstappen voor een betere zorgverzekering in 2015.

Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante discussies? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief​: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet.

36 reacties

Badge +1
Wij hebben al jaren een zorgverzekering bij VGZ. Hierbij zit ook het meest uitgebreide tandartsenpakket (Tand Best Pakket).

Mijn dochter (minderjarig, ook in 2015) moest in 2010 naar een orthodontist. Deze heeft een Plan van Aanpak gemaakt wat voorgelegd is aan VGZ. VGZ gaf toestemming voor behandeling. Er zat geen limiet aan de behandeling. De behandeling is toen ook gestart.

Ook in 2011 zat er geen limiet aan de behandeling. Met ingang van 2012 is de vergoeding teruggebracht tot maximaal €2500,00 voor de gehele looptijd van de behandeling. Wij kregen niets meer vergoed. Nadat ik een klacht had ingediend kreeg ik uit coulance nog een paar vergoedingen maar daarna was het over.

De ontwikkeling van een gebit van een puber staat niet stil. Op voorhand is geen prognose te geven wanneer een behandeling op welke datum stopt. Helaas is onze dochter sinds 2010 doorlopend onder behandeling van de orthodontist. Pas geleden weken weer een aantal tanden waarop de orthodontist moest ingrijpen.

Nu hoorde ik pas geleden iemand vertellen dat de eerste toezegging van VGZ voor volledige declarering kosten relevant is. Immers als je bijvoorbeeld kanker krijgt kan de verzekeraar niet zo maar een jaar later behandelingen niet meer vergoeden.

Mijn vraag is dus: mag VGZ ÉÉnzijdig de vergoeding maximaliseren na een eerdere toezegging van volledige betaling?
Ik heb altijd gedacht dat er een basisverzekering is voor iedereen hetzelfde!!

Waarom moeten er dan tientallen verschillende basisverzekeringen zijn?

W.v.vlokhoven

[Redactie: telefoonnummer verwijderd voor bescherming privacy]
Mijn zoon heeft vanuit zijn werk een aanvulde jongeren verzekering waarbij tandartskosten tot 500 euro vergoed worden. Maar ongevallen aan zijn gebit zijn niet verzekerd, nu wil ik dat bij Ixorg doen. Mijn vraag is de rekeningen gaan dan naar Ixorg en niet meer naar zijn eigen verzekering, hoe voorkom ik dat? En de minimale inleg van 24 euro wil ik dan aan het eind van het jaar uit laten betalen want hij voldoet aan de voorwaarde dat hij minimaal 1 keer per jaar naar de tandarts gaat. Kan ik dit deze 24 euro dan inderdaad terug krijgen?
Wij profiteren van 18,46 korting per maand door onze verzekering bij Menzis via het PMA collectief te laten lopen. We hebben extra verzorgd 2 en betalen met ons gezin (1 kind) zonder tandartsdekking 228,64 per maand.

Deze optie zie ik in jullie zorgvergelijker niet terug.

Gonny
Wij zijn beiden( man& vrouw) hetzelfde verzekerd bij CZ. Zelfde basis en zelfde aanvullende verzekering.

Mijn man is ruim ÉÉn jaar geleden opgenomen in en verpleegtehuis. Ik woon zelfstandig.

Van de tandarts kreeg ik bij zijn laatste bezoek aan hem te horen : "dat we hem niet langer moeten plagen metbehandelingen, tenzij hij pijn heeft of problemen met eten heeft. "

Voor mij ligt dit heel anders. Ik wil een goede tandartsverzekering en mogelijk nog een paar extra' s.

Het lijkt mij verstandig om twee verschillende verzekeringen af te sluiten Hoe denkt u daar over?
wat is het nut van een onbeperkte vergoeding van eigen bijdrage GVS. Ik heb geen flauw idee wat hieronder valt
Als je nu een gezonde veertiger bent is het dan verstandig om je uitgebreid te verzekeren om te voorkomen dat je in de toekomst wordt uitgesloten van een aanvullende verzekering of gedeeltes daarvan?
Bij zeer beperkte verschillen is het dan verstandig om niet te wisselen om zodoende credits en historie op te bouwen. met andere woorden is er een voordeel om langdurig verbonden te zijn aan een zorgverzekeraar?
Reputatie 3
Badge +4
@van Spa

Voor beantwoording van je vraag is het belangrijk om te weten of je die toezegging van VGZ zwart-op-wit hebt gekregen. Zo nee, dan kun je helaas niets doen, omdat de polisvoorwaarden voor ÉÉn jaar geldig zijn. Heb je dit wel, dan kan het lonen hierover een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar. Dit heb je al gedaan. Een stap die je daarna kan nemen is je geschil voorleggen aan de Stichting Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Wij hebben al jaren een zorgverzekering bij VGZ. Hierbij zit ook het meest uitgebreide tandartsenpakket (Tand Best Pakket).

Mijn dochter (minderjarig, ook in 2015) moest in 2010 naar een orthodontist. Deze heeft een Plan van Aanpak gemaakt wat voorgelegd is aan VGZ. VGZ gaf toestemming voor behandeling. Er zat geen limiet aan de behandeling. De behandeling is toen ook gestart.

Ook in 2011 zat er geen limiet aan de behandeling. Met ingang van 2012 is de vergoeding teruggebracht tot maximaal €2500,00 voor de gehele looptijd van de behandeling. Wij kregen niets meer vergoed. Nadat ik een klacht had ingediend kreeg ik uit coulance nog een paar vergoedingen maar daarna was het over.

De ontwikkeling van een gebit van een puber staat niet stil. Op voorhand is geen prognose te geven wanneer een behandeling op welke datum stopt. Helaas is onze dochter sinds 2010 doorlopend onder behandeling van de orthodontist. Pas geleden weken weer een aantal tanden waarop de orthodontist moest ingrijpen.

Nu hoorde ik pas geleden iemand vertellen dat de eerste toezegging van VGZ voor volledige declarering kosten relevant is. Immers als je bijvoorbeeld kanker krijgt kan de verzekeraar niet zo maar een jaar later behandelingen niet meer vergoeden.

Mijn vraag is dus: mag VGZ ÉÉnzijdig de vergoeding maximaliseren na een eerdere toezegging van volledige betaling?

Reputatie 3
Badge +4
@W. van Vlokhoven

Een hele goede vraag. Het basispakket is namelijk bij alle zorgverzekeraars hetzelfde. Wel kunnen er verschillen zitten in wie er gecontracteerd zijn en de vergoeding van ongecontracteerde zorg. Het zou een stuk duidelijker zijn voor consumenten als er minder basisverzekeringen werden aangeboden.

Ik heb altijd gedacht dat er een basisverzekering is voor iedereen hetzelfde!!

Waarom moeten er dan tientallen verschillende basisverzekeringen zijn?

W.v.vlokhoven

[Redactie: telefoonnummer verwijderd voor bescherming privacy]

Reputatie 3
Badge +4
@T.H. Jongert

Ik begrijp uit je verhaal dat je de aanvullende verzekering niet wil opzeggen voor je zoon. Klopt dat? In dat geval zou ik met de tandarts afstemmen dat je wil dat de rekeningen voortaan naar Ixorg gaan. Uw tandarts werkt hier graag aan mee. Over het terugkrijgen van de €24 is ons niets bekend. Dit zou ik even navragen bij Ixorg. Gebruikt je zoon wel andere zorg uit de aanvullende verzekering? Anders zou je ook kunnen overwegen om deze op te zeggen.

Mijn zoon heeft vanuit zijn werk een aanvulde jongeren verzekering waarbij tandartskosten tot 500 euro vergoed worden. Maar ongevallen aan zijn gebit zijn niet verzekerd, nu wil ik dat bij Ixorg doen. Mijn vraag is de rekeningen gaan dan naar Ixorg en niet meer naar zijn eigen verzekering, hoe voorkom ik dat? En de minimale inleg van 24 euro wil ik dan aan het eind van het jaar uit laten betalen want hij voldoet aan de voorwaarde dat hij minimaal 1 keer per jaar naar de tandarts gaat. Kan ik dit deze 24 euro dan inderdaad terug krijgen?

Goeie middag,

Mijn vrouw is onlangs opgenomen in een verpleeghuis. Wat verandert er met de nieuwe wetgeving per 0-101-2015 in de kosten toewijzing tussen Awbz en Zorgverzekering en wat zijn de effecten voor de keuze van een aanvullende verzekering voor mijn vrouw?

Wij zijn verzekerd bij IZA.

Gaarne advies
Reputatie 3
Badge +4

@G. Dubbink-Ajibola

Deze optie is wel terug te vinden in onze Zorgvergelijker. Bijvoorbeeld hier:

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zorgvergelijker/

Dit voorbeeld betreft een naturapolis. Ik weet niet of dit overeenkomt met jouw polis.

Wij profiteren van 18,46 korting per maand door onze verzekering bij Menzis via het PMA collectief te laten lopen. We hebben extra verzorgd 2 en betalen met ons gezin (1 kind) zonder tandartsdekking 228,64 per maand.

Deze optie zie ik in jullie zorgvergelijker niet terug.

Gonny

Beste zorgexpert

Ik heb een collectieve verzekering van VGZ via AEVITAE. Ik heb de hoogste aanvullende verzekering (VIP) . Deze verzekering heb ik bewust gekozen naar aanleiding van de voorzieningen. Elk jaar wordt er wel een voorziening minder vergoed. Zo is het aanta; fysiotherapeutische behandelingen in de loop der jaren van onbeperkt gereduceerd naar 30 behandelingen. Ik hierover geen inspraak , ik heb geen keuze . Dit kan dus zo maar. IAls ik goed ben geinformeerd kan ik mijn aanvullende verzekering elders afsluiten, dat gaat dan en koste van mijn collectieve verzekering . maar mijn grootste zorg is.: men hoeft mij niet te accepteren of mijn grootse zorg uitsluiten. dus ik ben min of meer gedwongen bij mijn oude verzekeraar te blijven. Klopt mijn redenering . Heeft u advies ? Met dank. M. de Graaff
Reputatie 3
Badge +4
@J.H. vd Mijn

Een zorgverzekering is heel persoonlijk. Het is verstandig om per persoon zorgverzekeringen te vergelijken. Ook het instellen van het eigen risico kan per persoon verschillen, zo ook de gewenste tandartsverzekering. Wij adviseren dus inderdaad om verschillende zorgverzekeringen af te sluiten indien nodig.

Wij zijn beiden( man& vrouw) hetzelfde verzekerd bij CZ. Zelfde basis en zelfde aanvullende verzekering.

Mijn man is ruim ÉÉn jaar geleden opgenomen in en verpleegtehuis. Ik woon zelfstandig.

Van de tandarts kreeg ik bij zijn laatste bezoek aan hem te horen : "dat we hem niet langer moeten plagen metbehandelingen, tenzij hij pijn heeft of problemen met eten heeft. "

Voor mij ligt dit heel anders. Ik wil een goede tandartsverzekering en mogelijk nog een paar extra' s.

Het lijkt mij verstandig om twee verschillende verzekeringen af te sluiten Hoe denkt u daar over?

Reputatie 3
Badge +4
@T. van Drie

Voor sommige geneesmiddelen geldt een eigen bijdrage. Dit staat los van het eigen risico. Je blijft de eigen bijdrage betalen ook als je het hele eigen risico al opgesoupeerd hebt. Als je geneesmiddelen gebruikt waarvoor een eigen bijdrage geldt kan het nuttig zijn uit te rekenen of de eigen bijdrages opwegen tegen de extra premie die je voor deze dekking moet betalen.

wat is het nut van een onbeperkte vergoeding van eigen bijdrage GVS. Ik heb geen flauw idee wat hieronder valt

Reputatie 3
Badge +4

@J.F. Eijkman

Nee, dat moet je niet doen. Dat is zonde van het geld. Je hebt elk jaar opnieuw de mogelijkheid om een aanvullende verzekering af te sluiten. Er zijn op dit moment nog steeds voldoende verzekeringen die geen medische acceptatie toepassen. Het geld dat je bespaart op de aanvullende verzekering kun je ook opzij zetten als extra spaarpotje voor onverwachte zorgkosten.

Als je nu een gezonde veertiger bent is het dan verstandig om je uitgebreid te verzekeren om te voorkomen dat je in de toekomst wordt uitgesloten van een aanvullende verzekering of gedeeltes daarvan?

Reputatie 2
Badge +3

@M. de Graaff:

Als je in een collectiviteit zit, betekent dit niet automatisch dat dit de goedkoopste en beste verzekering voor jou is. Het beste kan je op basis van je wensen een vergelijking maken en kijken of er een goedkopere verzekering uitkomt. Ook heb je hier bij verschilende verzekeraars recht op collectiviteitskorting via de Consumentenbond. Daarnaast zijn er ook genoeg verzekeraars die iedereen accepteren zonder aanvullende voorwaarden en medische selectie. Een volledig overzicht van verzekeraars die voor geen enkel pakket aan medische selectie doen vind je hier.

Beste zorgexpert

Ik heb een collectieve verzekering van VGZ via AEVITAE. Ik heb de hoogste aanvullende verzekering (VIP) . Deze verzekering heb ik bewust gekozen naar aanleiding van de voorzieningen. Elk jaar wordt er wel een voorziening minder vergoed. Zo is het aanta; fysiotherapeutische behandelingen in de loop der jaren van onbeperkt gereduceerd naar 30 behandelingen. Ik hierover geen inspraak , ik heb geen keuze . Dit kan dus zo maar. IAls ik goed ben geinformeerd kan ik mijn aanvullende verzekering elders afsluiten, dat gaat dan en koste van mijn collectieve verzekering . maar mijn grootste zorg is.: men hoeft mij niet te accepteren of mijn grootse zorg uitsluiten. dus ik ben min of meer gedwongen bij mijn oude verzekeraar te blijven. Klopt mijn redenering . Heeft u advies ? Met dank. M. de Graaff

Badge +1
@ Ramona,

Beste Ramona,

Dank voor de antwoorden. Ik heb de eerste definitieve toezegging niet zwart op wit. Wel alle latere correspondentie (na mijn klacht) waarin uitleg wordt gegeven dat het eerst wel onbeperkt vergoed werd en daarna niet meer vanwege poliswijzigingen. Deze heb ik in e-mail. En natuurlijk de declaraties die daarna alsnog uit coulance zijn betaald. Zou dat afdoende zijn voor de geschillencommissie? En is het verstandig hiervoor mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen?

@van Spa

Voor beantwoording van je vraag is het belangrijk om te weten of je die toezegging van VGZ zwart-op-wit hebt gekregen. Zo nee, dan kun je helaas niets doen, omdat de polisvoorwaarden voor ÉÉn jaar geldig zijn. Heb je dit wel, dan kan het lonen hierover een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar. Dit heb je al gedaan. Een stap die je daarna kan nemen is je geschil voorleggen aan de Stichting Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Door Ramona_merkt_op
Reputatie 2
Badge +3
@E.M.J. Oostrom

Wat de precieze consequenties voor je vrouw in het verpleeghuis zijn, is op deze wijze lastig te beantwoorden. Het beste kunt u dat bij het verpleeghuis zelf navragen of er iets in de situatie van 2015 gaat veranderen.

Een aanvullende verzekering voor je vrouw is in principe niet nodig, behalve als je een vergoeding wilt voor bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen. Het grootste deel van de zorg valt onder de AWBZ, welke per 1-1-2015 de Wet Langdurige zorg wordt.

Goeie middag,

Mijn vrouw is onlangs opgenomen in een verpleeghuis. Wat verandert er met de nieuwe wetgeving per 0-101-2015 in de kosten toewijzing tussen Awbz en Zorgverzekering en wat zijn de effecten voor de keuze van een aanvullende verzekering voor mijn vrouw?

Wij zijn verzekerd bij IZA.

Gaarne advies

Reputatie 3
Badge +4
@J.F. Eijkman

Bij zeer beperkte verschillen kan dit een overweging zijn. Zorgverzekeraars gaan echter wel heel verschillend om met hun coulancebeleid. Ik durf niet te zeggen bij welke zorgverzekeraars dit nuttig is.

Bij zeer beperkte verschillen is het dan verstandig om niet te wisselen om zodoende credits en historie op te bouwen. met andere woorden is er een voordeel om langdurig verbonden te zijn aan een zorgverzekeraar?

@T.H. Jongert

Ik begrijp uit je verhaal dat je de aanvullende verzekering niet wil opzeggen voor je zoon. Klopt dat? In dat geval zou ik met de tandarts afstemmen dat je wil dat de rekeningen voortaan naar Ixorg gaan. Uw tandarts werkt hier graag aan mee. Over het terugkrijgen van de €24 is ons niets bekend. Dit zou ik even navragen bij Ixorg. Gebruikt je zoon wel andere zorg uit de aanvullende verzekering? Anders zou je ook kunnen overwegen om deze op te zeggen.

Door Ramona_merkt_op

Ik heb de indruk dat u de vraag niet goed heeft gelezen, mijn zoon heeft vanuit deze aanvulde verzekering een vergoeding voor de tandarts. Ik wil juist dat de rekeningen niet naar Ixorg gaan. Ik wil ik van u weten als hij eemaal per jaar naar de tandarts via zijn eigen verzekering us geweest of hij dan deze 24 euro kan terug krijgen. Graag nog een antwoord op deze vraag.

@T.H. Jongert

Door Ramona_merkt_op

Ik heb de indruk dat u de vraag niet goed heeft gelezen, graag zou ik alsnog een antwoord krijgen!
Reputatie 3
Badge +4
@van Spa

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het dan veel kans maakt ☹️ Het is denk ik wel verstandig om een andere aanvullende verzekering af te sluiten zodat orthodontie gewoon weer vergoed wordt. Dit kan in onze Zorgvergelijker.

@ Ramona,

Beste Ramona,

Dank voor de antwoorden. Ik heb de eerste definitieve toezegging niet zwart op wit. Wel alle latere correspondentie (na mijn klacht) waarin uitleg wordt gegeven dat het eerst wel onbeperkt vergoed werd en daarna niet meer vanwege poliswijzigingen. Deze heb ik in e-mail. En natuurlijk de declaraties die daarna alsnog uit coulance zijn betaald. Zou dat afdoende zijn voor de geschillencommissie? En is het verstandig hiervoor mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen?

@van Spa

Door Ramona_merkt_op

Door van Spa
als ik een restitutiepolis heb dan heb ik vrije keuze van zorgverlener, geldt dit alleen voor zorgverleners uit de basisverzekering of ook voor zorgverleners uit de aanvullende verzekering?

als ik bijvoorbeeld met mijn nekklachten naar de fysiotherapeut wil gaan, mijn aanvullende polis staat € 425 fysiotherapie toe, krijg ik de eerste behandelingen dan volledig vergoed, als mijn fysiotherapeut die geen contract heeft met mijn zorgverzekeraar, hetzelfde tarief voert als zijn collega die wel een contract heeft? mijn fysiotherapeut heeft geen contract met CZ zorgverzekeraar

Reageer