Stel je vraag aan de zorgexpert: aanvullende verzekeringen

• 22 december 2014
  • 36 reacties
  • 553 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Badge +1
@Ramona,

Beste Ramona,

Helaas kunnen wijvoor onde (minderjarige) dochter niet overstappen omdat mijn vrouw onder behandeling is vanuit een aanvullende verzekering. Als we overstappen moeten we gaandeweg de behandeling aan een ieuwe zorgverzekeraar vragen of die instemt met voortzetting.

Dit is dus het kromme aan het gehele zorgverzekeringssysteem! En vandaag heb ik geleerd dat als je ziek bent en behandeld wordt uit een aanvullende verzekering deze behandeling zo maar per 01 januari kan stoppen als de verzekeraar zijn voorwaarden verandert. Te zot voor woorden in Nederland1

@van Spa

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het dan veel kans maakt ☹️ Het is denk ik wel verstandig om een andere aanvullende verzekering af te sluiten zodat orthodontie gewoon weer vergoed wordt. Dit kan in onze Zorgvergelijker.

@ Ramona,

Beste Ramona,

Dank voor de antwoorden. Ik heb de eerste definitieve toezegging niet zwart op wit. Wel alle latere correspondentie (na mijn klacht) waarin uitleg wordt gegeven dat het eerst wel onbeperkt vergoed werd en daarna niet meer vanwege poliswijzigingen. Deze heb ik in e-mail. En natuurlijk de declaraties die daarna alsnog uit coulance zijn betaald. Zou dat afdoende zijn voor de geschillencommissie? En is het verstandig hiervoor mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen?

@van Spa

Voor beantwoording van je vraag is het belangrijk om te weten of je die toezegging van VGZ zwart-op-wit hebt gekregen. Zo nee, dan kun je helaas niets doen, omdat de polisvoorwaarden voor ÉÉn jaar geldig zijn. Heb je dit wel, dan kan het lonen hierover een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar. Dit heb je al gedaan. Een stap die je daarna kan nemen is je geschil voorleggen aan de Stichting Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

...

Door van Spa

Door Ramona_merkt_op
Badge
@B.F.J. Gerritsjans

Kosten die je vergoed krijgt uit de aanvullende verzekering worden niet verrekend met je eigen risico. Als je een aanvullende verzekering afsluit die de kosten van de eigen bijdrage voor medicijnen dekt, krijgt de kosten daarvoor dus vergoedt zodra je een rekening krijgt voor de eigen bijdrage van je medicijnen.

Bij de aanvullende verzekering kan ik een vergoeding krijgen voor eigen bijdrage geneesmiddelen.

Moet ik dan eerst mijn eigen risisco verbruikt hebben of krijg ik die vergoeding ook als mijn eigen risico nog niet op is.

Badge
@J. Hollander

Helaas is het met alleen deze gegevens niet mogelijk om je een goed advies te geven. Als je hulp wil bij het kiezen van een zorgverzekering, kun je het beste morgen telefonisch contact met ons opnemen (070-455 45 45). We helpen je dan graag verder.

Ben twee jaren bij FBTO. Betaal basis plus euro 96 voor fysiotherapietot 350 euro voor mensendieck, manueel en pedicurezorg.

Basis euro 92,--. Totaal euro 2404,

Wil overstappen naar unive. Prijs 181 euro voor 9 fysiobehandelingen.

Totaal bij unive. euro 2172.

Wil overstappen. Wat is Uw advies?

Dank voor antwoord. J. Hollander, weidsteeg 28, Culemborg 4101ga. 0345 512010

Als je in een verpleeghuis verblijft met zorgpakket 6, is het dan verstandig om een aanvullende verzekering te nemen? Medicijnen bijvoorbeeld werden niet door de zorgverzekering vergoed .Nu wel? Is het dan verstandig je eigen risico zo laag mogelijk te houden?
Reputatie 3
Badge +4
@hw-wim

Iemand die in een AWBZ-instelling woont is niet automatisch verzekerd voor alle vormen van zorg. AWBZ staat voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Als het gaat om zorg die hoort bij het verblijf en de behandeling zal dit vanuit het AWBZ-budget worden betaald. Voorbeeld: voor iemand die in een verpleeghuis woont, worden normale tandheelkundige zorg, hulpmiddelen en fysiotherapie vergoed.

Controleer goed welke zorg vergoed wordt vanuit de basisverzekering of de AWBZ. Je kunt dit navragen bij de zorginstelling of bij uw zorgverzekeraar. Voor zorg die niet via de basisverzekering en niet via de AWBZ wordt vergoed, kun je een aanvullende zorgverzekering afsluiten. Je kunt er ook voor kiezen om eventuele aanvullende kosten zelf te betalen.

Voor medicijnen kan een eigen bijdrage gelden. Dit zal in 2015 dan waarschijnlijk ook zo zijn. Het is zeker verstandig om het eigen risico laag/standaard te houden.

Als je in een verpleeghuis verblijft met zorgpakket 6, is het dan verstandig om een aanvullende verzekering te nemen? Medicijnen bijvoorbeeld werden niet door de zorgverzekering vergoed .Nu wel? Is het dan verstandig je eigen risico zo laag mogelijk te houden?

Reputatie 2
Badge +3
@K. Roza

De meeste kaakchirurgische behandelingen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Omdat ik niet precies weet welke behandeling je moet ondergaan kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen of deze vergoed wordt. Je kunt dit het beste bij je kaakchirurg navragen. Wordt de behandeling vergoedt vanuit de basisverzekering dan moet je er wel rekening meehouden dat het verrekend wordt met je eigen risico.

Ben vanochtend bij de tandarts geweest en ik blijk een ontsteking bij een wortel te hebben. Die gaat de tandarts niet verhelpen, ze verwijst me naar de kaakchirurg. Zit een kaakchirurg in het basispakket, of moet ik daar een aanvullende tandartsverzekering voor afsluiten?

m.v.g. Karin

Reputatie 3
Badge +4

@M. de Graaff

Helaas mogen zorgverzekeraars dit gewoon doen. Je kunt overwegen om over te stappen naar een zorgverzekering zonder medische acceptatie.

Geachte consumentenbond

Ik heb een collectieve verzekering en aanvullende verz. bij Aevitae (VGZ) Ik kies bewust de VIP aanvullende verz. omdat deze bij mijn behoefte past. Elk jaar is er bij deze aanv. vrz. een ongunstiige wijziging in mijn nadeel. Zo is het aantal fysiotherapeutische behandelingen in de loop der jaren gewijzigd van onbeperkt naar 30. Kan dit zomaar. Ik heb toch bewust een keuze gemaakt op de geboden voorziengen ? Zelf kan ik geen invloed uitoefenen . Gezien de collectiviteietskorting wil ik niet veranderen van basisverzekering. Er wordt me wel gezegd dat ik een aanvullende verzekering elders kan afsluiten, maar Is dat wel aantrekkelijk voor een andere maatschappij op mijn leeftijd (69) . Komt men dan met uitsluitingen waar ik juist behoefte aan heb. Zo ja. Dan ben ik eigenlijk gedwongen te blijven waar ik ben en heb ik weinig keus, Graag uw reactie of raad . Met mijn dank.M. de Graaff

Badge
@H.M. Otten

Als je vanwege een chronische ziekte in aanmerking komt voor de vergoeding van fysiotherapie uit de basisverzekering, moet je inderdaad de eerste 20 behandelingen zelf betalen. Dat geldt niet per jaar, maar per aandoening. Je vrouw heeft hiervoor dus geen aanvullende zorgverzekering nodig.

[quote]

Mijn vrouw heeft wekelijks fysiotherapie als gevolg van een herseninfarct. Dat valt onder de chronische aandoeningen die, na 20 behandelingen, worden vergoed vanuit de basisverzekering. Maar voor mij is niet duidelijk of die 20 behandelingen ÉÉnmalig zijn of ieder jaar opnieuw gelden. Dat bepaalt wel welke aanvullende verzekering ik kies voor het aantal te vergoeden fysiotherapeutische behandelingen.
Reputatie 3
Badge +4
@van Spa

Het is inderdaad niet makkelijk allemaal. Een optie zou nog zijn dat uw vroouw de huidige verzekering behoudt en dat je dan overstapt naar een andere verzekeraar met goede orthodontievergoeding en daar dan jullie dochter bijschrijven.

@Ramona,

Beste Ramona,

Helaas kunnen wijvoor onde (minderjarige) dochter niet overstappen omdat mijn vrouw onder behandeling is vanuit een aanvullende verzekering. Als we overstappen moeten we gaandeweg de behandeling aan een ieuwe zorgverzekeraar vragen of die instemt met voortzetting.

Dit is dus het kromme aan het gehele zorgverzekeringssysteem! En vandaag heb ik geleerd dat als je ziek bent en behandeld wordt uit een aanvullende verzekering deze behandeling zo maar per 01 januari kan stoppen als de verzekeraar zijn voorwaarden verandert. Te zot voor woorden in Nederland1

@van Spa

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het dan veel kans maakt ☹️ Het is denk ik wel verstandig om een andere aanvullende verzekering af te sluiten zodat orthodontie gewoon weer vergoed wordt. Dit kan in onze Zorgvergelijker.

@ Ramona,

Beste Ramona,

Dank voor de antwoorden. Ik heb de eerste definitieve toezegging niet zwart op wit. Wel alle latere correspondentie (na mijn klacht) waarin uitleg wordt gegeven dat het eerst wel onbeperkt vergoed werd en daarna niet meer vanwege poliswijzigingen. Deze heb ik in e-mail. En natuurlijk de declaraties die daarna alsnog uit coulance zijn betaald. Zou dat afdoende zijn voor de geschillencommissie? En is het verstandig hiervoor mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen?...

Door Ramona_merkt_op

Door van Spa
Reputatie 2
Badge +3
@P.K.M. Huijser

Dit geldt inderdaad niet automatisch voor de aanvullende verzekering. Het kan dan zijn dat je slechts een maximaal tarief per behandeling vergoed krijgt. Als je naar de fysiotherpeut gaat dan is het dus wel goed op te letten wat je zorgverzekering vergoedt. Ook de eerste behandelingen worden door de aanvullende verzekering vergoed, tot een maximum van €425.

als ik een restitutiepolis heb dan heb ik vrije keuze van zorgverlener, geldt dit alleen voor zorgverleners uit de basisverzekering of ook voor zorgverleners uit de aanvullende verzekering?

als ik bijvoorbeeld met mijn nekklachten naar de fysiotherapeut wil gaan, mijn aanvullende polis staat € 425 fysiotherapie toe, krijg ik de eerste behandelingen dan volledig vergoed, als mijn fysiotherapeut die geen contract heeft met mijn zorgverzekeraar, hetzelfde tarief voert als zijn collega die wel een contract heeft? mijn fysiotherapeut heeft geen contract met CZ zorgverzekeraar

Reputatie 3
Badge +4
Update 21.30 uur: Bedankt voor jullie vragen. Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de antwoorden en daardoor eventueel kunnen overstappen voor een betere zorgverzekering in 2015.

Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante discussies? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief​: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet.

Reageer