Stel je vraag aan de zorgexpert: medische acceptatie

• 22 December 2014
  • 7 reacties
  • 291 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Zijn er ook zorgverzekeraars die iedereen accepteren? Kan ik overstappen als ik volgend jaar een kroon nodig heb?

Op 29 december van 16.00 tot 21.30 zitten de zorgexperts van de Consumentenbond klaar om live je vragen te beantwoorden over medische acceptatie in dit topic.

Update 21.30 uur: Bedankt voor jullie vragen. Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de antwoorden en daardoor eventueel kunnen overstappen voor een betere zorgverzekering in 2015.

Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante discussies? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief​: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet.

7 reacties

Onze verzekering bij Menzis is dit jaar weer duurder geworden en wij overwegen over te stappen naar Salland. Nu de vraag: Mijn vrouw is 84 jaar en heeft hartproblemen en is daarvoor onder controle bij de cardioloog.We verwachten dat ze gedottert moet worden Ze gebruikt verder een zestal medicijnen voor o.a. schildklierproblemen. Zelf verwacht ik binnenkort een kijkoperatie in mijn knie. Is het nu verstandigom alleen om een lagere premie van verzekeraar te wisselen?
Reputatie 2
Badge +3
@B.B. v.d. Puttelaar: De zorg die volgend jaar voor je partner en jezelf nodig is, valt allemaal onder de basisverzekering. Deze is qua inhoud en vergoeding bij alle zorgverzekeraars gelijk, omdat dit door de overheid is vastgesteld. Het is om die reden geen probleem om naar een andere zorgverzekering over te stappen die goedkoper is. Het is wel belangrijk om erop te letten of alle zorgverleners waar u naartoe gaat/wilt gaan ook door uw nieuwe verzekeraar zijn gecontracteerd. Dit kunt u eenvoudig op de website van de verzekeraar vinden. Ook moet u er rekening mee houden dat een andere verzekeraar andere medicijnen als preferent beschouwt. Dit kan betekenen dat u voor uw medicijnen moet overstappen op een ander merk, maar wel met dezelfde werkzame stoffen.

Onze verzekering bij Menzis is dit jaar weer duurder geworden en wij overwegen over te stappen naar Salland. Nu de vraag: Mijn vrouw is 84 jaar en heeft hartproblemen en is daarvoor onder controle bij de cardioloog.We verwachten dat ze gedottert moet worden Ze gebruikt verder een zestal medicijnen voor o.a. schildklierproblemen. Zelf verwacht ik binnenkort een kijkoperatie in mijn knie. Is het nu verstandigom alleen om een lagere premie van verzekeraar te wisselen?

Reputatie 2
Badge +3
Het is op dit moment niet meer verstandig om een aanvullende verzekering af te sluiten waarbij medische acceptatie noodzakelijk is. Dit komt niet meer op tijd rond, als uw tandarts al beschikbaar zou zijn. Er zijn echter nog wel tandartsverzekeringen die zonder medische acceptatie iedereen accepteren. Welke dat zijn kan je hier vinden. In de Zorgvergelijker van de Consumentenbond is dit eenvoudig te vinden, door te kiezen voor de optie om alleen verzekeringen te tonen waar je direct geaccepteerd wordt.

[quote]

Goedenavond,

Ik wil overstappen omdat de voorwaarden van mijn uitgebreide verzekering veranderen per 2015 en de tandarts niet meer voor veelvoorkomende zaken 100% vergoedt word maar er een maximaal bedrag wat per jaar vergoedt word.

Ik heb vorig jaar tussen de 1200 en 1500 aan rekeningen van de tandarts voor vooral wortelkanaal behandelingen en gaatjes heb gehad. Ik verwacht nu minder kosten maar bij kan er zo maar ineens een wortel kanaal behandeling (en) en wat gaatjes heb (kwamen in het verleden ook altijd als een verrassing) naast 2X controle en uitgebreid reinigen in zit.

Vandaar dacht ik eraan om een 100% vergoeding voor de tandarts te nemen en dat kan ik bij weinig verzekeringen vinden voor 750 of meer. Maar ik ben bang dat als ik 25% van alles bij moet betalen het snel oploopt.

Dus ik ben er eigenlijk nog niet uit voor hoeveel vergoeding ik moet gaan maar belangrijker nog, bij de meeste hogere tandarts verzekeringen heb je een vragenlijst etc die je in moet vullen.

Nu waren mijn vragen, hoe werkt het met acceptatie? Hoe snel hoor je of je bent aangenomen en ben je als je afgewezen bent voor de tandarts verplicht wel bij hun de basisverzekering te nemen of kun je dan alsnog naar een ander? En is het een probleem voor de acceptatie dat ik 2 wortelkanaal behandelingen heb gehad en daar geen (en nergens) kronen opzitten?

Alvast bedankt voor u reactie en hopelijk meer inzicht!

Groetjes Annemarie
Ik overweeg ook over te stappen- maar heb een uitgebreide aanvullende verzekering op het oog. Dat betekent bij veel verzekeraars (w.o. ONVZ) een "medische acceptatie" -voorwaarde. Begrijp ik het goed uit deze thread dat dat eigenlijk niet meer haalbaar is?

of is het voldoende als ik de vragenlijst invul die onderaan het aanvraagformulier staat?

BVD
Reputatie 2
Badge +3
@P.I.C. Terpstra

Vooral voor een uitgebreide aanvullende tandartsverzekering is het lastig om nog voor 1 januari geaccepteerd te worden, omdat de tandarts daar een vragenlijst voor moet invullen. Voor algemene aanvullende verzekeringen is dit iets eenvoudiger, omdat het ter beoordeling van de zorgverzekeraar is. Toch is het wel goed om alvast een andere zorgverzekering zonder medische acceptatie op het oog te hebben. Je kan dan je huidige polis voor 1 januari opzeggen en dan heb je nog tot 1 februari om een nieuwe verzekering af te sluiten. deze gaat dan met terugwerkende kracht in.

Ik overweeg ook over te stappen- maar heb een uitgebreide aanvullende verzekering op het oog. Dat betekent bij veel verzekeraars (w.o. ONVZ) een "medische acceptatie" -voorwaarde. Begrijp ik het goed dat dat eigenlijk niet meer haalbaar is?

of is het voldoende als ik de vragenlijst invul die onderaan het aanvraagformulier staat?

BVD

Dank voor het snelle antwoord! Ik ga ermee verder.

Pieter
Reputatie 2
Badge +3
Update 21.30 uur: Bedankt voor jullie vragen. Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de antwoorden en daardoor eventueel kunnen overstappen voor een betere zorgverzekering in 2015.

Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante discussies? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief​: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet.

Reageer