Stel je vraag aan de zorgexpert: vrije artsenkeuze

• 22 December 2014
  • 11 reacties
  • 174 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4

De Consumentenbond maakt zich hard voor vrije artsenkeuze. De strijd hierover is helaas nog niet gestreden. Wie volledige vrije artsenkeuze wil, kan het beste een restitutiepolis afsluiten. Maar misschien zijn al jouw favoriete artsen wel gecontracteerd in een budgetpolis. Wie dit vooraf goed controleert kan geld besparen.

Wat zijn de consequenties als je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat? Nu de vrije artsenkeuze nog niet is afgeschaft, kan ik dan ook met een budgetpolis naar alle zorgverleners?

Op 29 december van 16.00 tot 21.30 zitten de zorgexperts van de Consumentenbond klaar om live je vragen te beantwoorden over medische acceptatie in dit topic.

Update 21.30 uur: Bedankt voor jullie vragen. Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de antwoorden en daardoor eventueel kunnen overstappen voor een betere zorgverzekering in 2015.

Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante discussies? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief​: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet.

11 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Ik meen - n.a.v. de berichtgeving over de behandeling in het parlament, vlak voor het Kerstreces - begrepen te hebben dat de nieuwste regels vanuit de Rijksoverheid de vrije artsenkeuze inderdaad gaan beperken, in alle versies van het basispakket althans. Bij alle maatschappijen dus. Klopt dat, of is die indruk onterecht?

Artsenkeuze in de aanvullende verzekering laat ik even buiten beschouwing.

En dan de volgende, hierop aansluitende vraag: hoe zit het met vergoedingen als de consument tÒch voor een arts kiest die niet gecontracteerd is door zijn zorgverzekeraar? Wordt dan een gedeeltelijke vergoeding gegeven, of wordt dat NIHIL ? Zoals dat bij de 'vrije keus' van medicijnen schijnt te gaan gebeuren?
Reputatie 1
Badge +2
Volgens de berichtgeving in de media is nog niet bij alle zorgverzekeraars bekend gemaakt met welke zorgverleners zij een contract gesloten hebben, en met wie (nog?) niet. Wanneer - achteraf - blijkt dat de zorgverzekeraar geen contract sluit met een zorgverlener door wie een verzekerde persÉ tÒch behandeld wil worden, is dan in de loop van het jaar overstappen naar een andere zorgverzekeraar (die wel zo'n contract heeft) alsnog toegestaan ? Graag definitief uitsluitsel; de berichtgeving hierover verschilt namelijk.

En: Áls men inderdaad achteraf nog kan overstappen, op welk tijdstip kan dat dan? Moet dat zodra bekend geworden is dat er uiteindelijk geen contract gesloten is met een bepaalde zorgleverancier, of kan dat evt. ook later, op het moment dat men de zorg daadwerkelijk nodig krijgt?
Reputatie 6
Badge +5
Ik zou wel eens willen weten waarom een zorgverzekeraar niet het zelfde kan/wil betalen dan de zorg die wel gecontracteerd is. De meer kosten zouden dan eventueel voor rekening van de patient komen. Het kost een zorgverzekeraar dan ook niet meer. Ze willen nu helemaal niks meer betalen, wat voor nut heeft een BASIS verzekering dan nog?

Ik kan maar ÉÉn reden bedenken, de winstmarges over de ruggen van de patient zo ver mogelijk opschroeven. Dat Schippers hier zo vreselijk boven op zit, maar geen haast maakt met het inperken van de top salarisen geeft al aan hoe groot de macht van de verzekeraars is en dat ze volledig in de broekzak van de verzekeraars zit niet meer dan een marionet is waarbij de verzekeraars aan de touwtjes trekt.
Badge
Beste zorgexpert,

Ik heb afgelopen jaar en volgend jaar Generatlistisch GGZ (intensief) ontvangen van een ongecontracteerde zorgverlener. Anderzorg weigert te vergoeden. Volgens mijn zorgverlener vergoedt Menzis (Anderzorg) niet of nauwelijks, maar zijn andere zorgverzekeraars wel bereid te vergoeden.

Ik wil volgend jaar voorkomen dat mijn GGZ niet vergoed wordt. Welke zorgverzekeraar adviseert u mij? Aankomend jaar dien ik een bril/lenzen voor het eerst te nemen. Ik heb verder financieel verwaarloosbare zorgkosten.

Bij voorbaat dank, voor het beantwoorden van mijn vraag.

Met vriendelijke groet, Raymond
Reputatie 3
Badge +4
@B. Boxman

Indien je voor een restitutiepolis kiest, heb je vrije artsenkeuze. Deze polissen zijn vaak wat duurder. Je kunt deze polissen in onze zorgvergelijker herkennen aan het groene kruisje bij vrije artsenkeuze. Je kunt ook kiezen voor een naturapolis en vooraf controleren of je voorkeurszorgverleners gecontracteerd zijn. Bij een budgetpolis zijn niet alle ziekenhuizen gecontracteerd. Ook dit kun je natuurlijk vooraf controleren.

Voor 2015 geldt dat in het slechtste geval maar 50% van de rekening wordt vergoed als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Meestal wordt zo’n 75 a 80% vergoed.

Ik meen - n.a.v. de berichtgeving over de behandeling in het parlament, vlak voor het Kerstreces - begrepen te hebben dat de nieuwste regels vanuit de Rijksoverheid de vrije artsenkeuze inderdaad gaan beperken, in alle versies van het basispakket althans. Bij alle maatschappijen dus. Klopt dat, of is die indruk onterecht?

Artsenkeuze in de aanvullende verzekering laat ik even buiten beschouwing.

En dan de volgende, hierop aansluitende vraag: hoe zit het met vergoedingen als de consument tÒch voor een arts kiest die niet gecontracteerd is door zijn zorgverzekeraar? Wordt dan een gedeeltelijke vergoeding gegeven, of wordt dat NIHIL ? Zoals dat bij de 'vrije keus' van medicijnen schijnt te gaan gebeuren?

Reputatie 3
Badge +4
@B. Boxman

Je kunt niet op een later moment alsnog overstappen. De Consumentenbond pleit er wel voor dat alle gecontracteerde zorgaanbieders bekend zijn op uiterlijk 19 november. Ook dit jaar is dat door een aantal zorgverzekeraars weer niet gehaald. Als je zeker wil zijn dat je naar je favoriete zorgverlener kunt, kun je het beste overstappen naar een zorgverzekeraar die nu al kan vertellen dat deze zorgverlener gecontracteerd is. Succes!

Volgens de berichtgeving in de media is nog niet bij alle zorgverzekeraars bekend gemaakt met welke zorgverleners zij een contract gesloten hebben, en met wie (nog?) niet. Wanneer - achteraf - blijkt dat de zorgverzekeraar geen contract sluit met een zorgverlener door wie een verzekerde persÉ tÒch behandeld wil worden, is dan in de loop van het jaar overstappen naar een andere zorgverzekeraar (die wel zo'n contract heeft) alsnog toegestaan ? Graag definitief uitsluitsel; de berichtgeving hierover verschilt namelijk.

En: Áls men inderdaad achteraf nog kan overstappen, op welk tijdstip kan dat dan? Moet dat zodra bekend geworden is dat er uiteindelijk geen contract gesloten is met een bepaalde zorgleverancier, of kan dat evt. ook later, op het moment dat men de zorg daadwerkelijk nodig krijgt?

Reputatie 3
Badge +4
@Free Spirit

Zorgverzekeraars zouden kwalitatief goede zorg moeten inkopen voor een redelijke prijs. Als de kwaliteit van een zorgaanbieder te laag is of de zorgaanbieder is te duur dan kan een zorgverzekeraar deze aanbieder dus niet contracteren. De werkelijkheid is echter dat zorgverzekeraars nog niet goed kunnen beoordelen wat goede zorg is. Wel of de zorg duur is. En daar ligt dus vaak de focus van de zorgverzekeraars. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft dit ook geconstateerd en gaat hier meer toezicht op houden.

Ik zou wel eens willen weten waarom een zorgverzekeraar niet het zelfde kan/wil betalen dan de zorg die wel gecontracteerd is. De meer kosten zouden dan eventueel voor rekening van de patient komen. Het kost een zorgverzekeraar dan ook niet meer. Ze willen nu helemaal niks meer betalen, wat voor nut heeft een BASIS verzekering dan nog?

Ik kan maar ÉÉn reden bedenken, de winstmarges over de ruggen van de patient zo ver mogelijk opschroeven. Dat Schippers hier zo vreselijk boven op zit, maar geen haast maakt met het inperken van de top salarisen geeft al aan hoe groot de macht van de verzekeraars is en dat ze volledig in de broekzak van de verzekeraars zit niet meer dan een marionet is waarbij de verzekeraars aan de touwtjes trekt.

Reputatie 3
Badge +4
@Raymond2

Generalistische zorg valt gewoon binnen de basiszorg in 2015. Je kunt twee dingen doen: ten eerste een restitutiepolis afsluiten, deze zijn meestal iets duurder. Je kunt dan naar elke zorgverlener van je keuze. Een tweede optie is om te kiezen voor een naturapolis waarbij de zorgverlener van jouw voorkeur gecontracteerd is. Waarschijnlijk weer jouw zorgverlener wel welke dat zijn.

Voor een bril of lenzen zou ik geen aanvullende verzekering afsluiten. De kosten daarvan wegen niet op tegen de vergoeding die je hiervoor ontvangt.

Beste zorgexpert,

Ik heb afgelopen jaar en volgend jaar Generatlistisch GGZ (intensief) ontvangen van een ongecontracteerde zorgverlener. Anderzorg weigert te vergoeden. Volgens mijn zorgverlener vergoedt Menzis (Anderzorg) niet of nauwelijks, maar zijn andere zorgverzekeraars wel bereid te vergoeden.

Ik wil volgend jaar voorkomen dat mijn GGZ niet vergoed wordt. Welke zorgverzekeraar adviseert u mij? Aankomend jaar dien ik een bril/lenzen voor het eerst te nemen. Ik heb verder financieel verwaarloosbare zorgkosten.

Bij voorbaat dank, voor het beantwoorden van mijn vraag.

Met vriendelijke groet, Raymond

ik heb een zilveren kruis achmea polis basis zeker met 3 sterren, nu wil ik graag weten of ik vrije artsenkeuze heb

Bertha
Reputatie 2
Badge +3
@L.P. Aalbers

De Zilveren Kruis Achmea polis Basis Zeker is een combinatiepolis. Dit betekent dat je bij alle ziekenhuizen terecht kan en bij een groot deel van overige zorgverleners, maar dus niet bij allemaal. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener dan moet je een deel van de rekening zelf betalen. Als je volledige vrije artsenkeuze wilt dan moet je bij Zilveren Kruis kiezen voor de Basispolis Exclusief.

ik heb een zilveren kruis achmea polis basis zeker met 3 sterren, nu wil ik graag weten of ik vrije artsenkeuze heb

Bertha

Reputatie 3
Badge +4
Update 21.30 uur: Bedankt voor jullie vragen. Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de antwoorden en daardoor eventueel kunnen overstappen voor een betere zorgverzekering in 2015.

Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante discussies? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief​: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet.

Reageer