Consumentenbond.nl

Stel je vraag over zorgverzekeringen aan onze zorgexperts

• 3 december 2015
  • 5 reacties
  • 334 Bekeken

December is dé maand om je zorgpolis voor 2016 te bekijken en eventueel over te stappen naar een nieuwe zorgverzekering. We merken dat er veel vragen zijn rondom zorgverzekeringen en dat consumenten het lastig vinden om een goede keuze te maken.

De Consumentenbond biedt hiervoor uitkomst. Deze maand zitten onze zorgexperts klaar om al je vragen over zorgverzekeringen te beantwoorden, hier in de Community!

Let op: voor uitgebreid persoonlijk advies kun je bellen met onze klantenservice 070 445 45 45, op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur

5 reacties

Door een foutief rekeningnummer in te vullen één 8 teveel, een achterstand opgelopen, nu wilde ik dit jaar kijken welke zorgverzekeraar het best bij me past, wilde ik voor een juiste informatie, bij mijn huidige zorgverzekeraar de av toevoegen. Dit kon niet in verband met hierboven aangegeven situatie. Opzeggen bij deze zorgverzekeraar mocht ook niet.

Is dit juist
Badge
Medicijnverstrekking blijft een lastig iets... vooral wanneer ze medisch noodzakelijk en de huisarts hiervan een vermelding maakt op het recept. Desondanks wil mijn apotheker hiervan consequent afwijken. Onacceptabel. Men zegt dat alleen de goedkopere nog verstrekt worden met dezelfde werkzame stof.

Medicijnverstrekking blijft een lastig iets... vooral wanneer ze medisch noodzakelijk en de huisarts hiervan een vermelding maakt op het recept. Desondanks wil mijn apotheker hiervan consequent afwijken. Onacceptabel. Men zegt dat alleen de goedkopere nog verstrekt worden met dezelfde werkzame stof.

Geplaatst door Verschoor op Dec 21, 2015.

Sjoemelbeweringen.....? Ja en nee....JEE dus!

Ik heb zojuist precies het tegenovergestelde ervaren. Het eerder voorgeschreven medicament werd ineens (met dezelfde werkstof) afgegeven en veroorzaakte een eerder niet voorgekomen, bijwerking. Het was een ander merk! De huisarts nam de voorgelegde klacht serieus en heeft rondgetelefoneerd (twee aanspreekpunten over de leverbaarheid en de vergoeding vanuit de verzekering) en uiteindelijk een nieuw recept met het oude medicijn op naam van de eerste producent naar de apotheker gestuurd. Het nieuwe medicijn is nu weer het (duurdere) oude medicijn en.....de bijwerkingen (bloedneuzen) zijn nu weer weg!

Misschien een kwestie van onderhandelen met de huisarts? De apotheker is m.i. eerder de uitvoerende van de exacte opdracht (recept) van de huisarts en afwijken is inderdaad niet normaal, tenzij uw verzekeraar heeft aangegeven alleen zijn 'voorkeur'-medicijnen te mogen overhandigen. De apotheker loopt het risico anders geen vergoeding te krijgen. De verzekeraar zou trouwens met het foute goedkopere medicijn plus bloedstollende behandelingen duurder uit zijn geweest, terwijl we toch moeten besparen!!

Misschien een werkveld voor diepere recherchen, hoe vaak (andere) bijwerkingen ontstaan bij de verschillende merkproducten maar dezelfde werkstof. Is dat werkelijk allemaal zo onschuldig als steeds gezegd wordt? Ik zou het effectief vinden, wanneer de Consumentenbond zulke praktische vragen (dagelijks via een poll) zou kunnen stellen. Omroep MAX doet dit ook bij consumentenzaken en de aanbieders van de fora-software hebben vaak ook een poll-tool in het pakket. Misschien tegen extra kosten, maar daarover kan men toch nog verhandelen......?

___________________________________________________________________________________

NB. Ik ervaar de regelmatige polls bij/van MAX overigens ook als een positieve betrokkenheid bij het dagelijkse gebeuren en het serieusnemen van de meningen van de eigen leden.....

een WIN-WIN-meerwaarde dus!
Reputatie 3
Badge +6

Dat is een vervelende situatie. Het klopt inderdaad dat je bij een betalingsachterstand je huidige verzekering niet op kan zeggen en dus niet kan overstappen. De aanvullende verzekering kan bij betalingsachterstand door de verzekeraar beëindigd worden. Misschien is de zorgverzekeraar coulant als je je situatie uitlegt.

Reputatie 3
Badge +6

Geplaatst door Verschoor op Dec 21, 2015.

Dat is inderdaad onacceptabel. De apotheker mag niet afwijken van het recept van de (huis)arts als het specifieke merkmiddel op het recept vermeld staat en de (huis)arts op het recept heeft geschreven dat er een medische noodzaak is om het merkgeneesmiddel voor te schrijven. 

Reageer