Consumentenbond.nl

Stoppen met roken: doe jij mee met Stoptober?

• 2 oktober 2014
  • 8 reacties
  • 438 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Je goede voornemens van begin dit jaar zijn al lang vergeten. Dit is je nieuwe kans om te stoppen met roken. Doe jij mee met #Stoptobernl, opgezet door KWF Kankerbestrijding?

En wat zijn jouw tips om je mentaal voor te bereiden, zodat je het deze keer echt volhoudt?

8 reacties

#Stoptobernl aangeklikt en...... inschrijving gesloten.

Dan rook ik nog even door tot 31-12 23.59u.
Ik ben nu 10 jaar geleden gestopt met roken. Heb alle methodes geprobeerd: Zyban tabletten, nicotinepleisters, cursus van de GGD...Uiteindelijk is het me gelukt met lasertherapie (soort acupuctuur) en het boek van Alan Carr. Dat boek was een echte "eye opener" maar je moet er wel echt voor open staan....Je kunt ook stoppen via Stivoro, je krijgt dan een coach die jou tips geeft en je belt hoe het gaat..

#Stoptobernl aangeklikt en...... inschrijving gesloten.

Dan rook ik nog even door tot 31-12 23.59u.

Inschrijving gesloten, maar misschien dat de apps die ze aanbieden (iPhone en Android) je kunnen helpen?
Roken is een van de hardnekkigste verslavingen. Ik kan het weten. Het kostte me heel wat serieuze stoppogingen voordat ik er echt vanaf was.

De laatste keer heb ik veel baat gehad bij online tips en trucs en stop support. Kijk bijvoorbeeld eens op ikwilstoppenmetroken . nu. Veel tips en trucs en regelmatig nieuws over roken. Ze missen helaas nog een goede forumpagina, maar verder een handige site.

Succes met stoppen allemaal! You can do it!

Ik ben in oktober gestopt met roken had al veel eerder geprobeert te stoppen met behulp van de bekende pleisters en pillen is dit toen niet gelukt. Sinds oktober maak ik gebruik van de elektrische sigaret van e-sigaretshop.nl en deze heeft me tot nu toe helemaal laten stoppen. In het begin deed ik deze esigaret nog combineren met normale sigaretten op den duur vond ik deze normale sigaretten steeds viezer en nu ben ik inmiddels 5 maanden helemaal gestopt. Ik ben er erg blij hiermee ik hoop dat jullie ook snel weten te stoppen! het is namelijk zo slecht voor je gezondheid..

Ik heb met verbazing het artikel "stoppen met roken" in de Consumentengids gelezen. En vraag me af: De E-sigaret wordt niet aangeraden, omdat ook een e-sigaret schadelijke stoffen bevat, en het rookgedrag in stand houdt..........
In plaats daarvan wordt geadviseerd: medicijnen zoals varenicicline, nortriptyline of bupropion, of nicotinepleisters, kauwgom, of -tabletten?
Ik denk dat de Consumentenbond in dit geval de plank behoorlijk mis slaat.......deze medicijnen zijn antidepressiva........en over deze medicijnen zijn al veel meldingen gedaan over de bijwerkingen.....er zijn zelfs doden gevallen bij het gebruik van Champix. Ik vraag me toch af hoe jullie dit kunnen promoten, en de e-sigaret afraden? Misschien is het een idee om zelf eens gedegen onderzoek te doen, de onderzoeken die al gedaan zijn ( Engeland ) eens goed door te lezen, alvorens te vermelden dat "een e-sigaret ook schadelijke stoffen bevat. Meten is weten..................
Oh ja, zelf ben ik gestopt met behulp van mijn damper , met volle tevredenheid. Ik damp inmiddels zonder nicotine, heb dit rustig kunnen afbouwen, op mijn eigen tempo. En, geheel zonder ontwenningsverschijnselen waarvoor ik antidepressiva zou moeten silkken, en zonder nicotinepleisters, of kauwgom.
Reputatie 6
Badge +6
Oktober is weer stoptober, dus terecht dat u dit topic nieuw leven inblaast.
Ik ben me juist gaan verdiepen in de E sigaret problematiek, maar ga stoptober artikelen nog lezen. Uiteindelijk gaat het allemaal over onze gezondheid. De oude weliswaar veel minder betrouwbare sigaret is behoorlijk op de terugweg. Op veel plaatsen mag niet meer gerookt worden. Maar, mede door de E sigaret en nu weer diverse medicijnen, halen we het paard van Troje weer binnen? Genoemde medicijnen zijn antidepressiva, die zijn voor een bepaald doel, maar uit enige kennis is me bekend dat ze ook elders kunnen werken. Maar tegen roken??? groeten Leo.
Reputatie 2
Badge +3

Beste @T Draijer,

Hartelijk dank voor uw reactie op het artikel. Het is altijd fijn om te merken dat er mensen zijn die het artikel kritisch lezen. In dit artikel raden wij inderdaad het gebruik van de e-sigaret als stopmiddel af. Niet te min kan het werken voor sommigen. Het is echter nog zeer onduidelijk hoe schadelijk de e-sigaret is en wat de consequenties op lange termijn voor de gezondheid zijn. Hier wordt momenteel veel onderzoek naar gedaan en de resultaten zijn niet erg positief. Omdat de medicatie inderdaad bijwerkingen hebben, raden wij deze ook alleen aan in combinatie met begeleiding. Hiermee blijft er controle over het medicatiegebruik en zal ook dit onder begeleiding worden afgebouwd. 
Maar stoppen met roken blijft het belangrijkste en zoals ook uit ons panel blijkt is voor iedereen een andere manier het meest geschikt.

Reageer