Consumentenbond.nl

Suggestie - test van kleine, relatief goedekope medische apparatuur voor thuisgebruik

• 2 februari 2018
  • 14 reacties
  • 1522 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
  • Actieve deelnemer
  • 288 reacties
Voor mijzelf wilde ik een bloedsuikermeter kopen. Niet omdat ik 'suiker' heb, maar naarmate je ouder wordt is de kans groter dat je het ouderdomsdiabetes krijgt. Dat kan zelfs ongemerkt, heb ik gelezen.
Natuurlijk kan je naar de huisarts gaan, of naar de apotheek, in beide gevallen op afspraak, maar je kunt het ook makkelijk zelf doen. Gewoon af en toe checken.

Het aantal merken en modellen lijkt haast oneindig. Welke zijn 'goedgekeurd', voldoen aan ISO standaarden, welke niet, waarop te letten?

Google search moet de oplossing aandragen.
zie b.v. de site van "Alles over diabetes" - Bloedsuikermeter vergelijken
En lees termen als GDH-NAD, GOx, GDH-FAD, GDH-PQQ..

Een diepgaander onderzoek is te vinden op https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3317395/
(Accuracy Evaluation of Five Blood Glucose Monitoring Systems Obtained from the Pharmacy)
Interessant leesvoer . . . maar de meesten zullen het afdoen met 'het zal wel...'
Overigens, in die test blijkt een relatief goedkope meter het beste te presteren.

Enfin, na de nodige omwegen hebben we dát gevonden.

Nu een z.g. saturatiemeter (bepaling zuurstofpercentage in bloed).
Hopla... weer zo'n oneindige lijst. Prijzen van 25 euro naar boven de 100 euro.
Gelden daar ook ISO normen voor, goedkeuringen en dat soort zaken?

Dus gooi ik het maar in het midden: misschien iets voor de Consumentenbond om aan dit soort apparatuur aandacht kan schenken? Met name waarop men moet letten bij aanschaf.
Mogelijk zijn er nog meer zaken die vallen in deze categorie? Denk aan bloeddrukmeters.

Een suggestie slechts.

Ik geef toe, het is iets anders dan wasmachines of frituurpannen 🙂

14 reacties

Het probleem hiermee is eigenlijk dat je moet oppassen of wat je gaat"diagnosticeren" ook daadwerkelijk zinvol is. Er zijn mensen bij wie een onwaarschijnlijke kans is uitgekomen bij een 'Body-scan' en dat ze daar iets hebben gevonden waarbij die mensen anders aan zouden zijn overleden. Daartegenover staat het veel grotere aantal "false positives", waarbij dus geldt dat het risico op een onterechte behandeling met nadelige consequenties (en mogelijk óók de dood) veel hoger is. Voor een uileg zie de Wiskundemeisjespagina hier: http://www.wiskundemeisjes.nl/20090427/vaak-moe-en-hoofdpijn/

Stel bijvoorbeeld dat één op de tienduizend mensen een bepaalde ziekte heeft en dat er een test voor deze ziekte bestaat die 99% betrouwbaar is. Dit betekent dat de test bij 99% van de personen die aan deze ziekte lijden een positieve uitslag geeft. Andersom geeft de test bij 99% van de personen die niet lijden aan deze ziekte een negatieve uitslag. Stel dat ik me laat testen met deze test (die 99% procent betrouwbaarheid klinkt me immers goed in de oren) en dat de uitslag positief is. Hoe groot is dan de kans dat ik deze ziekte heb? Denk maar even rustig na. Wat lijkt aannemelijk? Ongeveer 1%, 50% of 99%? Leg anders de krant even weg en ga er over nadenken in de zon op een terrasje.

Wat mensen wel over het hoofd zien is dat een behandeling nooit risico vrij is, en zelfs nadelige bijeffecten kan hebben, en je dus moet afwegen wanneer en of behandeling zinvol is.
In het kader van de BodyScan, zal die ene persoon die 'gered' is ongetwijfeld oordelen dat het effect gunstig is. Maar ook hier werkt de wet van de grote getallen, en als er door 10000 BodyScans 1000 onterechte behandelingen zijn uitgevoerd met bijbehorende gezondheidsschade en mogelijk (eerder) overlijden, weegt dat dus over het geheel genomen niet op tegen die 1 die gered is.
Reputatie 4
Badge +5
Uiteraard, een zekere 'voorzichtigheid' blijft geboden. Men kan deze kleine meetapparaatjes voor 'huishoudelijk gebruik' overal kopen. Ze geven een redelijke indicatie hoe het met het zuurstofgehalte in het bloed is, of hoe het zit met suiker.
Als dat grofweg binnen de marges valt, dan is er geen reden om aan te nemen dat er op dát punt een probleem is. Wel als hetgeen je meet beduidend afwijkt. Dan is een gang naar de huisarts aan te bevelen.

Eerlijk gezegd, bij deze categorie apparaten zou ik niet zo vlug bang zijn dat ze tot verkeerde interpretaties leiden. Men mag aannemen dat de kopers van deze apparatuur grofweg wel weten wát ze kopen. Denk aan sporters, stoppende rokers, longpatiënten/COPD -patienten, EHBO-ers, als het gaat om b.v. saturatiemeters.
Badge

Voor suiker is de bandbreedte heel specifiek, daar kan je onder of boven zitten, maar die grenzen zijn hard. Er zijn verschillende meters, maar als je ‘m niet vergoed krijgt, dan zou ik naar de webshop van de DVN gaan. Account aanmaken. Of naar een van de vele diabetes leveranciers. Als je voor het geval dat meet, neem een meter die ook in aanmerking komen voor vergoeding (dan weet je dat ie accuraat is) en let vooral op de houdbaarheid van de teststrips. Vaak is na eerste opening van de potje met de strikps, de houdbaarheid beperkt. Stel dat die 3 maanden is. Bij 50 strips in een potje, moet je gemiddeld net geen 2x meten, wil je ze opkrijgen. Bij een potje van 25 net geen 1x. De kosten zitten meer in de strips, niet in de meter zelf. Als je 1x week prikt, heb je maar 52 strips in een jaar nodig. Dus ik zou dar meer rekening mee houden. Als controle lijkt me 1x maand zat, en als je vermoedens hebt (veel dorst, veel plassen, suikerdrang)… Of na een flinke infectie (hoewel dat meer een type 1 moment is).

Reputatie 2
Badge +2

Voor mijzelf wilde ik een bloedsuikermeter kopen. Niet omdat ik 'suiker' heb, maar naarmate je ouder wordt is de kans groter dat je het ouderdomsdiabetes krijgt. Dat kan zelfs ongemerkt, heb ik gelezen.

Bijna iedereen gebruikt meters van ascensia  : de “contour” serie met display. niet duur en eenvoudig in gebruik. One Next kan ook maar dan moet je de telefoon bij de hand hebben. Strips moet je apart kopen. 

Als je een keer naar de huisarts gaat en ook een meeting vraagt ben je goedkoper uit. Zolang je op gewicht blijft en de BMI onder de 25 is zou ik mij geen zorgen maken. 

Badge

Het gevaar met Type II is dat je er net genoeg last van kan hebben dat op termijn er risico’s ontstaan, maar niet genoeg dat je het duidelijk merkt. Ik heb nog even gekeken, maar ik kan geen meters vinden die zoals vroeger de Breeze 2 van Bayer, individueel verpakte strips hadden.

Kosten technisch is de huisarts veel goedkoper, als je er 1x jaar komt, is het 30 seconden werk. Maar in de praktijk blijkt de gang naar de huisarts best een drempel,

En voor de mensen met prik angst, Roche heeft een lancet met cartridges, een van minst voelbare lancetten die ik ken.

Als je een meter wilt kopen, neem er dan eentje die wel goed is, Concreet, staat hij hier bij. Je kan nog wat opties aanvinken, maar elke meter hier voldoet aan de kwaliteitsstandaard. Voor een niet-diabeet is waarschijnlijk het meest interessant om te kijken naar evt. gevoeligheid voor bepaalde medicijnen, mocht je die gebruiken. Als je alle medicijnen en alle stoffen in het bloed aanvinkt (dus een meter die eigenlijk niet gevoelig is voor andere stoiffen/medicijnen), dan staat daar geen enkele meter van Ascensia tussen. Dat maakt die meters niet slecht, maar wel dat wel een selectie moet maken die bij je past.

Je kan ook een van de leveranciers van hulpmiddelen voor diabeten bellen, die willen je vast wel adviseren. Suc6

Reputatie 2
Badge +3

En voor de mensen met prik angst, Roche heeft een lancet met cartridges, een van minst voelbare lancetten die ik ken.

Over het algemeen een relatief armoedige reactie. 

Het is niet noodzakelijk veilig om naar de dokter te gaan. 

Dit kan wel veilig zijn in verband met bepaalde dingen, maar je moet zelf altijd heel goed weten hoe bepaalde dingen werken. 

Badge

Enig verstand van zaken is wel nodig, of tenminste makkelijk. Maar uit uw bericht @cbw62  begrijp ik dat enige kennis toch wel aanwezig is. Ik mijd de dokter niet, ook nooit doen. Maar je kan zelf ook wel veel uitzoeken.

Een schoonzus van me voelde zich altijd gezond en ging nooit naar de dokter. Tot dat ze gauw moe werd, en bijvoorbeeld met vakantie met ons tegen bergen niet meer op kwam. Toch maar eens naar de dokter. Die mat de bloeddruk, was 250 bovendruk. Dat kan niet zei de huisarts, even rusten maar dan meet ik daarna nog eens. Weer hetzelfde resultaat. Mijn apparaat is kapot even een ander  halen. De bloeddruk bleef hoog. Met spoed naar het ziekenhuis. Het aderstelsel bleek niet best, twee aneurisma (zeer zwakke plekken, aortadissectie)  in de slagader. Snel operatie in Erasmus MC. De hele slagader bleek broos, twee plekken repareren niet voldoende, een hele kunstslagader moest erin….. maar de operatie duurde aldus onverwacht lang. Een nier heeft het begeven. Kortom volop problemen, volledig invalide en uiteindelijk overleden.

Is het te voorkomen, moeilijk te zeggen. Maar zelf regelmatig de bloeddruk meten en aldus veel eerder naar de dokter gegaan had wellicht geholpen. Bloeddrukmeters zijn legio verkrijgbaar, er zijn ook testen en kies aldus een kwalitatief goede. Zo zijn er ook glucosemeters, zelf meten is helemaal niet zo'n probleem, ik moet het dagelijks 4x vanwege diabetes. Ook hier hoe eerder je erbij bent en tijdig naar de dokter gaat, hoe beter.

Een saturatiemeter/finger pulse oximeter is ook makkelijk te bedienen, je doet hem aan je vinger en de polsslag en zuurstofgehalte verschijnen. Ook zijn er testen van, neem een goede, hoeft niet altijd de duurste te zijn.

Zo kan je meer zelf doen, Er zijn nog heel wat meters, echter maak het niet te gek, maar weet wat je doet, overal kan je erover lezen, bij alle belangenverenigingen enz. Echt lees alles goed na, weet wat de aandoeningen betekenen en weet wat de uitslagen zijn en ga bij twijfel naar de dokter. Groet Leo.

Badge

En voor de mensen met prik angst, Roche heeft een lancet met cartridges, een van minst voelbare lancetten die ik ken.

Over het algemeen een relatief armoedige reactie. 

Het is niet noodzakelijk veilig om naar de dokter te gaan. 

Dit kan wel veilig zijn in verband met bepaalde dingen, maar je moet zelf altijd heel goed weten hoe bepaalde dingen werken. 

Niet helemaal duidelijk hoe een opmerking over een prettige prikpen armoedig is. Of waar ik zeg dat de huisarts veilig is. Hoewel, bij dat laatste, je mag wel aannemen dat de huisarts voor een bloedsuikermeting wel weet wat ze doen. Bovendien gebruiken ze vaker meters bedoeld voor meerdere personen. Dat zijn de meters die je voor jezelf koopt niet.

Wel is het goedkoper om de huisarts periodiek te laten controleren als je nog nergens last van hebt, omdat stripjes beperkt houdbaar zijn. Je betaalt €20-€25 per navulling, als je daarvan 50% of meer weggooit, zonde.Of nog erger, je meet met oude strips. Sommige meters weigeren, maar er zijn er zat die gewoon meten en foute uitslagen geven. Nee, da’s verstandig.

Bloedglucose is wat betreft moet ik wel/niet naar een dokter relatief simpel, tussen de 4.0 en 8.0 mmol/l niet, daarbuiten wel, ook al zit je maar een klein beetje over/onder. Type II is bij een kleine afwijking een stuk eenvoudiger aan te pakken.

En over weten hoe het werkt, dat valt mee. Ik heb dat eens aan een laborant gevraagd, ivm. HbA1c meeting. Geen idee, gelukkig kon de internist het me wel uitleggen, maar het is niet iets wat iedereen weet. Ik dacht dat je juist experts had opdat je niet altijd heel goed moet weten hoe dingen werken. Mijn ervaring is dat als je het wil weten, de doktoren dit graag uitleggen, moet je gewoon vragen.

Badge

Aan het thuis meten van verschillende zaken zitten risico's.

Als medisch analist weet ik hier over mee te praten.

De apparaatjes lijken zo simpel, maar er kan toch wel wat fout gaan.

• Het apparaat moet zorgvuldig bewaard en gebruikt worden. Schoon en droog houden. Niet laten vallen. Zorg ervoor dat er geen vocht (of bloed) in komt. Wordt de meter regelmatig gecontroleerd met materiaal waarvan je weet wat er uit moet komen.
  • De strips moeten zorgvuldig bewaard en gebruikt worden. Zorg dat deze schoon en droog blijven. Het potje meteen weer sluiten. (Als je de deksel open laat staan kunnen de strips soms al heel snel niet meer te gebruiken zijn door de luchtvochtigheid waar ze aan zijn blootgesteld.) Dus niet met vieze vingers een strip er uit halen. Strips niet over de houdbaarheidsdatum gebruiken. De strips niet aan de elektrodekant vastpakken. Overigens ook niet aan de kant waar je de bloeddruppel moet opbrengen.
  • De vingerprik moet zorgvuldig uitgevoerd worden. Niet teveel stuwen omdat anders de waarde verdund kan worden met weefselvocht. Niet prikken met vieze vingers. Nog resten van een sinaasappel kunnen invloed hebben op een glucose meting.

Bij ons in het ziekenhuis worden natuurlijk ook veel glucosemeters gebruikt. Ik ben een van de personen die de verpleegkundigen mag scholen in het gebruik. Hoe het apparaat werkt is in een paar minuten uit te leggen. Maar die scholing duurt ruim 3 kwartier. Omdat er gewoon veel meer haken en ogen aan zitten dan je in eerste instantie denkt. Zo mag een glucosemetertje (overigens ook de handmeters in het ziekenhuis) nooit gebruikt worden voor het stellen van de diagnose.

Maar ook bij ander soort testen zijn er risico's.

Mensen denken vaak dat een resultaat alleen maar positief of negatief kan zijn. Maar je hebt ook vals positief en vals negatief.

De opgegeven betrouwbaarheid van een test is alleen van toepassing als de test ook volledig op de juiste manier is uitgevoerd. En dat is vaak het probleem.

En bedenk nog iets.

Stel: de test is positief. Dan zit je daar thuis. Niemand waar je meteen aan kunt vragen wat dit nu precies in houdt. Niemand die het resultaat meteen kan relativeren. Je hebt m.b.v. internet heel snel een lijstje maken met wat je dan allemaal kunt hebben. Maar je vindt niet de argumenten om deze dingen weer te kunnen wegstrepen.

Samenvatting:

• Het materiaal moet goed en betrouwbaar zijn.
  • De uitvoering moet goed zijn.
  • En je moet de test ook kunnen en willen interpreteren.
Badge

@C.M. Widdows 

De glucose in het bloed is door een patiënt makkelijk te beïnvloeden. Een paar dagen voor de controle bij de dokter weer braaf aan de regels houden en de glucose is weer netjes binnen de marges.

De HbA1c is de glycosylering van het hemoglobine (HB) in de rode bloedcel.

Er zal altijd glucose aan het HB gaan zitten. Maar bij een hoge glucosewaarde wordt er ook meer glucose aan het HB gebonden.

De "losse" glucose waarde in het bloed is makkelijk te beïnvloeden.

Het HB in de rode bloedcel gaat 3-4 maanden mee. Het gebonden glucose blijft dus langer in het bloed te meten.

Op deze manier krijg je een lange termijn gemiddelde wat veel meer informatie geeft dan een losse glucosemeting.

Badge

Punt was, de laborant kon het me niet uitleggen, mijn internist wel. Ik toen ook, 30 jaar geleden.

En zo makkelijk beïnvloedbaar is je bloed glucose niet, als dat zo was zou ik door me te houden aan de ‘regels’ genezen zijn. Laatste keer dat ik keek was het chronisch. Mijn internist helpt met vele adviezen, maar de belofte van opgelost door het houden aan de regels heb ik nog niet gehoord. U wilt niet weten hoe graag ik zou willen dat het alleen je houden aan de ‘regels’ was. En met mij vele anderen.

Bovendien, als het lichaam geen probleem heeft, is de bloed glucose niet buiten de normale bandbreedte te krijgen, bij diabetes lukt dat wel. Bij sommige types kan je onbehandeld ook soms binnen de bandbreedte zitten. Maar dat is wel wat anders dan te zeggen dat je met het volgen van regels het normaliseert. Gewoon niet waar.

Badge

Punt was, de laborant kon het me niet uitleggen, mijn internist wel. Ik toen ook, 30 jaar geleden.

En zo makkelijk beïnvloedbaar is je bloed glucose niet, als dat zo was zou ik door me te houden aan de ‘regels’ genezen zijn. Laatste keer dat ik keek was het chronisch. Mijn internist helpt met vele adviezen, maar de belofte van opgelost door het houden aan de regels heb ik nog niet gehoord. U wilt niet weten hoe graag ik zou willen dat het alleen je houden aan de ‘regels’ was. En met mij vele anderen.

Bovendien, als het lichaam geen probleem heeft, is de bloed glucose niet buiten de normale bandbreedte te krijgen, bij diabetes lukt dat wel. Bij sommige types kan je onbehandeld ook soms binnen de bandbreedte zitten. Maar dat is wel wat anders dan te zeggen dat je met het volgen van regels het normaliseert. Gewoon niet waar.

Hallo,

De “losse” glucose is makkelijker te beïnvloeden dan de gebonden vorm.

Wat vroeger regelmatig voorkwam is dat als een patiënt, die normaliter de aanwijzingen voor zijn diabetes niet goed naleeft, een paar dagen voordat hij een dagcurve moest laten prikken zich wel aan die regels houdt (regelmatig prikken en correct de insuline toedienen) waardoor de waardes die bij de dagcurve worden gemeten binnen de acceptabele marge voor een diabetes patiënt valt. Waarmee vervolgens de arts het idee kan krijgen dat de behandeling goed werkt en dat de patiënt het goed onder controle heeft.

Met behulp van de HbA1c is dergelijk gedrag dus niet meer te verstoppen.

Ik bedoelde niet, dat als je je aan de regels houdt, dat je dan kan genezen.

Ik bedoelde wel, dat je vroeger de dokter (en ook jezelf) voor de gek kon houden.

Excuses dat mijn eerdere bericht op meerdere wijzen geïnterpreteerd kon worden.

Reputatie 2
Badge +3

@Annemiek. 

De dingen die je zei komen heel zorgvuldig over. En de verkeerde persoon belast wordt.

Ik bedoel dat de hele gedachte van bijvoorbeeld suikerziekte twijfelachtig is.

Reputatie 2
Badge +3

Zover duidelijk is, als het genoemd is dan heeft het onderwerp bescherming nodig. 

Het onderwerp heeft bescherming nodig. 

Het is iets dat voor iedereen zwaar weegt. Daarom verzoek: een reactie op dit onderwerp van heel veel mensen. 

Ik weet er meer van zogezegd, maar er kan niet heel veel mee tot zover. In ieder geval is er de vrije burgerlijke* ruimte. 

*In een verband als dit valt teveel op met het woord hamburger. Net als bij oorlog. Wie dan eigenlijk garant staat voor de verdediging. Met letterlijk eigen lichaam.

Op het moment zie ik niet veel wat ermee kan. Er moeten meer mensen bij betrokken zijn. Het onderwerp zelf eist dit zelfs in het geval dat het letterlijk uitgesproken wordt zo is gebleken. Het deed zich al eerder voor. Maar dat is ook hoe zoiets ligt zonder dat. 

Reageer