Supplementen Calcium-Magnesium-Zink + Vitamine D: wel of niet slikken?

  • 11 April 2019
  • 5 reacties
  • 9005 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Als je wat ouder wordt ( 65++) en zoals ik nu met tennis wat blessures achter de rug heb, duidelijk strammer ben dan in mijn jonge jaren , grijp je dan maar naar een makkelijk( en goedkoop) potje pillen. In dit geval Calcium-Magnesium-Zink + Vitamine D. Immers dat zou goed zijn voor je botten en spieren. Maar helpt het of moet ik het juist niet slikken omdat ik gezond eet en drink en dus al de dagelijkse portie vitaminen binnen krijg.

Zijn er forumleden die positieve of negatieve ervaringen hebben ? Ik lees inmiddels ook dat de combinatie een tegenwerking in het lichaam kan veroorzaken.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
In gevarieerd eten zitten eigenlijk alle stoffen die je nodig hebt.

Overdosis van Calcium-Magnesium-Zink is er niet zo snel, maar bij voorbeeld teveel aan zink kan wel koper vervangen in het lichaam en koper is juist weer nodig bij het vormen van bindweefsel en botten.

Teveel vitamine D kan behoorlijk wat problemen veroorzaken: https://www.thuisarts.nl/vitamine-d/klachten-door-te-veel-vitamine-d

Als iemand gedurende langere tijd te veel vitamine D tabletten slikt, kan dat klachten geven als:
  • misselijkheid,
  • verstopping,
  • verminderde eetlust en
  • slaperigheid.
Ook kan langdurig te veel gebruik schade geven aan nieren, hart en bloedvaten.

Maar op oudere leeftijd is een minimale aanvulling van vitamine D wel aan te bevelen: 70 jaar en ouder 20 microgram.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/heb-ik-extra-vitamines-en-mineralen-nodig-.aspx

Is te veel vitamines of mineralen slikken schadelijk?
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-te-veel-vitamines-slikken-schadelijk.aspx
Reputatie 3
Badge +4
Bert, bedankt ik ga een an ander via de links eens goed lezen ! En dan heb ik vanzelfsprekend ook nog mijn huisarts ...........
In gevarieerd eten zitten eigenlijk alle stoffen die je nodig hebt.
Justement!
Reputatie 2
Badge +2
gevarieerd eten is altijd goed advies, maar soms heb je een kanon nodig om een bug te zappen of in uw geval een bot te fixen, de meeste voedingssupplementen werken totaal anders (gerichter/sneller) dan het aanbod in de dagelijkse voeding, dat eerst nog door het lichaam moet worden verwerkt, daarom werken supplementen beter als je niet of weinig sport bv na een operatie of langdurig zit.

ze kunnen al snel de aangeraden dagelijkse hoeveelheid overschrijden, bij een korte stootkuur niet zo'n probleem, tenzij je al verminderde weerstand hebt en andere kwalen. Meestal moet je maanden lang met een strak regelmaat slikken om merkbaar resultaat te zien.

slik in dat geval bij voorbaat pillen met de losse werkzame stof en van een betrouwbare leverancier die de zuiverheid ook aantoonbaar willen en kunnen garanderen.
Een Dexa scan ( botdichtheid) wijst uit of je supplementen nodig hebt.
Na een breuk na schaatsen bleek ik mindere botdichtheid te hebben.
Ik had ,8 jaar geleden kalk en D3 moeten nemen wat ik met een korrel zout nam, omdat ik gezond eet.
nou vergeet het maar, want nu ben ik 15% achteruit en heb osteoperose .
Niet dat je er iets van merkt maar als je geen supplementen neemt kan je er van uit gaan dat je snel breuken krijgt of erger nog je botten verbrijzeld op oudere leeftijd.
Er zijn nu zwaardere medicijnen om osteoperose te stabiliseren maar de bijwerkingen vind ik niet acceptabel.
Elke vrouw boven de 50 zou D3 moeten slikken en waarschijnlijk ook calcium en magnesium.Check het bij je huisarts.

Reageer