Consumentenbond.nl
Vraag

Tandarts: onterechte factuur?

Badge
Ik kwam bij mijn tandarts voor de periodieke controle. Met een wat vage en lichte kaak-pijnklacht waarvan ik niet wist of het het kaakgewricht was of wellicht een sluimerende ontsteking onder een kroon. Hij vermoedde (maar wist het ook niet zeker) dat de kaakspier wat problemen gaf, en gaf vervolgens een instructie van minder dan een minuut om die spier weer los te krijgen. Met een vervolgconsult om te kijken of het geholpen had. Voor dat vervolgconsult van 5 minuten (waar we tot de conclusie kwamen dat de klachten nog altijd vaag aanwezig waren, maar waar hij het ook niet nodig vond om verder te gaan zoeken, tenzij de klachten erger zouden worden, en geen verdere instructies gaf) wordt vervolgens € 55 in rekening gebracht (niet vergoed) onder de noemer 'instructie spieroefeningen'. Duurder dan 4x5 minuten gebitsreiniging. Moet ik dat accepteren?? En valt zoiets niet onder de gewone consultkosten van periodieke controle cq vergoeding??

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik weet niet hoe andere tandartsen werken , maar de mijne weet precies wat wel en niet gedekt is via mijn aanvullende tandartsdekking . Hij gaat zelfs zo ver , dat hij het zo uitkient dat bij dure ingrepen het bijbetalen tot een minimum beperkt blijft. Maar pak de dekkingsvoorwaarden van je eigen verzekering er gewoon even bij . Daar moet te vinden zijn of dit wel of niet gedekt is. Anders de verzekeraar even bellen.
Badge
Het gaat hier niet zozeer over de zorgverzekeraar (dit is dus niet gedekt door mijn verzekeraar. Ik moet het volledig zelf betalen) als wel over de tandarts. Als hij het gewoon opgevoerd had als consult (1x periodieke controle, 1x extra consult) was het wél gewoon vergoed. Maar het lijkt er sterk op dat 'instructie' , al is het maar één mondelinge minuut, méér inkomsten oplevert.
Reputatie 3
Badge +4
Lijkt mij in ieder geval goed in het vervolg een andere tandarts te gaan zoeken 😁😂!!

Wat reviews bekijken, informeren bij vrienden en kennissen?
Badge
josiee schreef:

Lijkt mij in ieder geval goed in het vervolg een andere tandarts te gaan zoeken 😁😂!!

Dat is het hem juist, hij helpt ons al 25 jaar heel secuur en tot meer dan volle tevredenheid! Je zit dan vanzelf met een vertrouwensband die je ook niet zomaar wil beschadigen. En des te vreemder komt dan zo'n soort declaratie over.
Reputatie 3
Badge +4
Elteekaa schreef:

josiee schreef:

Dat is het hem juist, hij helpt ons al 25 jaar heel secuur en tot meer dan volle tevredenheid! Je zit dan vanzelf met een vertrouwensband die je ook niet zomaar wil beschadigen. En des te vreemder komt dan zo'n soort declaratie over.

Herken ik, dan is de vraag of de tandarts dat extra bedrag waard is!

Was ook tig jaren bij 1 tandarts, zeer tevreden, na jaren nam ie 2 assistenten aan, hoefde bijna nooit wat te gebeuren, behalve wat tandsteen verwijderen en 1 wortelkanaalbehandeling voor ontsteking. Vertrokken de assistenten en wilde tandarts minder patiënten, alleen nog die in een bepaalde postcode wonen.
Woonde ik niet, verwezen door hem naar andere tandarts.

OEFF OEFF, bij 1 e controle verwezen naar parodontologie praktijk voor flap over operatie en mondhygiënist. Maar die praktijk had een maandenlange wachtlijst. Bij volgende controle werd tandarts nijdig, waarom was ik nog niet bij die parodontologie praktijk geweest????
Ja wachtlijst, later kreeg ik van die praktijk te horen, dat tandarts was vergeten mij aan te melden als spoedgeval. En ja was de tandarts een die nieuwe foto apparatuur had aangeschaft, zo'n ronddraaiend model, moet wel natuurlijk wel terug verdiend worden. En trekken als conclusie was ie ook goed in.

De parodontologie praktijk raadde mij een andere tandarts aan, jong, enthousiast.
Wortelkanaalbehandeling moest overnieuw, was niet diep genoeg uitgevoerd.

Als patiënt heb je er weinig kijk op, ( behalve als je pijn krijgt) misschien beter eerst een second opinion te vragen over toestand van je gebit?

Reageer