Tandarts verwijdert tandsteen. Kosten € 1000,-!

• 14 October 2016
  • 1 reactie
  • 429 Bekeken

Ervaringsbericht........

Omdat mijn tandarts met pensioen ging, heb ik mij bij een andere tandartspraktijk aangemeld en daarbij vielen mij uiteindelijk meerdere dingen op:

1 - Terwijl ik mij via de website bij de tandarts A. had aangemeld, werd ik ik ontvangen door tandarts B. Het is een maatschap-praktijk met meerdere (verder niet genoemde) behandelaars als tandartsen en mondhygiënisten

2 - De opgevraagde patiëntenakte was er niet. Omdat bij de (betaalde) intake sowieso een grote contr​​ôle wordt gemaakt incl. röntgenfoto's, 'was dat géén probleem en niet nodig'

3 - De nieuwe tandarts waarschuwde meteen, 'dat mijn steeds gec​​ôntroleerde gebit een schrikbarend achterstallig onderhoud had: parodentitis en tandsteen van de bovendste plank'

4 - De aangekondigde eerste en noodzakelijkste behandelkosten voornamelijk voor een grondige gebitsreiniging (mondeling aangekondigd) ca. € 800, tot € 1.000,-

5 - Het is inmiddels met meerdere nacontr​​ôles en naslijpen zelfs duurder geworden

Ik vroeg mij nu af: Kàn men tandsteen eigenlijk zèlf verhinderen, wegpoetsen? of moet de tandarts of andere behandelaar dit bij iedere contr​​ôle blijven 'bijhouden"?

Ik heb dit eens opgezocht *):

tandsteen

parodentitis

__________________________________________________________________________* 😉 De tandarts heeft afwijkend van de aanbevelingen in de berichten, aanbevolen géén tandpasta Parodentax te gebruiken vanwegen het zoutgehalte (ook minder goed bij de CB-test), waardoor kleine wondjes niet genezen. Tevens wordt het dagelijkse ragen met verschillende dikke en dunnere borsteltjes min of meer als standaard voorgeschreven.

ERGO: Oudere tandartsen moesten m.i. flink, vaker en verplicht bijgeschoold worden! en de Consumentenbond zou de vele ragertjes op de markt ook eens kunnen onderzoeken!

1 reactie

Reputatie 5
Badge +5
Herkenbaar. Het lijkt er soms op dat tandartsen, na zo'n overstap, je gebit 'grondig' onder handen willen nemen, ondanks dat je trouw je (vorige) tandarts bezocht. Ook mijn tandarts ging met pensioen. De nieuwe tandarts ging ook 'grondig' te werk en verspijkerde in 5 jaar tijd zo'n 3900 euro - kronen en de nodige x-vlak vullingen. Dat is 25(!) jaar geleden (1991-1995).Toegegeven, daarna, tot op vandaag, was het allemaal 'rustig': alleen controles en wat tandsteen verwijderen. Sinds die tijd heb ik diverse tandartsen en (veel) verschillende z.g. preventie-assistentes. Ziet er allemaal prima uit. Nauwelijks tandsteen, hooguit een beetje aan de voorkant. Een niet te voorkomen wortelkanaalbehandeling, maar dat had niets te maken met tandsteen, parodontitis.

Hou mijn gebit heel goed bij: elektrische tandenborstel, stokers, ragers.(Overigens, terwijl ik met stokers/ragers bezig ben, hou ik de tandpaste in mijn mond en pas daarna spuug ik het uit, maar.. spoel -niet- na)

Op de vraag (kan men tandsteen zelf verhinderen) terugkomend:volgens de diverse preventie assistentes is tandsteen niet of nauwelijks te voorkomen. Hoe goed je ook poetst. Het ontstaat gewoon en naar het schijnt zou de een er meer last van te hebben dan de andere. Ik weet niet of ik zelf zou proberen om het te verwijderen - zie de aangehaalde site. Hoe goed lukt dat? Beschadig je niets? Wat is de winst, qua kosten? En dan nog... of je ontkomt aan het tandsteen verwijderen door de preventie assiste, durf ik te betwijfelen. Ze moeten immers geld verdienen...Ook al ben je maar een 2-3 minuten binnen, ze rekenen altijd 2x 5 minuten is mijn ervaring.

=

Reageer