Beantwoord

tandartspraktijk verplicht bezoek mondhygiënist

• 18 maart 2021
  • 9 reacties
  • 527 Bekeken

Mijn tandarts(praktijk) verplicht mij min of meer om voorafgaand aan de periodieke controle een behandeling te ondergaan bij de mondhygiëniste. Ik wil dat niet, maar het moet. “Wij doen dat altijd zo”. Mogen zij mij deze behandeling verplichten, wanneer ik een afspraak heb bij de tandarts en niet bij de mondhygiëniste?

icon

Beste antwoord door W. van Wijngaarden 18 maart 2021, 12:17

“wij doen dat altijd zo’'  lijkt mij geen steekhoudend argument. Heeft de praktijk geen algemene voorwaarden waarin een dergelijke regel is opgenomen hierover ?

Bij onze tandarts vragen ze bij een periodieke controle  wel of je ja/nee bij de mondhygiënist komt maar pas als je eenmaal in de stoel zit . Ik krijg wel sterk de indruk dat zij een dergelijke behandeling aanbevelen voor onderhoud van je gebit. ( ik heb trouwens veel aan de mondhygiënist gehad maar dat is natuurlijk heel persoonlijk)

Mocht het zo zijn dat zij u niet willen behandelen ( periodieke controle) als u eerst niet bij de mondhygiënist bent geweest is het wellicht verstandig om een andere tandarts te zoeken.

U heeft hierin denk ik wel het laatste woord.

Bekijk origineel

9 reacties

Dat heb ik ook een tijdje gehad.
Dan rekenen ze een half uur en die nemen ze ook.
Nu doet de standaards het zelf, 10 of 5 minuten.
Kost wel €150 p/h

Verplichten kunnen ze je niets.
Ik kan hier niet zien, of het noodzakelijk is.

Reputatie 2
Badge +1

Dat lijkt me niet kunnen. Dat zou van tevoren moeten zijn aangegeven. Hebben ze dat ooit als voorwaarde gesteld?  Hetzelfde geldt ook voor "verplichte” Röntgenfoto 's. 

Reputatie 3
Badge +3

“wij doen dat altijd zo’'  lijkt mij geen steekhoudend argument. Heeft de praktijk geen algemene voorwaarden waarin een dergelijke regel is opgenomen hierover ?

Bij onze tandarts vragen ze bij een periodieke controle  wel of je ja/nee bij de mondhygiënist komt maar pas als je eenmaal in de stoel zit . Ik krijg wel sterk de indruk dat zij een dergelijke behandeling aanbevelen voor onderhoud van je gebit. ( ik heb trouwens veel aan de mondhygiënist gehad maar dat is natuurlijk heel persoonlijk)

Mocht het zo zijn dat zij u niet willen behandelen ( periodieke controle) als u eerst niet bij de mondhygiënist bent geweest is het wellicht verstandig om een andere tandarts te zoeken.

U heeft hierin denk ik wel het laatste woord.

Reputatie 7
Badge +6

Er kan een goede reden voor zijn . Dat moet de tandarts dan wel duidelijk maken . Zelfs dan zijn we altijd nog baas over ons eigen lichaam lijkt me . Mijn vorige tandarts weigerde opeens tandsteen te verwijderen nadat hij in zijn praktijk een kamer verhuurde aan een mondhygieniste . Ik moest daar maar heen voortaan . Het was een maatschap met meerdere tandartsen in hetzelfde pand , dus zorgde ik dat ik naar een van de anderen ging , die het geen probleem vonden . Onze huidige tandarts heeft mijn dochter wel doorverwezen met een goede reden . Hij wil liever dat ik het ook doe naast de controles bij hem , maar hij accepteert mijn weigering en blijft gewoon tandsteen verwijderen.

Ik denk dat uw tandarts u tot niets kan verplichten maar dat uw tandarts u wel kan verzoeken uit te zien naar een andere praktijk. Goede kans dat u daar dan strikt genomen ook weer niet aan hoeft te voldoen maar dat tegen die tijd de relatie dan zover bekoeld is dat niemand daar mee gelukkig van wordt. 

De mondhygiëniste is uitgevonden om de tandarts te ontlasten en met het huidige gebrek aan tadartsten mag je eigenlijk ook wel wat medewerking van iedereen verwachten. 

Reputatie 7
Badge +6

Zit wat in Deen . In mijn geval deed de mondhygieniste voor een deel hetzelfde wat de tandarts al gedaan had op een pijnlijke manier . Verder was het erg lastig in te plannen tussen mijn werkzaamheden en verspilde ik er vaak heel veel tijd mee .  En in mijn voormalig beroep was ook een tekort aan mensen .  In mijn geval redenen genoeg om niet te willen tenzij echt nodig . In die tijd ook gedoe met de huisdokter gehad . Als ik drie probleempjes had , moest ik drie keer een afspraak maken . Dat dat voor mij problematisch was , had meneer geen boodschap aan . Bij mijn huidige huisarts geen enkel probleem mits ik het wel aangeef . Conclusie : Alle patienten zijn niet eender en alle zorgverleners zijn niet eender . Men zou waar mogelijk wat meer rekening met elkaar kunnen houden . 

Tot een jaar geleden nergens last  van gehad. Maar ik kreeg een nieuwe tandarts en die verwees mij door want het was echt nodig zei hij. Eenmaal daar kreeg ik ernstige waarschuwingen en moet nu iedere 3 maanden terugkomen. Zal best helpen maar ik heb toch mijn twijfels. Kost ook een hoop geld. Maar ja wat gebeurt er als je het niet doet? 

Reputatie 7
Badge +6

Vraag een second opinion aan een andere mondhygienist met uitleg dat de ene tandarts het kennelijk niet nodig vond en je nu met het andere uiterste zit , @A.M.J. van den Broek  . Vervolgens kun je aan de hand van de uitkomst kijken wat je doet . We zijn nog altijd baas over ons eigen lichaam . Het komt vaker voor dat zorgverleners het niet met elkaar eens zijn . Dan moeten we zelf trachten uit te vinden wat wel en niet nodig is . Dat valt niet altijd mee .

Vraag een second opinion aan een andere mondhygienist met uitleg dat de ene tandarts het kennelijk niet nodig vond en je nu met het andere uiterste zit , @A.M.J. van den Broek  . Vervolgens kun je aan de hand van de uitkomst kijken wat je doet . We zijn nog altijd baas over ons eigen lichaam . Het komt vaker voor dat zorgverleners het niet met elkaar eens zijn . Dan moeten we zelf trachten uit te vinden wat wel en niet nodig is . Dat valt niet altijd mee .

Helemaal mee eens, het beste advies dat er is; gebruik je gezonde verstand. Goed advies voor mensen die over een gezond verstand beschikken.

Reageer