Het is een onderwerp dat, volgens mij, niet vaak wordt behandeld hier: de keuze van een audicien.
Op fietsafstand kan ik hier naar 6 verschillende(!) audiciens. Allemaal gecontracteerd door mijn zorgverzekering.
En allemaal ‘top’ op basis van de websites van die audiciens zelf. e
En allemaal aangesloten bij StAr (Stichting Audicienregister).
En allemaal leveren ze een product op maat.
Dus maakt het niet uit waar je heen gaat?
De Google reviews, ik weet het niet hoor...
Geen van onze kennissen/vrienden heeft een gehoorapparaat, maar mocht men wel een gehoorapparaat hebben, dan is de ervaring veelal beperkt tot 1 audicien. Neem ik aan.
Kortom, in zo'n geval mis ik echt een goed onderzoek van de Consumentenbond!
Het gaat dus niet zozeer om de gehoorapparaten zelf, maar om de service, de begeleiding, het advies.
Via een andere site heb ik een Consumemtenbond-test uit oktober 2012 teruggevonden.
“Test Audicienketens” “Beter horen begint bij goed luisteren”
“
De Consumentenbond liet 13 slechthorende proefpersonen langsgaan bij 100 hoorwinkels. Hun wensen en mogelijk heden zijn vooraf in kaart gebracht door een onafhankelijk deskundige (een ‘audioloog’).
“
Zonder meer waardevol, maar ja, 8 jaar geleden alweer.
Met een vergrijzende bevolking en een groeiende behoefte aan gehoorapparaten zou een update op z'n plaats zijn. Althans, naar mijn idee.