Consumentenbond.nl
Beantwoord

Test mondkapjes?

• 14 oktober 2020
  • 36 reacties
  • 900 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Van de immer proactieve en anticiperende Consumentenbond had ik verwacht dat er inmiddels wel een gedegen test zou hebben plaatsgevonden van medische- en niet-medische mondmaskers. Mijn vraag: wanneer komt die?

Er is sprake van wildgroei. Met waarschijnlijk zwaar uiteenlopende kwaliteit (en prijzen). Door talloze webwinkels worden ze aangeboden. Hoog tijd voor orde in deze chaos.

icon

Beste antwoord door Imke 16 oktober 2020, 13:31

Dank allen, voor de suggestie om ook mondkapjes te gaan testen. Voor de overzichtelijkheid van de Community heb ik de topics van @Luctor en @Wienk-Soyer samengevoegd.

Voor een mondkapjestest is de marktdekking erg lastig, zeker omdat veel mensen in Nederland een stoffen of zelfgemaakt masker dragen. 

Onze buitenlandse partners hebben wel dergelijke tests gedaan Zij hebben juist gekozen voor mondkapjes die je in de supermarkt en bij de drogist kunt kopen. Deze  voldeden vrijwel allemaal aan de voorwaarden die er gesteld kunnen worden aan niet medische maskers.  Voor meer informatie over mondkapjes kun je deze pagina van onze website bekijken.

Bekijk origineel

36 reacties

Tja, de korte uitleg is dat ze allemaal, met uitzondering van de N95 gekeurde niet zoveel doen. Zie ook: https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577

Conclusions This study is the first RCT of cloth masks, and the results caution against the use of cloth masks. This is an important finding to inform occupational health and safety. Moisture retention, reuse of cloth masks and poor filtration may result in increased risk of infection. Further research is needed to inform the widespread use of cloth masks globally. However, as a precautionary measure, cloth masks should not be recommended for HCWs, particularly in high-risk situations, and guidelines need to be updated

(RCT= Randomized Controlled Trial) Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerandomiseerd_onderzoek_met_controlegroep

En als je ziet hoe grondig en langdurig die studie is uitgevoerd (in tegenstelling tot meer recente die in alle haast zijn opgetuigd), dan is dat niet een klusje voor de consumentenbond.

Reputatie 4
Badge +5

@Ronaldvr Er zijn een aantal gedegen onderzoeken gedaan. De medische mondmaskers (grofweg 2 soorten met elk een aantal ondersoorten) werken. Maar soms lijkt wat verkocht wordt daar alleen maar op. Ik denk dat een test, of vergelijkend onderzoek zo je wilt, beslist zinnig is.

Badge

Ik wil mondkapjes aanschaffen. Ik weet er weinig van en vind de veiligheid en draagcomfort (ik ben brildragend) belangrijk en de prijs wat minder belangrijk.

Dus ik dacht: “Ik zoek even de test op bij de consumentenbond om erachter te komen welke het beste zijn en waar kan ik die kopen.” Maar ik kan tot mijn stomme verbazing geen test vinden. En dat in een tijd waar vrijwel de gehele bevolking van Nederland die aan moet schaffen en een goede werking belangrijk is voor de volksgezondheid!

Waar blijft die vergelijkende test???

Badge

@Ronaldvr De consumentenbond is juist bedoeld om de helemaal niet deskundige consument zo goed mogelijk op weg te helpen met zijn keuzes. En daarvoor is het niet nodig zelf wetenschappelijk onderzoek te doen, maar wel om beschikbare onderzoeken te raadplegen en eenvoudige zaken zoals wasbaarheid, kwaliteit en draagcomfort van de elastiekjes, pasform (met name rond de neus i.v.m. brildragers), wegwerp of herbruikbaar, verschillende types, prijs, verkrijgbaarheid etc. te onderzoeken. Zodat ik als consument snel kan vinden waar ik goede kapjes kan kopen en waar ik op moet letten.

Die dingen zijn zowat ambulante handel. Een bedrijf koopt een partij in en als ze op zijn komt er een nieuwe partij. Hoe ga je bewaken dat de kapjes van de firma X na vier weken nog dezelfde kapjes zijn. Daarnaast kun je er op wachten dat wat er ook als beste uit de test komt, die zijn na publicatie binnen twee dagen uitverkocht en dan treedt punt één weer in werking. Je kunt feitelijk alleen producten testen die een merk hebben en ik zie geen merk op mondkapjes.

Badge

@RonaldvrLos daarvan is het aangehaalde onderzoek gedaan onder Hospital HealthCare Workers (HCW) en dat is een andere doelgroep waarvoor hogere eisen gelden dan voor gewone burgers.

Badge

Het gaat erom welke informatie de consumentenbond kan verschaffen om de consument te helpen bij de aankoop. Als er in het geheel geen aanbieders zijn met een vaste leverancier en  / of constante kwaliteit (wat mij zou verbazen, want die mondkapjes zullen we waarschijnlijk nog jaren nodig hebben) dan is er toch vast wel iets te zeggen over waar je op moet letten bij de aankoop of waar je betrouwbare adressen kunt vinden om ze aan te schaffen.

Reputatie 5
Badge +4

Die wegwerp mondkapjes kun je vrijwel overal kopen o.a. bij de Action, Kruidvat, supermarkt enz.

Reputatie 1
Badge

Ik wil mondkapjes aanschaffen. Ik weet er weinig van en vind de veiligheid en draagcomfort (ik ben brildragend) belangrijk en de prijs wat minder belangrijk.

Het gaat er veel meer om hoe je ze gebruikt, je kunt ze ook zelf maken. Op de site van de rijksoverheid zijn instructies en informatie te vinden zie link beneden.

Positieve reacties van brildragers zie ik bij de “BYD CARE” mondkapjes op de bol.com site.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/instructies

Reputatie 4
Badge +5

@Mazzel ‘Die wegwerp mondkapjes’ zijn dus wel de medische/ chirurgische mondneusmaskers. En die doen wat ze moeten doen. Ze houden zo'n 95% van jouw bacillen tegen. Maar een deel van wat verkocht wordt lijkt er alleen maar op. De hippe evt. zelfgemaakte stoffen gevalletjes doen vrijwel niets. Bespaar je het geld en de moeite.

Dus: wat zijn goede, correct gecertificeerde MEDISCHE mondkapjes? Dat is de vraag. Er zijn twee soorten, met elk een stuk of drie uitvoeringen, variërend van voldoende tot zeer goede bescherming. Het eerste type biedt vooral bescherming van de mensen die jij anders in hun gezicht spettert. Het tweede type (Ffp2 / Kn95) beschermt zowel anderen als jezelf, die zijn erg duur.

Laat je geen rad voor ogen draaien. En die oproep wordt hier nadrukkelijk ook gedaan aan de Consumentenbond.

Reputatie 5
Badge +4

Ik weet hoe het zit met mondkapjes, hoef je me niet uit te leggen. Als iedereen een mondkapje gebruikt dat alleen de ander beschermt, ben je uiteindelijk zelf ook beschermd. Dit natuurlijk wel met de minimale 1,5 mtr. afstand. Afstand is de belangrijkste factor voor bescherming tegen aerosolen.

Ja, de oproep wordt gedaan aan CB, dat kan ik ook lezen. So what?

Reputatie 4
Badge +5

@Mazzel Er had nog bij moeten staan @Tourist7 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb als brildragende nog geen kapjes kunnen vinden die echt goed aansluiten op het gelaat . Irritant gevolg is dat de bril beslaat . We moeten die dingen nu eenmaal dragen ongeacht of het wel , geen of weinig nut heeft  . Dan zou het wel fijn zijn als er exemplaren vindbaar zijn die dat probleem niet hebben . Als iemand dat weet en wil vermelden zullen alle brildragenden met dit probleem je dankbaar zijn . 

Badge +8

Dank allen, voor de suggestie om ook mondkapjes te gaan testen. Voor de overzichtelijkheid van de Community heb ik de topics van @Luctor en @Wienk-Soyer samengevoegd.

Voor een mondkapjestest is de marktdekking erg lastig, zeker omdat veel mensen in Nederland een stoffen of zelfgemaakt masker dragen. 

Onze buitenlandse partners hebben wel dergelijke tests gedaan Zij hebben juist gekozen voor mondkapjes die je in de supermarkt en bij de drogist kunt kopen. Deze  voldeden vrijwel allemaal aan de voorwaarden die er gesteld kunnen worden aan niet medische maskers.  Voor meer informatie over mondkapjes kun je deze pagina van onze website bekijken.

Reputatie 4
Badge +5

@Imke Goede gecertificeerde medische maskers worden ook in sommige winkels verkocht. AH, Etos, webshop 123Inkt. Andere winkels verkopen niet of niet-correct gecertificeerde vodjes, nep dus.

Reputatie 7
Badge +7

Het bewuste artikel omtrent mondkapjes tijdens de coronacrisis verschaft al een heleboel informatie en je kan het bijna als een soort test van allerhande mondkapjes gebruiken. Omdat al in het forum opgemerkt is dat er aan de lopende band vele mondkapjes verschijnen, meest merkloos, is het moeilijk om terdege alle kapjes te vergelijken. Velen zullen van dezelfde fabrikant afkomen en naar vraag van de afnemer kleine verschillen hebben. Voor kortdurende bescherming zijn de wegwerpkapjes prima geschikt en het goedkoopste. Je moet ze na gebruik wel weggooien.

Reputatie 4
Badge +5

@L.J.F. de Ruiter ‘Velen zullen van dezelfde fabrikant afkomen en naar vraag van de afnemer kleine verschillen hebben.’ Ik denk dat die aanname niet klopt.

Reputatie 7
Badge +7

Uiteraard is het iets dat ik ook niet zeker weet. Maar ik kan me zo voorstellen dat enorme parttijen in andere landen, neem China, worden gemaakt. En dat deze naar vele afnemers gaan, dus allemaal dezelfde kapjes. Dan zijn er altijd afnemers die er iets bijzonders op willen zetten, of kleine wijzigingen willen aanbrengen. Dat komt toch veel voor, maar is uiteraard geen wet van meden en perzen. Alleen kan het dus zijn je een ander kapje denkt te hebben terwijl hij uit dezelfde fabriek komt. Het is maar een idee.

Badge

Mijn vrouw heeft al een mondkapje voor me gemaakt, maar dat is voor mij niet bruikbaar omdat hij niet goed afsluit op de neus, waardoor mijn bril beslaat als ik het kapje voor doe. Het behandelen van de brillenglazen met anti-fog helpt wel iets, maar niet voldoende.

Ik ben daarom op zoek naar mondkapjes die aan de volgende eisen voldoen:

1. Herbruikbaar, dus geen wegwerp (“BYD CARE” valt dus af) of medische exemplaren.
    Ik wil er een aantal aanschaffen, zodat ik ze na gebruik een week kan ‘uithangen’ of anders wassen. Ik heb begrepen dat ze dan niet meer besmettelijk zijn.
  2. Ze moeten hun werk goed doen.
    Het tegenhouden van door mij verspreide grotere druppels en aerosolen (zie ook https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding) vind ik het belangrijkste. Ik weet dat de bescherming tegen besmetting door anderen beperkt is en hevig ter discussie staat.
  3. Ze moeten (voor zover mogelijk) comfortabel zitten en goed afsluiten, vooral dus op de neus.
  4. Te koop, dus geen zelfmaak.

Ik heb hierboven nog geen tips gezien die mij, gegeven de 4 hierboven geformuleerde eisen, verder hebben geholpen. Ik heb ook geen behoefte aan een volledig marktonderzoek want dat is niet haalbaar en ook niet nodig. Ik ben tevreden met één merk / type kapjes dat aan de 4 eisen hierboven voldoet en één adres waar ik het kan kopen. En het zou fijn zijn als de Consumentenbond daarbij zou helpen. Want gezien het aantal reacties lijkt hier toch interesse voor te zijn en ik ben vast niet de enige brildrager die geen zin heeft om zelf te gaan knutselen en ook geen wegwerpkapjes wil.

Reputatie 7
Badge +7

Nee, dat bent u niet. Een bril schijnt een grote kwaal te zijn voor de kapjes. Ik ben zelf ook brildragend en nog nergens een goed advies gehad. Dus u bent zeker niet de enige.

Reputatie 4
Badge +5

Zie het tv-programma Kassa morgen. Zij durven het aan. Ben benieuwd.

En wat de brildragers betreft. De lichte medische mondmaskers (de blauwe wegwerpkapjes, beste keus, een goed alternatief is er niet) goed om je neus klemmen. Bril eroverheen zetten. Brillenglazen met een druppeltje Dreft schoonmaken, dat gaat het beslaan tegen. Ik heb nergens last meer van.

Badge

Dank voor de tip!

De uitzending van Kassa was helder: de volgens de instructies van de overheid zelfgemaakte kapjes werken het slechtst.

In het algemeen helpen alle kapjes (ook de zelfgemaakte) wel tegen het verspreiden van druppels bij hoesten en niezen, maar de mate waarin ze de normaal uitgeademde lucht filteren is bij de meeste kapjes zeer beperkt. Eigenlijk werken alleen de medische wegwerpkapjes (type KN95) vrij goed, ook voor brildragers. De laagste prijs die ik daarvoor bij een vluchtig onderzoek tegenkwam was € 0,65 per stuk.

Het is vooral bizar dat de overheid het gebruik van mondkapje verplicht stelt, maar geen enkele eis aan de effectiviteit wordt verbonden. De NEN werkt al wel een tijd aan een keurmerk voor mondkapjes, maar vreemd genoeg niet in opdracht van de overheid. Het keurmerk zou over enkele maanden beschikbaar moeten komen.

Voor meer informatie raad ik echt aan de uitzending terug te kijken (de kapjes zitten helemaal op het einde). Ook via de webpagina https://www.bnnvara.nl/kassa/tags/coronacrisis is veel nuttige informatie te vinden, ook over het door de TU Delft uitgevoerde onderzoek. Voorlopig ga ik dus toch maar gebruik maken van de KN95 kapjes. Totdat er een goed functionerend duurzaam en herbruikbaar alternatief op de markt is.

Reputatie 4
Badge +5

Niet gedacht dat ik dit hier nog eens zou zeggen, maar er zijn in NL heel, heel veel mensen die zich heel, heel diep moeten schamen. Wat een blamage, deze mondmaskergate, die startte in maart van dit jaar.

Hoeveel onnodige besmettingen zou dit tot gevolg hebben gehad en nog hebben?

Wij Nederlanders zijn homo personatus, de masker dragende mens. Met het gezicht van Narcissus.

En waarom staat er onder de kop van dit topic dat het beste antwoord is gegeven door moderator Imke? Een illustratie trouwens van m'n opmerking hierboven. Een van de weinige goede antwoorden kwam van Kassa, TU Delft en de NEN (NEderlandse Norm/ Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut).

Reputatie 4
Badge +5

NB Overigens kwam ook dat goede antwoord veel te laat. Triviale kwesties kregen voorrang.

Reputatie 7
Badge +6

Wat ik aan de test van de TU-Delft op de uitzending van Kassa had willen zien is hoe uitgeademde lucht zich verspreidt in een binnenruimte zonder mondkapje en met mondkapje. Dat je kijkt in hoeverre je daarmee wel of niet de 1,5 meter overschrijdt. Want op televisie waren er ook onderzoeken dat de verspreiding met mondkapje 40% minder is dan zonder mondkapje. Het buitenland begreep daarom niet waarom in Nederland het dragen van mondkapjes nog niet was ingevoerd. 

Reageer