Consumentenbond.nl

Testen van Paracetamol tabletten.

Badge
Ik zou de consumentenbond willen vragen om eens een grondig onderzoek te doen naar Paracetamol tabletten. Je kunt ze bijna overal kopen. Zelf heb ik jaren deze tabletten gekocht bij de ETOS, AH, Kruidvat etc. De afgelopen periode was ik gedwongen om 3 x per dag 1000mg te slikken. Nu na mijn laatste aankoop van Livsane Paracetamol van een Apotheek merk ik een zeer groot verschil. Het verschil kan psychologisch zijn, maar zou dit toch willen uitsluiten. Ik heb ook begrepen na telefonisch contact met de consumentbond gisteren, dat er nooit eerder onderzoek is gedaan naar de samenstelling van de verschillende paracetamol tabletten die er te koop zijn.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dat is een goed idee.
Krijg je wel wat er op de verpakking staat?

Was het verschil juist een betere of slechtere werking?
Badge
Ik heb het alleen nog maar over het verschil tussen Paracetamol tabletten.

De werkzame stof paracetamol zit ook in de willekeurige lijst van producten zoals : Kinderparacetamol; Panadol; Sinaspril-paracetamol; Paracetamol; Citrosan; Hot Coldrex; Zaldiar; Roter-Paracetamol; Paracetamol/vitamine C; Excedrin;Tramadol/Paracetamol; Apotel; Antigrippine paracetamol en vitamine C;
Reputatie 2
Badge +3
Dat is interessant. Vraag: waren dosering en toedieningsvorm hetzelfde? (500/1000 mg; tablet/capsule/zetpil) Zaten er misschien toegevoegde stoffen in, zoals coffeïne of codeïne?
Badge
Daar heb je een goed punt aangehaald :

Etos/AH tablet 500 mg paracetamol

Etos/AH zeggen in de bijsluiter voor de 500 mg. Welke stoffen zitten er in dit middel? De werkzame stof in dit middel is paracetamol.
  • Een tablet bevat 500mg paracetamol.
  • De andere stoffen in dit middel zijn maiszetmeel, gelatine, croscarmellose natrium en magnesiumstearaat.
Kanttekening : Etos/AH tablet dus de andere stoffen zijn gewichtloos?

Livsane tablet 500 mg paracetamol

Wat bevat Livsane Paracetanol 500mg

• Het werkzame bestanddeel is paracetamol
  • De andere bestanddelen zijn povidon(E1201), voorverstijfseld zetmeel, stearinezuur (E570) en natriumzetmeelglycolaat type A.
Kanttekening : Livsane geen uitleg over de hoeveelheid van de stoffen?
Badge
De tabletten van AH/ETOS LIVSANE zijn gelijk 500 mg en bevatten geen extra stoffen zoals coffeïne of codeïne.
Badge
Op 6 schriftelijke vragen aan AH krijg ik het volgende antwoord.

Beste XXXXX,

Naar aanleiding van uw vragen over de paracetamol tabletten wil ik graag telefonisch contact opnemen met u. Wanneer en op welk nummer kan ik u hierover bereiken?

Ik verneem het graag van u en ik wens u een fijne dag!

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXXXXXXXXX

Medewerker Albert Heijn klantenservice

Wist je dat je op ah.nl/klantenservice veel antwoorden kunt vinden op je vragen?
Reputatie 2
Badge +3
En, heb je gebeld?
Badge
Yes, met een medewerker van AH gesproken.

Ze vroegen me de verpakking en bijsluiters op te sturen. Dit laatste heb ik ook gedaan, de verpakking van Livsane en ETOS 500 mg tabletten plus volledige bijsluiter Livsane en gedeeltelijk van ETOS.

Geen uitleg gekregen over de verschillen qua merken, ook niet over de beschreven feiten in de bijsluiter van AH. Volgens de AH bijsluiter bestaat een tablet bevat 500mg uit 500 mg paracetamol. De andere stoffen zoals: maiszetmeel, gelatine, croscarmellose natrium en magnesiumstearaat zijn blijkbaar gewichtsloos.
Badge
AH gaat bij de producent mijn vragen stellen zoals:

• Meer duidelijkheid over de samenstelling van de 500 mg tabletten.
  • Wie test de Paracetamol tabletten voor de Albert Heijn, producent of een onafhankelijke instantie?
  • Wat zijn de test criteria voor het testen van deAlbert Heijn Paracetamol tabletten?
  • Wie heeft de test criteria opgesteld voor de Albert Heijn Paracetamol tabletten?
  • Hoe vaak vind er controle plaats op de samenstelling en geneeskundige waarden?
Reputatie 7
Is er geen apotheker die er meer over kan zeggen?
Reputatie 2
Badge +3
AH gaat bij de producent mijn vragen stellen zoals:

• Meer duidelijkheid over de samenstelling van de 500 mg tabletten.
  • Wie test de Paracetamol tabletten voor de Albert Heijn, producent of een onafhankelijke instantie?
  • Wat zijn de test criteria voor het testen van deAlbert Heijn Paracetamol tabletten?
  • Wie heeft de test criteria opgesteld voor de Albert Heijn Paracetamol tabletten?
  • Hoe vaak vind er controle plaats op de samenstelling en geneeskundige waarden

Goed dat AH dit initiatief neemt. Ben benieuwd naar de antwoorden, laat je weten als je wat hoort? ☺️
Badge
Goed Punt. Er is volgens mij nog nooit eerder een vergelijkend onderzoek gedaan naar Paracetamol tabletten. De bijsluiters zeggen niks, meerdere stellen dat elke 500mg tablet bestaat uit 500 mg paracetamol.
Badge
Interessant onderwerp! Bij Kassa kwam dit onderwerp eerder al naar voren. Hier werden doosjes paracetamol (500 mg) gekocht bij Lidle, Albert Heijn, HEMA, apotheek Mediq, Kruidvat en Etos. De grootste verschillen die uit de test kwamen waren gerelateerd aan de prijs, niet aan de werking of inhoud van de pillen.

Ben benieuwd of de Consumentenbond een onderzoek kan starten! Ben nu geïntrigeerd door dit onderwerp.
Badge
Laatste reactie AH na vraag over een update.

Op 17-6-2019 heeft u contact met ons opgenomen. Ons streven is om uw vraag binnen drie werkdagen te beantwoorden. Helaas is dit niet gelukt. Onze excuses hiervoor.

U ontvangt zo spoedig mogelijk onze reactie.

Met vriendelijke groet,

Team Albert Heijn klantenservice
Badge
Laatste reactie, terwijl ik eerst nog dacht dat ze de vragen zo zouden kunnen beantwoorden?

Goedemorgen Anri,

Allereerst mijn excuses voor de late reactie.

Jouw vraag is nog steeds in behandeling. Ik zal vragen wat de status ervan is.

Ik wens je fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Reputatie 5
Badge +5
Mijn vrouw werkt in een apotheek, en ik kan bevestigen dat er geen verschil zit in de standaard paracetamol-tabletten van de diverse fabrikanten mits het standaard tabletten van gelijke sterkte betreft, uiteraard.
Wel gooien veel fabrikanten er wat extra toevoegingen als coffeine in, of claimen ze een snellere opname door een of ander laagje om de tablet heen, etc.

Maar je wilt niet weten hoe vaak mijn vrouw mensen aan de balie krijgt die bij hoog en laag beweren dat merk A veel beter is dan merk B, of dat ze niet tegen merk A kunnen maar B uitstekend verdragen (en niet alleen bij paracetamol).

Angstwekkend hoeveel er bij mensen tussen de oren zit tegenwoordig...
Badge
Eindelijk een reactie van AH

Hierbij de reactie van de leverancier;
Zowel de paracetamol van Albert Heijn, als die van Etos, Kruidvat and Livsane, zijn wat we noemen “generieke geneesmiddelen”.
De kwaliteit waaraan deze geneesmiddelen moeten voldoen en de controles daarop zijn voor al deze middelen hetzelfde.
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (een overheidsorgaan/toezichthouder), heeft hierover een brochure gemaakt die ik u ter informatie stuur (zie bijlage).

De testcriteria (specificaties waaraan het product moet voldoen) voor de paracetamol van Albert Heijn zijn opgesteld door de fabrikant (zie bijsluiter) en goedgekeurd door de Nederlandse gezondheidsautoriteiten.
Elke batch die wordt geproduceerd wordt onderzocht aan de hand van deze opgestelde specificaties.

Het is heel vervelend dat u toch een verschil in werking heeft ervaren en wij zouden daar graag meer over willen weten.
Zou u ons kunnen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden?

1. Wat is uw leeftijd?
2. Waarvoor gebruikte u de paracetamol dit keer?
3. Welke dosering heeft u gebruikt?
4. Wat was het verschil in werking dat u ervaarde?
5. Gebruikt u nog andere medicijnen? Zo ja, is er recent iets veranderd in het gebruik daarvan?
6. Heeft u inmiddels een arts of apotheker bezocht? Zo ja, wat was hun reactie?
7. Hoe wordt uw (pijn)klacht u behandeld en hoe gaat dat?

Uiteraard hoop ik dat het snel weer beter gaat met u en als u nog vragen heeft, mag u uiteraard weer contact met ons opnemen”

Ik wens u een fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,

Madelon *

* [Gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]
Reputatie 7
Badge +7
Wat Paracetamol betreft is het een medicijn dat al heel lang bestaat. Inmiddels zijn de patenten eraf en mag iedereen paracetamol volgens de zoals dat heet stofnaam/generieke naam verkopen.
Als we beunhazen uitsluiten, immers overal heb je verkeerde mensen, dus ook leveranciers, dan mag Paracetamol alleen de stof Paracetamol bevatten zoals die via de medicijnlijst, de fabricagelijst, om even wat simpele termen te noemen, maar zoals die oorspronkelijk bij het ontstaan van het medicijn is samengesteld en opgesteld.. En leveranciers zoals Albert Heijn, Jumbo, Etos, Kruidvat, Trekpleister, alle gekeurde apotheken en apotheken ketens werken met de officiële stof Paracetamol, die vaak door enkele farmaceutische fabrikanten geleverd worden. Dus zoals @Aardvark stelt kan het best zijn dat de paracetamol van AH, Jumbo, Super, Lidl. Aldi enz,. enz. van dezelfde farmaceutische fabrikant komen. En verschillen in zelfde soorten en gewichten c.q. doseringen Paracetamol moeten dezelfde zijn. Al die zogenaamde verschillen, dit en dat is beter zijn onzinverhalen. Samenstelling is dezelfde, wel uiteraard 250 gr, 300 gr , 500 gr en 1000 gr enz. met elkaar vergelijken. Soms kan de persing van het tablet wat verschillen, dus steviger geperst, maar dat ligt aan de machine en doet niets af aan de stof. Aardvak 'zijn vrouw werkt bij een apotheek, daar is kennis aanwezig. Vraagt het iedere gewaardeerde en deskundige apotheek of artsen, verpleegkundigen die er voor gestudeerd hebben, en het antwoord zal gelijk zijn in elk geval wetenschappelijk en op feiten berust en geen zgn. verjaardagverhalen.
Pas overigens altijd op met medicijnen, leest de bijsluiter of kijk op internet, experimenteer niet zomaar zelf wat, hoewel Paracetamol één van de veiligste pijnstillers is. Groeten Leo.

Mr. Koekoek, I had the same experience with Livsane Paracetamol. It had absolutely no effect for my back pain, unlike the Kruidvat product which helps me sleep through the night. Has there been any research or investigation? Thank you.

Reputatie 7
Badge +7

Er is over paracetamol veel professioneel gepubliceerd. In vele medische tijdschriften is dat, met enige moeite, wel terug te vinden. Wellicht dat googlen paracetamol in combinatie met wetenschappelijke publicaties c.q. medische tijdschriften uitkomst brengt. Sorry dat gaat me te veel tijd kosten. En reclame, van welke ‘verkoper’ ook is bijna nooit wetenschappelijk onderlegd.

Thank you for your message. It is not about general research I epwas asking, it is into this particular brand that seems to be completely ineffective. It should be looked at in terms of possible irregularities…

Reageer