Tips tegen eenzaamheid? Deel ze hier!

• 13 June 2016
  • 4 reacties
  • 173 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Zo’n 35% van de Nederlanders is eenzaam. Het is een misverstand dat dit vooral 65-plussers betreft. Mensen tussen de 35 en 55 zijn vaker eenzaam, vooral door scheidingen, drukte op het werk en financiële problemen.

Er zijn verschillende manieren om je tegen eenzaamheid te wapenen

Doe zelfonderzoek. Vraag je af waarom je je eenzaam voelt en probeer een oplossing voor het probleem te bedenken, eventueel samen met de huisarts of psycholoog. Vergelijk jezelf zo weinig mogelijk met anderen. Zoek contact met oude bekenden, durf hulp te vragen en ga op zoek naar activiteiten die je eenzaamheid kunnen verminderen. Onderhoud je netwerk. Nog beter dan oude contacten opvijzelen, is ervoor zorgen geen contacten kwijt te raken. Een groot netwerk is de beste remedie tegen eenzaamheid.
Bekijk voor meer informatie ons dossier over eenzaamheid, zoals deze is verschenen in de Gezondgids (juni 2016).

Wat zijn jullie tips om eenzaamheid tegen te gaan?

4 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Je "netwerk" inschakelen om je eigen eenzaamheid te lijf te gaan is redelijk opportunistisch. Als het goede vrienden en kennissen waren, had je al eerder frequent contact met ze. Indien dat niet het geval was, waarom zouden ze jou dan nu ineens vaker willen zien? Uit medelijden?

Ik denk dat je bij eenzaamheid vooral zelf stappen moet ondernemen (indien je omstandigheden dit mogelijk maken uiteraard!):* Neem een hobby* Ga op een sportclub* Ga wat vaker uit (singles-vakanties)* Start een wat groter project (boek schrijven, een nieuwe studie, etc.)* Etc.
Mijn advies is wordt lid van LETS zie http://www.letscontact.nl/

Er is altijd wat te doen, er zijn veel verschillende types mensen met een enorme variatie in vaardigheden en kennis lid van LETS.

Je hoeft alleen te doen wat je leuk vindt en waar je zelf goed in bent.

Je activiteiten kosten niets of je krijgt er lokaal geld voor terug waarmee je diensten kunt inkopen voor zaken die je zelf niet leuk vindt om te doen.
Badge +2
LETS draait toch alleen om handel in spullen of diensten?
Ik heb dezelfde vraag als Y Bode. De LETS Website is teleurstellend als het gaat om dit serieus onderwerp.

Reageer