Consumentenbond.nl

Tips tegen hooikoorts

• 14 april 2020
  • 11 reacties
  • 4754 Bekeken
Tips tegen hooikoorts
Badge +8
  • Moderator
  • 1716 reacties

Tranende ogen en eindeloze niesbuien? Voor mensen met hooikoorts zijn deze klachten nu heel herkenbaar. Er zijn op dit moment namelijk veel pollen in de lucht waarop je immuunsysteem reageert met de aanmaak van histamine. Deze stof zorgt onder andere zorgt voor het opzwellen van je slijmvliezen en een prikkeling van de zenuwuiteinden. Gelukkig kun je met zelfzorgmiddelen je klachten al een stuk verminderen.

Wat zijn jouw tips tegen hooikoorts?

11 reacties

Al jarenlang draag ik een bril als ik naar buiten ga, meestal is dat voldoende maar dit jaar werd het zo erg dat ik uiteindelijk tabletten hiervoor heb gekocht (loratadine) bij de drogist.

Ook gebruik ik soms neusdruppels hiervoor maar maar sinds dat een familielid hierdoor niet meer kan ruiken ben ik daar nogal huiverig hiervoor.

In het begin gebruikte ik alleen een zonnebril maar gegeven moment overgestapt naar een bril met meekleurende glazen, zonder bril naar buiten dan heb ik ontiegelijk jeukende ogen.

Sinds een half jaar heb ik een multifocale bril, dus met een leesgedeelte onderin en dat scheelt weer minder bagage van een extra leesbril maar die gebruik ik alleen maar binnenshuis.

Aan die multifocale bril hangt uiteraard een prijskaartje maar toen hij in de reclame was voor de helft van de prijs ben ik overstag gegaan en heb nog geen seconde spijt !

Nu hoef ik bij het winkelen geen leesbril te pakken wanneer ik iets snel wil lezen.

Tegen de jeuk in mijn ogen en neus gebruik ik vaseline of bepantene . Klein beetje in oog hoeken tegen kriebels en in neus voor het slapen. Ook gebruik ik voor mijn huid die door de hooikoorts geïrriteerd is een goede zonnebrandcrème . Tevens kan ik niet zonder pillen in mijn geval cetrizine en neusspray tegen allergie en oogdruppels voor het slapen. Buiten loop ik met een zonnebril wanneer de zon schijnt want de zon verergerd de klachten. En het fijnste plekje in huis in deze periode is onder de douche of onder de koude natte lap op mijn gezicht. 

Sterkte allemaal met al het gekriebel en gesnotterd. 

Ik ben er al 10 jaar vanaf door de Medinose of de Bionase, en ik had het altijd loeizwaar met astma en permanent lopende ogen en neus . Yep, twee lampjes in je neus, nee ik besta echt en wordt niet betaald door een bedrijf. Twee in mijn omgeving zijn er ook vanaf met dit apparaatje. Waag de gok, kost nu wat meer met het hoogseizoen, €40,- maar hoe snel ben je dat bedrag al niet kwijt voor alle pillen? Ik hoef het ding maar een paar keer per jaar te gebruiken.

Badge +2

Dun laagje vaseline op het gezicht en de handen bij het naar buiten gaan, zonnebril op, en bij binnenkomst handen, onderarmen en gezicht wassen/afspoelen. En als ik dan toch nog een aanval krijg, ook mijn haren uitspoelen. Bij jeukende ogen even gaan liggen met een natte washand op de ogen, dat kalmeert en voorkomt wrijven. Op deze manier kwam ik mijn zwangerschappen door zonder hooikoorts medicijnen.

Ik gebruik nu ook al zo'n 10 jaar gebruik van licht therapie mbv van een apparaatje van Medisana dat met een bepaalde golflengte licht werkt dat je voor 5 minuten op je slijmvliezen in je neus laat schijnen. Ik liep toevallig tegen dit apparaatje aan vanwege een aanbieding en dacht waarom niet. Pillen hielpen amper.

Mijn ervaring is dat ik tijdens gebruik altijd enorm moet niezen en mijn ogen gaan ontzettend tranen. Dit is voor mij het teken dat het werkt en mijn lichaam reageert.  Daarna ben ik ruim 3 uur verlost van alle hooikoorts perikelen. De pillen werkten niet goed bij mij. Dit wel en ben er heel blij mee dat ik dit apparaat heb ontdekt.

Reputatie 7
Badge +6

Als mijn ogen gaan branden , helpt spoelen onder de kraan .

ik gebruik met succes de neusspray FLUTICASONPROPIONAAT van MYLAN, 50 mg. advies gevraagd bij de ETOS. Mag maar 1x per dag gebruikt worden.  Maar voordat ik spray hiermee, verstuif ik in mijn neus eerst met een zoutwateroplossing om de bacteriën te doden. Ook neem ik Hooikoortstabletten in RXT cetirizine diHCI 10mg.  Na een dag, soms 2 dagen, ben ik helemaal vrij van neussnuiten en tranende ogen.  K. Leidelmeijer

Badge +8

Wauw, wat een hoop goede en bruikbare tips! :thumbsup:  

Ik gebruik Allerlo druppels helpen goed ,soms moeilijk verkrijgbaar.

Ik heb so wie so tabletten FEXOFENADINE iedere ochtend en neusdruppels  Fluticason.

Daar heb ik veel baat bij , Maar als het zonnetje schijnt en de lucht is droog wil ik nog wel eens een keertje of wat flink niesen. 

Als ik thuis ben en ik voel dr kriebels is het eerste wat ik doe mijn handen wassen, en mijn gezicht wassen.

Mijn handen hebben dan allerlei stofjes aangeraakt wat pollen betreft en huisstof  en dan veeg ik over mijn gezicht en ik krijg al de kriebels.Als dan ook nog het zonlicht erbij komt ga ik helemaal door het lint. Als ik het dus voel is het eerste wat ik  doe handen wassen en mijn gezicht wassen en niet afdrogen. en de werkzaamheden aan de hulp overlaten. en even niet in de zon lopen , zonnebril , pet met grote klep heb ik dan altijd bij me.

En dan kun je bedenken dat ik vroeger dagen lang heb lopen niezen tot ik er achterkwam dat ik het best in een donkere kamer kon gaan liggen in mijn bed om tot rust te komen.Alle gordijnen dicht om het zonlicht tegen te houden. Want als ik daarmee in contact kwam was het einde zoek.

Reageer