Consumentenbond.nl

Tips tegen maagklachten

• 2 maart 2020
  • 5 reacties
  • 646 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1347 reacties

Heel vervelend: heb je net lekker gegeten, krijg je last van oprispingen of een opgeblazen gevoel. Dit soort maagklachten komen vaak door een combinatie van factoren. Gelukkig is er in de meeste gevallen iets aan te doen.

Je kunt bij klachten voor een zuurbindend zelfzorgmiddel kiezen, met een combinatie van aluminiumoxidehydraat (algeldraat) en magnesium(hydr)oxide. Ook kun je opletten wat je eet: sterk gekruid eten, koolzuurhoudende of zure dranken, koffie, pepermunt en vetrijke maaltijden kunnen maagklachten geven.

Wat is jouw gouden tip tegen maagklachten?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Bij twijfel en langdurige klachten beter even met de huisarts overleggen. Heb er al tientallen jaren last van . Vele onderzoeken en veel geprobeerde maagzuurremmers die niet bevielen verder is het uiteindelijk Pariet geworden dat goed beviel en naar behoefte geslikt werd . Pariet kon of mocht niet meer geleverd worden en is vervangen door Rabeprazonolnatrium . Voor brandend maagzuur in de slokdarm gebruik ik Maalox kauwtabletten, die zonder recept verkrijgbaar zijn . Voor alle middelen geldt , dat ik naar mijn lichaam  ‘  luister ‘ en proefondervindelijk niet meer slik dan echt nodig is . De huisarts weet dit en is het er mee eens. 

Reputatie 6
Badge +5

Zelden last van.
Maar is als nodig is gebruik ik even een ‘Kaiser Natron’ tablet.
Wat eigenlijk niet meer is, dan een beetje ‘baking soda’ in tablet vorm.
Als het branden heel erg is, laat je een enorme boer en ben je het kwijt.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb van m'n huisarts begrepen dat het regime hoe ik leef er invloed op heeft. Week in week uit vroeg op, geen tijd voor ontbijt, in de file, teveel koppen koffie, moe naar huis, grote bult met warm eten, laat naar bed, pilsje of wijntje erbij, dan trekt je maag het niet zo goed meer. 

Als ik dan een keer een uur vroeger naar bed ging was er nog geen verschil, maar als ik het een paar dagen achter elkaar deed wel. De stoelgang ging ook veel beter, mooi gezond bruin in plaats van donker. Schaaltje ontbijtgranen met melk voor vertrek, elke dag een glas melk in de lunchpauze, neem ook eens af en toe thee of cup a soup in plaats van koffie, en de warme hap 's avonds rustig eten en goed kauwen, en schep je bord eens minder vol. Het werkte bij mij. 

Reputatie 7
Badge +6

Dat kan ik me goed voorstellen , @Jan . Per persoon kunnen er ook verschillen zijn in oorzaken en gevolgen. Sommigen krijgen forse maag en/of darmklachten door stress . Heb ik lang geleden gehad. De huisarts adviseerde dringend om ander werk te zoeken omdat hij overtuigd was dat daar de oorzaak lag . Dat bleek te kloppen…..

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad zo dat niet ieder hetzelfde is en dus ook niet ieder dezelfde maagklachten heeft.  Er zijn vele soorten maagklachten en dan zelf maar wat gaan dokteren is beslist niet aan te bevelen, je kan het er veel erger door maken. Een echt simpele zuuroprisping kan je met een Rennie o.i.d. nog tijdelijk pareren. Maar dan gaat het over iets eenmaligs, iets verkeerd gegeten. Bij langdurige klachten naar de huisarts gaan. En als de diagnose juist gesteld is, kan je zelf nog beslissen wat je ermee doet, bijv. zijn dure medicijnen nemen of zelf gaan zoeken. Het irritable colon syndroom is momenteel enorm in de actualiteit. Er wordt dan een relatief duur medicijn, eigenlijk een hulpmiddel, aangeraden.  Al zijn de onderzoeken niet leuk, een darmonderzoek bijvoorbeeld, je kan dat alles toch eerst beter laten passeren, dan weet je in elk geval…. wat je niet hebt en het mogelijk een geïrriteerd darmsyndroom is en daar je leefwijze en eventueel medicamenten (Probiotica, veel voordeliger dan het dure medicament) op aanpassen. Darmklachten zijn geen simpele pijntjes. Groet Leo.

Reageer