Consumentenbond.nl

Tips voor een goede mondverzorging

• 5 februari 2021
  • 18 reacties
  • 2904 Bekeken
Tips voor een goede mondverzorging
Badge +8
  • Moderator
  • 1932 reacties

Een schoon, sterk en net gebit is belangrijk voor hoe je je voelt, maar ook voor je algehele gezondheid. Wij hebben een aantal tips voor een goede mondverzorging én hoe je dat betaalbaar houdt. 

Wist je bijvoorbeeld dat een goede tandpasta niet duur hoeft te zijn? Een gewone tandpasta is veel goedkoper dan een whiteningtandpasta en heeft doorgaans hetzelfde effect.

Heb jij aanvullende tips? Deel ze hier!

18 reacties

Ik kan niet zo goed tegen mint.
De fabrikanten roeren overal mint doorheen.
Dan blijft er maar 1 tandpasta over.

Reputatie 1
Badge +1

Een schoon, sterk en net gebit is belangrijk voor hoe je je voelt, maar ook voor je algehele gezondheid. Wij hebben een aantal tips voor een goede mondverzorging én hoe je dat betaalbaar houdt.

Met mijn tandarts ervaringen op een rij gezet vraag ik mij nog steeds af of de grootste besparing niet de tandarts zelf kan zijn.
In het verleden is er tijdens de verplichte controle en behandelingen voor de zgn. tandarts sanering bij vrijwel alle tandartsen (behalve een) veelvuldig geboord zonder dat ik voorheen ergens last van had.
Bij mijn laatste tandarts was dit niet het geval behalve tandsteen verwijderen aan de achterkant tussen de snijtanden van het ondergebit. Nadat deze tandarts stopte met de praktijk heb ik dan ook moeite gehad vertrouwen te vinden in een eventuele nieuwe tandarts. 
Na contact te hebben opgenomen met de zorgverzekeraar i.v.m. eventuele toekomstige gebitsproblemen en de vergoedingen hiervoor heb ik besloten te wachten met een nieuwe tandarts totdat dit ook echt nodig is. 
Ik zit nu inmiddels in het veertiende jaar zonder tandarts. 
Mijn laatste tandarts adviseerde mij tijdens een van de afspraken, vanwege gevoelige tanden door plaatselijk ietwat teruggetrokken tandvlees, sensodyne te gebruiken dit doe ik sindsdien en ik heb hier geen last meer van gehad. Voor het tandsteen gebruik ik een doehetzelf pakketje zoals deze met een soortgelijke schraper als die van de tandarts. 
Met dit en de aantal tips van de Consumentenbond hoop ik dit nog een tijdje zo vol te houden. 
Bovenstaand is dus geen besparing op de tandpasta die bij mij aan de dure kant is.

Als tandarts kan ik Tourist7 melden dat als je wacht tot er problemen zijn dat de kans groot is dat er bv een gaatje te diep is om gerepareerd te worden zonder wortelkanaal behandeling. Ook tandvlees problemen komen dan vaak te laat aan het licht.

Als je poetst met tandpasta en borstel dan poets je vaak alleen de boven-, binnen- en buitenkant van tanden en kiezen. Vaak wordt er niet geragert tussen de tanden en juist daar wordt dan niet gepoetst. Dat is ook de plaats waar de meeste gaatjes zich vormen en de meeste tandvlees problemen ontstaan. Dat is precies wat een tandarts kan nakijken en behandelen voordat de problemen serieus worden. Ook kan hij uitleggen en aangeven wat er misgaat en hoe hij dat kan herstellen.

Wegblijven bij de tandarts kan je uiteindelijk duur komen te staan als er daardoor veel moet gebeuren om het gebit te herstellen.

Een van de grootste problemen die zich met je gebit kan voordoen, is niet het gebit zelf, maar het tandvlees. Ontstoken en terugtrekkende tandvlees door die ontstekingen kan je hele gebit ruineren.
Ontstoken tandvlees is meestal gemakkelijk te constateren : zuig lucht tussen je tanden en kiezen door. Ruikt het niet fris, dan is het ook niet fris. Je hebt dan ontstoken tandvlees.
Een goede tandarts/mondhygienist(e) kan hier veel aandoen, als je niet te lang  wacht.
De nadruk is wel een G O E D E tandarts/mondhygienst(e).  Na ervaring met 5 tandartsen en ten minste even zoveel mondhygienisten kan ik vertellen dat er uitstekende, maar ook hele slechte tandartsen zijn. Hetzelfde geldt voor mondhygiensten.

Ik ben begonnen met Smyle poetstabletten. Je kauwt ze stuk (1!) en gebruikt ze ipv tandpasta.

Met en zonder fluoride. En de mondhygieniste was bij mij zeer tevreden over de verzorging van mijn gebit.

Extra voordeel: geen plastic waste van de lege tubes, maar een papieren zakje waarin ze worden geleverd. Een (refill) flesje waarin zo'n 100 tabletten ‘passen’, is jouw ‘tube’.

Reputatie 2
Badge +3

Het ruikt een beetje naar reclame.

Maar het idee erachter is goed alhoewel er ook recyclebare tubes zijn.

Maar gemiddeld 90 euro per persoon per jaar is voor een gezin met 2 kinderen amper op te brengen. Die zullen gewoon tubes blijven gebruiken denk ik.

Badge

Ik lees nu voor de tweede keer dat de Oral-elektrische tandenborstel een wel erg kostbare vernieuwing heeft ondergaan. De “ oude” gebruik ik al 20 jaar of meer, en is een uitstekende borstel voor een gezond gebit. De prijs van deze borstel ligt rond de E 20,-/ 25,- waarmee deze borstel ondanks de prijs van de opzetborstels voor veel mensen een haalbaar middel is om het hele gezin met goed verzorgde tanden door het leven te laten gaan. Het enige “ jammere” vond ik de onmogelijkheid het batterijtje te verwisselen, waarna hij nog eens jaren mee had kunnen gaan. De “ nieuwe” versie is een wel heel dure: E300,- voor de tandenborstel die toch echt niet meer doet dan poetsen! Ik vind dat dit een belachelijk product is geworden dat de Consumentenbond niet hoeft op te nemen in een “ gezonde mondhygiëne”-advies. En zeker niet mag rekenen tot de “ beste uit de test”! Dit is een raar duur artikel geworden, dat vast sterk verbeterd is in bepaalde opzichten, maar een “ gemiddeld” gezin zal zich zo’n duur ding niet makkelijk permitteren, terwijl de oude OralB voor een goede prijs te verkrijgen is! En ook zou moeten blijven!

Willy Luitze, Haarlem

De “ nieuwe” versie is een wel heel dure: E300,- voor de tandenborstel die toch echt niet meer doet dan poetsen! Ik vind dat dit een belachelijk product is geworden dat de Consumentenbond niet hoeft op te nemen in een “ gezonde mondhygiëne”-advies. En zeker niet mag rekenen tot de “ beste uit de test”! Dit is een raar duur artikel geworden, dat vast sterk verbeterd is in bepaalde opzichten, maar een “ gemiddeld” gezin zal zich zo’n duur ding niet makkelijk permitteren, terwijl de oude OralB voor een goede prijs te verkrijgen is! En ook zou moeten blijven!

Sorry, maar een product is de “beste uit de test” of niet. De “beste” geeft aan dat er geen ander product is dat beter scoort en is niet afhankelijk van de prijs. De “beste koop” is het redelijk geprijsde artikel dat het ook goed deed.

Badge

Ik poets mijn tanden alleen voor het naar bed gaan met een gewone tandenborstel en  meestal met een tandpasta met fluoride. Verder stook ik mijn tanden met houten tandenstokers. Is goed voor het tandvlees. Ik ben 73 jaar. Bij de laatste controle had ik voor het eerst sinds jaren geen gaatjes of ander ongemak.

Verder vind ik het onjuist dat de tandarts niet in het gewone zorgverzekeringspakket zit. Er gaat toch niets boven het eigen gebit? In onze mond vind de eerste stap van de spijsvertering plaats. Zodoende kan ik alles nog eten, van rauw tot zacht.

Badge

Ik lees nu voor de tweede keer dat de Oral-elektrische tandenborstel een wel erg kostbare vernieuwing heeft ondergaan. De “ oude” gebruik ik al 20 jaar of meer, en is een uitstekende borstel voor een gezond gebit. De prijs van deze borstel ligt rond de E 20,-/ 25,- waarmee deze borstel ondanks de prijs van de opzetborstels voor veel mensen een haalbaar middel is om het hele gezin met goed verzorgde tanden door het leven te laten gaan. Het enige “ jammere” vond ik de onmogelijkheid het batterijtje te verwisselen, waarna hij nog eens jaren mee had kunnen gaan. De “ nieuwe” versie is een wel heel dure: E300,- voor de tandenborstel die toch echt niet meer doet dan poetsen! Ik vind dat dit een belachelijk product is geworden dat de Consumentenbond niet hoeft op te nemen in een “ gezonde mondhygiëne”-advies. En zeker niet mag rekenen tot de “ beste uit de test”! Dit is een raar duur artikel geworden, dat vast sterk verbeterd is in bepaalde opzichten, maar een “ gemiddeld” gezin zal zich zo’n duur ding niet makkelijk permitteren, terwijl de oude OralB voor een goede prijs te verkrijgen is! En ook zou moeten blijven!

Willy Luitze, Haarlem

Helemaal mee eens. 

Heb een aantal jaren geleden flink moeten zoeken om een vervanging voor de eenvoudigste uitvoering (zonder timer) te vinden en die is nu ook niet meer leverbaar.

Ben het niet eens met commentaar van A. Deen, op deze manier accepteer je dat Oral B blijft innoveren en ons nieuwe techniek aansmeert die helemaal niet nodig is en het apparaat onnodig duur maakt.

Vroeger erg veel problemen met gebit en tandvlees gehad, maar sinds goede voorlichting en regelmatige controle door mondhygiëniste gaat het erg goed met mijn mond en gebit. Met een basale elektrische Oral B tandenborstel...

Hoofdzaak: mechanisch tandplak verwijderen en daar heb geen dure tandpasta bij nodig en ook geen pulserende bewegingen, cross action of een timer.

Maand geleden de mondhygiëniste daar nog eens naar gevraagd, zij zag ook niets in de innovaties waar Oral B zo over juicht en zij betreurt het dat dit bedrijf niet (voldoende) met de werkers in de praktijk communiceert. Volgens haar zou het enige voordeel van de nieuwe versie kunnen zijn dat ie een krachtiger motor heeft, maar volgens mij draait mijn basale exemplaar zelfs sneller…

Bert de Waard, Amsterdam

Willy Luitze, Haarlem

Helemaal mee eens. 

Heb een aantal jaren geleden flink moeten zoeken om een vervanging voor de eenvoudigste uitvoering (zonder timer) te vinden en die is nu ook niet meer leverbaar.

Ben het niet eens met commentaar van A. Deen, op deze manier accepteer je dat Oral B blijft innoveren en ons nieuwe techniek aansmeert die helemaal niet nodig is en het apparaat onnodig duur maakt.

Vroeger erg veel problemen met gebit en tandvlees gehad, maar sinds goede voorlichting en regelmatige controle door mondhygiëniste gaat het erg goed met mijn mond en gebit. Met een basale elektrische Oral B tandenborstel...

Hoofdzaak: mechanisch tandplak verwijderen en daar heb geen dure tandpasta bij nodig en ook geen pulserende bewegingen, cross action of een timer.

Maand geleden de mondhygiëniste daar nog eens naar gevraagd, zij zag ook niets in de innovaties waar Oral B zo over juicht en zij betreurt het dat dit bedrijf niet (voldoende) met de werkers in de praktijk communiceert. Volgens haar zou het enige voordeel van de nieuwe versie kunnen zijn dat ie een krachtiger motor heeft, maar volgens mij draait mijn basale exemplaar zelfs sneller…

Bert de Waard, Amsterdam

Niemand verbiedt u toch een apparaat te kopen dat aansluit bij uw persoonlijk wensen en geen in uw ogen overbodige innovatie bevat. U hoeft de beste uit de test niet te kopen als een minder exemplaar prima voldoet.

Badge

Niemand verbiedt u toch een apparaat te kopen dat aansluit bij uw persoonlijk wensen en geen in uw ogen overbodige innovatie bevat. U hoeft de beste uit de test niet te kopen als een minder exemplaar prima voldoet.

Bert de Waard: open deuren hoeven niet ingetrapt!

Reputatie 2
Badge +3

Er staan in de tandenborsteltest ook genoeg “beste koop” voor een betaalbare prijs.

Hoewel ik die hele geavanceerde ( veel duurder ) best mooi vind qua mogelijkheden en vormgeving heb ik het er gewoon niet ( meer) voor over.:wink:

Een verbinding met een app. op je telefoon is natuurlijk geinig, vraag is ook gebruik je het ook consequent dag in dag uit.

Kan me voorstellen dat ik zoiets een jaar of 25 geleden misschien wel gekocht had. Ik houd wel van dat soort gadgets.

Ik volsta ook met een elektrische tandenborstel middenmoter, 2 x per dag of na het eten even met een ragertje erdoor heen. De half jaarlijkse tandarts-controle ’s en 3 x per jaar naar de mondhygiënist moet genoeg zijn om de grootste problemen te voorkomen lijkt me.

De consumentenbond geeft voldoende mogelijkheden om een prima keus te kunnen maken en wat mij betreft horen de duurdere borstels daar ook bij.

Bert de Waard: open deuren hoeven niet ingetrapt!

Blijkbaar wel of ik snap het betoog niet. Moeten de Bond Oral nou wel of niet testen en als die als beste uit de bus komt moeten ze dat dan wel of niet rapporteren?

Als u functies overbodig vindt, wat ik zelf ook vaak genoeg meemaak want niet iedereen is hetzelfde, dan trekt U daar toch uw conclusies uit en is er toch geen enkele aanleiding om blijkbaar de beste tandenborstel uit te test niet mee te nemen in de tandenborsteltest.

Badge

Ben niet overtuigd dat het open deuren zijn.

Oral B claimt samen te werken met tandartsen, maar mijn tandarts en haar voorganger bevestigen dat niet. Net als de mondhygiëniste en haar voorgangers.

Ben niet overtuigd dat het open deuren zijn.

Oral B claimt samen te werken met tandartsen, maar mijn tandarts en haar voorganger bevestigen dat niet. Net als de mondhygiëniste en haar voorgangers.

Ik weet zeker dat dit geen onderdeel is van de test en dus niet ter zake doet bij de vraag; “Wat is het testresultaat van deze tandenborstel”

Ik ben begonnen met Smyle poetstabletten. Je kauwt ze stuk (1!) en gebruikt ze ipv tandpasta.

Met en zonder fluoride. En de mondhygieniste was bij mij zeer tevreden over de verzorging van mijn gebit.

Extra voordeel: geen plastic waste van de lege tubes, maar een papieren zakje waarin ze worden geleverd. Een (refill) flesje waarin zo'n 100 tabletten ‘passen’, is jouw ‘tube’.

Ben ermee begonnen om plastic afval te verminderen. Groot voordeel vind ik ook de smaak, de meeste tandpasta’s vond ik vies zoet smaken. Deze bevallen me prima, enige nadeel is de prijs. Nu even afwachten wat de tandarts van het resultaat gaat zeggen. Overigens zag ik al wel flinke prijsverschillen voorbijkomen op internet, hou dat nog even in de gaten. 

als je goed poetst en flost, heb je in principe geen tandarts nodig , dus ook geen ta verzekering. Of je gaat een keer in de paar jaar voor controle. 

Hangt er ook vanaf of je van nature een sterk gebit hebt of niet. 

Reageer