Consumentenbond.nl

Tips voor producten die muggenprobleem kunnen oplossen.

Dit jaar ga ik op vakantie naar het meer, waar er het waarschijnlijk barst van de muggen. Nou heb ik daar sowieso snel last van (dat ze me prikken), dus ik vraag me af, wat is de beste oplossing?

Heb ooit een geurpotje en muggenstekker gebruikt, dat werkte waardeloos. Ik zat zelf te denken aan een klamboe. Enige waar ik mee zit is dat ik de klamboe goed sluitend over het bed moet hangen. Ik weet ook niet of dat moet met schroeven of andere ophangmaterialen, dat kan natuurlijk niet in een gehuurd huisje. Dus ik ben benieuwd of er simpelere doch effectieve middelen zijn. Hoor het graag.

11 reacties

Een klamboe is voor de nacht een uitstekende oplossing je moet hem alleen wel ergens aan kunnen ophangen boven het bed. Ik heb nooit een “chemische/farmacologische” oplossing gezien die ook maar in de buurt kwam.

Reputatie 7
Badge +6

In de tropen gebruiken ze muskietenkaars zoals deze. Die werkt echt goed, maar is meer als je ‘s avonds bij elkaar zit. Op vakantie naar het zuiden zoals in Frankrijk gebruiken we die citronella kaarsjes. Werken ook goed. Muskieten kunnen echt niet tegen rook. Voor het slapen zijn klamboes prima. Ja, ze moeten opgehangen worden aan het plafond en lopen tot de vloer. Dan kunnen er geen muskieten van onderen erin vliegen. Maar zelfs in de tropen worden klamboes weinig gebruikt. Mensen liggen dan onder een laken of zo. Muskieten komen af op zweetlucht. Dus als je even doucht voor het slapen gaan is het al minder. In de supermarkt verkopen ze sticks met citroengeur om op je armen en benen te smeren. Als het echt erg is, is naast een klamboe zo’n spiraalkaars wel de oplossing.

Een klamboe is voor de nacht een uitstekende oplossing je moet hem alleen wel ergens aan kunnen ophangen boven het bed. Ik heb nooit een “chemische/farmacologische” oplossing gezien die ook maar in de buurt kwam.

Ik neem het maar gewoon mee en dan zie ik wel of het gemakkelijk op te hangen valt. Bedankt voor het advies! 

In de tropen gebruiken ze muskietenkaars zoals deze. Die werkt echt goed, maar is meer als je ‘s avonds bij elkaar zit. Op vakantie naar het zuiden zoals in Frankrijk gebruiken we die citronella kaarsjes. Werken ook goed. Muskieten kunnen echt niet tegen rook. Voor het slapen zijn klamboes prima. Ja, ze moeten opgehangen worden aan het plafond en lopen tot de vloer. Dan kunnen er geen muskieten van onderen erin vliegen. Maar zelfs in de tropen worden klamboes weinig gebruikt. Mensen liggen dan onder een laken of zo. Muskieten komen af op zweetlucht. Dus als je even doucht voor het slapen gaan is het al minder. In de supermarkt verkopen ze sticks met citroengeur om op je armen en benen te smeren. Als het echt erg is, is naast een klamboe zo’n spiraalkaars wel de oplossing.

Wellicht een verstandig idee om beiden dan mee te nemen. Zowel citronella als klamboe. Bedankt voor de tips in ieder geval! :)

Badge +8

Hi @HugoHors, als echte muggenmagneet heb ik zelf ook de nodige middeltjes geprobeerd. Bij mij werkt helaas alleen antimuggenmiddel met DEET erin. Beetje heftig misschien, maar het werkt wel heel goed!

Misschien hele basic tip. Maar gewoon zorgen dat alles dicht zit, ramen en deuren etc. Mocht je het toch open willen doen vanwege hitte, en er zijn horren, doe ze er dan voor! Deet is idd ook een goede optie! En overigens kun je een klamboe ook prima ophangen met powerstrips. Je hoeft niet te boren. 

Hi @HugoHors, als echte muggenmagneet heb ik zelf ook de nodige middeltjes geprobeerd. Bij mij werkt helaas alleen antimuggenmiddel met DEET erin. Beetje heftig misschien, maar het werkt wel heel goed!

Bedankt voor de tip! :) Welk DEET-middeltje gebruik je als ik vragen mag? Ik lees namelijk (https://www.hln.be/nina/fit-gezond/zijn-antimuggenmiddelen-schadelijk-voor-de-gezondheid-meer-over-chemische-stoffen-in-ons-dagelijks-leven~a8519e12/#:~:text=Er%20wordt%20echter%20wel%20eens,niet%20schadelijk%20voor%20je%20gezondheid.) dat er ook varianten zijn met een hoge concentratie chemicaliën wat schadelijk kan zijn. 

Misschien hele basic tip. Maar gewoon zorgen dat alles dicht zit, ramen en deuren etc. Mocht je het toch open willen doen vanwege hitte, en er zijn horren, doe ze er dan voor! Deet is idd ook een goede optie! En overigens kun je een klamboe ook prima ophangen met powerstrips. Je hoeft niet te boren. 

Zijn die eenvoudig te verwijderen dan? Zonder schade achter te laten of resten?

Badge +8

Hi @HugoHors, DEET is inderdaad een heftig middeltje. Je moet dus zeker goed opletten welke soort je koopt. Ik heb het destijds bij de apotheek gekocht. Het is nu op, dus ik kan je even geen merk aanraden. Maar ik zie dat de Apotheek zelf wel wat aanbevelingen doet over merken. Zie hier. Je moet wel echt goed oppassen met het gebruik. Dus bijvoorbeeld niet in de buurt van je mond smeren en na gebruik altijd je handen wassen. :relaxed:

Zijn die eenvoudig te verwijderen dan? Zonder schade achter te laten of resten?

Ja hoor. Er zijn genoeg varianten die je zonder resten kunt verwijderen. Ik zou ook geen zware variant aanraden, maar gewoon een basic type (zie:). Dubbelzijdig tape zou ik overigens afraden want dat laat vaak resten achter! 

Reputatie 2
Badge +1

Deze is handig op vakantie (of welk merk ook): https://www.bol.com/nl/p/deryan-bedtent-pop-up-grey-1mm-gaas-klamboe/9200000084059114/?bltgh=llh-S32a82MmwDPoVhBAgA.1_29.33.ProductTitle

Reageer