Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vakbekwaamheid assistent drogist

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2694 reacties
Na het zien van een reclamespotje van onze nationale, niet van de buis te branden drogist waarin Hadewich Minis enthousiast de assistent drogist in de groene blouse aankondigt, vraag ik me het één en ander af.
In een drogisterij hoort iemand met een vakdiploma aanwezig te zijn maar bij diens afwezigheid neemt de assistent drogist waar. Dat mag maar wie zegt dat die assistent niet slechts de eerste twee modules heeft gehaald en daarna niets meer aan bijscholing heeft gedaan of doet? Er komen steeds meer geneesmiddelen bij de drogist die voorheen alleen op recept verkrijgbaar waren, de dosering is weliswaar lager maar dat zegt niets, je kunt altijd een dubbele hoeveelheid van iets nemen. Hoe gaat die assistent met steeds meer zelfzorgmiddelen om, weet hij of zij daar voldoende van?
Het is allemaal te vinden in de bijsluiter en op het Internet maar er zijn ook nog bejaarden, digibeten en zelfs analfabeten.
Bij een drogist hier in de buurt is de drogist zelden te vinden, in bespreking, in een ander filiaal, telefonisch in gesprek, ziek, zwak of misselijk. Als je paracetamol koopt wordt er door degene die achter de kassa zit gevraagd of je ermee bekend bent, zeg je nee, dan word je naar de bijsluiter verwezen (dat heb ik bij twee verschillende drogisterijen geprobeerd). Koop je bijv. Ibuprofen of Esomeprazol dan vraagt niemand of je ermee bekend bent, als je gewone aspirine koopt wordt er ook niets gevraagd, als je anti stollingsmiddelen gebruikt moet je geen aspirine gebruiken. In een drogisterij horen ze dat volgens mij ook te weten. Ze hoeven geen apotheker te zijn, als ze maar over voldoende vakkennis beschikken zodat mensen die het niet allemaal kunnen opzoeken ook weten wat ze slikken.
icon

Beste antwoord door Meladorable 21 november 2018, 02:02

Worden er meer medewerkers bijgeschoold of alleen de drogist en de assistent drogist? Meestal zijn het van die heel jonge meisjes, ook jongens trouwens en dan vraag je je af hoe lang ze nog blijven, als ze geen vast contract hebben krijgen ze misschien niet eens wat bijscholing. De klanten zelf moeten natuurlijk ook vragen stellen als iets niet duidelijk is, anders
moet je niet zeuren als je geen informatie krijgt. Wat ik vervelend vind is dat je de bijsluiter bij drogisterijmedicijnen bijna nooit kunt lezen voot je afrekent, die zit in een dichtgeplakt doosje en om nou allerlei doosjes open te maken is ook niet netjes want ze gaan kapot.

Nee niet alle medewerkers, alleen de volgende functies; drogist, assistent drogist en de verkoper met het VID verkoper in drogisterij dit is een diploma met betrekking tot vitamines, vid verkoper mag enkel en alleen over vitamines advies geven; deze medewerker zal ook een speldje hebben met gediplomeerd verkoper i.p.v. verkoopmedewerker. Verder mag deze vid’er GEEN advies geven over medicijnen. Verkoopmedewerkers of vulploegmedewerkers mogen en kunnen je geen advies geven. Hier worden ze ook niet voor getraind.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Assistent-Drogist
Dit diploma heb je nodig voor een functie als eerste verkoper, assistent-filiaalmanager of waarnemend bedrijfsleider. Omdat je als assistent-drogist veel advies geeft, is er tijdens de opleiding volop aandacht voor productkennis en voorlichting. Om te mogen adviseren over zelfzorgmiddelen, heb je minimaal het vakdiploma Assistent-Drogist nodig. De opleiding duurt ongeveer 6 maanden.

https://www.werkenindedrogisterij.nl/vakopleidingen
Reputatie 3
Badge +4
Heb vorige week een ervaring gehad, waarbij je zelfs in een apotheek moet opletten.
Had het helemaal nauwkeurig opgeschreven, mondspoeling middel Natriumfluoride
0,05% FNA. Als ze dat in voorraad hadden wilde ik het kopen.
Medewerkster zocht het op op internet, komt ermee aanzetten en of ik wel even mee wilde komen naar de kassa. Ineens viel me die tekst op de verpakking op Chloorhexidine , dit wil ik niet ik wil Natriumfluoride. Ja maar dit is wel 0,05%. Kunnen wel veel producten 0,05% zijn maar dit is geen Natriumfluoride. Nieuw gezoek op internet, ander product gaat daarmee naar een senior medewerkster, minutenlang overleg, uiteindelijk komen ze allebei naar me toe.
Zie de verpakking, ja Natriumfluoride 0,05% FNA, die wil ik.
Reputatie 7
Assistent-Drogist
Dit diploma heb je nodig voor een functie als eerste verkoper, assistent-filiaalmanager of waarnemend bedrijfsleider. Omdat je als assistent-drogist veel advies geeft, is er tijdens de opleiding volop aandacht voor productkennis en voorlichting. Om te mogen adviseren over zelfzorgmiddelen, heb je minimaal het vakdiploma Assistent-Drogist nodig. De opleiding duurt ongeveer 6 maanden.

https://www.werkenindedrogisterij.nl/vakopleidingen

Maar je weet niet of iemand regelmatig wordt bijgeschoold, tenzij de werkgever daarop toeziet. Er komt zo vaak iets nieuws bij. Ik heb een aangetrouwde nicht die drogist was, ze is al een paar jaar met pensioen. Zij had om de haverklap een cursus en toen beperkte het assortiment zich tot aspirine, pleisters, groene zeep en vitaminepillen, nou ja, bij wijze van spreken, zaken als omeprazol, brufen en dergelijke waren nog uitsluitend op recept. Iemand die bijv. een vitaminepreparaat koopt en niet genoeg informatie op het potje aantreft moet de informatie dan van de ass. drogist kunnen krijgen zonder dat die eerst moet gaan googelen en dat gebeurt. Dan ga je dus twijfelen.
Reputatie 3
Badge +4
Ook opletten met nota's die ze zenden.
Zo kreeg ik vandaag een nota van infomedics voor een behandeling op 24 augustus bij mondhygiënist, ken ze al jaren die wachten echt geen ruim 2 maanden voor ze een nota zenden en ook nog geen enkele herinnering? Nee sturen ze gewoon een zogenaamd originele nota , met het verzoek die binnen 30 dagen te betalen.
Die nota heb ik al op 28 september betaald naar bankrekeningnummer zoals ze op nota vermelden, met vermelding van juiste omschrijvingsnummer.
Je kunt het proberen natuurlijk, maar ik trap er niet in!
Ik heb zelf ooit bij dit bedrijf gewerkt. Bijscholing is een verplichting om het certificaat verkoop van medicijnen te behouden. Hier word ontzettend streng op gecontroleerd en de boetes lopen hoog op die ze kunnen ontvangen. Voor een bedrijf is het zeer zeker van belang dat de medewerkers met regelmaat een bijscholing krijgen! Hier kan je dan ook zeker van uitgaan dat dit gebeurt.
Reputatie 7
Worden er meer medewerkers bijgeschoold of alleen de drogist en de assistent drogist? Meestal zijn het van die heel jonge meisjes, ook jongens trouwens en dan vraag je je af hoe lang ze nog blijven, als ze geen vast contract hebben krijgen ze misschien niet eens wat bijscholing. De klanten zelf moeten natuurlijk ook vragen stellen als iets niet duidelijk is, anders
moet je niet zeuren als je geen informatie krijgt. Wat ik vervelend vind is dat je de bijsluiter bij drogisterijmedicijnen bijna nooit kunt lezen voot je afrekent, die zit in een dichtgeplakt doosje en om nou allerlei doosjes open te maken is ook niet netjes want ze gaan kapot.

Nee niet alle medewerkers, alleen de volgende functies; drogist, assistent drogist en de verkoper met het VID verkoper in drogisterij dit is een diploma met betrekking tot vitamines, vid verkoper mag enkel en alleen over vitamines advies geven; deze medewerker zal ook een speldje hebben met gediplomeerd verkoper i.p.v. verkoopmedewerker. Verder mag deze vid’er GEEN advies geven over medicijnen. Verkoopmedewerkers of vulploegmedewerkers mogen en kunnen je geen advies geven. Hier worden ze ook niet voor getraind.
Reputatie 7
Goed om te horen van iemand die ermee bekend is.
ik dacht dat ik dat al had gezegd maar ik denk dat ik vergat op "reageer" te klikken,

Reageer