Beantwoord

Veilig Botox gebruik

Reputatie 1
Badge
Ik las laatst op nu.nl iets over dat er beter gewaarschuwd moet worden over de risico's van Botox.
Zelf was ik van plan om binnenkort vanwege cosmetische redenen Botox te gebruiken.
Is het veilig? Wat zijn de risico's
icon

Beste antwoord door wolters36 2 April 2018, 09:01

Bekijk origineel

27 reacties

Botox is gif toch? Het veiligste lijkt mij gewoon accepteren dat je ouder word en daar horen rimpels bij.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ga u een beetje ongenuanceerd antwoord geven.
Als het u te doen is om er "jonger, knapper en strakker uit te zien" zou ik zeggen:
Gewoon niet doen! Het is kankerverwekkend en het heeft ook andere risico's, al zal de enorme lucratieve commercie rondom dit onderwerp dat vanzelfsprekend bij hoog en bij laag ontkennen.
Alleen wanneer u echt met een groot probleem te maken heeft door bijvoorbeeld een afwijking of ongeluk waar u erg onder lijdt zou ik het eventueel overwegen.
Veel mensen vinden andere mensen die gewoon ouder worden met alles wat daar bij hoort veel mooier en natuurlijker dan strak gespoten en getrokken onnatuurlijke gezichten. Bovendien blijkt dat het probleem vaak vooral bij acceptatie van de persoon zelf zit en dat een make over hem of haar in de praktijk helemaal niet gelukkiger maakt.
Dus als er niet een erg groot probleem is: blijf gewoon wie u bent en wordt mooi ouder. ☺️
Je laat jezelf injecteren met een kortwerkende giftige stof en komt hier vragen wat daar de gevolgen van zijn ? Lijkt me niet bepaald een behandeling die de doorsnee consument ondergaat 😉 Misschien dat je eens een bn-er moet bellen, die weten er vast heel veel van .
Badge
Elke ingreep brengt risico met zich mee. Ik zou vooraf duidelijk me laten informeren.

Het is kankerverwekkend en het heeft ook andere risico's, al zal de enorme lucratieve commercie rondom dit onderwerp dat vanzelfsprekend bij hoog en bij laag ontkennen.

Nogal een statement om te maken. Waar baseer je dit op?
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je topic en welkom op de community @vandeVeen.
Een aantal communityleden geven aan dat botox een giftige stof is. Is dit voor jou reden om van je behandeling af te zien, of juist niet? In hoeverre mogen er risico's aan verbonden zijn? En wat heb je zelf al gevonden/gelezen? Ik ben benieuwd!
Reputatie 1
Badge
Ja dat is voor mij wel reden om af te haken. Ik ga geen risico's nemen met mijn gezondheid, was in de veronderstelling dat er geen risico's aanzaten maar als ik dit zo hoor dan maar niet.
Reputatie 7
Badge +4
@vandeVeen
Ik denk dat u daar heel verstandig aan doet.
En laat u niet door andere mensen die dit wel gedaan hebben overhalen "om het gewoon te doen" en u wijsmaken "dat het echt geen kwaad kan". Soms willen mensen nogal eens hun eigen beslissing op die manier goed praten, ook al weten ze diep van binnen eigenlijk ook wel dat het niet goed is.
Alle goeds!
Die cognitieve dissonantie werkt natuurlijk ook wel twee kanten uit. Ook de mensen die hun uiterlijk niet zo belangrijk vinden kunnen door de risico's groter dan nodig voor te stellen een rationele onderbouwing voor hun standpunt vinden, goedpraten was geloof ik het woord dat werd gebruikt. Het leven bestaat uit risico's en 'no guts, no glory'.
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer mensen er niet voor kiezen om met chemische rommel in hun lijf hun uiterlijk proberen strak te trekken wil dat niet zeggen dat zij niets om hun uiterlijk geven. Alleen kiezen zij er voor om gewoon op een natuurlijke manier ouder te worden en veel andere mensen vinden dit ook wel zo mooi. Los van de meningen, wanneer je daarvoor kiest loop je in ieder geval geen risico op schade door botox.
@Ekokok Zeker, alleen ging het nu even over het begrip cognitieve dissonantie.
Reputatie 6
Badge +6
Het klopt dat het een neurotoxisch gif is. Ik ben geen expert, dus ik reageer als mede-communitylid 😉. Een ingreep zoals een Botox-injectie is natuurlijk niet helemaal risicoloos, maar volgens mij ook niet zo gevaarlijk als sommige reacties geloven. Van belang is dat de ingreep gedaan wordt door een experts/professionals die voldoen aan de kwaliteitsnormen. Bij het nader onderzoeken kwam ik nog een bericht tegen van de Nederlandse vereniging van Dermatologie omtrent een Botox-leidraad.

Laat je dus goed/volledig informeren. Als je twijfelt, dan wellicht aan de huisarts vragen wat de risico's zijn de volgende keer dat je bij hem/haar op bezoek bent?
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb last van Bruxisme, dit is het bovenmatig klemmen en over elkaar schuiven van je tanden als gevolg van bovenmatig ontwikkelde kaakspieren. Mijn implantoloog heeft mijn kaakspieren zodoende ingespoten met Azzalure (Botox dus) met de bedoeling om die kaakspieren als het ware een beetje te verlammen om dat Bruxisme te voorkomen of verminderen.

Een Botoxinspuiting met een medische indicatie dus.
Reputatie 1
Ik heb last van Bruxisme, dit is het bovenmatig klemmen en over elkaar schuiven van je tanden als gevolg van bovenmatig ontwikkelde kaakspieren. Mijn implantoloog heeft mijn kaakspieren zodoende ingespoten met Azzalure (Botox dus) met de bedoeling om die kaakspieren als het ware een beetje te verlammen om dat Bruxisme te voorkomen of verminderen.

Een Botoxinspuiting met een medische indicatie dus.

Dan lijkt me Botox in ieder geval geen puur vergif zoals sommige hier het doen overkomen.
Heeft de arts je iets verteld over de risico's van botox?
Reputatie 7
Badge +5
@g-girl De arts heeft me niets verteld over de risico's van Botox. Over de vraag of het een vergif / giftig is ga ik me niet uitlaten omdat ik daar te weinig kennis van heb. Net zoals meer chemische geneesmiddelen heeft het een bepaalde werking op je lichaam en in dit geval heel plaatselijk. Maar is dat ook niet het geval met een plaatselijke verdoving? Ik ga maar uit van het principe dat zelfs al is het giftig het lichaam zoveel weerstand heeft en biedt dat het in ieder geval niet schadelijk is. Het risico zit hem vaak in de herhaling. Als jij éénmalig een bepaald medicijn (of zelfs een drug) inneemt in een verder gezond lichaam, dan is dat lichaam heel goed in staat is om de kwalijke bijeffecten van zo'n medicijn of drug te verwerken. Anders wordt het als jij het hele jaar door je lichaam blootstelt aan, in beginsel, giftige medicijnen. Ik denk zodoende dan ook dat je in principe banger moet zijn voor bijvoorbeeld een chemokuur dan voor zoiets.

Bij mij was het voorlopig eenmalig en misschien zijn er nog 1 of 2 herhalingen nodig.

Toevallig moet ik er straks heen om een paar andere (gebits)redenen. Mocht het botox-verhaal straks ook nog een vervolg krijgen dan laat ik dat vanavond hier nog even weten.
Reputatie 7
Badge +4
@g-girl
Een botox behandeling om je gezicht strakker te laten trekken werkt slechts korte tijd. Daarna moet je het dus opnieuw laten doen om het effect in stand te houden. Zodra je stopt ontstaat er een heel lelijk effect waardoor je er dus nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je er niet zo strak meer uitziet als je graag zou willen.
Elke vorm van gif is natuurlijk schadelijk dus ik begrijp niet wanneer mensen dat bewust in hun lichaam laten aanbrengen. Het is onzin te denken dat het lichaam het allemaal wel kan verwerken, het brengt hoe dan ook schade aan waardoor de gezondheid benadeeld wordt.
Het is natuurlijks ieder zijn vrije keuze om dit te doen, maar wijs is het niet. Accepteren dat je ouder wordt met alles wat daarbij hoort is een veel betere keuze en de meeste mensen waarderen dat ook veel meer dan een onnatuurlijk strak en "jeugdig" uiterlijk op een leeftijd die daar niet bij past. Gezond leven en gezonde, plantaardige voeding gebruiken en zo veel stoppen mogelijk schadelijke dingen te gebruiken en te doen heeft een enorm veel beter resultaat, niet alleen op iemands uiterlijk maar ook op de gehele conditie en welbevinden. ☺️
@Ekokok
Ik heb het al eerder gezegd maar uw hele verhaal is gebaseerd op "mijn keuze is de beste keuze want ik doe het zelf ook en ik ben het volledig met mezelf eens". Niet dat u geen valide punten aandraagt, maar u vergeet dat andere mensen argumenten anders kunnen wegen en dan tot andere conclusies kunnen komen.
Reputatie 7
Badge +4
@A. Deen
Nee, ik baseer mijn keuzes, informatie en adviezen die ik geef op feiten die ik ook kan onderbouwen.
Veel onverstandige keuzes zijn helaas gebaseerd op commercie, marketing, reclame, emoties, hebzucht van ondernemers, onzin die mensen zich wijs laten maken door de waan van dag, verslavingen, ingesleten gewoontes, trends en modeverschijnselen.
Natuurlijk heeft iedereen de vrijheid om zelf zijn keuzes te maken, maar ik zal er altijd naar streven om gezondheid en welzijn te laten prevaleren boven kortstondige behoeftes en handelingen die schadelijk zijn voor hen zelf en/of nadelig voor natuur, milieu en dierenwelzijn.
Reputatie 7
Badge +5
Ik blijf buiten de discussie maar mijn eerstkomende azzalure-behandeling zal pas eind augustus plaats vinden. Wel ben ik inmiddels met een zwaar verdoofde onderkaak terug gekomen van de behandeling. Maar och, morgenochtend is alles weer weg.
Reputatie 7
Badge +4
@F. den Oudsten
In uw situatie heeft het duidelijk een medische oorzaak waarvoor op deze manier een oplossing bedacht is. Indien u zich hier prettig bij voelt lijkt mij dit zinvol. U kunt vanaf een dag voor de behandeling tot bijvoorbeeld een of enkele dagen erna enkele malen Arnica D6 innemen wat zorgt voor een soepeler herstel en het helpt ook om de chemische stoffen van verdoving e.d. af te voeren. Het is een ultiem homeopatisch eerste hulp middel in tabletvorm of vloeibaar voor tal van blessures, operaties, ongelukken, verwondingen, tandheelkundige behandelingen en zelfs trauma's wat bij elke drogist en apotheek te koop is voor ongeveer 7 à 10 Euro, waar je dan jaren lang gebruik van kunt maken.
Reputatie 7
Badge +5
@Ekokok Ja, bedankt Eko. Maar het verdoofde gevoel is nu al bijna verdwenen. Overigens ben ook ik een fan van Dr. Vogel. Daar ga ik echter nu niet verder op in omdat dit buiten dit onderwerp valt maar bedankt voor de tip.

Misschien moeten we eens een onderwerp starten over zelf-medicatie. Ik ben er van overtuigd dat ook daar vele nuttige consumententips uit naar voren kunnen komen. Ik weet er zelf al een paar.
Reputatie 7
Als iets niet medisch noodzakelijk is denk ik: niet doen.
Het wordt ook gebruikt bij mensen die overmatig transpireren, dat schijnt een maand of drie tot vier te werken.
Reputatie 7
Badge +5
Ik was dit onderwerp al weer bijna vergeten. Bij de laatste keer is er iets mis gegaan in die betekenis dat de Azzalure aan de ene kant van mijn gezicht kennelijk wat zwaarder aansloeg dan bij de nadere kant waardoor ik toch een maand letterlijk met een scheef gezicht liep. Het leek wel of ik een beroerte had gehad. Gelukkig is dit nu weer helemaal weg. Maar zo zie je maar, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn en voor diegene die het puur om optische redenen willen doen .............. ik zeg NIET dat je dat niet moet doen maar wel, weet waar je aan begint.
Reputatie 7
Een plastisch chirurg kan je ook een strak velletje bezorgen, ik denk dat dat veel langer houdbaar is.
Reputatie 7
Badge +5
If it ain't broke, don't fix it.

Iedere huiddoorbreking en inspuiting kan een reactie of een infectie veroorzaken of een verkeerde reactie van het lichaam op een inspuiting of operatie met verlammingsverschijnselen van het lichaamsdeel tot gevolg.

De mislukte inspuitingen en operaties komen terug bij de chirurg en de gelukte komen naar voren in de krant, het tijdschrift, de glossy en in het dagelijks leven.

Weet de risico's, maar het gaat gelukkig heel erg vaak goed.☺️

Reageer