Consumentenbond.nl

Veilig zonnen doe je zo

• 1 augustus 2017
  • 7 reacties
  • 2403 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Denk jij dat je beter beschermd bent met een hogere factor zonnebrandmiddel? Niet waar!
Hoe hoger de factor, hoe lánger je beschermd bent. Alleen werkt zelfs de hoogste factor niet als je niet dik genoeg smeert. Omdat zonnebrand niet goedkoop is, ben je dus snel te zuinig met smeren. Lees hier meer feiten over zonnen.

In mei 2017 kwamen er nogal wat reacties los door onze test zonnebrandmiddelen, niet alle smeersels met factor 30 beschermden zoals geclaimd.

Wat is jouw geheim tegen verbranden? Praat mee!

7 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Voor de komende dagen wordt gewaarschuwd voor de zonkracht; in de krachtige lentezon kun je al binnen 20 minuten verbranden. Goed smeren dus!

Wij testen dit jaar zonnebrandsprays in plaats van -cremes. Wat gebruik jij liever, een creme, spray of roller?
Reputatie 6
Badge +5
Mijn ouders en ik gebruiken spray en creme.
Reputatie 7
Badge +4
Er wordt vaak gewaarschuwd dat het niet gezond is om uren in de felle zon te zijn.
Het schijnt een belangrijke oorzaak van huidkanker te zijn.

Ik gebruik nooit iets want heb een hekel aan die vette rommel.
Ik zorg dat ik niet te lang in de (felle) zon blijf.
Maar ik vind het ook al snel te warm 😥 dus vind dat niet zo erg. 😉
In de uren rond de middag ga ik 's zomers nooit in de zon liggen of zitten en bij lopen of fietsen zorg ik dat ik voldoende bedekt ben.
Vaak maak ik gebruik van de latere uren op de dag en avond om in de natuur te zijn.
Dan is de drukte weg en de temperatuur aangenaam. 😎
Reputatie 7
Badge +7
Enige tijd geleden spande Australian Gold een rechtszaak aan tegen de Consumentenbond omdat ze het niet eens waren met de uitkomst van onze test: daaruit bleek namelijk dat een zonnebrandproduct van Australian Gold niet de beloofde factor 30 haalde, maar slechts factor 15. Goed nieuws: de rechter heeft de Consumentenbond gisteren in het gelijk gesteld. Het volledige nieuwsbericht lees je hier.
Reputatie 1
Badge

Haha, net goed. Wel erg. Verwacht dat mensen die voor dit merk kozen echt voor kwaliteit willen gaan. Blijkt het tegenovergestelde waar.:yum:

• Hogere factor is langer beschermd.
  • Vaker smeren is langer beschermd.
  • Is ‘dikker’ smeren ook langer beschermd?

Is het een idee om een uitgebreider artikel te wijden aan de ingredienten van zonnebrand? Het liefst met een duideljjke lijst aan- of af te raden stoffen, en chemische namen die hier aan equivalent zijn...

Behalve de milieuinvloeden komt er voor steeds meer bewijs voor (cumulatieve) schadelijke gezondseffecten van chemische filters (zie oa onderzoek van de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2733085): De meeste chemische filters worden na 1 dag smeren al teruggevonden in de bloedbaan en/of moedermelk, gezondheidseffecten op kleinere organismen zijn negatief, voor mensen is dit onderzoek nog niet afgerond. 

• zijn er bewezen veilige chemische filters?
  • Welke nadelen kleven er aan minerale filters?

Ik zou graag een lijst aanbevolen ingredienten zien voor de Europese markt, omdat ik op de meeste flessen andere ingredienten tegenkom dan ik in de Amerikaanse rapporten terugvind. 

Dit overzicht heb ik gezien, maar is mij te summier:

https://www.consumentenbond.nl/veilig-zonnen/wat-zit-er-in-zonnebrand

Badge +8

Dank voor de suggestie, @JvR. Ik stuur deze intern door! :relaxed:

Reageer