Beantwoord

verdund Xarelto je bloed?

• 27 January 2021
  • 8 reacties
  • 188 Bekeken

Beste forumleden,

De internist heeft mijn "bloedverdunner" gewijzigd van acenocoumarol naar xarelto . Ik zou dan niet meer naar de trombosedienst hoeven en de werking was ander : acenocoumarol verdunt het bloed zodat er minder kans is dat er een propje blijft hangen en xarelto haalt de oorzaak van het tot stand komen van propjes weg.
Mijn vraag is :"Moet je ook stoppen met xarelto indien je geopereerd wordt?" Je zou zeggen van niet omdat het bloed niet dunner gemaakt is maar de veroorzaking wordt aangepakt.

Met vriendelijke groet,

Hans

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 27 January 2021, 23:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dit vraag je aan een arts, niet op een willekeurige community

Op deze plek zoeken artsen ook hun info.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/

Reputatie 7
Badge +6

Ruim voordat een operatie plaatsvindt krijgt men allerlei instructies . Daarin komen bloedverdunners ook aan de orde . Dat eerst doorlezen . Bij twijfel bellen met het daarin genoemde telnr. Vaak moet een aantal dagen tevoren met bloedverdunners gestopt worden op voorwaarde dat dit veilig kan . Tijdelijk een ander middel is ook een mogelijkheid . Eventueel andere instructies hangen van allerlei factoren af ter beoordeling van de arts . Die Xarelto lijkt me ook een bloedverdunner . Moet in de bijsluiter te vinden zijn .

Klopt ik moet ook drie dagen van te voren stoppen(en doe natuurlijk ook) maar vroeg me alleen de reden af omdat, als ik het goed begreep, je bloed van Xarelto niet dunner wordt.  In ieder geval dank voor jullie reacties wellicht dat er nog iemand weet of er inderdaad verschil is in werking(of dat ik het verkeerd begrepen heb).

Reputatie 7
Badge +6

Wat het verschil precies is , zou ik arts of apotheker liever vragen .

Reputatie 7
Badge +8

Het is uiteraard het verstandigst een arts, uw eigen internist, te raadplegen. Indien dat niet lukt of niet kan, en u kunt zelf zorgvuldig te werk gaan, dan is informatie ook elders te verkrijgen.

Sinds een aantal jaren zijn nieuwe antistollingsmiddelen beschikbaar. Het betreft de middelen dabigatran (Pradaxa®), rivaroxaban (Xarelto®), apixaban (Eliquis®) en edoxaban (Lixiana®). Deze werden in het begin NOACs (new oral anticoagulants) genoemd omdat het nieuwe middelen betrof. Omdat ze inmiddels niet meer zo nieuw zijn wordt ook de term DOACs (direct oral anticoagulants) gebruikt omdat het direct werkende middelen zijn. Deze middelen inactiveren direct de betreffende stollingsfactoren, zij werken dus direct en na stoppen van de inname zijn zij ook weer snel uitgewerkt. Omdat de nieuwe antistollingsmiddelen sneller uitgewerkt zijn kunnen vrijwel alle operaties en invasieve onderzoeken doorgaan nadat het middel één of enkele dagen is gestopt.

Nogmaals vraag dit soort zaken aan uw arts, of de apotheker of de trombosedienst.En anders google zorgvuldig uw vraag via het internet.

Dank duidelijk.

Reputatie 7
Badge +6

Dank voor de aanvulling , Leo . Zelf gebruik ik Ascal wegens vaatvernauwingen . Deze hoeft meestal niet gestopt te worden . 

Reageer