Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vergeten tandartsafspraak

• 1 februari 2020
  • 25 reacties
  • 940 Bekeken

Ik heb door persoonlijke omstandigheden een tandartsafspraak verkeerd onthouden, de verkeerde datum drong niet tot me door, kaartje zat in het vakje van mijn mobiel. Hiervoor wil de tandarts een slordige €120 rekenen voor een afspraak van een uur. Ik baal verschrikkelijk. Bovendien was ik te goeder trouw, want ik had het niet expres gedaan of had al eerder afspraken gemist. Ik snap dat het voor hen kosten met zich meebrengt, maar ze hebben niets verricht. Verder was ik er ook niet van op de hoogte dat ze mijn mobiele nummer niet hadden, dus hebben ze naar mijn vaste telefoon gebeld. Ik was niet thuis en mijn man hoort de telefoon niet zo goed meer. Ik kwam dus bij de tandarts en toen bleek die 2 dagen eerder te zijn geweest. Stel dat er een familielid op dat moment zou zijn overleden, dan is het toch erg hard om iemand met zo'n rekening te confronteren. Je mag dus in feite als patiënt geen fout maken, die wordt gelijk afgestraft met een boete, zo voelt het. Ik zou wel een officiële richtlijn willen weten, wat hun onkosten nu eigenlijk zijn in zo'n uur (waarbij ze natuurlijk allerlei klusjes konden doen die normaal blijven liggen) Wat zijn dus mijn rechten hierin? Ik heb verder geen idee omdat het nog nooit eerder is gebeurd.

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 8 februari 2020, 14:46

Het is voor mij buiten kijf dat de schuld ligt bij degene die niet op de ‘gemaakte’ afspraak komt. Ieder weet nu wel zo zachtjes aan dat als je een afspraak hebt met een huisarts, een ziekenhuis, een tandarts enz., dat je dan ook op die afspraak moet komen. En als je niet komt volgt er een sanctie omdat de tegenpartij met een ‘gat’ zit en met voorbereidingen voor de behandeling.  Daarvoor is dus ook een schadevergoeding goedgekeurd, er mag een bedrag berekend worden, een no-show tarief. Dat mag door de tegenpartij, dus de arts, dit geval de tandarts of mondhygiëniste zelf vastgesteld worden. 

Dat zijn de feiten, zo is het geregeld.

Ik verwacht dat TS @Stoplicht  dit nu wel weet en hier lering uit getrokken heeft. Neemt niet weg dat toch geprobeerd mag worden enige coulance te vragen voor de vergeten afspraak en met name dus voor het schadebedrag.  Het is immers een fors bedrag en we hebben niet allemaal dezelfde portemonnee. Ook ik zou trachten het bedrag iets naar beneden te brengen, maar dan past bescheidenheid en nederigheid…… immers met stroop vang je eerder…….. Eerlijkheid wint altijd maar loont ook niet altijd, dus ben ik zo ondeugend om een goed excuses naar voren te brengen, en dus zeker niet verwijtend…. maar dat laat ik aan TS over. Ik kan best begrijpen dat het bedrag voor je vergeten afspraak flink tegenvalt en je mag toch proberen daar trachten iets aan te doen…… bewust zijnde van je eigen schuld.

Verder ben ik het eens met alle mede forumleden die wijzen op de eigen schuld van de topic auteur. Groet Leo.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Mag de tandarts, mondhygiënist of orthodontist een bedrag in rekening brengen als ik mijn afspraak vergeten ben?

De tandarts, mondhygiënist of orthodontist mag een zogenaamd ‘no-show’ tarief in rekening brengen als u niet komt opdagen bij de gemaakte afspraak. Hij of zij mag alleen een ‘no-show’ tarief in rekening brengen als de praktijk u hierover van te voren heeft geïnformeerd. Dit kan bijvoorbeeld via informatie in de wachtkamer of via de website. De praktijk moet helder maken dat de zorgverzekeraar dit tarief niet zal vergoeden. Een ‘no-show’ tarief wordt dus altijd direct bij uzelf in rekening gebracht.

De Nederlandse Zorgautoriteit stelt geen maximumtarief op voor het ‘no-show’ tarief.  Uw tandarts, mondhygiënist of orthodontist bepaalt zelf een tarief voor de ingelaste tijd wanneer u niet komt opdagen.

Bron https://www.nza.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/mag-de-tandarts-mondhygienist-of-orthodontist-een-bedrag-in-rekening-brengen-als-ik-mijn-afspraak-vergeten-ben

Badge +8

Zijn er nog ontwikkelingen, @Stoplicht? En heeft het antwoord van Mazzel je kunnen helpen?

Reputatie 7
Badge +6

Tja , zo werkt dat . We moeten zelf zorgen dat we afspraken niet vergeten en zorgen dat al onze gegevens bekend zijn. Wij werken nog altijd met een kalender aan de muur waar we dagelijks langs lopen en ook alles wat van belang is op noteren . Bevalt prima .  Kunnen de huisgenoten ook zien en gebruik van maken. Verder sturen onze tandarts en ons ziekenhuis een week tevoren een herinneringsmail . Dat vinden  wij een prettige service . Ik vind wel dat de Zorgautoriteit van zorgverleners zou moeten eisen , dat het no-show tarief redelijk is . 

Reputatie 7
Badge +7

Het zgn. no-show tarief, voor een vergeten afspraak is toegestaan. In de tandartsen tarieven sfeer is dat Code C90. Helaas kan ik nergens een tarief vinden voor C90. Alle tarieven van 2020 zijn wel bekend, zie bij tandartsentarieven, maar ook bij depender, echter C90 ontbreekt. Het duurste C tarief is C28 uitgebreid onderzoek en bedraagt 104,95. In dat licht gezien is het tarief dat uw tandarts berekent wel hoog. Of zijn er 2, 3 enz. afspraken vergeten? Maar dat blijkt niet uit uw verhaal.  Verder mag de tandarts het bedrag voor niet komen opdagen op het spreekuur beslist geen boete noemen. U gebruikt die term, maar wellicht is die van uzelf. Ik zou eens met de tandarts gaan praten. Groet Leo.

Tja , zo werkt dat . We moeten zelf zorgen dat we afspraken niet vergeten en zorgen dat al onze gegevens bekend zijn. Wij werken nog altijd met een kalender aan de muur waar we dagelijks langs lopen en ook alles wat van belang is op noteren . Bevalt prima .  Kunnen de huisgenoten ook zien en gebruik van maken. Verder sturen onze tandarts en ons ziekenhuis een week tevoren een herinneringsmail . Dat vinden  wij een prettige service . Ik vind wel dat de Zorgautoriteit van zorgverleners zou moeten eisen , dat het no-show tarief redelijk is . 

Tja, die kalender waar ik normaal gesproken op kijk, was er dus niet. Dat was ook een reden waarom ik het vergat.

Het was een behandeling waarbij een restant van een kies getrokken zou worden, verder ook nog wat gaatjes, het zou een uur duren, verder weet ik niet uit mijn hoofd wat ze van plan waren.

Mij is wel eens mondeling verteld dat er wat betaald zou moeten worden, dat is ook redelijk, maar zóveel, ze rekenen gewoon een tientje per 5 minuten.

De site is ook vaag, ik kan niet eens de achternaam vinden van de mondhygiëniste die de praktijk leidt. Moet je die informatie zelf zoeken of moeten ze je van te voren laten weten wat de consequenties zijn van het vergeten. Best wel ‘rude’, als bv net je moeder is overleden om dan getrakteerd te worden op die boete (die benaming is inderdaad van mezelf)

Reputatie 7
Badge +7

Google u zelf eens op internet  onder vergeten tandartsspreekuur o.i.d. Zie o.a. https://www.kennemerland.nl/afspraak-vergeten/  of  https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/275/~/rekening-vergeten-afspraak-bij-zorgverlener

Zo kunt u wellicht een beetje te weten komen hoe andere tandartsen dat doen. Daarmee kan u wellicht bij uw tandarts wat van zijn prijs afkrijgen. En anders, als u lid bent van de Consumentenbond, vraagt daar eens om advies. Groet Leo.

Google u zelf eens op internet  onder vergeten tandartsspreekuur o.i.d. Zie o.a. https://www.kennemerland.nl/afspraak-vergeten/  of  https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/275/~/rekening-vergeten-afspraak-bij-zorgverlener

Zo kunt u wellicht een beetje te weten komen hoe andere tandartsen dat doen. Daarmee kan u wellicht bij uw tandarts wat van zijn prijs afkrijgen. En anders, als u lid bent van de Consumentenbond, vraagt daar eens om advies. Groet Leo.

Waar kan ik dan op die site dat antwoord vinden op de vraag? Ik kan het niet zo goed vinden op die site waar dat zou staan. Helaas ben ik geen lid van de Consumentenbond. Als de boete op het vergeten van de tweede afspraak maar €25 is, hoe hoog is dan de boete voor de eerste afspraak? Zou u dat voor mij willen vragen/opzoeken?

Wat is dan de consequentie van het niet wijzen op deze voorwaarden op de gestelde manieren. Het is bij mij alleen een keer mondeling gezegd, nergens hangt er iets over in de praktijk of ben ik gewezen op de hoogte ervan. Er is wel een uur tijd gerekend. Hoe zit dat dan met het element tijd?

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan mij uw ergernis goed voorstellen. Ik kan mij inleven in uw kwaadheid over een vrij hoog te betalen bedrag voor een per ongeluk vergeten afspraak.  Maar ik heb u de rekening niet gestuurd. Dus mij moet u geen antwoorden vragen, daarvoor moet u bij uw tandarts zijn. Ik probeer u slechts te helpen een weg te vinden om met de arts over de rekening te spreken en hem draaglijker voor u te krijgen. Want de tandarts staat in zijn recht, hij mag een vergeten afspraak (hoe plausibel de reden ook is) in rekening brengen. En wellicht bereikt u met een gesprek meer dan te blijven ageren.  Het is dan wel zaak dat u goed beslagen ten ijs komt. Ik kan dat niet voor u doen en garantie kan ik u ook niet geven, ik wens u verder veel succes, groet Leo.  

Ik kan mij uw ergernis goed voorstellen. Ik kan mij inleven in uw kwaadheid over een vrij hoog te betalen bedrag voor een per ongeluk vergeten afspraak.  Maar ik heb u de rekening niet gestuurd. Dus mij moet u geen antwoorden vragen, daarvoor moet u bij uw tandarts zijn. Ik probeer u slechts te helpen een weg te vinden om met de arts over de rekening te spreken en hem draaglijker voor u te krijgen. Want de tandarts staat in zijn recht, hij mag een vergeten afspraak (hoe plausibel de reden ook is) in rekening brengen. En wellicht bereikt u met een gesprek meer dan te blijven ageren.  Het is dan wel zaak dat u goed beslagen ten ijs komt. Ik kan dat niet voor u doen en garantie kan ik u ook niet geven, ik wens u verder veel succes, groet Leo.  

Wat zou ik dan ongeveer van de tandarts kunnen vragen? Want nu ging het via degene die achter de telefoon en de computer zit en ik zou dit liever niet met haar willen doen.

Er werd al gesteld dat €120 vrij hoog is en dat dit bij een uitgebreide behandeling hoogstens ongeveer €104 zou moeten zijn. Maar elders staat weer dat er bij een tweede vergeten afspraak €25 in rekening wordt gebracht. Ik vind dit nogal een verschil.

Anders loop ik wel even bij een andere tandarts binnen, om te vragen wat hij doet.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Stoplicht . Ik kon u niet eerder antwoorden vanwege visitebezoek deze avond. Ja dat gaat ook door en het is wel eens goed dat je even niet achter de PC zit.

Ik kan u slechts wat adviezen geven en daarbij wat gegevens aandragen over hetzelfde onderwerp. Als mij eenzelfde voorval zou overkomen zou ik dat ook niet leuk vinden, dat heb ik al gesteld. Natuurlijk is het dan mijn eigen schuld dat ik de afspraak vergeten ben. En de regels zijn nu eenmaal bekend, regels zijn regels. Maar de bedragen voor niet op het spreekuur komen zijn kennelijk niet vastgesteld. Ik kan ze bij C90 dus niet vinden. Het is dus aan de tandarts zelf over gelaten. Welnu dan zou ik mijn tandarts informeren over de kwestie en uiteraard excuses aanbieden voor het niet komen opdagen, maar toch enige coulance vragen aangaande het bedrag.  Het kan daarbij geen kwaad een goed excuses te hebben. En als u vervolgens meldt elders wat informatie ingewonnen te hebben dat kunt u verwijzen naar o.a de tandartspraktijk Kennermerland (maar met wat meer googlen over dit onderwerp, komen er meer tandartspraktijken aan bod). En als er zijn die pas na de 3e waarschuwing een hoog bedrag vragen kunt u wellicht uw tandarts overhalen eenzelfde coulance toe te passen. Maar het is waarschijnlijk wel zinvol dat u uw tandarts zelf te spreken krijgt. Het is een kwestie van Nee heb je en Ja kan je krijgen. Veel succes ermee. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Logisch dat je geen tarief kunt vinden voor declaratiecode C90, want er is geen vast maximaal tarief.
C90 wordt gebruikt voor niet-nagekomen afspraak. Maximaal mag het bedrag van de geplande behandeling in rekening worden gebracht.

Het rottige is dat die tandartsen daar in dienst zijn van die praktijk die geleid wordt door de mondhygiëniste, dus haar zou ik eigenlijk te spreken moeten krijgen.

Ik hoop dat ik wat coulance krijg wegens het:

1) Het was de eerste keer.​​ 2) Ik was er niet van op de hoogte dat ze mijn mobiele nummer niet hadden, ze hebben naar de huistelefoon gebeld en mijn man zat boven, ik deed boodschappen. Dochter hadden ze ook kunnen waarschuwen.

Reputatie 7
Badge +4

het ligt wel altijd aan die ander…...

Reputatie 7
Badge +7

Het is voor mij buiten kijf dat de schuld ligt bij degene die niet op de ‘gemaakte’ afspraak komt. Ieder weet nu wel zo zachtjes aan dat als je een afspraak hebt met een huisarts, een ziekenhuis, een tandarts enz., dat je dan ook op die afspraak moet komen. En als je niet komt volgt er een sanctie omdat de tegenpartij met een ‘gat’ zit en met voorbereidingen voor de behandeling.  Daarvoor is dus ook een schadevergoeding goedgekeurd, er mag een bedrag berekend worden, een no-show tarief. Dat mag door de tegenpartij, dus de arts, dit geval de tandarts of mondhygiëniste zelf vastgesteld worden. 

Dat zijn de feiten, zo is het geregeld.

Ik verwacht dat TS @Stoplicht  dit nu wel weet en hier lering uit getrokken heeft. Neemt niet weg dat toch geprobeerd mag worden enige coulance te vragen voor de vergeten afspraak en met name dus voor het schadebedrag.  Het is immers een fors bedrag en we hebben niet allemaal dezelfde portemonnee. Ook ik zou trachten het bedrag iets naar beneden te brengen, maar dan past bescheidenheid en nederigheid…… immers met stroop vang je eerder…….. Eerlijkheid wint altijd maar loont ook niet altijd, dus ben ik zo ondeugend om een goed excuses naar voren te brengen, en dus zeker niet verwijtend…. maar dat laat ik aan TS over. Ik kan best begrijpen dat het bedrag voor je vergeten afspraak flink tegenvalt en je mag toch proberen daar trachten iets aan te doen…… bewust zijnde van je eigen schuld.

Verder ben ik het eens met alle mede forumleden die wijzen op de eigen schuld van de topic auteur. Groet Leo.

Ik heb ook nooit mijn schuld ontkend. Mensen lezen niet goed en gaan daar klakkeloos van uit dat ik heb gezegd: het ligt niet aan mij.

Ik vind het bedrag veel te fors voor een eerste ‘vergissing',  zo heb je dus ook nooit enig meeleven voor iemand die vlak voor zijn afspraak bij de tandarts met bv een overlijden geconfronteerd wordt.

Dat was niet bij mij, dus dat mag wel wat hoger dan bij zo'n geval.

Ik vind enige aftrek wel op zijn plaats omdat ik vind dat zij gewoon mijn mobiele nummer moeten hebben waarmee ze patiënten kunnen waarschuwen. Als iemand die niet heeft, dan tekenen ze dat aan. Ja, dan heb je pech. Beide kanten moeten het uiterste doen. Zij hebben de afspraak op maandag gezet, terwijl ik eigenlijk voor me uit aan het denken was. Het was nog in januari, toen waren die veranderingen voor mij nog niet van toepassing. Verder heb ik ook niet opgelet.

Ik zou dus om te beginnen excuus moeten maken. Ik weet nu tenminste dat tandartsen vrij zijn om zo'n bedrag te vragen. (Al lijkt €104,95 eigenlijk het maximum)

Ze beginnen natuurlijk eerst met het allerhoogste bedrag te vragen, dan kunnen ze altijd naar beneden als de patiënt protesteert. Ze zien me waarschijnlijk voor zo'n gek aan die gelijk betaalt, maar dat doe ik niet meer. Wat dat betreft heeft deze maatschappij double standards. Ze lachen je achter je rug uit als je direct dat bedrag betaalt zonder protest.

Reputatie 7
Badge +7

Nogmaals alle begrip voor je irritatie, maar breng die nou niet bij de tandarts of mondhygiëniste naar voren. Stel je ten eerste zo vriendelijk mogelijk op en verder bescheiden, biedt je excuses aan, geef daar uitleg over en dan hopen dat ze enige coulance toepassen. En als dat niet zo is, staan ze in hun recht, maar je boosheid zal dan wel uitmonden in een andere tandarts zoeken.  Succes en sterkte, we horen wel hoe het afloopt. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

ok, even de nuance erin.

De tandarts had een uurtje vrij, en geen inkomsten. de kosten gaan echter wel door, de assistente zal ook niet ‘uit coulance met mevrouw Stoplicht werk ik wel voor een half uurtarief’. En de Albert Heijn zal dat ook niet zeggen als er aardappels gekocht moeten worden door de tandarts.

Het gaat mij er niet om dat we medelijden met de tandarts hoeven te hebben, maar wel om het principe. Je zorgt feitelijk voor verloren inkomsten van iemand. 

Reputatie 5
Badge +4

(Al lijkt €104,95 eigenlijk het maximum)

Dat lijkt maar zo, maar is zeker niet het maximale bedrag.

Je kunt van de tandarts of zijn medewerkers niet verwachten dat ze ieder familielid gaan bellen. Blijkbaar heb je dus nooit je mobiele nummer doorgegeven aan de administratie.

Als je man niet meer zo goed de huistelefoon hoort als hij boven is, kun je een 2e toestel op de bovenverdieping zetten.

Afspraken kun je (met reminder) noteren in je smartphone.

Kortom genoeg mogelijkheden om vandaag de dag geen afspraken meer te vergeten.

Proberen de factuur omlaag te krijgen, mag en kan natuurlijk altijd.

Het gaat erom dat ik niet wil betalen, ik vind het bedrag gewoon te hoog. Zeker voor een eerste keer. Ik wil in ieder geval zeker weten waar die kosten dan zitten, anders wil ik korting. Ik verdien zelf €15 per uur, de assistente zat op een gegeven moment in de supermarkt te werken, dus zo veel zal het niet zijn wat ze verdient. De tandarts misschien wel €30, huur voor de praktijk misschien een tientje, kom je op €55.

Reputatie 7
Badge +4

ik wil, ik vind….

Hallo Stoplicht,

Wat ik mij nog heel goed herinner is dat mijn tandarts in Nijmegen 24 guldens (€10,89) rekende als je een afspraak niet minstens 24 uur vooraf had afgezegd. Het stond op iedere afsprakenkaart.

Dat is wel redelijk lang geleden, maar als het nu €120 kost heeft de inflatie wel héél erg hard toegeslagen. (Ik weet dat tandartsen het moeilijk hebben).

Ik ben het volledig met u eens dat €120 een absurd bedrag is voor een gemaakte vergissing.

Reputatie 5
Badge +4

@Léonz Het in rekening gebrachte bedrag van € 120,- heeft niets met inflatie te maken, maar met de geplande behandeling/tijd. Voor een gemiste simpele controle afspraak wordt vanzelfsprekend beduidend minder in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +7

Al had hij er dus maar een berekenringetje bijgedaan.

Gemiste kosten en desnoods handlingkosten/administratie kosten…..en in alle redelijkheid …... dan weet je waar het op gebaseerd is. Groet Leo.

Hallo apenstaart Mazzel,

Dat het nog iets uitmaakt wat de inhoud van de afspraak was, was inderdaad niet bij mij opgekomen.

Het gezegde “Afspraak is afspraak” kunnen we nu dus ook wel aan de wilgen hangen.

Reageer